Medisin og helse Søvn, kvalitet og slikt ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Tok endelig affære etter at kona har klagd lenge på snorking.

Utredning viste 65 pustestopp/time (<5=normalt, <15 moderat, >30 alvorlig grad).

VAr på sykehuset i går, og ble utstyrt med en slik:

resmed.jpg

Våknet etter min første natt med CPAP i morges med 4 stopp.
sove.jpg
Har brukt app-en Sleep Cycle i mange år, ikke akkurat vitenskapelig, men en peker.
I det siste har daglig søvn på ukedager lagt på 50-60%, 2-4 timer snorking.

I natt: 95% og 1 min snorking, og det var maska som falt av!

Ser lovende ut.

Anbefaler andre som sover dårlig, får klage på snorking etc etc om å foreta en søvnregistrering.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Cpap gir en drastisk forbedring av både søvn- og livskvalitet for de som er plaget med pustestopp.

Jeg har selv en slik en, og ble omtrent et nytt menneske.

Hvis en har alvorlig grad av pustestopp, så er dette en alvorlig belastning på hjertet.

Jeg kjører greia på hytta også - da benytter jeg en sinus-inverter på solcelle-anlegget.

Johan-Kr

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
221
Velkommen i CPAP-klubben :)
65 pustestopp er veldig mange stopp, så du vil nok få svært god hjelp av denne CPAP
Har en slik CPAP selv, og har fått et "nytt liv" med den, og min utredning viste "bare" 51 stopp i timen :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Har gjennomgått to "snorke operasjoner". Det ble et helt annet liv etterpå. men selv operasjon har begrenset "levetid" og må av og til gjentas.

Søvnapne er jo slikt som man ikke merker så mye til selv bortsett fra at man sover dårlig og er trøttere enn nødvendig! Kona er sykepleier og vet jo

hvor farlig dette kan være så hun sov selvsagt også dårlig fordi hun fulgte med for å vekke meg hvis jeg ikke pustet i lang tid. Kone som sover dårlig er

sur og grinete om dagen så det er ikke noen god deal!

Anbefaler folk å snakke med fastlegen om slike ting, operasjonen er rask og grei. Og så sover man mye bedre etterpå.

Skiftarbeid er alene årsak til dårlig søvn, kombinert med søvnapne er det absolutt ikke bra. Så de av oss som jobber skift, og stadig får klager på snorking

fra den man deler seng med bør absolutt stikke innom doktoren sin.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Har gjennomgått to "snorke operasjoner". Det ble et helt annet liv etterpå. men selv operasjon har begrenset "levetid" og må av og til gjentas.

Søvnapne er jo slikt som man ikke merker så mye til selv bortsett fra at man sover dårlig og er trøttere enn nødvendig! Kona er sykepleier og vet jo

hvor farlig dette kan være så hun sov selvsagt også dårlig fordi hun fulgte med for å vekke meg hvis jeg ikke pustet i lang tid. Kone som sover dårlig er

sur og grinete om dagen så det er ikke noen god deal!

Anbefaler folk å snakke med fastlegen om slike ting, operasjonen er rask og grei. Og så sover man mye bedre etterpå.

Skiftarbeid er alene årsak til dårlig søvn, kombinert med søvnapne er det absolutt ikke bra. Så de av oss som jobber skift, og stadig får klager på snorking

fra den man deler seng med bør absolutt stikke innom doktoren sin.
Etter søvnregistrering var jeg på sykehuset, og snakket med en svært så pedagogisk anlagt lege.
Ha tegnet og forklarte om de ulike alternativene, og det han brukte mest tid på var operative alternativ.
Etter å ha gått nøye gjennom disse, puttet han dem i skuffen med følgende kommentar:
" De fleste forventer at operasjon gir en permanent løsning. Det gjør det ikke. Det er ikke alltid en kortvarig løsning en gang.
Derfor anbefaler jeg absolutt å gå for CPAP. Det er enkelt, og det virker.
Men det er ditt valg."

Jeg gikk for CPAP, og har så langt bare gode erfaringer.

NAtt 1 gjennomsnittlig 4 stopp/time
NAtt 2 gjennomsnittlig 1,5 stopp/time
NAtt 3 gjennomsnittlig 6 stopp/time (prøvde en annen maske første del av natten. etter at jeg byttet tilbake var det ikke flere stopp)

Søvnapp-en logger nå på 95-98%.
:)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Retrospektivt har jeg forstått at min far som døde av hjerteinfarkt bare 52 år gammel, nokså sikkert hadde søvnapne.

Han var ALLTID trøtt.

Litt trist å tenke på.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Det stemmer helt klart at ikke slike operasjoner er "varige". Man kan bidra selv til at de varer lenger om man passer vekta.

Jeg har hoppet en smule opp og ned i vekt og det har gjort to operasjner nødvendig. Men da siste operasjon ligger mer enn 10 år tilbake i tid

er det meget sansynlig at utviklingen har gjort operasjoner overflødige.

G

Gjestemedlem

Gjest
Cpap gir en drastisk forbedring av både søvn- og livskvalitet for de som er plaget med pustestopp.

Jeg har selv en slik en, og ble omtrent et nytt menneske.

Hvis en har alvorlig grad av pustestopp, så er dette en alvorlig belastning på hjertet.

Jeg kjører greia på hytta også - da benytter jeg en sinus-inverter på solcelle-anlegget.

Johan-Kr
.. cpap er gull. Den har holdt meg i live en periode hvor jeg behøvde den.

Søvnapne er ikke noe du skal kimse av.

Dønn seriøst nå. Om du har pustestopp så gå til legen. For min del handlet det om overvekt, behovet forsvant når jeg fikk kontroll på det. Men det kunne tatt livet av meg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,

Jeg har også hatt en slik utredning nå nylig. Det er samboeren som plages av at jeg snorker.

Hadde 2,6 stopp pr time - så er heldigvis ikke plaget av apne. Og det var visstnok ikke behov for operasjon. Så jeg ble anbefalt skinne.

Kjøpe en sak på apoteket på vei hjem, men den var så diger og knotete at det føltes som å sove med en tennisball i munnen - greide ikke å lukke munnen heller - så det funker ikke for meg. Noen som har tips til litt mindre og lettere snorkeskinner som funker - evt andre tips.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
221
Hei,

Jeg har også hatt en slik utredning nå nylig. Det er samboeren som plages av at jeg snorker.

Hadde 2,6 stopp pr time - så er heldigvis ikke plaget av apne. Og det var visstnok ikke behov for operasjon. Så jeg ble anbefalt skinne.

Kjøpe en sak på apoteket på vei hjem, men den var så diger og knotete at det føltes som å sove med en tennisball i munnen - greide ikke å lukke munnen heller - så det funker ikke for meg. Noen som har tips til litt mindre og lettere snorkeskinner som funker - evt andre tips.
En slik skinne bør tilpasses til deg hos tannlege/kjeveortoped etc. "Faren" med slike universale skinner er at de kan føre til smerter og skader på tenner og kjeve. Har selv brukt både slike universale og tilpasset skinne før eg fikk CPAP, ingen av de var behagelige å sove med.
Er du sikker på at denne måling ifbm utredning gav korrekt resultat ?
Min første måling viste "kun" 15 stopp i timen, trolig fordi at div sensorer løsnet og kom ut av posisjon.
En ny måling senere (etter en bortkastet operasjon) gav resultatet 51 pustestopp i timen, da fikk eg CPAP asp

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men gjør CPAP at snorkingen forsvinner?

Den koster jo ikke all verden, så da kan man jo like godt prøve det som en tilapsset skinne hos tannlege?

G

Gjestemedlem

Gjest
En venninne av meg brukte et slags plaster på utsiden av nesen. Tror virkningen var å åpne neseborene og gi mer oksygen til hodet mens man sov. Google litt på snorkeplaster så er jeg sikker på at det dukker opp noe som ikke krever maskineri.

Problemet med både snorking og pustestopp er at det fører til oksygenmangel.. og da er man like trøtt når man står opp som da man gikk å la seg.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
221
Men gjør CPAP at snorkingen forsvinner?

Den koster jo ikke all verden, så da kan man jo like godt prøve det som en tilapsset skinne hos tannlege?
Hos meg så har denne CPAP redusert snorkingen betydelig, iflg fruen. Hun merker det veldig kjapt dersom eg ikke bruker den.
Ang det å kjøpe og ta i bruk en slik CPAP på egenhånd, så ville eg nok snakket med legen først. Husker at eg måtte ta noen tester først på sykehuset, for å sjekke at lunger tålte bruk av CPAP

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Sleep Cycle har tydelig dokumentert (med opptak) at jeg har snorket flere timer hver natt. Etter at jeg fikk CPAP har det blitt helt slutt fra første dag (natt).
Kona lurte på om jeg var død de første nettene.
Selv om jeg alltid har pustet gjennom munnen bruker jeg nesemaske. Fant noen øvelser på youtube, så nå puster jeg gjennom nesa. Også på dagtid.
😃

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.572
Torget vurderinger
96
Var på utredning selv for dette. Hadde 25 pustestopp i timen. Men natta jeg sov med utstyret var stressende, så resultatet var nok litt dårligere enn normalt når det gjelder dyp søvn f.eks. Spesialisten var ikke veldig bekymret fordi oksygenopptaket var veldig bra selv med såpass mange pustestopp. Noen som har hørt lignende argument? Han sa jeg kunne vurdere spesialtilpasset skinne eller å operere bort mandlene, for de var litt store og en god del av årsaken mente han. Å sove med det spetakkelet av en maske og slanger er veldig lite fristende. (CPAP). Jeg er slank med en BMI på rundt 22/23, og jeg prøver å trene 3 ganger i uka + aktivitet på jobb. Håper det hjelper på...

Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
Når jeg ble utredet og hadde måling, var lengste pustestopp på 92 sekunder... på utpust.
Atså ingen bra greie i det hele tatt, jeg fikk CPAP med engang,uten ventetid, men for min del tok det et halvår og venne meg til den. var et lokalt heltvete.. pga at jeg mest sannsynligvis fokuserte for mye på det. Så gav jeg F.. i det og så kom søvnen.. idag klarer jeg knapt og sove middag (de ytterst få gangene jeg gjør det) uten og ha på maska.. så bra rutine har det blitt. Jeg er igang med en vesentlig vektreduksjon nå, og er spent på om det kan bli så bra på sikt at jeg kan slutte med CPAP. Har brukt CPAP i ca 8 år...
Er man plaget med snorking.. få det sjekket, det kan faktisk stå om livet....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Tror jeg får ta en tur til legen og sjekke ut CPAP jeg også. Madammen har de siste årene klaget over snorking i perioder hvor jeg er generelt sliten, har høyt stresstempo på jobb og med ditto jobbing til midnatt. Og for henne er det verst når høylytte snorkebyer etterfølges av øredøvende stillhet, og for meg når jeg får en skarp albue i siden for å sjekke at jeg fortsatt er i live. I roligere perioder og ferier snorker jeg ikke i det hele, i følge madammen

Når jeg tenker meg om har jeg kommet i samme alder som fatter var da det også begynte å bli et problem for ham (og moderen). Vet ikke om CPAP var et alternativ for 25 år siden. Han tok en snorkeoperasjon som ikke utgjorde noen stor forskjell. Han tok deretter mandlene som hjalp veldig. Det sages visst fortsatt litt ved på natterstid stundom, men han har ikke søvnapné og ellers veldig sprek for alderen.

Har en BMI oppunder 27 så det er vel et poeng å bli litt lettere på labben også.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Hvor mye veier dere?

-BB-
Jeg veier klart for mye.
Da jeg var på kurs på sykehuset var langt de fleste normalt slanke.
På spørsmål svarte legen at vektreduksjon kunne hjelpe, men man måtte regne med å fortsette med CPAP.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå blir den BMI-kalkulasjonen nokså misvisende om en er litt utafor standard kroppshøyde - enten kort eller lang. Jeg er 187 høy, og skulle vært omtrent 80kg for å være normalvektig - da hadde jeg vært radmager. Min normalvekt skal være ca 95 kg - da går jeg inn i buksestørrelse 32-33.

Johan-Kr

2

2xJ

Gjest
Menn, bør veie det man er cm over 100.
187cm høy er 87 kg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kanskje, dersom audiofilien innebærer høy sofa-potet-faktor, så det blir lite mosjon.

Der er jo kanskje LP bedre enn streaming - du må reise deg og snu plata, om ikke anna...

Johan-Kr

• Liker
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn