Musikk og Hi-Fi Sannheten om digital lyd

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.086
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tegningen er. Trådtittelen er på viddene, bare.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Var vel i High Fidelity på begynnelse av 90-tallet jeg leste en tråd av en Danske som hadde solgt sin ganske omfangsrike vinylsamling. Pengene ble brukt til cd - mye av samme utgivelser som han før eide på vinyl. Spesielt ett album med The Doors var han skuffet over på cd. På vinyl hadde albumet ett orgel - muligens liggende tilbaketrukket i den ene side/kanal, på cd var dette orgelet helt borte. Nå var det neppe den digitale gjengivelse som hadde fjernet dette orgelet, men heller de som hadde re-utgitt dette album på cd. Selv kjøpte jeg ikke min første cd før i 1994 etter ett kjøp av en Denon 2560. Etter hvert har jo cd blitt noe mere brukt, og cd samlinger er vel større enn platebunken - ikke langt unna i så fall.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vel - at det låter forskjellig kan jo komme av at CD- og LP-versjonene er forskjellige i utgangspunktet.

Men den STORE revolusjonen med digital musikk er jo fleksibiliteten. Musikk i flere rom her hjemme. Musikk i bilen. Musikk på hytta. A piece of cake i vår digitale tidsalder. Vi fikk det jo til på en eller annen måte før i tiden, også - om enn verken tapsfritt eller stressfritt - med kassetter og spolebånd.

Å ta med musikk til venner og kjente var ellers en risikosport i de gode, gamle dager. Én slitt stift hos en eller annen - og man kunne risikere litt av hvert. Nå tar man med seg en digital kopi i en eller annen form - hvis man da ikke bare lager seg en spilleliste som man mater inn på f.eks. Spotify.

Alt har sine sider. Derfor: Ja takk, begge deler.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I en tid med krig (loudness war) er det vanskelig å glede seg over fordelene med digitaliseringen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.086
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Obviously you're listening to the wrong music. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så sant. Jeg hører musikk jeg selv liker, og har hele livet fått hørt at det er helt feil.

• Liker
Reaksjoner: bia
Topp Bunn