Juss og økonomi Samboere vs ektefolk

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Det er jo så mye forskjellig kompetanse her inne så kanskje noen kan svare meg på dette: Hvilke rettigheter har man som samboere vs ektefolk? Situasjonen er midten av 30 årene, 2 barn, alle fire er friske, begge i full jobb, gode inntekter, huset står på samboer, relativt lavt belånt (selv om lånet i seg selv er stort nok og helt i grenseland med kun en inntekt), aggresiv nedbetalingsplan og er i praksis gjeldsfrie om 10 år - og har ingen planer om å skille lag.... Samboer kommer rett som det er med spørsmålet om samboerkontrakt som i praksis er et forslag om stort prinsessebryllup... ;)

Vi har yrker der vi ofte får tragiske historier om dødsfall og alvorlig sykdom tett på kroppen og har opplevd saker der barna arver mor/far, verdiene sperret og samboer blir sittende igjen med økonomiske problemer.

Noen innspill på pros & cons?

V

vredensgnag

Gjest
Lag en samboerkontrakt, selv om dere kanskje ender opp med å gifte dere etterhvert. Uansett en fin måte å se på realitetene på.

Kvinneguiden har en fin orientering - og den har sikkert din samboer lest:

Samboerkontrakt - Derfor bør dere ha samboerkontrakt - Samliv

Dere bør også skrive testament, siden samboerkontrakter kun gjelder dersom begge parter er i live.

T

TT.

Gjest
Når man kommer tuslende med en samboerkontrakt starter "krigen". Been there....

V

vredensgnag

Gjest
Når man kommer tuslende med en samboerkontrakt starter "krigen". Been there....
1. Beste tegnet på at det kommer til å ryke før eller senere uansett.

2. Trådstarter skriver at hans samboer ønsker en kontrakt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Du har ikke planer om å skille lag med damen? Vel da er mitt råd at du kjøper ring og går ned på knær for henne. De liker slikt er jeg blitt fortalt!:rolleyes:

Men seriøst så er det mye enklere å gifte seg enn å lage kontrakter på annen måte.

Men det er nå slik jeg ser det. Men jeg mener at man skal ha spesiellt sterke følelser rundt det å ikke gifte seg for å la det være.

K

kveita

Gjest
Du har ikke planer om å skille lag med damen? Vel da er mitt råd at du kjøper ring og går ned på knær for henne. De liker slikt er jeg blitt fortalt!:rolleyes:

Men seriøst så er det mye enklere å gifte seg enn å lage kontrakter på annen måte.

Men det er nå slik jeg ser det. Men jeg mener at man skal ha spesiellt sterke følelser rundt det å ikke gifte seg for å la det være.
Dersom alt går knirkefritt vil ny arvelov være en realitet i 2016. Samboere vil da få samme arverettigheter som gifte. Så hold ut, hold ut...

Topp Bunn