SANYO TP 1010 UM

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.732
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Min første posting her inne.....

En kollega på jobben har en Sanyo TP 1010 UM som han skal kvitte seg med.....

Spilleren ser habil ut, men mangler stift...

Kan dette være noe for meg å leke litt med...? Hva må jeg gi for en stift til denne....?

Noen som vil driste seg til å anslå en verdi?

Mvh
OMF

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Tja OMF, hvis du skal ha noe som står i stil til resten av anlegget ditt, spørs det om kanskje du ikke skulle prøve å få i stand en byttehandel med noen av kremkomponentene du holder på å kvitte deg med og skaffe deg en bedre spiller.Nå kjenner jeg ikke Sanyo'en, og den kan godt være en vintage perle, men Sanyo er vel ikke akkurat kjent for high end produkter? Når det gjelder pickup til en platespiller, er det vel egentlig bare ambisjonsnivået ditt som setter begrensninger. Av rimelige pickuper, er Grado en grei plass å begynne. Da klarer du deg med et MM riaa trinn, og får en dynamisk rimelig oppløst pickup. Forutsatt at matchen med armen er ok. Av MC pickuper i rimeligere prisklasse, har vel Dynavector noen hete kandidater. Men er det rimelige pickuper du egentlig vil ha da? AudiogooN er et sted det går an å gjøre meget gode bruktkjøp! Hva har du tenkt å bruke av penger på dette?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som om jeg skulle ha sagt det selv, Gut man! ;D

Sanyo leverte forsåvidt noen ganske anstendige ting i begynnelsen av åttiårene, men denne hører ikke med blant dem. Om du skal kjøpe deg noe du kan spille på uten at det låter helt hoppetau i forhold til det du har, kan du jo evt. sjekke ut den Luxmanspilleren som ligger på børsen. Det er en HELT annen historie, nemlig...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.350
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis du kjøper den Sanyoen, vil du nok bli skuffet over vinyl, imho. Det vil ikke være i nærheten av det du spiller på.
Hvis du vil høre hva vinyl duger til (du har vel ikke snakket med Roysen vel?) , skal jeg gi deg et tilbud:
Kom ut til meg og hent Micro Seiki m/arm og PU + Prem 15. Lån det med deg hjem, og hør på det i eget oppsett noen dager.

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
For et generøst tilbud, tkr! :D Ta mannen på ordet, OMF, hører du!! Det eneste er jo at en slik manøver fort setter hifi-prioriteringene på hodet, og kan bli en ganske dyr affære når man skal finne noe som forsøker å gjenskape opplevelsen.. (selv om du gjorde et superkanonkjøp mht. din Micro... ;) )

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
tkr skrev:
Kom ut til meg og hent Micro Seiki m/arm og PU + Prem 15. Lån det med deg hjem, og hør på det i eget oppsett noen dager.

mvh
Hei tkr
Du skal vel ikke selge micro1500eren? stiller meg gjerne i kø da ;) ( hvis salg)
Mvh Jan I

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.732
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for mange gode innspill!

Har ingen planer om å ta opp vinyl - det var bare en kollega som ryddet kontoret, og hadde denne stående.
Også har jeg et jo noen skiver stående, men gidder ikke å iverksette RIA trinn og kjøpe inn pick up, hvis spilleren overhodet ikke er noe å samle på. Er selvsagt klar over at dette ikke er gull - og ikke kan hamle opp med den riggen jeg har til å spille CD - det var heller ikke meningen! Men kan det være atden funker - og at den gir helt grei lyd...?

Det med Mikro Seikoen er helt klart veldig spennende - og noe som kan bli en artig sammenlingning - så jeg takker for det tilbudet, men det må nok bli litt senere på høsten når jeg får litt bedre tid!

Mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.350
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@ Jan_I: Dessverre har jeg ingen planer om å selge den platespilleren foreløpig, men , tro meg, hvis jeg skal selge tar jeg kontakt med deg.
@ OMF: Tilbudet er ikke tidsbegrenset.

mvh

Edit: Har liggende en drøss med puer i alle varianter, både mm og mc. Du må ikke nødvendigvis kjøpe en pu med en gang. Ta Sanyoen med hjem, og lån med deg en.

R

Roysen

Gjest
Jeg vil bare legge til at jeg var hos tkr i helgen og hørte på hans oppsett (beskrivelse kommer) og vi kjørte da noen dublett tester mellom hans vinylrigg og cd på hans Emm Labs kombo. Samme innspilling på CD mot LP. LP gikk seirende ut av hver av de tre testene. Forbedringene lå i et mer organisk lydbilde med en mer behagelig varme mot CD som låt litt hardt i forhold. Bakgrunnen på vinyl var svartere og dynamikken var bedre til tross for at vinylens små knittringer var borte når vi spilte CD. Forslkjellene var ikke himmelvide, men de var absolutt til stede. Roald som kom litt senere fikk samme testen og det som var litt artig var at han ordla seg omtrent nøyaktig som meg når han skulle beskrive forskjellene. Jeg tror den vinylriggen der hadde gjort seg i ditt anlegg OMF.

Edit: Hadde det ikke vært for at jeg mangler plater som kan forsvare en investering av en god platespiller+pu hadde jeg nok kastet meg på vinylbølgen for lenge siden.

Mvh
Roysen

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
tkr skrev:
@ Jan_I: Dessverre har jeg ingen planer om å selge den platespilleren foreløpig, men , tro meg, hvis jeg skal selge tar jeg kontakt med deg
Takker for det tkr.
Må si du har fått litt av en rigg, OG denne er så solid laget at det nok er LAAANG tid før et eventuelt bytte..... eller?
Mvh Jan I

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.350
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke det lønner seg at du holder pusten mens du venter på at jeg skal selge den, for å være ærlig. :D
mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Nå er vi off topic her, men tkr og Roysen. Den sammenlignen dere gjorde med EMM labs rigg og Vinyl. Det var med orginal strømforsyning? Interessant sammenligning. Jeg har lest mye om Bergensernes tester av diverse krem digitalrigger både hos tkr, OMF og Endre Askeland. Jeg har registert at EMM labs kombinasjonen har vært omtalt som kjøligere enn f. eks Base/DP komboen som OMF brukte tidligere. Når jeg sammenligner vinyl og cd (har som det går frem av signaturen min Base/DP kombo selv), er lyden nå omtrent identisk. Klangbalansen er akkurat lik, og oppløsninen også! Forskjellene er så små, at når jeg har direkte sammenlignet samme plate på vinyl og cd, kan forskjeller like godt være forårsaket av forskjeller i pressing/produksjon. Faktisk var denne likheten noe av det første som slo meg når jeg koblet opp den for meg nye Base/DP riggen. Kan denne forskjellen dere avdekket, være den lysere klangsignaturen i EMM labs komboen som tidligere er beskrevet av bla. OMF?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.350
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med original strømforsyning. ???. Begge riggene, inkl. RIAA, var tilkopler samme strømfilter, en Tice PowerblockIII.
mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Jeg mente EMM labs orginal psu. Har ikke du eksperimentert litt med batteri psu til denne? Og rapportert ytterligere forbedringer med den?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.350
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er fullstendig OT, som vanlig ;D, unnskyld OMF! Men , for å svare på spm: Det var OMFs DAC6e som var ombygget til batteridrift. Jeg fikk lagt de svette nevene rundt den en ukes tid og prøvde den ut i mitt oppsett. Jeg kjørte den med min egen CDSD, med omgjøring av signalet fra PCM til DSD og optisk kabel og DAC6e sin klokke og CDSD som slave, rent klokkemessig.
Jeg mente å høre et lavere støygulv og dermed litt flere detaljer, men forskjellene var små.
mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Hei!
Min første posting her inne.....

En kollega på jobben har en Sanyo TP 1010 UM som han skal kvitte seg med.....

Spilleren ser habil ut, men mangler stift...

Kan dette være noe for meg å leke litt med...? Hva må jeg gi for en stift til denne....?

Noen som vil driste seg til å anslå en verdi?

Mvh
OMF
Anar ikkje kva TP 1010 er for noko, men om han liknar på TP 1000, er denne slett ikkje så verst. I så fall tykkjer eg du bør finne ein pickup som fiksar tung arm og gjere eit forsøk. Betal ikkje så alt for mange hundrelappane på spelaren, og bruk heller litt på ein Denon DL 103 (har du ikkje råd eller MC-riaa, kan du gå for ein DL 110), så får du ein brukbar ide om vinylen sine kvalitetar - men det er eit stykke att før du spelar i fyrstedivisjon....

Topp Bunn