Takker roysenRoysen skrev:Så vidt meg bekjent finnes det kun tre fabrikanter som leverer DSD digitalt ut fra sine transporter og det er Emm Labs, dCS og Accuphase. I tillegg kommer visstnok Wadia og MBL med SACD transporter - jeg vet ikke om de har convertert signalet til PCM før den når utgangen. Emm Labs, dCS og Accuphase gjør dette ved Firewire utganger på transporten og MBL skal visstnok benytte en "tilpasset" HDMI 2.
Svært mange fullblods SACD spillere (ikke rene transporter) konverterer også DSD signalet til PCM før det igjen konverteres til analogt. Jeg tror dette kommer av at mange fabrikanter velger DAC chips fra trejdeparts leverandører. Det finnes ikke mange av disse som leverer DAC chips som kan foreta DSD -> analog konvertering. De som finnes er såvidt nye at ikke mange har innarbeidet de i sine spillere ennå.
Så i svært mange tilfeller er det du hører når du spiller SACD sportet fra en SACD skive på din SACD spiller faktiskt DSD konvertert til PCM før det igjen konverteres til et analogt signal.
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
Dette er et komplekst tema. For det første er det slik at eierne av SACD patenten krever at fabrikanten betaler temmelig klekkelig i royalties for å kunne få lage en SACD spiller. For det andre er det svært strenge krav til hvordan en slik spiller skal konstrueres med tanke på sikring mot kopiering. Det er ikke lov til å sende et digitalt DSD signal rett ut på en vanlig digital utgang. Dette er noe av årsaken til at Firewire benyttes. Jeg kjenner ikke helt funksjonaliteten bak Firewire, men den skal i hvert fall være sikker nok til å overholde kravene for å sikre mot kopiering.DYNAMIC1 skrev:Men kan vi vente oss i fremtiden en innlemmet funksjon på di fleste spillere.
Re. EMM Labs transporten. Den kjører det ut via AES/EBU eller ST-optics. Ingen av transportene deres har Firewire.Roysen skrev:Så vidt meg bekjent finnes det kun tre fabrikanter som leverer DSD digitalt ut fra sine transporter og det er Emm Labs, dCS og Accuphase. I tillegg kommer visstnok Wadia og MBL med SACD transporter - jeg vet ikke om de har convertert signalet til PCM før den når utgangen. Emm Labs, dCS og Accuphase gjør dette ved Firewire utganger på transporten og MBL skal visstnok benytte en "tilpasset" HDMI 2.
>snipp
Beklager du har rett. Jeg tror imidlertid at det er en dobbel AES/EBU overføring (2 kabler) det er snakk om - ikke sant? Man har denne mulighetene i stedet for Firewire på dCS også. Dette skal visstnok være godkjent. Det gjelder ST-optics også. ST-Optics kommer til å bli benyttet av Wadia også.Boden9 skrev:Re. EMM Labs transporten. Den kjører det ut via AES/EBU eller ST-optics. Ingen av transportene deres har Firewire.Roysen skrev:Så vidt meg bekjent finnes det kun tre fabrikanter som leverer DSD digitalt ut fra sine transporter og det er Emm Labs, dCS og Accuphase. I tillegg kommer visstnok Wadia og MBL med SACD transporter - jeg vet ikke om de har convertert signalet til PCM før den når utgangen. Emm Labs, dCS og Accuphase gjør dette ved Firewire utganger på transporten og MBL skal visstnok benytte en "tilpasset" HDMI 2.
>snipp
EMM Labs kjører også AFAIK alt over til DSD slik at spesielt på SACD er du sikret at det ikke har vært noen konvertering til PCM.
Mvh
Boden9
Pioneer, Denon og Sony har også produsert spillere som overfører DSD via iLink (Firewire) og Denonlink for Denon sitt vedkommende. Årsken til at ordinære digitale overføringer (coax/optisk) ikke kan benyttes, er vel også at de har for liten båndbredde.Roysen skrev:Så vidt meg bekjent finnes det kun tre fabrikanter som leverer DSD digitalt ut fra sine transporter og det er Emm Labs, dCS og Accuphase.
Dersom den nye transporten du velger har top loading skal du ikke se bort fra at EC Spider kan benyttes.DYNAMIC1 skrev:Kjempeflott og greie ut dette.Siden jeg nesten antok problemer og grublet for mye
uten og være sikker.Men er det nå
Og Nå kan vel jeg si som så det blir ikke noe kjøp av ec1up
Men heller sjekke opp mot rene driv-verk.
Men liker muligheten med CD Stabilisator (spider) som denne har......
Mvh