Salt!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
I siste vintersesong ble det brukt noe sånt som 200000 tonn salt på norske veier. Nå klager veievesenet på rekordstore saltskader langs norske veier! Slutt å klag eller slutt med salt. Jeg for min del HATER saltregimet der jeg bor. 10 minusgrader og saltskitt på ruta konstant enten jeg kjører etter noen, eller trafikk i motgående kjørefelt, samme skitten. Fy faan!!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Gå ut å se på sola da mann. Hva pokker skal denne salt-harnisken være godt for nå. Vask bilen ofte om vinteren så går det nok bra. Men ikke kjør bil i affekt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Frontruta er vel kanskje ikke det verste sted å få veisalt på, sånn rustmessig sett. Spyles kan den også, on-the-go. Det ender jo sikkert like mye salt andre steder, men heller det enn steinsprang evt krøllete skjermer og andre karosserideler. I beste fall.

Nå skal det sies at biler med aluminium understell og mye av karosseri i samme materiale, samt nykjøp med salg etter 6-7 år ikke lemner mye bekymring for saltets langtids virkning på stål; jeg er mer begeistret for dets korttids virkning på forsikringspremien og liv & helse.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gjør gjerne noe med glatte vinterveier, men bruk for all del seltin 8)

Mvh.KW

K

Kaldkarsk

Gjest
Undersøkelser viser, slik jeg har forstått det, at sikkerheten ikke blir bedre
med salting enn den var den gangen det fantes brøyte-beredskap i landet.
Salt-slurryen sender utrolig mange i grøfta, for ikke å snakke om de første
kilometerene etter salt-slutt.

Billig-løsning som er typisk norsk, staten sparer penger mens utgiftene øker for
bileierne.

Det er dessuten ikke alle av oss som har mulighet til å bytte bil så
ofte at rusta ikke rekker ta tak.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kaldkarsk skrev:

Billig-løsning som er typisk norsk, staten sparer penger mens utgiftene øker for
bileierne.

Det er noko sleipt svineri å køyre på iallfall. Og salt hevar blodtrykket. Kva skal vi eigentleg med stoffet?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Audiophile-Arve skrev:
Kaldkarsk skrev:

bileierne.

Det er noko sleipt svineri å køyre på iallfall. Og salt hevar blodtrykket. Kva skal vi eigentleg med stoffet?
Nermeste større tettsted er ca 20 km fra der jeg bor. De første 12-13 kilometrene var det en ren fornøysle å kjøre på i vinter, skikkelig godt gammeldags vinterføre med andre ord.Men så....steg blodtgrykket betraktelig, selv mange 100 meter for den egentlige saltveien startet. På med vindusviskere og bannskap!
Noen ganger var det lite spyleveske på tanken også. Ikke bare salt som havner på veien og i veigrøftene nei! Salt billigste og beste løsning? Billigste ok, men beste langt ifra.

Vi ser vel etterhvert både på bilvei og jernbanenett at billigste løsninger velges. Den aller billigste er å ikke gjøre noe som helst, men det kalles å spare seg til fant. Salting på vei tror jeg er i dette grenselandet iallefall med konsekvenser når det gjelder elde på bilparken, belastninger på vei, vegetasjon og grunnvann.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Bilen bekymrer ikke i det hele tatt i forhold til salting. En 8-9 år gammel Alfa er tydeligvis så godt konstruert at den tåler salt godt uten at det ruster. I tillegg har den kjøreegenskaper som er tett på imponerende når underlaget blir glatt og/eller uforutsigbart enten det skyldes salt eller snø/is. Nesten nøytrale kjøreegenskaper med kun en lett overstyring der den driver kontrollert ut med hekken når den presses hardt gjør at den er veldig underholdende og lett å håndtere på vinterføre. Når bilen i tillegg kommuniserer godt så er det aldri vanskelig å vite hva som er i ferd med å skje. Ikke rart TV lot seg begeistre da de kåret den til årets vinterbil for noen år siden. I tillegg kan man selvfølgelig skru på ESP'en hvis man ønsker enda større trygghet, men da blir det mindre moro. Nye vinterdekk for hver sesong er dessuten en selvfølge for sikkerheten.

Jeg er mer bekymret for miljøet ifm all saltingen. Det legges igjen ekstremt og tildels unødvendig store mengder salt og spylevæske langs veiene. Jeg savner de gode gamle vinterveiene, men innser at siden førerkort er for alle og det finnes så mye forskjellige kjøretøy og dekkvaliteter så vil det skape flere ulykker. Avpassing av farten og god kjennskap til hvordan bilen oppfører seg under press er vel ikke noe tema i praksis.

EDIT: Og her sitter jeg på terrassen med kaffekoppen og skriver om veisalting. Hva pokker?????

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Med tanke på at vi skriver juni og at temperaturen her i midtnorge hos meg har ligget på rundt 0-4 grader på nattestid i det siste så er denne tråden helt på sin plass. Trur fanken ikke vi får noe sommer i år... :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.610
Torget vurderinger
1
Sent i fjorhøst saltet de hele strekningen fra Lofoten til Tromsø. Det var bare veier og 8 plussgrader. Jeg brukte 5 liter spyleveske på turen. Talte tem biler i grøfta (på bar vei) med totalt tilgrisa vinduer.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.959
Sted
Holmestrand
Kaldkarsk skrev:
...Salt-slurryen sender utrolig mange i grøfta, for ikke å snakke om de første
kilometerene etter salt-slutt....
"Slurry eller vanngelsprengstoff er sprengstoff" - sprengstoff kan man vel ikke akkurat kalle den sørpa saltet lager, på tross av mange negative effekter"

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Salt har man på maten!
Når det kommer til veiforhold i Norge om vinteren, så er det åpenbart for meg at her trengs det nytenking. På tett trafikerte veier kunne man kansje lagt varmekabler som ble varmet opp av piezzoelektronikk støpt ned i veibanen?
Her i Oslo så er de dårligste veiene der hvor trikken kjører.
Der tror jeg man enten må bruke betong istedenfor asfalt, eller gå over til "trikkebuss" av typen man har i f.eks Zurich

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
wotg skrev:
På tett trafikerte veier kunne man kansje lagt varmekabler som ble varmet opp av piezzoelektronikk støpt ned i veibanen?
Hva med å bare blande litt plutonium i asfalten slik at den holder seg god og varm hele året? ;D

Topp Bunn