Santanas Abraxas på vinyl

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er det noen som har sammenlignet Mofi og Sundazed sin utgaver av denne?
Hadde i utgangspunktet tenk å kjøpe MoFi sin utgave men leser her at det er litt blandet oppfatninger av MoFi, samt det er flere som er veldig positive til Sundazed sin utgave dersom man googler litt.

-Minutten

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Hva er gali med orginalutgaven? Satte på den nå og den låter alldeles utmerket.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
government skrev:
Hva er gali med orginalutgaven? Satte på den nå og den låter alldeles utmerket.
Sikkert ikke noe, men disse to andre er lett tilgjengelige.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal du ikke bare kjøpe deg en MoFi-skive og prøve selv? Så kan du høre med egne ører hvordan MoFi-skivene er og tilbakemelde.

Jeg er blant de som ikke med min beste vilje kan forstå hva som skal være kritikkverdig med MoFi-katalogen idag. Synes også MoFi's Abraxas er super. Det samme kan jeg ikke si om Sundazed-skivene jeg har (ikke Abraxas), det er mer middelmådige masteringer og pressinger imo.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Har begge Costello platene, Art Petter, Milt Jackson og McCoy Tyner i bestilling hos Elusivedisc. Har jo noen Sundazed plater, for det meste Dylan
og er som deg ikke overbegeistret for disse. Ble litt overasket av alle lovordene på nettet av deres Abraxa plate. Pleier alltid å være noen her som har flere utgaver av det meste.

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Googlet på MoFi Abraxas nå, og fant stort sett ikke annet enn tirader av lovord jeg. Har du sett så mye sprikende omtale altså? På "reviews"-seksjonen hos Acoustic så er det f.eks 10 omtaler, 9 stk er full pott stjerner. En avviker med 1 stjerne, men andre der lurer på om de kan ha hørt samme plate.

Robert Harley skryter fælt, og det gjør plenty andre også. Den ble svært godt omtalt i UK blader da den kom. Det skjønner jeg godt, den er jo super, og korrigerer den vanlige kanalfeilen, og er tatt fra de analoge masterne (Sundazed sin er muligens tatt fra digitale remastere eller?).

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vet ikke om jeg har sett så mye, men det var vel Voff her inne som ikke var helt overbevist og refererte til andre som var av samme oppfatning. Har litt med tilgjengelighet og da jeg kan plukke Sundazed utgaven med meg fra en av de lokale butikkene, at den også er mye rimeligere skader heller ikke. Ville bare sjekk om noen hadde hørt begge.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.367
Torget vurderinger
1
Jeg hadde Abraxas på MOFI men solgte den sammen med Førsteplata (Santana) på MOFI- Begge låt ullen og daft i forhold til min sen 70-talls britiske pressing av Abraxas samt tidlig 80-talls nice-price Santana pressa i Holland.
Generelt er jeg stor fan av MOFI men disse to var bomskudd etter min mening. Ikke det at de låter forferdelige; bare det at andre utgaver låter så mye bedre. Det er natt og dag faktisk. Synes MOFI'ene låt identisk med de seneste remastrede CD'erne.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Je var ikke ute etter å rakke ned hverken på mofi eller andre kataloger. Bare at jeg svært sjelden har hørt remastringer eller nypressinger som låter bedre enn originalen.. Førsteutgaver låter alltid slik de var tenkt å låte. Nå er det ikke gull allt som glitrer, og man kan kan heller ikke lage gull av gråstein. Erlend

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt Abraxas på hverken Sundazed eller MoFi. Imidlertid så har jeg hatt 7-8 av Dylanskivene på Sundazed. Jeg kjøpte de i en sleng siden jeg hadde lest noen veldig gode anmeldelser om lydkvaliteten på nettet. Hjemme hos meg låt de ganske dårlig, niceprice pressinger fra 80-tallet spilte mye bedre.

Puma

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
(Sundazed sin er muligens tatt fra digitale remastere eller?)
Ikke ifølge websiden deres: "Sundazed’s exact vinyl replica of this calienté classic is sourced directly from the original Columbia masters"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
"The original Columbia masters". Hva er det? Er det nødvendigvis de opprinnelige analoge masterene? Eller de originale digitale masterene? Litt tåkeprat fra Sundazed det der imo, og en klassiker av tåkelegging innen opphavet til remasteringen; originale mastere kan vel bety alt av mastere de måtte ha i arkivene sine. Dette inkluderer ofte alt ifra originale originale mastere via arbeidskopier til digitale remastere.

Sundazed har vel muligens ikke brukt førstegenerasjons mastere på noen skiver som jeg vet om? De bruker, iallefall etter hva jeg har pleid å lese, digitale remastere eller arbeidskopier (som begge kan kalles original masters med litt godvilje). MoFi bruker utelukkende førstegenerasjons mastere.

Columbia-masterene ble digitalisert av CBS i sin tid, men ble fortsatt utgitt som Columbia-skiver på cd. Senere ble de påny digitalt remasteret av Sony (som kjøpte CBS).

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
MoFi bruker utelukkende førstegenerasjons mastere.
Er nok ikke helt riktig det, Vidar. John Lennon Plastic Ono Band på MoFi er fra digital master :(

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Vidar P skrev:
"The original Columbia masters". Hva er det? Er det nødvendigvis de opprinnelige analoge masterene? Eller de originale digitale masterene? Litt tåkeprat fra Sundazed det der imo, og en klassiker av tåkelegging innen opphavet til remasteringen; originale mastere kan vel bety alt av mastere de måtte ha i arkivene sine. Dette inkluderer ofte alt ifra originale originale mastere via arbeidskopier til digitale remastere.

Sundazed har vel muligens ikke brukt førstegenerasjons mastere på noen skiver som jeg vet om? De bruker, iallefall etter hva jeg har pleid å lese, digitale remastere eller arbeidskopier (som begge kan kalles original masters med litt godvilje). MoFi bruker utelukkende førstegenerasjons mastere.

Columbia-masterene ble digitalisert av CBS i sin tid, men ble fortsatt utgitt som Columbia-skiver på cd. Senere ble de påny digitalt remasteret av Sony (som kjøpte CBS).
Blonde on Blonde brukte Sundazed de orginale analoge mono mastertapene. Jeg regner med at det samme gjelder for de andre Dylan-utgivelsene fra Sundazed.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ; det er sant, det er noen ytterst få unntak hvor den originale analoge førstegenerasjons masteren ikke var tilgjengelig for de. Men i prinsipp så gir de vanligvis ikke ut plater fra andre kilder.

QuadLars; er det snakk om førstegenerasjons mastere? I så fall er det skuffende resultat de klarte å få ut av de synes jeg. De fleste audiofile reissue-selskaper klarer å få mye bedre lyd ut av selv langt eldre mastertaper.

praxis

Medlem
Ble medlem
28.04.2010
Antall liker
0
Sted
Bergen
Kjøpte mofi CD og LP av denne nylig. Dessverre var LP med riper og hørbare ulemper på et par låter, men problemet blitt mindre.

Denne remastringen gjør deg lykkelig. Det låter flott og rikt hele veien. Trass i riper har LP en min gått mer enn noen få runder her i huset.

CD oppsettet mitt er kanskje hakket hvassere enn vinylriggen, så CD er noe mer detaljert. En annen pu enn dl160 vil sikkert endre det.

Jeg vurderer å oppgradere min CD av debutalbumet til en mofi vinyl trass i at jeg har et sytegrunnlag mht riper.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.435
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Beklager å måtte gjennoplive denne tråden. Men jeg sitter nå og nyter Mofi utgaven av Abraxas på vinyl. Og jeg må si at akkurat denne plata må være noe av det feteste jeg har i samlingen. Absolutt tyst vinyl sammen med strålende mastering.

Oye Como Va

Topp Bunn