Så har det skjedd igjen, men jeg holdt meg i skinnet

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette var aldri ment som noen "føljetong", og jeg hadde egentlig i min naive godtroenhet håpet at den historien jeg i sin tid fortalte om arveprinsens behandling etter en tur med danskebåten som fireåring var siste kapittel i den historien. For de uinnvidde så dreier det seg som at poden ble mobbet av en eldre mann som mente at han skulle go home til der han kom fra. Jeg har spekulert i hvordan jeg kom til å reagere hvis jeg enda en gang ville bli vitne til rasistisk mobbing av guttungen.

Noe som skulle vise seg å vare frem til tirsdag den 6. april i år før en lignende situasjon skulle oppstå. Det skal først sies at den gamle (= baluba) holdt seg i skinnet, for man skal ikke vise seg som en voldelig busemann foran barn. Men også fordi jeg på en måte følte medynk for kreket som krysset vår vei utenfor tannlegekontoret.

Jeg hadde hentet den lille banditten for en avtale med skoletannlegen, som holder til i en annen bydel enn skolen hans. Etter en sesjon med "null hull" satt jeg og arveprinsen (som ble ti år i dag) og ventet på bussen tilbake til sentrum. På andre siden av gaten gikk det en klar som så ut som en avdanket heavy-fan på rundt 50 år. Plutselig ropte han ut til oss om å "dra hem". Nå kan baluba se ut som en skikkelig degos somme tider, men i og med at jeg ikke pratet med poden på det tidspunktet så er det nærliggende å tro at kommentaren kun var myntet på ham. Jeg knyttet hendene i lommen og svarte at det kanskje var en bedre ide at han kuttet litt ned på alkoholen isteden. Heldigvis klynket han ut et "ha det, da" når han tuslet videre i retning av helse og sosialsenteret, noe som tok litt brodden av raseriet mitt.

Etter den konfrontasjonen pratet jeg med guttungen om det som hadde skjedd. Forklarte at den fyren er en kar som har opplevd at alt han tar i går galt, og at han drikker for mye fordi han har det vondt, og at de som hater seg selv også hater alle andre. Floskler som var ment å sette ting i et perspektiv som ikke sårer for mye. Til min overraskelse kom han med et modent "jeg bare ignorerer det". Litt forbløffet over både ordvalget fra en tiåring og den tilsynelatende konstruktive holdningen til hendelsen lot jeg saken ligge en uke.

Til jeg sist fredag til søndag hadde pappa-helg igjen. Da spurte jeg om han har opplevd slike ting flere ganger, siden han så kjapt svarte at han ignorerte slik oppførsel. Og jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at han kunne fortelle at det har han opplevd mange ganger. I og med at det ikke har skjedd mens jeg og moren hans har vært vitne til det så må det ha skjedd fra og til skolen, eller min bolig. Det kan jo også ha forekommet når han har vært ute og lekt med venner, men slike detaljer betyr ganske lite. Det som er klart er at han ikke har vært sammen med voksne når det har forekommet, og at det har forekommet mange ganger.

Tidligere har jeg uttalt at jeg frykter at det uvennlige klimaet vi nå har i samfunnet til slutt skal gå ut over uskyldige barn som for eksempel guttungen min. Han er halvt afrikansk og halvt europeisk, og ser ikke helt hvordan han kan være noe annet enn et norsk barn. Og like mye som jeg frykter for mitt egets barns følelse av trygghet når han må oppleve slikt, så frykter jeg den effekten det klimaet kan ha på barn med norsk identitet som ikke har en etnisk norsk forelder. Fremmedgjøringen av befolkningsgrupper kan kanskje være den aller største utfordringen vi står overfor i fremtiden, ikke arkaiske holdninger som ofte fremstilles som den største utfordringen i dag. For slike sår som kanskje skapes i dag kan bli vanskelige å lege i fremtiden. Jeg skriver kanskje for at det ikke skal bli en for fastlåst konklusjon, selv om jeg ikke ser noen alternative resultater av slike opplevelser som dette for et altfor ungt offer for fremmedgjøring. Jeg kan jo bare verne om mitt eget på denne måten. De andre forteller kanskje aldri om sine opplevelser før det er for sent, og da til feil personer.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.458
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Hei baluba

Det er oppriktig trist å lese at din sønn nok en gang har fått slengt dritt etter seg. Poden er tydeligvis en smart gutt med en god strategi for å håndtere uønsket oppmerksomhet av rasistisk karakter. Men som pedagog tror jeg at framtidige far-sønn samtaler om temaet er viktige. Barn være svært flinke til å fortrenge vonde opplevelser. De kan ta på "the brave face" og bagatellisere det som er vondt og vanskelig, men over tid kan det slite på selvfølelsen og selvbildet. Derfor tror jeg det kan være en fordel å få snakket ut om det er noe han har følt som sårende. At en får slengt dritt er seg fra "street trash" med tydelige rusproblemer fikser han nok greit. Være er det hvis man får negativ oppmerksomhet fra personer som man kanskje ser opp til.

Håper virkelig at det er siste gang har får denne typen uønsket oppmerksomhet.
Mvh
A Boy Named Sue

V

vredensgnag

Gjest
Det kan du trygt gå ut ifra at det ikke blir, A Boy Named Sue. Guttungen har alt skjønt hva som er rett strategi.
Jeg er selv en halvunge, etter grunnorsk far og erkeargentinsk mor. Fra jeg var bitteliten fikk jeg høre denslags, og langt verre ting, fra pene og søte norske nordmenn. Etterhvert blir man ganske vittig i replikken, husker jeg. Som ungdomsskoleelev fikk jeg slengt "Jævla fremmedarbeider!" etter meg.
Svarte kjapt "Jeg har faen ikke arbeidet en dag i mitt liv."

Kommentarene tar ulik form. Min datter har arvet mitt latinske utseende, og kunne som åtte-åring overhøre følgende da hennes mor og stefar flyttet til et nytt sted.
Nabo av type Preben: "Nå så søt, hvor har dere hentet henne da?"

Det viktige er at man som forelder ikke overdramatiserer det som skjer, eller forsøker å ta på seg det tunge åket av en folkegruppes xenofobi. Fremmedfrykt er en helt naturlig ting, og det er tåpelig å forvente at alle skal se helt åpent og liberalt på andre kulturer - det ville gått mot både menneskenes og Naturens natur. Men som individ, dyr eller menneske, kan man velge å forholde seg avslappet eller fryktsom/opprørt til fenomenet - jeg anbefaler det første.

Lag et bingokort med de mest alminnelige fornærmelsene, og la gutten krysse av -- når han får BINGO får han en belønning av Baluba, og dere får fem historier å le av sammen mens han nyter belønningen.

(Her er en kommentartråd der det slenges dritt etter Stoltenberg. Ikke pga hudfargen, men fordi han tilhører et annet politisk parti. Det blir en umulig oppgave å tro at folk som er så lavpanna som dem i tråden skulle ha noe pent å si om folk med ulikt etnisk utseende. Så "roll with it and leave it behind."
http://www.dagbladet.no/2010/04/15/nyheter/aske/vulkanutbrudd/fly/11301772/#comments_container )

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Hei baluba

Veldig trist, selv føler jeg at ordet trist i sin forstand ikke holder.
Jeg er skuffet og sint.
Slikt gjør man bare ikke!

Om en liten trøst er det heldigvis slik at sammfundet er på gli.
Vi får bare fortsette å smøre det
Vi, må ta avstand fra dette (rasisme), å støtte opp under alle som er gode mennesker!!
kall en idiot en idiot, og ikke bland inn hvor en kommer fra, det tjener ingen på.
Si ifra! Super måte du reagerte på baluba, (ba han kuttet litt ned på alkoholen isteden)

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.958
Torget vurderinger
3
Idioter finnes over alt

Det er ett faktum og det er trist å lese om en ung gutt som blir skilt ut på bakgrunn av hudfarge.
Men når det er sagt så har jeg personlig trua på at det finnes langt flere hyggelige mennesker i samfunnet enn idioter.
Og jeg håper at sønnen din kommer til samme konklusjon.
Jeg synes også du takler det fint, samtidig som du er ett glittrende eksempel på en av de hyggelige menneskene i samfunnet som jeg har slik stor tro på.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.060
Trist å lese om dette. Men slik er det.

Ethvert angrep er et rop om hjelp. Og det er mange mennesker som trenger hjelp, som er usikre og frykter både det ene og det andre. Slik vil det fortsette å være. Hvordan man skal reagere på slike angrep finnes det ikke noe fasit på. Her må man vurdere hver enkelt tilfelle/situasjon.

Espen.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Espen R skrev:

Ethvert angrep er et rop om hjelp. Og det er mange mennesker som trenger hjelp, som er usikre og frykter både det ene og det andre.
Og det finnes mennesker som rett og slett er søppel uten noen forsonende kvaliteter. Voksne menn som slenger slike bemerkninger til barn faller inn under kategorien søppel etter min mening og de fortjener behandling som sømmer seg søppel.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
At vi ikke har kommet lengre er rett og slett tragisk! Uavhengig av egen situasjon skal man holde seg for god til slikt!!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg blir helt kald på ryggen av å lese det du skriver, Baluba. Det gjør meg sint og oppgitt, og det værste er jo at det ikke er overraskende, desverre. Når landet vårt er blitt et så kaldt sted å være i, er det i alle fall godt at poden din har en særs oppegående, påmeldt, klok og tilstedeværende far som ser ham og som virkelig er der.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Jeg blir helt kald på ryggen av å lese det du skriver, Baluba. Det gjør meg sint og oppgitt, og det værste er jo at det ikke er overraskende, desverre. Når landet vårt er blitt et så kaldt sted å være i, er det i alle fall godt at poden din har en særs oppegående, påmeldt, klok og tilstedeværende far som ser ham og som virkelig er der.
Hmmm... nettopp, ja. ;)

Hadde det ikke vært for min alder og livserfaring så ville maktforholdet i familien vært annerledes, for denne krabaten kan nok virke smartere enn sin gamle far mange ganger. Og han takler tilsynelatende dette godt ut fra hans egen evne til å resonnere over situasjonen på en konstruktiv måte. Det er bare så trist at et barn skal måtte ha en slik modenhet for å overleve i samfunnet vårt. Fint at Vredens deler erfaringer om hva et barn kan oppleve, selv med noe så "lite eksotisk" som latinsk utseende. Og jeg som kun har positive erfaringer fra voksenlivet å vise til når det gjelder det å bli singlet ut som latino (noe som forekom en god del ganger før håret begynte å gråne og bilringene kom på plass). ::)

Men som pedagog tror jeg at framtidige far-sønn samtaler om temaet er viktige. Barn være svært flinke til å fortrenge vonde opplevelser. De kan ta på "the brave face" og bagatellisere det som er vondt og vanskelig, men over tid kan det slite på selvfølelsen og selvbildet.
Far-sønn samtalene har alltid vært sentrale for oss, men ikke om dette temaet før nå. Han har aldri tatt opp temaet selv, og det er jo så mye annet han vil snakke om. Jeg hadde heller ikke trodd at det skulle vise seg at han har mye erfaring med denne typen situasjoner. Og jeg er derfor glad for at jeg fikk være tilstede og oppleve den hendelsen, slik at problemet kom til overflaten igjen. For det er nettopp resultatene av fortrenging jeg er mest redd for her, så det skal ikke få bre om seg. En modig mine er ofte ikke det som egentlig er ønskelig, selv om det tar seg godt ut.

For arveprinsen selv så trenger det ikke bety så mye sålenge han har noen å prate med som er obs på det som hender. Han vil jo alltid ha en lufteventil når trykket begynner å bli høyt, noe som bør være unødvendig hvis han heller får lettet på trykket med jevne mellomrom. Men tankene mine går til barn som opplever det samme uten å ha noen å prate med om det, barn som kanskje ikke har ressurssterke foreldre. Det siste vi trenger i de utfordringene vi har foran oss er mer hat, og vi må gjøre det vi kan for å skjerme barn mot denne fremmedgjøringen som enkelte individer forsøker å påføre dem. Vi har ikke råd til noe annet, hverken som humanister eller som storsamfunn.

Men hva skal vi gjøre? Problemet må i alle fall synliggjøres og innrømmes først.

Takk for mange vene ord, gutar. :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.193
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kjenner jeg blir sint når jeg leser slikt. Jeg mener at dette har mer dybliggende årsaker enn ubehøvlet oppførsel eller ubetenksomhet. Noen her har vært inne på at vi har fått et kaldt samfunn. Det stemmer nok. Hva er så årsaken til det? Kaster inn en brannfakkel her, og påstår at dette har mye med den egoisme-kulturen som har fått utvikle seg i dette landet-og resten av nord- europa de siste 30 årene. Denne kulturen kommer av at det på 70 og 80- tallet vokste fram høyre-populistiske parti- i Norge manifistert gjennom Fremskrittspartiet. Disse partiene har formet sitt eksistensgrunnlag gjennom å vise til "de andre" som årsak til det meste som er galt. "De andre" kan være innvandrere- mørkhudete som sådan- alenemødre, kriminelle, nordlendinger, trygdede osv. Disse partiene har gjennom disse årene fått argumentert uten i det hele tatt å ha blitt satt til veggs. Vi har i dette landet utrolig feige politikere som er mer opptatt av stemmesanking enn hvilket samfunn vi skal ha. Lars Sponheim er, sammen med Anne Holt da hun var justisminister, de eneste som klart og tydelig har sagt i fra hva de mener om dette populistiske partiets menneskesyn. Hadde flere gjort det, hadde vi hatt mindre rasisme og uthenging av svake i dette landet.

Jeg bodde i hjembyen til nåværende leder i justiskommiteen på 90-tallet, og har opplev dette mennesket i fri dressur. Husker episoder på utesteder, der vedkommende ga en mørkhudet beskjed om å "HA DÆ VÆKK DIN SVARTING!" Har opplev at samme, herværende leder i justiskomiteen har utdelt slag- da mot en "svarting". Jeg har også, hjemme hos vedkommende, vært i harde diskusjoner med dette mennesket, der innvandring og fremmede var tema. Et så forkrøplet menneskesyn må man nesten til Le Pen for å finne. Dette er altså høytstående ledere i dette landet. Sannelig ikke rart sønnen din får kastet negative uttalelser etter seg.

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Jeg mener at dette har mer dybliggende årsaker enn ubehøvlet oppførsel eller ubetenksomhet. Noen her har vært inne på at vi har fått et kaldt samfunn. Det stemmer nok. Hva er så årsaken til det? Kaster inn en brannfakkel her, og påstår at dette har mye med den egoisme-kulturen som har fått utvikle seg i dette landet-og resten av nord- europa de siste 30 årene. Denne kulturen kommer av at det på 70 og 80- tallet vokste fram høyre-populistiske parti- i Norge manifistert gjennom Fremskrittspartiet. Disse partiene har formet sitt eksistensgrunnlag gjennom å vise til "de andre" som årsak til det meste som er galt.
Neppe, fremmedfrykt er et såpass internasjonalt fenomen at det ikke har noe med FrP å gjøre. Husk på at FrP prøvde å dysse ned hendelsen da de viste sitt fremmedfiendtlige ansikt den gangen en Dagbladet(?)-journalist var undercover på et møte mellom en sentral FrPer og ytre høyre. De var livredde for hva det ville gjøre med opplsutningen til partiet, men til sin overraskelse oppdaget de at oppslutningen gikk kraftig opp, ikke ned. Det blir også litt spørsmål om høna og egget, øker slike poltiske partier fremmedfrykten eller øker oppslutningen til slike partier fordi fremmedfrykten øker.

Du finner det samme fenomenet f.eks i Australia, omtalt som et av verdens mest rasistiske land i forbindelse med Tampa-saken. Der har driftige asiater tatt over mye av arbeidslivet og det er ikke spesielt populært blant deler av australierene.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.193
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Internasjonal,ja, men det er da vi skal ha rakrygga politikere som står for noe. Som klart å tydelig tar avstand fra et slikt menneskesyn. Det mangler vi totalt i Norge. I stedet velges en av de verste til leder i Justiskomiteen. Snakker da som sagt om en mann som på pub uttalte til en mørkhudet gjest: " HA DÆ VEKK DIN SVARTING, en mann som har brukt vold og er dømt for promillekjøring. Fantastisk, spør du meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Trist å lese om slike holdninger til mennesker med annen hudfarve, forstemmende at voksne mennesker behandler barn på den måten

S

Slubbert

Gjest
Medmenneskelighet har som det meste annet blitt delegert vekk til staten, politikken skal definere hvem vi er. Det finnes ikke individer, bare vedtak og budsjettposter. Du er et politisk objekt, og det er alt du er. Fremmedfiendtlighet er en naturlig konsekvens.

G

Gjestemedlem

Gjest
Man må vel bare erkjenne at det finnes usympatiske individer og personer med holdninger og en oppførsel som ikke er forenelig med ideene om likt menneskeverd og like rettigheter for alle innbyggere i Norge. Å gå til en direkte konfrontasjon med disse vil neppe føre til noen positiv endring i deres holdninger, neppe er de verdt å bruke tid på heller.

Jeg vet ikke helt hvordan barn best takler slike folk, men å lage litt oppmerksomhet rundt deres oppførsel slik at de selv havner i et dårlig lys sett fra omgivelsenes synspunkt vil kanskje være med på å dempe slike holdninger i det offentlige i det minste.

At noen samfunnstapere har et behov for å lete etter noen de kan definere som under seg selv på rangstigen er vel en måte for dem å overleve på, og jeg vil da tro at et effektivt mottrekk er å plassere dem tilbake der de hører hjemme. De har vel uansett forsvinnende liten injurierende kraft. Å forsterke et barns opplevelse av egenverdi og individualitet vil kanskje gjøre dem i stand til å takle forsøk fra usympatiske personer på å trekke dem ned. Med et godt fundament i form av familie, venner, og solid kunnskap og resultater fra skolegangen vil man være mye bedre rustet.

V

vredensgnag

Gjest
Det var verre før, det er blitt bedre. Vi bor i et land der man skrev inn i Grunnloven at jøder og reisende ikke hadde adgang til riket.

Pga innvandringspress i nyere tid kan vi regne med at det blir noen uttrykk for den usikkerheten som folk føler, pga den endringen samfunnet er inne i. Antropologer har et bilde på oss/dem dimensjonen - de sier at den er utydeligere i oppgangstider, men at den kommer ekstremt tydelig frem i dårlige tider og ved katastrofer og kriger. Det er en forsvarsmekanisme, og denne blir kun døyvet om man kan være helt sikker på at man blir like godt tatt vare på av "den fremmede" som man blir av sine egne.

Vi har et stykke igjen.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Espen R skrev:

Ethvert angrep er et rop om hjelp. Og det er mange mennesker som trenger hjelp, som er usikre og frykter både det ene og det andre. Slik vil det fortsette å være. Hvordan man skal reagere på slike angrep finnes det ikke noe fasit på. Her må man vurdere hver enkelt tilfelle/situasjon.

Espen.
Ballubas historie er trist, for sønn, far og til dels den omtalte bomsen. Selvfølgelig er hele mannen og hans oppførsel et rop om hjelp. Reelt sett er han nederst på rangstigen og i et slags dennesidig helvete. Likevel finner han det opportunt å rakke ned på et barn på grunn av hudfarge. Men hans utrop er også et uttrykk for noen holdninger som kommer et sted fra. Tror det er viktig å tenke litt på hva som skaper slike holdninger, samtidig som vi hører på denne hjelp-biten. For Balluba og sønnen hans er naken rasisme et reelt problem og noe av en hverdagspåkjenning. For oss andre er generelle fordommer, dumskap og mangel på raushet et bidrag til et fattigere, flatt samfunn.
Noe å tenke på i disse dager med hjernevaskdebatt osv. Tro håp og kjærlighet folkens.
Mvh
Sniff

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Blir oppriktig trist og lei meg av denne historien. Synes du taklet situasjonen meget bra, er fryktelig vanskelig å besinne seg når slikt skjer.
Det er desverre alt for mange idioter i verden, forhåpentligvis er det flere av oss som ikke er det enn dem som er.

Men en beklagelse på vegne av det norske samfunnet er nok uansett på sin plass.
Ingen bør være nødt til å utvikle strategier for å takle slike situasjoner, hvertfall ikke barn.

Mvh.
Svein (barnevernspedagog, som blir frustrert og lei seg over at slikt skjer hver dag over hele landet av voksne personer rettet mot barn).

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Trist, men godt beskrevet historie, baluba.
Hvis du derimot ikke hadde klart å "holde deg i skinnet" så hadde jeg ikke sagt noe på det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Det kan bortforklares med mye, men jeg tror det hele koker ned til et spørsmål om mangel dannelse, høflighet og oppdragelse, kombinert med et utrolig lavt selvbilde.

For oss voksne er det kanskje ikke så vanskelig å se sammenhenger her mellom "hva slags" folk det er som slenger dritt, for barn er ikke dette så lett og derfor er det desto viktigere at oppegående foeldre takler dette slik som Baluba gjør.

Fenomenet er dessvere ikke nytt. Tatere, sigøynere, jøder, tyskerunger, mongoloide ( som de ble kalt tidligere ) der har alltid vær grupper det har vært mer eller mindre legitimt å hundse. mennesket er på visse områder et meget usosialt dyr med ganske så usympatiske trekk, det kan ikke fornektes.

Man kan være uenig i landets innvandringspolitikk, det er legitimt, men derfra til å angripe individer, som for oss av helt ukjent årsak befinner seg i landet, er uhørt, det er primitivt og lavpannet. Dessverre er det et antall lavpannede Stutumer blottet for folkeskikk og dannelse her i landet, og i de fleste andre land. Vanskelig å gjøre så mye med det, bortsett fra skadebegrensing silk som Baluba driver. Man kunne kanskje sende disse uoppdragen brøleaper på studietur til visse land i Asia og la dem oppleve rasismen "fra den andre siden". Kanskje ville de lære noe? Men antakelig tvilsomt. :-\

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Hvis du derimot ikke hadde klart å "holde deg i skinnet" så hadde jeg ikke sagt noe på det.
Takk for den, atonal. Og det siste du skriver har på en måte ligget som en spenning i luften når jeg har resonnert over hvordan jeg ville reagere ved neste anledning. Nå har heldigvis tiden vist at jeg taklet den konfrontasjonen, noe jeg personlig var i tvil til før situasjonen oppstod igjen. For å si det slik så er jeg glad for at personen forstod at han ikke var trygg, så han valgte å bite i seg utsagnet sitt. For hvor langt jeg kan strekke strikken vet jeg enda ikke. Men uansett så våkner man når det er et barn som ser opp til en i nærheten. Jeg kan ikke tillate meg som forbilde å vise at man har lov til å følge impulsene sine helt ut. Det ville også fortalt en historie om at det faktisk er greit at den sterkeste alltid vinner, for en voldelig konfrontasjon ville vært rått parti i akkurat dette spesielle tilfellet. Den typen tapere har jeg "løftet" nok på som dørvakt. Det kan også ha en sammenheng med at jeg tok det så kuli til slutt, for jeg hadde roen der og da.

Ingen bør være nødt til å utvikle strategier for å takle slike situasjoner, hvertfall ikke barn.
Det er nettopp det som opprører meg. At en som er så ung skal måtte utvikle strategier for å takle slike situasjoner er det sterkeste vitnesbyrd på at denslags oppførsel ikke er uvanlig jeg kan tenke meg. Uvanlige opplevelser pleier man ikke å ha strategier for å takle, og det er først når det er noe som oppleves gjentatte ganger at man har behov for å ha en strategi. Det er mest av alt det som gjør meg nedstemt, ikke selve situasjonen i seg selv. Jeg stoler på at gutten er både intelligent og sterk nok til å takle et enkeltstående tilfelle av hets, eller ikke for graverende mobbing i skolegården. Og på grunn av hans sterke reaksjoner på mobbing i skolegården da han gikk på Nygård Skole gjør at jeg er litt overrasket også. Hans lærere tok det flere ganger opp med meg at han hadde havnet i slåsskamper for å forsvare fysisk mindre elever mot mobbing, noe som bekymret dem litt. Rettferdighet er en ting, men det er jo ikke bra å havne i håndgemeng for ofte heller. Jeg hadde håpet at han ville fortelle alt slik til meg, siden vi har hatt mange samtaler om det med sjikanering og mobbing. Det viste seg altså å være en underskog med sjikane han aldri har fortalt meg om.

Jeg synes det som er fælt er at barn i Norge (garantert mange flere enn mitt) må forholde seg til noe som sett i perspektiv av deres korte liv er ganske massiv sjikane, så ofte at de må oppfatte denne formen for adferd som normalen. Og mange av dem han neppe noen som kan sette det i perspektiv for dem i etterkant. Og absolutt alle mobberne er ikke stakkarer som kan "unnskyldes" med at de selv er på bunn og lider. Slikt burde egentlig kunne være straffbart, det er jo straffbart å sjikanere politiet verbalt. Men det hadde sikkert ført til en storm av protester hvis en ellers "lovlydig nordmann" får en straff for å si sin mening offentlig. Da hadde nok demokratikortet blitt spilt fra flere sider, selv om folk flest ville fokusert på avskyen overfor sjikanen isteden. Uavhengig av syn på innvandring innenfor den etablerte debattens rammer. Selv de mest innvandringsskeptiske deltakerne her ser nok på denne saken med samme avsky som meg.

Men vi kan da ikke bare la denne saken være noe foreldre skal forebygge og begrense skadene av. Noen foreldre har ikke impulskontroll nok til å takle det, og andre har ikke de ressursene som trengs. Noen barn har ikke noen å snakke med om det, og noen er sikkert redd for at de skal bli gitt skylden av foreldrene. Alvorlig skade utføres nok mens jeg skriver dette, et eller annet sted i landet. Jeg gjør litt stort nummer av dette fordi også jeg ble sjokkert. Selv jeg, som har opplevd nok rasisme i hverdagen til å være pessimistisk i utgangspunktet, trodde ikke at han hadde opplevd så mye at han har en strategi for å takle det. Jeg trodde jeg hadde øynene vidåpne, ja noen ganger har jeg vært redd for å bli oppfattet som paranoid i debatter her på forumet, men jeg har hverken hatt åpne nok øyne eller vært i nærheten av å være paranoid når jeg ser det i etterkant. Ekkelt. :-\

Det er godt å lese så mye avsky for det som vi har opplevd, og det oppleves som støttende. :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.193
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Sier det igjen. Er det noe rart barn opplever slikt når enkelte av våre folkevalgte har de holdninger og den oppførsel de har?
De er jo faktisk med på å legitimere slike holdninger og oppførsel gjennom sine egne holdninger og væremåte. Henviser til mitt innlegg tidligere om nåværende leder i Stortingets justiskomite, og -fri og bevare oss vel-en mulig kommende justisminister. Og når da de andre folkevalgte ikke klarer å argumentere mot et slikt menneskesyn, men enten tier eller løper etter-Storberget- så vil man ikke klare å få bukt med slike holdninger. Det går ikke an å bagatellisere slik oppførsel med at det er enkeltindivider på samfunnets skyggeside. Vi har et parti i dette landet med 25% av velgerne bak seg som er målbærere for slike holdninger. Rett og slett skremmende.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
baluba skrev:
atonal skrev:
Takk for den, atonal. Og det siste du skriver har på en måte ligget som en spenning i luften når jeg har resonnert over hvordan jeg ville reagere ved neste anledning. Nå har heldigvis tiden vist at jeg taklet den konfrontasjonen, noe jeg personlig var i tvil til før situasjonen oppstod igjen.
Folk som kommer med rasistiske utsagn til barn, er så lavt på lista over folk man kan ta seriøst, at det ikke burde ikke være noen grunn til å gå fysisk til verks. Slike mennesker mangler injurierende kraft.

Slår du vedkommende, så er det på egne vegne og ikke barnets. Det blir feil.

Men nå var jo din reaksjon forbilledlig. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Slikt burde egentlig kunne være straffbart, det er jo straffbart å sjikanere politiet verbalt. Men det hadde sikkert ført til en storm av protester hvis en ellers "lovlydig nordmann" får en straff for å si sin mening offentlig. Da hadde nok demokratikortet blitt spilt fra flere sider, selv om folk flest ville fokusert på avskyen overfor sjikanen isteden.
Nå har det jo nylig være en endring av barneloven. Den er for ny til å ha særlig virkning ennå, men i en avisartikkel leser jeg:

"Den endrede barneloven presiserer også at barn ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden, som å låse barnet inn i et rom eller bruke trusler om straff."

Hva som defineres som skremmende eller plagsom opptreden er jeg ikke sikker på, men det vil bli interessant å se om noen vil bli påtalt for brudd på denne loven og hva som må til for å bryte loven.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
En slik oppførsel rammes faktisk av straffeloven allerede før barnelovens endringer har effekt. Men her er lovens bokstav en ting, noe helt annet er en eklatant mangel på det meste av sivilisert oppførsel !!

Hadde jeg vært forsvarer for en slik person ville jeg nok ha prøvd med "ikke strafferettslig tilregnelig/mangelfullt utviklede og varig svekkede....". Ikke mye til forsvar men likevel mer enn ingenting.

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Sier det igjen. Er det noe rart barn opplever slikt når enkelte av våre folkevalgte har de holdninger og den oppførsel de har?
De er jo faktisk med på å legitimere slike holdninger og oppførsel gjennom sine egne holdninger og væremåte. Henviser til mitt innlegg tidligere om nåværende leder i Stortingets justiskomite, og -fri og bevare oss vel-en mulig kommende justisminister. Og når da de andre folkevalgte ikke klarer å argumentere mot et slikt menneskesyn, men enten tier eller løper etter-Storberget- så vil man ikke klare å få bukt med slike holdninger. Det går ikke an å bagatellisere slik oppførsel med at det er enkeltindivider på samfunnets skyggeside. Vi har et parti i dette landet med 25% av velgerne bak seg som er målbærere for slike holdninger. Rett og slett skremmende.
Slik fungerer demokratiet enten du liker det eller ikke. Om du ønsker deg andre folkevalgte, finn deg et annet folk. De som stiller til valg tilpasser seg som regel de som stemmer, ikke omvendt. Kanskje du har et bedre alternativ som gir andre folke"valgte" ?

Edit: Om noen skulle være i tvil så ligger selvsagt min sympati i aktuelle sak hos baluba og poden.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Fenomenet er dessvere ikke nytt. Tatere, sigøynere, jøder, tyskerunger, mongoloide ( som de ble kalt tidligere ) der har alltid vær grupper det har vært mer eller mindre legitimt å hundse. mennesket er på visse områder et meget usosialt dyr med ganske så usympatiske trekk, det kan ikke fornektes.
Det har du rett i. Jeg flytta til Oslo i 1981 og husker jeg overhørte en samtale på trikken mellom to kjerringer. Hun ene skulle leie ut en hybel. Eneste krav var at leietager ikke var nordlending. ;D
Nå vel verden gått fremover og nordleninger er vel stort sett stuereint nå...derfor er det vel håp for folk med annen hudfarge også hvis vi tar tiden til hjelp... ;D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.193
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ser nb legger opp til en krangle-tråd her. Regnet nok med at jeg trampet på noen tær her, men har faktisk sett Per Sandberg i fri dressur- flere ganger. Skremmende! Intelligens er tydeligvis intet kriterium der i gården.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Eklatant? :eek: ::) :-\
eklatant - CAPLEX
eklatant (fra fr. éclatant, av éclater, eksplodere, utbryte), innlysende, slående.

Så var det lille poenget med dannelse da. ;) ;D ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Ser nb legger opp til en krangle-tråd her. Regnet nok med at jeg trampet på noen tær her, men har faktisk sett Per Sandberg i fri dressur- flere ganger. Skremmende! Intelligens er tydeligvis intet kriterium der i gården.
Det var i så fall ikke på mine tær! Sandberg er en slugger, og der skal jeg stanse i min beskrivelse av mannen. Å gå videre ville kun hatt som effekt at HFS medlemmer ville få bevis for at mitt ordforåd faktisk inneholder ganske mange adjektiver som er negativt ladet. Så for å ikke senke meg selv ned på det Sandbergske nivå tror jeg det er best å beherske seg.

Om du tror man automatisk forsvarer alt det Sandberg gjør bare fordi man er skeptisk, meget skeptisk, til den politikken som føres på innvandringsfeltet tar du sørgelig feil. Jeg var så heldig og privilgert at jeg på gymnasiet var velsignet med en historielærer som både var en gudbenådet pedagog og en usedvanlig klok kvinne. Fru Todal Jensen ga oss en meget nyttig forelesning om farene som ligger i å være "lojal" mot et politisk parti/partiets politikere. Etter hennes syn, og som jeg deler mer og mer, er det omvedt det bør være, partiet/partiets politikere skal være lojale mot sine velgere! Grunnen til at nazisme, facisme og kommunisme fikk så godt fotfeste var fordi folket/velgerne aksepterte at de skulle være lojale mot partiet istedet for at partiet skulle være lojalt mot dem!

Viktig at man ikke glemmer det der!

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
lars_erik skrev:
Jeg bodde i hjembyen til nåværende leder i justiskommiteen på 90-tallet, og har opplev dette mennesket i fri dressur. Husker episoder på utesteder, der vedkommende ga en mørkhudet beskjed om å "HA DÆ VÆKK DIN SVARTING!" Har opplev at samme, herværende leder i justiskomiteen har utdelt slag- da mot en "svarting". Jeg har også, hjemme hos vedkommende, vært i harde diskusjoner med dette mennesket, der innvandring og fremmede var tema. Et så forkrøplet menneskesyn må man nesten til Le Pen for å finne. Dette er altså høytstående ledere i dette landet. Sannelig ikke rart sønnen din får kastet negative uttalelser etter seg.
Husker noen av disse episodene selv fra lokalavisa, balltre var et ord som ble brukt synes jeg å huske..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er utrolig trist å lese, Baluba. At unger skal måtte vokse opp med sånt er rett og slett jævlig. Eneste trøsten er at både far og sønn virker sterke nok til å takle det. Forslaget til Vredensgnag om 'bullshit-bingo' var faktisk jævlig godt. Ikke minst fordi det er en unnskydning/påskudd for guttungen til å fortelle pappa om ubehagelige hendelser. Det er lett for gutter på hans alder å være litt 'tøffere' enn det er belegg for (enda et poeng til Vredens). Ellers er det grunn til å være kritisk til tiåringer som sier at de 'ignorerer mobbing. Det er neppe hans eget språk, og kan tyde på at han har lært ordet av voksne. Ikke ta det for gitt at det er like lett å gjøre det som å si det.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.193
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Husker noen av disse episodene selv fra lokalavisa, balltre var et ord som ble brukt synes jeg å huske..
[/quote]

Stemmer det. Har vært hjemme på "nachspill" til dette mennesket også. En meget spesiell opplevelse, der jeg fikk en lang leksjon om "svarttinger". Mannen tålte dårlig å bli argumentert imot, og prøvde da å la nevene prate for seg. Litt av en mann å ha som nestleder i landets nest største parti- sier sitt om det partiet. Sannelig litt av en mann å ha som leder i justiskomiteen også.

V

vredensgnag

Gjest
Det virker som om Arveprinsen har en godt utviklet rettferdighetssans, og i tillegg er tykkhudet nok til å skjønne at det ikke er ham det er synd på.

Hva er alternativet? At ingen får lov til å si det de har på hjertet, samme hvor galt det er eller feil de tar?

Det viktige her er ikke hva Arveprinsen eller Baluba gjør, men hva alle vi andre gjør for å skape respekt for prinsippene vi vil skal være bærende i samfunnet. Ett av disse er ytringsfrihet, og denne medfører at man også må lytte til ytringer man misliker. Så kan man vurdere ulike strategier for å forsøke å få dem som kommer med disse til å se mer perspektivrikt på det som opprører dem, men det er ikke gitt at det vil føre til ønsket resultat.

Det at Arveprinsen gikk imellom da han så noen ble mobbet tyder på at han har en god forståelse for hva som er rett, og at han er villig til å forsvare det rette. Når det gjelder årsaken til slike ytringer har myndighetene vist manglende vilje til å utøve rett slik at den oppfattes likt fordelt - når det skjer, og i altfor tendensiøs retning, blir resultatet at det bygger seg opp en frustrasjon som kan få dumme uttrykk.
For at dette ikke skal bli altfor abstrakt viser jeg til et tilfeldig innlegg jeg fant da jeg søkte på ordet "svartinger" ...
http://mittfinnmark.no/-/bulletin/show/547598_er-livet-til-hvite-norske-barn-mindre-verdt?ref=mst

"Er livet til hvite norske barn mindre verdt?" - spørres det.

Støtten til FrP bygger på frustrasjon over at myndighetene ikke gjør noe for å skape en forståelse av at rett blir likt fordelt. Ytringer rettet mot "etnisk ulike" er sikkerhetsventilutblåsinger, fra folk som holder på å koke over. Vi klarer ikke å flytte kjelen, men vi kan senke temperaturen. Det vil først skje når myndighetene tvinges til å innse at de må skape balanse i hvordan de fordeler "rett." Folkets støtte til FrP har skremt dem til å gjøre nettopp det, vi er på glid og temperaturen er på vei ned, noe som reflekteres i at støtten til FrP faktisk er på hell. Men det skal lite til før den stiger igjen, og det er faktisk helt i orden at den stiger, fordi den sender et viktig signal til dem som ønsker å styre og stelle om at de må ta med seg folkemeningen dersom de ønsker å flytte grenser.

Om folk skal respektere loven, må de som utøver den også respektere den og utøve den så det oppfattes at den håndheves likt. Baluba løser ikke problemet ved å banke opp han som kom med ukvemsord mot Arveprinsen - årsaken ligger et annet sted og høyere opp. Still krav der dere kan, engasjér dere for å skape forandring. Vi bør være som Arveprinsen - bedre.

Ungene våre kommer til å ordne opp.

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Ikke mine tær i alle fall, jeg har aldri stemt på FrP og har ingen plan om å gjøre det. Jeg synest bare at å skylde på folkevalgte er en logisk kortslutning, da får du heller skylde på folket som har valgt de.

For øvrig ingen plan om å krangle.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Hei baluba
Trist å høre hvordan sønnen din ble behandlet, men jeg synes både han og du taklet det ganske så bra. Så er det faktisk godt å lese om all støtten som kommer frem her i tråden.

Husk at dere som foreldre kan begrense skadevirkningene av slike kommentarer, for et barn som vet at det er ubetinget elsket av sine foreldre eier en grunnkapital av egenverdi som står i mot nesten hvilken som helst personlig trakassering. Det er det barn, eller voksen for den del, som i utgangspunktet er usikker på sin verdi som menneske, som lettest såres og lar seg hundses med. Her virker det som om du og moren har klart å gi sønnen deres en avgjørende ballast av positiv selvfølelse og selvrespekt, noe han vil trenge i livets mange utfordringer.

Så er det også tydelig at dere har hjulpet ham til å sette ord på hvordan han har det og hvordan han opplever det som skjer med seg. Da har dere gitt ham et språk og et redskap til å tenke tanker om det som skjer med ham og slik et verktøy til å tenke nye, og andre forhåpentlig mer nyttige, løsninger på sine utfordringer. Å gå til fysisk angrep på rasistene, er å utagere og det motsatte av å hjelpe sønnen din til et språk for det som skjer, og samtidig være en modell som bekrefter og legitimerer rasistenes vold.

Stå på, baluba!
Mvh
Dag

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Dette er utrolig trist å lese, Baluba. At unger skal måtte vokse opp med sånt er rett og slett jævlig. Eneste trøsten er at både far og sønn virker sterke nok til å takle det. Forslaget til Vredensgnag om 'bullshit-bingo' var faktisk jævlig godt. Ikke minst fordi det er en unnskydning/påskudd for guttungen til å fortelle pappa om ubehagelige hendelser. Det er lett for gutter på hans alder å være litt 'tøffere' enn det er belegg for (enda et poeng til Vredens). Ellers er det grunn til å være kritisk til tiåringer som sier at de 'ignorerer mobbing. Det er neppe hans eget språk, og kan tyde på at han har lært ordet av voksne. Ikke ta det for gitt at det er like lett å gjøre det som å si det.
Bullshit-bingoen kan være en god ide, men jeg er redd at poden er såpass mye smartere enn sin gamle far at han ville ha utnyttet en slik ordning ganske kraftig. En slu liten banditt, det er han. ;D

Jeg ble litt overrasket over ordvalget hans, men det er kanskje ikke så rart når jeg tenker meg om. Vi er jo en først og fremst engelskspråklig familie, og ordet "ignore" er mer brukt av oss enn "ignorere" for en vanlig norsk familie - så for ham er kanskje det et vanlig ord i den daglige tale. Assosieringsevnen hans er det ingenting feil med, så det er nok et tilfelle av å legge to og to sammen i dette tilfellet.

Rolig helg for meg nå. Første helg uten barn på tre uker, noe som gjør underverker for musikklyttingen. Anthony & The Johnsons spilles av Spot nå. Da blir jeg så snill og mild igjen, og lar meg ikke hisse opp av (garantert 100% riktige) vitnesprov fra det Sandbergske hjem. Det minner meg litt om Frps energipolitiske talsmann for femten år siden. Hans personlige erfaring med energi nådde nok en topp da han forsøkte å brenne ned huset sitt noen år tidligere. Noe han forøvrig ble dømt for (forsikringssvindel), slik at det ikke kan påstås å være en injurierende uttalelse fra meg. De har en god kristen tradisjon med tilgivelse i det partiet. ;)

Topp Bunn