Ja, nesten alle platebutikker vil forsvinne.Supertramp skrev:Tja, de kunne jo tatt inn noe Jenny Jensen og Heidi Hauge plater, men det hadde vel ikke hjulpet så mye....
Det er vel bare å innse at platebutikker er som det var med melkebutikker - de forsvinner og om noen år finnes det ingen.
NB! Ser her da bort fra antikvitetsbutikker med noen CD/LP plater i et hjørne, bruktmarkedet osv.
Man kan jo diskutere hvor viktige de er når nesten ingen bruker dem...ErosLoveking skrev:likegyldigheten i svarene til de fleste her, beviser bare hvor liten forståelse det er for uavhengige butikkers betydning for musikklivet.
trist men sant.
God mulig, men det er heller ingen vits i å sloss mot vindmøller. Platebutikker er (med noen få unntak sikkert) langt på vei dødsdømte siden kundegrunnlaget forsvinner. Det er jo trist for de av oss som liker eller likte å gå i platebutikker, men det er nok en irreveribel utvikling.ErosLoveking skrev:likegyldigheten i svarene til de fleste her, beviser bare hvor liten forståelse det er for uavhengige butikkers betydning for musikklivet.
trist men sant.
Tro om dette også ble sagt da melkebutikkene forsvant......ErosLoveking skrev:likegyldigheten i svarene til de fleste her, beviser bare hvor liten forståelse det er for uavhengige butikkers betydning for musikklivet.
trist men sant.
Jeg har gitt opp min lokale platebutikk, ved flere anledninger har jeg vært innom og spurt etter plater som akkurat har kommet ut. Eneste de gjør er å peke på reolen nyheter å si "ser du den ikke der får du komme innom senere" og når oppfølingsspørsmålet mitt er "vet du hvilken dato den kommer i butikken" er svaret igjen "se igjen senere".mikefish skrev:Tilbrakte to sommere for å vente på to cd'er som jeg bestillte hos den lokale platebaren.Måtte mase flere ganger i uken på telefonen.Tilslutt spurte jeg tilfeldigvis om de hadde fått den inn da jeg var innom.Det hadde de faktisk og den var allerede satt ut i hylla for salg.Røsket den med med og betalte 189.50.
Husk på at de aller, aller fleste som kjøper musikk skal ha siste skrik eller noe som ligger høyt oppe på VG-lista og slikt. Det kreves nada musikkkompetanse av betjeningen for å selge slikt til slike kunder, og kundene kan som regel handle platene billigere og enklere på nettbutikker for CDer, iTunes e.l., bruke Spoitfy eller kjøpe på PirateBay-butikken. Det er neppe enkelt å overleve som platebutikk når omsteningen av volumselgerene forsvinner til andre salgssteder i tillegg til generelt dalende salg av plater over disk. Noen entusiastiske kunder til eller fra spiller dessverre neppe den helt store rollen.VilhelmW skrev:Kanskje det kan være verd å "sloss mot vindmøller"...?? Det er til syvende og sist vi konsumenter som bestemmer hva og hvor vi vil handle. Og p.t. er trenden sånn at vi vil ha alt billigst mulig, enklest mulig og mest mulig bekymringsløst.
Hvilken betydning har slike uavhengige butikker for musikklivet da? Annet enn å være et fordyrende mellomledd.ErosLoveking skrev:likegyldigheten i svarene til de fleste her, beviser bare hvor liten forståelse det er for uavhengige butikkers betydning for musikklivet.
trist men sant.
Vel, det er vel neppe et eksempel på motsatt vei, men en liten anakronisme. Likevel er jeg helt enig med deg. Selv kjøper jeg forsvinnende lite på nettet, og klart mest i butikker. Jeg ønsker å støtte opp om butikkene, og orker å komme meg opp av sofaen med min feite ræv.VilhelmW skrev:Trist, men...vi forbrukere må nok nistirre på oss sjøl i speilet og tenke nøye gjennom om ikke VI SJØL er skyld i denne utviklingen. Heldigvis går utviklinga motsatt vei her i Bodø for tida; det er nettopp etablert en ny plateforretning. Jeg bruker den bevisst foran å kjøpe via internett.