Sørgelige nyheter

S

Supertramp

Gjest
Sørgelig fordi?

- HFS medlemmer i Bergensområdet ikke valgte å kjøpe sin musikk i den sjappa?
- Spotify og piratering er både billigere og mere bekvemt?
- Kjøp av plater fra nettbutikker er både billigere og mere bekvemt?

.......

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Dersom dette stemmer "Nisjebutikken har holdt det gående i drøyt tre år, med hovedvekt på sjangrene klassisk, progrock og metal" kan det være at resultatet hadde vært bedre med utvidet utvalg. ::)

S

Supertramp

Gjest
Tja, de kunne jo tatt inn noe Jenny Jensen og Heidi Hauge plater, men det hadde vel ikke hjulpet så mye....

Det er vel bare å innse at platebutikker er som det var med melkebutikker - de forsvinner og om noen år finnes det ingen.
NB! Ser her da bort fra antikvitetsbutikker med noen CD/LP plater i et hjørne, bruktmarkedet osv.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
"Vinyl er in
Særlig vinylplater selger mer enn før, ifølge Tessem.

- Salget dobles fra år til år. Jeg tror unge folk kjøper det nærmest som en reaksjon til nedlastingen av musikk. Dessuten holder de lenger enn CD-er, og låter bedre, sier han."

Er det holdbarheten han snakker om? ::) En Lp må nødvendigvis slites ved hver avspilning.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Supertramp skrev:
Tja, de kunne jo tatt inn noe Jenny Jensen og Heidi Hauge plater, men det hadde vel ikke hjulpet så mye....

Det er vel bare å innse at platebutikker er som det var med melkebutikker - de forsvinner og om noen år finnes det ingen.
NB! Ser her da bort fra antikvitetsbutikker med noen CD/LP plater i et hjørne, bruktmarkedet osv.
Ja, nesten alle platebutikker vil forsvinne.

Er en tråd på SteveHoffman nå om at de største platebutikkene i USA i disse dager krymper musikkavdelingene drastisk.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
For konsumentene er tilbudet mangedoblet (bortimot uendelig) etter at nettet tok over, det er ikke sørgelig.

For alle andre enn bergensere er nedleggelsen av denne ukjente sjappa irrelevant.

For de som jobbet der er det sørgelig.

N

nb

Gjest
Verdens størte filmutleier, Blockbuster, har tatt ut konkursbeskyttelse i USA. Bransjer kommer og bransjer går, slik er det bare. Platebutikker går for tiden, og det er jo trist for kundene og de ansatte, men det er forsåvidt ikke noe problem i seg selv.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
likegyldigheten i svarene til de fleste her, beviser bare hvor liten forståelse det er for uavhengige butikkers betydning for musikklivet.

trist men sant.

F

fjellvåk

Gjest
ErosLoveking skrev:
likegyldigheten i svarene til de fleste her, beviser bare hvor liten forståelse det er for uavhengige butikkers betydning for musikklivet.

trist men sant.
Man kan jo diskutere hvor viktige de er når nesten ingen bruker dem...

Folk vil ha alt billigst mulig, altså man handler på nettet..og driter i uavhengighet o.l....også trist men sant..

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:

trist men sant.
God mulig, men det er heller ingen vits i å sloss mot vindmøller. Platebutikker er (med noen få unntak sikkert) langt på vei dødsdømte siden kundegrunnlaget forsvinner. Det er jo trist for de av oss som liker eller likte å gå i platebutikker, men det er nok en irreveribel utvikling.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
På tide med svartmaling del III i en annen tråd er snart på sin plass skjønner jeg.
Blir nok ikveld, etter et glass sangria eller to.

S

Supertramp

Gjest
ErosLoveking skrev:

trist men sant.
Tro om dette også ble sagt da melkebutikkene forsvant......

Mangfold er viktig, men da må vel det offentlige gripe inn og drive platebutikker på skattebetalernes regning.... Det finnes ord som slutter på -isme om slike offentlige ordninger og dit vil ikke jeg.

Om det er veldig viktig for betydningen for musikklivet at slike platebutikker består, så får nesten artistene, produsentene og plateselskapene gjøre noe med det selv. De fleste har sovet i timen, og nå kommer konsekvensene her vist ved en nedleggelse.

Trist men sant.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har aldri vært inne i den nå konkursrammede plateforretningen,men som storkonsument av musikk må jeg medgi at jeg ikke lenger har troa på den konvensjonelle omsetningen av plater.Å handle over nettet er langt billigere,effektivt og ja : bekvemt.

Tilbrakte to sommere for å vente på to cd'er som jeg bestillte hos den lokale platebaren.Måtte mase flere ganger i uken på telefonen.Tilslutt spurte jeg tilfeldigvis om de hadde fått den inn da jeg var innom.Det hadde de faktisk og den var allerede satt ut i hylla for salg.Røsket den med med og betalte 189.50.

Men det er trist at i selv store byer er det blitt nesten umulig å oppdrive en spesifikk plate på dagen.Det hjelper lite at et samlet kultur-Norge kommer med støtteerklæringer når alle tall lyser rødt hos pusheren.

mvh. s,

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Tenkte akkurat det samme som deg Eros i svar nr10:likegyldige svar.

brukte butikken fint lite sjøl desverre,kun 5-600kr i kjøp i år,men så er den 80-90km fra meg og.

Veldig bra atmosfære i butikken og hyggelige folk.

Mvh.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
mikefish skrev:
Tilbrakte to sommere for å vente på to cd'er som jeg bestillte hos den lokale platebaren.Måtte mase flere ganger i uken på telefonen.Tilslutt spurte jeg tilfeldigvis om de hadde fått den inn da jeg var innom.Det hadde de faktisk og den var allerede satt ut i hylla for salg.Røsket den med med og betalte 189.50.
Jeg har gitt opp min lokale platebutikk, ved flere anledninger har jeg vært innom og spurt etter plater som akkurat har kommet ut. Eneste de gjør er å peke på reolen nyheter å si "ser du den ikke der får du komme innom senere" og når oppfølingsspørsmålet mitt er "vet du hvilken dato den kommer i butikken" er svaret igjen "se igjen senere".

Mulig jeg er kravstor men når det ikke er snakk om et enkeltstående tilfelle tar gidder jeg ikke å støtte butikken.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Virker ikke som de fleste som har postet så langt faktisk har fått med seg at konkursen ikke gjelder Apollon i Nygårdsgaten, altså legendariske Apollon med 30 års fartstid som platesjappe numero uno i Bergen

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Trist, men...vi forbrukere må nok nistirre på oss sjøl i speilet og tenke nøye gjennom om ikke VI SJØL er skyld i denne utviklingen. Heldigvis går utviklinga motsatt vei her i Bodø for tida; det er nettopp etablert en ny plateforretning. Jeg bruker den bevisst foran å kjøpe via internett.

Som et a propo, kan jeg nevne at jeg har bøttevis med bekjente som prover sportsartikler, klær osv. i lokale sports- og villmarksbutikker for deretter å handle de samme produktene på nett, ofte direkte fra USA eller andre land. For å spare noen hundringser, for ofte er det ikke meir etter at toll, frakt og avgifter er betalt. Jeg har prøvd å argumentere med at dersom vi alle gjør det sånn med alt som kan handles via nettet, vil det om relativt kort tid, ikke finnes lokale forretninger hvor klær, sko, osv. kan prøves, eller hvor musikk kan "prøvelyttes" og diskuteres før man kjøper.

Kanskje det kan være verd å "sloss mot vindmøller"...?? Det er til syvende og sist vi konsumenter som bestemmer hva og hvor vi vil handle. Og p.t. er trenden sånn at vi vil ha alt billigst mulig, enklest mulig og mest mulig bekymringsløst. Men vi vil gjerne prøve først slik at vi er sikre på å bestille riktig størrelse, og vi vil gjerne reklamere hos lokale leverandører - hvis nå det skulle være nødvendig..

Mvh. VilhelmW

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Tilbrakte et par år i Bergen på begynnelsen av nittitallet.Husker selvfølgelig den oppgående platebaren,dengang på hjørnet i Chr.Michelsensgate.Håper at Engelen er still going strong.Syns det var noe merkelig at to uavhengige sjapper i samme by hadde samme navn.Ble først gjort oppmerksom på det i fjor da den nå nedlagde Apollon slet.

mvh. s,

N

nb

Gjest
VilhelmW skrev:
Kanskje det kan være verd å "sloss mot vindmøller"...?? Det er til syvende og sist vi konsumenter som bestemmer hva og hvor vi vil handle. Og p.t. er trenden sånn at vi vil ha alt billigst mulig, enklest mulig og mest mulig bekymringsløst.
Husk på at de aller, aller fleste som kjøper musikk skal ha siste skrik eller noe som ligger høyt oppe på VG-lista og slikt. Det kreves nada musikkkompetanse av betjeningen for å selge slikt til slike kunder, og kundene kan som regel handle platene billigere og enklere på nettbutikker for CDer, iTunes e.l., bruke Spoitfy eller kjøpe på PirateBay-butikken. Det er neppe enkelt å overleve som platebutikk når omsteningen av volumselgerene forsvinner til andre salgssteder i tillegg til generelt dalende salg av plater over disk. Noen entusiastiske kunder til eller fra spiller dessverre neppe den helt store rollen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tidligere i år gikk den siste lokale platebutikken her i Narvik nedenom.

Det som bekjente har fått opplyst om som hovedgrunnen til at det ble lagt ned, var at en ikke lengre fikk levert tilbake CDer som ikke ble solgt.
Dersom en skal ha et høvelig utvalg, ender en dermed opp med uhorvelig mye hyllevarmere og ditto lagerkostnader.

Når de små platebutikkene i tilleg ikke har sjans å få de samme betingelsene med kjøp som f.eks. platekompaniet etc., så sier det seg selv at de ikke kan konkurrere.

Dette har mao plateselskapene fikset sjøl.

Meget synd - jeg liker best å handle plater på impuls - dvs gå i butikken og bla i hyllene, for å finne noe interessant som jeg da skaffer et godt hjem. Det har jeg ikke mulighte til lengre.

Johan-Kr

S

Stereo_Mono

Gjest
Kjøpte mye musikk fra denne butikken når jeg bodde i Bergeni 2008-2009. Litt trist er det jo. De var flinke til å bestille litt små vriene ting til meg og fulgte alltid veldig bra opp på bestillinger.
Det skal sies at jeg var omtrent alltid alene i butikken der, så dette var dessverre ikke noe overraskelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:

trist men sant.
Hvilken betydning har slike uavhengige butikker for musikklivet da? Annet enn å være et fordyrende mellomledd.

De selger litt konsertbilletter, gir plass til et par reklameplakater for konserter og kanskje tar inn en bunke hjemmesnekrede singler fra et lokale aspiranter... men utover det sliter jeg med å se at de har den helt store relevansen.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Kjedelige greier, kjenner noen av de som står/sto der...

Usikker på om spotify og piratvirksomhet (som nevnt tidligere i tråden) er grunnen til at det er kroken på døra her. Ser ikkje for meg at kundesegmentet til denne sjappa nødvendigvis benytter seg nevneverdig av spotify og P2P/torrents for å få has på musikken de ser etter.

Men men, dræt at det er over og ut. En liten stund etter at Rema 1000 kom til Bergen slet samtlige andre platebutikker i lang, lang tid. I dag er det vel kun Apollon som er igjen, med unntak av Rokade som kommer og går. Platon, Free Record Shop, Akers mic. etc er alle gone. Takket være you-know-who...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Trist, men...vi forbrukere må nok nistirre på oss sjøl i speilet og tenke nøye gjennom om ikke VI SJØL er skyld i denne utviklingen. Heldigvis går utviklinga motsatt vei her i Bodø for tida; det er nettopp etablert en ny plateforretning. Jeg bruker den bevisst foran å kjøpe via internett.
Vel, det er vel neppe et eksempel på motsatt vei, men en liten anakronisme. Likevel er jeg helt enig med deg. Selv kjøper jeg forsvinnende lite på nettet, og klart mest i butikker. Jeg ønsker å støtte opp om butikkene, og orker å komme meg opp av sofaen med min feite ræv.

Kanskje det er fordi jeg er en person som liker å handle på impuls, men det er slik at jeg ikke finner nettet særlig attraktiv til slik handel. Jeg får en idé om at jeg har lyst på en plate, og jeg gakker hen til byen og kjøper den i en butikk. Og det har kanskje litt å gjøre med at jeg jobber i sentrum, og derfor lett kan ta en tur etter jobb. Bestilles noe på nettet er som oftest den største buzzen over når den dumper ned i postkassen, og en av gledene med ny musikk er borte. Øyeblikkets innskytelse er tross alt en kvalitet som forsvinner.

I likhet med Eros ++ synes jeg denne triste nyheten ble møtt med vel blaserte miner. Det er utrolig trist at det ikke er en butikk med et minimumsutvalg innen klassisk lenger i Bergen. Det er intet mindre enn en kulturell skandale. Jeg vet at klassisk er noe som faktisk er best å kjøpe på nettet, i og med at da får du ofte tak i den helt rette tolkningen. Men igjen er det ingenting som slår kosen av å komme ut av butikken med en pose, og gjerne gå på kafe for å drikke en kopp, og studere coverne. En dimensjon med platekjøpingen forsvinner i Bergen med dette, og det er en skam for kulturbyen Bergen.

For meg blir det litt sedat å handle alt over nett. Slik det er nå som kommer jeg til å passe på å besøke skikkelige butikker når jeg er i byer med slike. Kompaniet er nå eneste alternativ i Bergen, og et par reoler med klassisk holder ikke mål. Heldigvis har vi Apollon til rock og jazz, men ekspertisen på sistnevnte fantes vel bare i nevnte nedlagte butikk. Jeg hørte nyheten da jeg var på byen i dag, på noe som for meg var tidenes mest bortkastede 25 kroner. Dere vet hvor...

Topp Bunn