Sølv vs. kobber

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Styr unna sølvovertukket kobber, det vet alle gamle hifi-ørner.....   
Ingen absolutt sannhet når det gjelder signalkabel ;) - jeg benytter forsølvet kobber mellom CD og forsterker. Det lyder flott men kanskje ikke pga sølvet... kabler er jo mer enn metall og kvantitet, isolasjon og geometri har også en del å si. Jeg har brukt ren sølvkabel fra CD-spiller og det lød klart slankere og kjøligere enn QED Qunex Silver Spiral som jeg bruker nå. Kanskje sølvkabelen hadde for tynne ledere slik at sammenligningen ikke ble rettferdig? Det er sikkert systemavhengig.... Sølv er nok en markedsføringsjippo - det ser pent ut og ingen produsent bruker sølv uten å markedsføre det tungt. Den eneste kabelen med sølv jeg virkelig ikke vil anbefale noen, og det skyldes geometrien, er Nordost Flatline, de fungerer som de reneste kondensatorer og bygger opp sinnsykt mye statisk elektrisitet som lades ut og gir de merkeligste og hørbare resultater. (Har bare erfaring med Red Dawn og Blue Heaven)

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Antall liker
0
Hei

Har testet svært mange av toppkablene som finnes på markedet i dag, og har nå en sølvkabel. Dette er utvilsomt den beste kabelen jeg har hørt. Jeg tilhører altså den gruppen som hører forskjeld(lett) mellom kabler, og som synes synd på den gruppen som ikke gjør det. Det viktigste til syvende og sist er at den enkelte er fornøyd med sitt kabelvalg og lydsignaturen fra sitt eget oppsett.

Endre
Jepp, er også i samme gruppe som lett hører forskjell. Men, det er stor overlapp mellom kabelgruppene, uansett hva man velger som hovedgrunnstoff i kabelen.. Jeg har en god solidcore sølvkabel som får bank av en kobberkabel i mitt oppsett, for eksempel. Er enig i det der med egne preferanser i lydsignaturen.

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ingen absolutt sannhet når det gjelder signalkabel ;) - jeg benytter forsølvet kobber mellom CD og forsterker. Det lyder flott men kanskje ikke pga sølvet... kabler er jo mer enn metall og kvantitet, isolasjon og geometri har også en del å si. Jeg har brukt ren sølvkabel fra CD-spiller og det lød klart slankere og kjøligere enn QED Qunex Silver Spiral som jeg bruker nå. Kanskje sølvkabelen hadde for tynne ledere slik at sammenligningen ikke ble rettferdig? Det er sikkert systemavhengig.... Sølv er nok en markedsføringsjippo - det ser pent ut og ingen produsent bruker sølv uten å markedsføre det tungt. Den eneste kabelen med sølv jeg virkelig ikke vil anbefale noen, og det skyldes geometrien, er Nordost Flatline, de fungerer som de reneste kondensatorer og bygger opp sinnsykt mye statisk elektrisitet som lades ut og gir de merkeligste og hørbare resultater. (Har bare erfaring med Red Dawn og Blue Heaven)

He-he, for en utrolig logikk :p
I motsetning til deg og div. andre som blander seg i de her diskusjonene har jeg nok hørt mer enn de to nevnte kablene ::) ;)

Mvh. RS

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.062
Sted
Sjælland. Danmark.
  Tok jeg feil? Hold opp Svend, du aner ikke hva jeg snakker om  ;)
Selvfølgelig vil du høre effekten av å oppdimensjonere, men hvorfor ikke ta skrittet helt ut med det samme?

Mvh.  RS
:) :) :)
Grunden til at jeg ikke tager skridtet med det samme er, at der vil kræve flytning af delefiltre ud af højttaleren og delefoltret er noget kompliceret. Men nu undersøges der hvad en sådan spole vil koste i 5 kvt.
De externe højttalerkablerne bliver nok øget til 10 kvt. Det skal jo prøves.
Med venlig hilsen
Sven Palvig
:)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Får du dannet sølvsulfid på kablene dine sliter du big-time.... dette dannes kun hvis det er store mengder svovel i atmosfæren rund kablene dine (du hadde ikke orket å være der/dødd :) ) Men siden sølv oksideres mye saktere enn kobber kan dette være effekten du mener, men mine kabler sitter forseglet i bananer.....

Men alle vet at sølv oksiderer ganske kraftig det også, bare se på sølvtøyet, masse sølvoksider.....

Beklager ,men det svarte du ser på sølvtøyet er ikke sølvokyd, men sølvsulfid. Det er mer enn nok svovelforbindelser i luften til å sverte sølv ,men ikke nok til å drepe noen.

La en sølvskje ligge i et rått egg en tid og deretter i luft...det blir svart det :mad:

mvh
Sleiven

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.062
Sted
Sjælland. Danmark.
Sven, jeg forstår at Duelund hadde en del orginale (i mest positive betydning av ordet) tanker når det gjaldt kabler. Jeg lurer derfor på om du har en link
til lesestoff som forteller litt utfyllende om disse tankene. Jeg spør av ren nysgjerrighet, jeg skal naturligvis avstå fullstendig fra å komme med noen som helst form for kommentarer eller egne synspunkter av innholdet
Nu ligger de igen på Herlev hi-fi klubs hjemmeside. To gode artikler bl.a. www.herlevhifiklub.dk, der vil være interesant for dig.

Fra "Lytteposten" nr. 6, 1997

De livlige elektroner

eller

Er det derfor vi ikke er kommet videre?

v. Steen Duelund

Fra "Lytteposten" nr. 1 1998

Den snigende gift for god lyd.

af Steen Duelund

Mvh.
Sven Palvig
:D

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.062
Sted
Sjælland. Danmark.
Klik i venstre side på klubblad - 2006
Kør ned og klik på Klubbladet 1997 - 2004

Der ligger de to artikler + meget andet.
God fornøjelse.
Mvh.
Sven Palvig
:D

S

slowmotion

Gjest
Har bare såvidt fått sett på "helvete" artikkelen forløpig,
men takk for linken ;)

Jeg kan dog være trygg,
svarte kun ja en gang på testen;)

;)