Jeg hadde bare lyst til å dele denne langt fra unike historien med dere medforumister. Det er et forferdelig eksempel på hvordan store aktører kan finne på å misbruke sin økonomiske makt:
Jeg forhørte meg for en tid tilbake om å patentere en del interessante teknologier. Jeg fikk i den sammenhengen klar beskjed om at det innebar at jeg måtte legge ut detaljene om teknologiene tilgjengelige for alle konkurrenter, og at om jeg hadde en million å forsvare et patent med var det for lommerusk å regne for en horde advokater fra en stor kynisk aktør som ønsker å drite i patentet.
Det er pr i dag ingen form for juridisk vern mot misbruk av patenter utover at man selv kan gå til sak. For merkevarer derimot kan man ringe politiet, anmelde forholdet og saken blir ført med offentlige midler. Da jeg kjøpte et par dieselbukser i Tyrkia for noen år siden risikerte jeg faktisk i ytterste konsekvens straff for smugling av ulovlige varer, samt beslag. I noen saker har det gått så langt som at hele varepartier har blitt holdt igjen av politimyndigheten fordi det ikke er klart om det er den lokale representanten for merkevaren eller om det er produsenten som har juridisk rett til varens design og teknologi (dette er også fra audiobransjen).
Når det kommer til patenter kan vi altså gråte våre bitre tårer over at vi ikke har noe myndighetsvern over hodet. Har man en god ide så hold for all del kjeft. Sånn burde det ikke være. Patenter burde også inn under straffeloven slik som varemerker og design. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at det skulle behandles ulikt.
Vi har jo også enkelte "massesaksøkere" i bransjen. Den mest kjente, en amerikans kabelprodusent etablert 1978 har til en hver tid et stort antall saker gående, og de skal etter sigende ha mottatt betydelige summer fra mindre foretak som ikke har hatt råd til å møte dem i retten. Det skal være snakk om et hundretalls saker bare på denne ene aktøren, og skal man tro det man kan finne rundt omkring i media har de tapt nær sagt alle saker som har gått til retten og sågar blitt dømt til å dekke motpartens saksomkostninger. Allikevel kan det se ut til at de har et betydelig plussresultat på denne virksomheten som går direkte til deres Bermudaregistrerte holdingselskap.On March 5, 1998 Creative Labs sued Aureal for patent infringement. Aureal countersued because they believed Creative was guilty of patent infringement. After numerous lawsuits Aureal won a favorable ruling in December 1999,[1] which vindicated Aureal from these patent infringement claims, but the legal costs were too high and Aureal filed for bankruptcy. On September 21, 2000, Creative acquired Aureal's assets from its bankruptcy trustee for US$32 million. The purchase included patents, trademarks, other property, as well as a release to Creative from any infringement by Creative of Aureal's intellectual property including A3D. The purchase effectively eliminated Creative's only competition in the gaming audio market. It also eliminated any requirements for Creative to pay past or future royalties as well as damages for products which incorporated Aureal's technology.
Jeg forhørte meg for en tid tilbake om å patentere en del interessante teknologier. Jeg fikk i den sammenhengen klar beskjed om at det innebar at jeg måtte legge ut detaljene om teknologiene tilgjengelige for alle konkurrenter, og at om jeg hadde en million å forsvare et patent med var det for lommerusk å regne for en horde advokater fra en stor kynisk aktør som ønsker å drite i patentet.
Det er pr i dag ingen form for juridisk vern mot misbruk av patenter utover at man selv kan gå til sak. For merkevarer derimot kan man ringe politiet, anmelde forholdet og saken blir ført med offentlige midler. Da jeg kjøpte et par dieselbukser i Tyrkia for noen år siden risikerte jeg faktisk i ytterste konsekvens straff for smugling av ulovlige varer, samt beslag. I noen saker har det gått så langt som at hele varepartier har blitt holdt igjen av politimyndigheten fordi det ikke er klart om det er den lokale representanten for merkevaren eller om det er produsenten som har juridisk rett til varens design og teknologi (dette er også fra audiobransjen).
Når det kommer til patenter kan vi altså gråte våre bitre tårer over at vi ikke har noe myndighetsvern over hodet. Har man en god ide så hold for all del kjeft. Sånn burde det ikke være. Patenter burde også inn under straffeloven slik som varemerker og design. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at det skulle behandles ulikt.