Salg av bolig uten "megler"

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Er det noen som har gjort noe slikt?

Skal selge en liten leilighet, og halvpart av 2-mannsbolig. Eiendomsmegler skal ha 120k bare for 2-mannsboligen, og det synes jeg er helt forjævlig..... :-X

Er mange penger å spare på å gjøre det selv, men er det så enkelt som det høres ut?

Annnonse på Finn.no
Advokat til og ordne papirer.

Hva mer må man tenke på?

Forøvrig mener jeg at begge boligene er meget "lettsolgt".

N

nb

Gjest
Den reelle risken din er at noen potensielle kjøpere er (grunnløst) skeptiske fordi det er et privatsalg, kan være verdt mer enn 120k, men det vil du aldri få svar på. Du må bruke adovkat, megler etc til selve oppgjøret, men det vet du sikkert allerede.

Hva sånn ca koster boligen? Er det solgt et lass av tilsvarende i området i det siste slik at "alle" vet hva de skal koste?

Du må selv ordne profesjonell fotograf (bare glem å gjøre det selv med mindre du er flink, amatørbilder av bolig ser jalla ut). Du må få en takst (enkelt), lage salgsmateriell (trengs også profesjonell hjelp), sikkert skaffe reguleringsplan for området (enkelt), sjekke grunnboken eller hva det nå heter der heftelser er tinglyst (kloakk, rett til vei, naboer som har tilgang over eiendommen etc, etc). Du må lage og bestille annonse. Etc, etc

Skaff deg noen salgsoppgaver fra lignende boliger så ser du hva som skal med. Det er ofte også en del ting som "kan sees på meglers kontor" som ikke er vedlagt det som deles ut på visninger.

For å gjennomføre oppgjøret er det en del formaliteter, det må tinglyses at boligen er solgt slik at du ikke kan belåne den ytterligere, det må gjøres riktig for å forsikre at eierskapet til kjøper blir overdratt på riktig tidspunkt og sikkert en del annet - dette er grunnen til at du selv ikke bør stå for selve oppgjøret.

Discalimer: Jeg er på ingen måte en spesialist på området.

Led f.eks her
https://www.ao.no/
http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article401655.ece

Og sikkert mange andre steder på nettet.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja. Helt grei affære. Du betaler for tilstandsrapport og skaffer nødvendige skjemaer + kanskje en eierskifteforsikring. I mitt tilfelle brukte jeg min bankforbindelse til å ordne selve salget. Ingen budrunde - solgte til interessent for den prisen jeg mente var "god nok" basert på kjennskap til lignende eiendommer. Til historien hører det med at jeg måtte male huset som en del av dealen. ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har nettopp kjøpt uten megler. Det var ihvertfall ikke noe problem.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ditto

Selgerne (venner av meg) sparte ca 90.000 på akkurat DET.
Selv "sparte" jeg ca 250.000 i og med at ett av naborekkehusene (veldig lik min) ble solgt noen uker senere for så mye mer enn det jeg betalte.

Selgerne av min rekkehusdel brukte megler kun til det formelle ved salget.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Her var det en del ting og tenke på ja 8)

2-mannsboligen er under oppføring (bygget er akkurat tett), og det er jeg som er "byggherre". Jeg skal beholde én del selv, og selge den andre. Det finnes ikke tilsvarende (funkis)hus i nærheten, men det er et nytt boligfelt med 9 boliger.

145kvm på to plan, og en flott sjøutsikt. Ca.2-300m til strandlinje.
Ca.5 minutt kjøring til kjøpesenter.
Sol til kl.2330 midtsommer.
Pris har jeg tenkt rundt 2,7mill pluss egeninnsats. (gulv,maling,kjøkken og delvis bad)

Leiligheten jeg bor i nå er på utrolige 45kvm, men den er lys og trivelig med flott utsikt 8) Den er meget lettsolgt fordi at det finnes ikke billigere alternativ i det hele tatt, om du vil inn på boligmarkedet....ypperlig til "ungdommen" ;)

N

nb

Gjest
X-hilarate skrev:
2-mannsboligen er under oppføring (bygget er akkurat tett), og det er jeg som er "byggherre".
Det er del forskjeller på å selge en ny og en brukt bolig, sett deg inn i det i alle fall. Det er noe med rekalmasjonsrett og slikt som er temmelig forskjellig. Tror ikke en ny bolig kan selges "som den er", men vet ikke helt. Dette endrer seg dog neppe om du bruker megler eller ikke.

Nybygg selges også oftere til fastpris.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Ok, takker for tips!

Jeg får undersøke litt rundt og se hva jeg gjør når det er tid for salg.

Den ligger litt lenger nord @Monkey, 2-3 mil utenfor Bergen.

Topp Bunn