Søker LydogBilde test av Doxa 8.1

howie

Medlem
Ble medlem
13.12.2002
Antall liker
0
Denne høyttaleren ble testet i Lyd&Bilde på slutten av 90-tallet. Noen som har denne testen ? Vil svært gjerne ha den ....

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Det vil jeg også!
Var og hentet mine 8.1 Revelator i helgen ;D

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Flotte høyttalere, og det er jaggu de KEF høyttalerne bak der også. Men hvorfor i all verden vil du ha en test av høyttalere du allerede har? Du hører jo selv hvordan de låter, sant?

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Alltid interresant å lese hva andre mener.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hvor ble det av Doxa sine høyttalere egentlig? Var de ikke gode nok? Hører jo en del skryt om de....

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Ble vel kanskje for dyre?
Kostet jo ca.22000 for signature utgaven. Revelator utgaven var vel enda dyrere??

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Hvor ble det av Doxa sine høyttalere egentlig? Var de ikke gode nok? Hører jo en del skryt om de....
De ble vel produsert fram til firmaet forsvant (er klar over at KL har tatt opp igjen produksjonen av forsterkere igjen). Glemmer aldri en demo jeg fikk av disse i Doxas lokaler i Kristiansand. Det ble kjørt dobbelt signature effektforsterkere, 07 forforsterker, og Doxa D/A. Helt nydelig lyd. Vær bare klar over at Revelatoren blir kjørt ganske hardt gjennom delefilteret i denne konstruksjonen. Trådene til svingspolen kan ryke ved pådrag over tid.

howie

Medlem
Ble medlem
13.12.2002
Antall liker
0
Jeg skal faktisk selge mine, og jeg gremmes nesten av prisen jeg legger dem ut for. Kjøpere synes det finnes lite informasjon på nett etc, noe som gjør dem vanskeligere å omsette. Testen i Lyd & Bilde var jo glimrende, mener jeg å huske, de testet den med DP 5.52 og fikk kremlyd. Var det Wadseth som skrev denne ? I 96 eller deromkring ? Noe med "Djevelens alternativ" eller no'sånt ?

Mener også det fulgte med røverhistorier a'la "Bassbakgrunnsstøy fra kirkeinnspilling viste seg å stemme med busstabellen på gata utenfor."

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Jeg har alltid gått i den tro at blader kun er for underholdning, og at folk tar det som står der med en klype salt, og selv klare å dømme om de liker lyden på et produkt, eller ei.
Jeg ler meg ihjel hver gang jeg er i en butikk og selgeren kommer med en kopi av et hifitidsskrift for å dokumenere at det de skal selge er bra.

Skulle veldig ønske at folk kunne stole på sin egen dømmekraft, og selv bedømme om de liker noe eller ei.
Det burde ikke være vanskelig å skjønne at dette er en dønn seriøs konstruksjon, basert på gode elementer, godt kabinett og et enkelt og godt delefilter. Så kan man høre og se om man liker lyden. Gjør man det så er saken biff. Gjør man det ikke, så er saken biff.
Det spiller vel ingen som helst rolle om han som har fått jobb som skribent for et lydblad liker lyden eller ei. Tester sier ingen verdens ting om du liker det eller ei. Og det er DU som skal ha produktet i stua di.

Leif A

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Sukk - den som hadde tid og penger nok til å bruke livet sitt til å fly rundt og høre på alle produkter som eksisterer innenfor et gitt parameter. Tester er vel et greit verktøy? Ved å betale for bladet, betaler man også for at noen andre enn deg skal ta på seg den noe slitsomme jobben å finne fram til produkter det er verdt å låne øre til.
Tar vi resultatet av tester med en klype salt? Ikke importørene i alle fall, skal vi tro hva skribentene i Fidelity opplever.
Tester, om man opplever at de er nogenlunde objektive, er vel også et av de bedre verktøyene vi forbrukere har for å kunne sammeligne produkter uten selv å ha de til hjemlån i vår egen stue. - Noe som i mange tilfeller er umulig.

R

Rojoh

Gjest
Spør du meg, så må da disse Doxa-høyttalerne være drømmepartner til de nye ICEpower forsterkerne??

Mvh. Johan

T

theStig

Gjest
Har hørt de faktisk. Det låt lyyyyyyyyyyyst. Ingen kropp og bunn i det hele tatt i mine ører. Mulig resten av oppsettet bidro, men jeg mistenker høyttaleren for å være voicet altfor lyst. Har sett den spesifisert til en følsomhet på 92 dB, og hvis det stemmer så vil den nok dabbe av bortimot 10 dB fra mellomtone og ned mot 100 Hz. Det er ikke lett å unngå lys klang med noe slikt.

Tror definitivt ikke dette er en match for ICEpower forsterkere. Jeg har jobba en del med ICEpower i det siste, og funnet ut at ICEpower nådeløst avslører svakheter i kjeden, spesielt på høyttalernes klangbalanse.

R

Rojoh

Gjest
Mja, nå er det noen år siden jeg hadde disse - kan dog ikke erindre at det låt spesielt lyst. Hadde Doxa 70 signature effekt, som jeg ikke synes låter spesielt varmt/fyldig. Brukte riktignok Micromega cd-spiller, som var veldig laidback i klangen.

Det med 92dB er muligens en smule overdrevet, samt oppgitt i volt (2,83V/m?). Ble brukt 4 ohms element.

Mulig at tiden spiller meg et lite puss, og at de faktisk låt lysere enn hva minnet forteller? ;)

Mvh. Johan

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Har hørt de faktisk. Det låt lyyyyyyyyyyyst. Ingen kropp og bunn i det hele tatt i mine ører. Mulig resten av oppsettet bidro, men jeg mistenker høyttaleren for å være voicet altfor lyst. Har sett den spesifisert til en følsomhet på 92 dB, og hvis det stemmer så vil den nok dabbe av bortimot 10 dB fra mellomtone og ned mot 100 Hz. Det er ikke lett å unngå lys klang med noe slikt.
Dette må bunne i andre årsaker enn høyttalerne. Jeg har som sagt hørt dem i Doxas egne lokaler, og det lød svært linjært. Noe av den beste lyden jeg har hørt faktisk, og et 10 dB fall i øvre bass/nedre mellomtone var det ikke snakk om. Tror nok heller at følsomheten på 92dB er rimelig optimistisk oppgitt, hvis du husker rett.

T

theStig

Gjest
Hvis det er som Rojoh sier at de brukte et 4 ohms basselement, så tipper jeg at et sted rundt 86 dB for 2,83V vil være realistisk. Et stykke dit fra 92 gitt.

Jeg husker ikke helt klart hva det ble spilt på når jeg hørte høyttalerne (er en stund siden), men det var ikke noe skikkelig high-end i hvertfall. Og det var IKKE Doxa utstyr husker jeg. Men lyst låt det. Hørte noe digre Snell greier (var det 'B' tro) samtidig på samme anlegg, og det låt ikke lyst i det hele tatt.

R

Rojoh

Gjest
Tror kanskje vi her er inne på preferanser/erfaring og kunnskap. Jeg startet hifi-karrieren med noen små engelske monitorer (Celestion 3 - 5"bass/trykkammer), og noe særlig fylde og pondus var det definitivt ikke snakk om. Etter det rotet jeg litt med B&W 805 Matrix. Heller ikke noen bassbombe. Da Doxa'en kom i hus ble alt så meget bedre (i forhold til noe, selvfølgelig). Vi snakker vel om begynnelsen/midten av 90-tallet, og jeg var relativt fersk i gamet.

Mulig at jeg har hatt en "bassfattig oppvekst", og har et litt forskjøvet syn på hva nøytralt er. Tror faktisk det er den store forskjellen: Nøytralt er jo noe som måles, og ikke bedømmes subjektivt. Kanskje jeg skulle formulert det på en litt annen måte: Doxa-høyttaleren låter ikke særlig lyst i forhold til mange andre konstruksjoner på markedet - og at det sier noe om hvordan mange lager høyttalere for tiden?

Grunnen til at jeg kom til å tenke ICE-power og 8.1 Signature, var at jeg syntes Midgard-blokkene hadde mye av Doxa 70 lyden i seg.

Mvh. Johan

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0

Tror definitivt ikke dette er en match for ICEpower forsterkere. Jeg har jobba en del med ICEpower i det siste, og funnet ut at ICEpower nådeløst avslører svakheter i kjeden, spesielt på høyttalernes klangbalanse.

Hvis de låter særdeles lyst med din forsterker, så er det sansynlig vis ikke forsterkeren det er noe "galt" med. For da ville jo den få de fleste andre høyttalere til å låte lyst også.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Får høre med deg Janghell....låter de lyst ??

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Tror ikke jeg skal komme med en ordentlig konklusjon enda.
Jeg kjører en discman rett i effektforsterkeren.(for å kunne regulere volumet). Meridianen min er til reparasjon.(565)

Akustikken i stuen min er også helt på trynet. Nybygd hus med alt for lite møbler/tepper. Ekko som en idrettshall, ingen bass i lytteposisjon. Men beveger jeg meg til en annen del av stuen så er det masse bass.
Blir fort slitsomt å høre på når man skrur opp volumet.

Samme hvis jeg spiller med Kef Ref.4 ; lite bass i lytteposisjon.

Må få begynt på kjellerstuen! Der blir det nok teppe på gulvet ja.

howie

Medlem
Ble medlem
13.12.2002
Antall liker
0
Husk å trekke dem fram endel, dersom du har plass gjør 1-2m fra bakvegg seg veldig bra. Blir fort bassproblemer, Doxa'ene går jo temmelig dypt.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Har fått tilbake meridian`en fra reparasjon nå, og fått spilt litt på doxa`ene.
Kan ikke si at kjenner igjen beskrivelsen at de spiller lyst og uten bunn, snarere tvert imot.

Diskant med MASSE detaljer, og en nesten for kraftig bass. Hadde de kanskje litt nærme bakvegg.... Litt mere ut fra bakvegg så blir det nok bedre.

Kan ikke spille noe særlig høyt før det blir slitsomt/rotete, men det er rommet sin skyld.

Pratet forresten med Knut Ø Lauvland forleden på telefon, han kunne fortelle at det er produsert ca. 400 par med Doxa 8.1 høyttalere.
Erstatnings elementer kan han også levere. Han hadde enda ikke fått en eneste reklamasjon på ødelagte bass elementer.

Hvis man ville oppgradere 8.1`en så mente han at man skulle bytte ut de 3 kondesatorene med noen i høyere kvalitet.(ala Mundorf Supreme)

Høyttaleren er forresten dempet innvendig med vegg til vegg teppe! Måtte spørre KØL om dette var originalt eller om det var noen som var blitt gjort av tidligere eiere. Fikk beskjed om at dèt var det han som hadde gjort.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
393
Torget vurderinger
12
Ble forresten brukt følgende utstyr;

Doxa 8.1 Revelator
Sunfire Cinema Grand Signature
Marantz CD-63 KI Signature
Audix dvd spiller
MIT Terminator 2 Bi-wire

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Hadde selv 8.1 på slutten av 90-tallet.

Ikke den friskeste i klassen, men veldig musikalsk.

Husker at den var vanskelig i bassen, den er visst tunet veldig lavt. Husker at det ble spøket med at det var den perfekte reggea-høyttaler, for den hadde et sånt seint fint groove ;D

Kan bekrefte røverhistorien om at når den fikk nok krefter så spillte den uuutrolig dypt.
Med Adyton 3B Signature hørte vi lyder på platene som aldri hadde vært der før. Vi trodde noen kom opp trappen, men så var det bassinformasjon som var på platen.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Erstatnings elementer kan han også levere. Han hadde enda ikke fått en eneste reklamasjon på ødelagte bass elementer.
Nei, det er som nevnt ovenfor diskantelementene som kan ryke på denne høyttaleren pga lav delefrekvens/lavordens filter. Går dog ut fra at høyttalerne tåler relativt mye effekt før dette skjer.

Topp Bunn