Russiske skiskyttere

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
De russiske skiskytterne som er anklaget for å bruke dop bør snarest få en unnskyldning og oppreisning for dette. Det går da ikke an å anklage flotte russiske idrettsutøvere for slikt!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=547169

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg tror generelt at toppidretten er ganske gjennomsyret av doping. Mye av spillet dreier seg om hvor gode leger man har.
Jeg gleder meg forøvrig stort til de første Norske dopingsakene kommer.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
wotg skrev:
Jeg tror generelt at toppidretten er ganske gjennomsyret av doping. Mye av spillet dreier seg om hvor gode leger man har.
Ja, de har jo blitt spådd lenge. Hittil har det bare kommet noe på kaffedrikking, kosttilskudd og ukjente vektløftere.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
wotg skrev:
Jeg tror generelt at toppidretten er ganske gjennomsyret av doping. Mye av spillet dreier seg om hvor gode leger man har..
Hvorfor?

Honkey

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Honkey-Chateau skrev:
wotg skrev:
Jeg tror generelt at toppidretten er ganske gjennomsyret av doping. Mye av spillet dreier seg om hvor gode leger man har..
Hvorfor?

Honkey
Fordi jeg er lei av alle sportsnyhetene og at mange Nordmenn liker å klappe seg på ryggen å si at det er naturlig å være best for Nordmenn.
Media bruker alt for mye tid på å snakke om sport, hadde de vært like nøye med detaljer når det kommer til ordentlige nyheter hadde folk kanskje begynt å lese avisen igjen.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
wotg skrev:
Du kan umulig innse hvor usympatisk du framstår når du sier dette :-\.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Birdman skrev:
wotg skrev:
Neivel. Hva gjør meg så usympatisk om jeg tør spørre?
Tyske, Russiske og Finske ( og sikkert mange andre nasjonaliteter) har dopede utøvere og de Norske utøverene vinner alikevel? er vårt treningsopplegg virkelig så mye bedre?
Amerkianerene har i lang tid vunnet veldig mye i bla. fridrett uten mange dopingskandaler, nå etter at Carl Lewis, flo-jo m.f er borte viser det seg at det har vært (og sikkert er) systematisk doping i Amerikansk toppidrett. da har jeg ikke engang nevnt Hockey, basket, baseball, amerikansk fotball, bodybuliding, wrestling og alle de andre typisk amerikanske idrettene der doping er MEGET utbredt.
Som jeg sa i første innlegg så dreier dette seg mest sansynligvis om hvor gode/smarte leger man har, mer enn noe annet.
Sport er som jeg sa blitt alt for dominerende i nyhetsbildet, for å ikke snakke om hvor mye penger denne galskapen koster.

R

rico

Gjest
Enig med wotg her, altfor mye sport i media og altfor mye sjølgohet i sportsnyhetene. Se på avisene her på nettet etter firedobbelt i skiskyting, det tar helt av, jeg tørr ikke tenke tanken på hva som hadde blitt skrevet hvis et annet land hadde tatt firedobbelt, f.eks Russland. Det er kun Norge som kan ta storeslemm uten spekulasjoner. Dritlei hele greia. Få alt på betal TV!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
@wotg

Du har min fulle støtte!!!! ;D ;D ;D

Du skal lete vel og lenge i alle samfunnslag for å finne så mange usympatiske vesener som innenfor idretten, og jeg har møtt mange. Noen på verstinglisten min er staute gode og opphøyde, såkalte idrettsstjerner. Folkekjære sådanne for de som bare har betraktet de gjennom titteruta hjemme i stua. Mange du kan få gratis av meg der gitt. :p :p :p

Når skal vi slippe det fascistiske idrettstyranniet i Norge. :-\ :-\ :-\

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
wotg skrev:
Birdman skrev:
wotg skrev:
Neivel. Hva gjør meg så usympatisk om jeg tør spørre?
Tyske, Russiske og Finske ( og sikkert mange andre nasjonaliteter) har dopede utøvere og de Norske utøverene vinner alikevel? er vårt treningsopplegg virkelig så mye bedre?
Amerkianerene har i lang tid vunnet veldig mye i bla. fridrett uten mange dopingskandaler, nå etter at Carl Lewis, flo-jo m.f er borte viser det seg at det har vært (og sikkert er) systematisk doping i Amerikansk toppidrett. da har jeg ikke engang nevnt Hockey, basket, baseball, amerikansk fotball, bodybuliding, wrestling og alle de andre typisk amerikanske idrettene der doping er MEGET utbredt.
Som jeg sa i første innlegg så dreier dette seg mest sansynligvis om hvor gode/smarte leger man har, mer enn noe annet.
Sport er som jeg sa blitt alt for dominerende i nyhetsbildet, for å ikke snakke om hvor mye penger denne galskapen koster.
Det er usympatisk å glede seg over andres ulykke!

Du kunne sagt at du tror det snart kommer en norsk dopingsak/skandale, og jeg kunne til og med vært enig med deg. Vi har ingen garantier mot idioter i norsk idrett heller.

Men, jeg kan ikke se at du har andre bevis mot de norske idrettsutøverne enn at de er "for gode". Da framstår du for meg som en surmaget person med litt for mye "Jante" i blodet.

Personlig tror jeg Johan Olav Koss var dopet under OL på Lillehammer, men jeg har ingen beviser, og hadde heller aldri frydet meg om det ble bevist.

Hva med å være stolte over det norske idrettsutøvere presterer!? Og hvis du ikke liker idrett, trenger du jo ikke å se på.

Birdman

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Den største dopingskandalen vi har opplevd her på bjerget skyldtes heldigvis slett journalistikk.

R

rico

Gjest
BT skrev:
Den største dopingskandalen vi har opplevd her på bjerget skyldtes heldigvis slett journalistikk.
Eller ett laboratorium i Utrecht som kødda det til med B prøven....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Doping er uansett en tapt sak. Noen måneder etterpå er de som blir tatt gjerne tilbake igjen i manesjon og håver inn gull.

Skulle man fått bukt med dette svineriet måtte de:
1. blitt utesteng på livstid
2. blodprøvene blitt undersøkt et par år etter mesterskapene, når testene har blitt bedre
3. blitt dømt for bedrageri, noe de ville blitt dersom de hadde jukset til seg beløp tilsvarende sponsorinntekter og bonuser i næringslivet
4. tilsvarende rekasjoner for ledere, når fler enn en i samme lag blir tatt
5. sikkert mye mer enn det jeg kom på i farta

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
wotg skrev:
Honkey-Chateau skrev:
wotg skrev:
Hvorfor?

Honkey
Fordi jeg er lei av alle sportsnyhetene og at mange Nordmenn liker å klappe seg på ryggen å si at det er naturlig å være best for Nordmenn.
Media bruker alt for mye tid på å snakke om sport, hadde de vært like nøye med detaljer når det kommer til ordentlige nyheter hadde folk kanskje begynt å lese avisen igjen.
Du blander snørr og barter. At sport har stor plass i media er IKKE et særnorskt fenomen, langt i fra. Og vi kan gjerne enes om at dette har gått langt over streken. Men at dette skulle føre til glede over at også norske idrettsutøvere viser seg som juksere, overgår min fantasi, og har intet med nyhetsaspektet å gjøre. Dessuten ville en norsk dopingskandale økt nyhetsmengden betraktelig, ergo ville vel dette virke mot sin hensikt?

Videre er din påstand at de smarteste legene er de beste doperne, underforstått vi har et velsmurt, topp teknisk dopaingapparat i Norge, med godt fotfeste i støtteapparatet. Tror du på dette selv? Har det noen gang vært funnet indisier på noe sånt? Sprøyter, medisinsk utstyr, underlige bevegelsesmønstere, plutselige fremskritt, unnasniking eller andre uforklarlige fenomener? Har vi ikke hyppige kontroller i Norge, tror du? I det hele tatt faller hele din argumentasjon nokså underlig; som om du nærmest ØNSKER at det norske idrettsapparatet skal være pill råttent. Jeg fatter ikke hva det skulle tjene til.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg er ganske sikker på at anti-doping-holdningene sitter så sterkt i Norge at systematisk doping som vi har sett avslørt i finske og russiske miljøer er tinærmet umulig.

Jeg har også sett hvor mye norske skiløpere legger i idretten sin at jeg blir litt småkvalm når jeg ser at folk mener de oppnår resultatene sine med juks, helt uten grunnlag for påstandene.

Men at enkelte blir fryktelig egosentriske av å drive individuell toppidrett, det kan man nok ikke stikke under en stol. Det ligger litt i sakens natur.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
..jaja...
Da fikk Tichonov hevnen sin og ett "takk for sist" til Bjørndalen...

Greit at de hevder en regel ble brutt, men når arrangøren gjør en feil, så er det feil at det skal gå ut over den beste!

R

rico

Gjest
ansepe74 skrev:
..jaja...
Er nok ikke den som følger mest med så hva er det Tichonov takker for sist for?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
En barnslig, men kraftig markering/protest, hadde nå vært å ikke møte til premieutdeling hvis avgjørelsen blir stående. Det er innlysende for meg (og jeg er norsk) at dette er en arrangørtabbe.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
syntes synd på russeren som eventuelt må motta gullmedaljen på dette grunnlaget. er ikke noen tvil om hvem som er den moralske vinneren

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Birdman skrev:
En barnslig, men kraftig markering/protest, hadde nå vært å ikke møte til premieutdeling hvis avgjørelsen blir stående. Det er innlysende for meg (og jeg er norsk) at dette er en arrangørtabbe.
Jeg har sett jurybildene på svensk TV, og der så det ut som om broen var merket med store røde klosser. Bjørndalen måtte stige over disse klossene for å kommme seg inn på broen, noe vi også så av bildene.

Så derfor tror jeg disken var riktig. Regler skal følges, og mener man straffen er for streng, ja så må man endre reglene. Man kan ikke endre reglene bare fordi det går utover en nordmann.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Har nå sett bildene av det som skjedde. Merkingen var ganske bra der løperne gikk feil. Det hadde dermed ikke vært noe å si på om løperne, deriblant Bjørndalen, hadde blitt diskvalifisert.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
rico skrev:
ansepe74 skrev:
..jaja...
Vel... Nordmennene med Besseberg og Bjørndalen gikk rimelig hardt ut mot russerne etter dopingavsløringene...

Så da det ble vist at de første som gikk ut gikk feil trassè (hvor man knapt tjente noe tid) som arrangøren hadde unnlatt å sperre av, så gikk den russiske presidenten i det nasjonale skiskytterforbundet og klaget det inn.

Så nettopp opptak der du ser iallefall 10 løpere går feil, før en kontrollør ser hva som skjer.

Enig med Birdman! Dette er ikke løpernes feil!
Arrangøren har:
-glemt å opplyse om ny trassè
-glemt å sperre av for å slippe misforståelser

At ikke de legger seg flat og beklager det er utrolig!
Sporty gjort av den norske treneren som i ett taktisk genialt trekk tar på seg skylda for å "beskytte" løperne!

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Vel...
Har sett bilder fra den passeringa, og er ingenting som tilsier at det var noen form for sperring der...

Om arrangøren legger det ut senere og det blir brukt som bevis så er det ikke gyldig bevismateriale.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
ansepe74 skrev:
Enig med Birdman! Dette er ikke løpernes feil!
Jeg er ikke enig med meg selv lenger. Broen var sperret med røde "klosser". De som gikk feil måtte omtrent smyge seg mellom, eventuelt hoppe over disse klossene. Løperne burde ha skjønt at dette var feil trasé.

Men, endringen av løypen siden sprinten kan ikke ha blitt godt nok informert om.

R

rico

Gjest
ansepe74 skrev:
rico skrev:
ansepe74 skrev:
..jaja...
Vel... Nordmennene med Besseberg og Bjørndalen gikk rimelig hardt ut mot russerne etter dopingavsløringene...
Det var mange som mente noe etter det etter hva jeg har fått med meg så han skal få mye å gjøre hvis han skal hevne seg på alle.

Så ikke løpet, kun noen repriser, og må jo si at "Bjørndalen og de" gjorde det lett for de som eventuelt ville hevne seg. De burde heller få fratrekk i tiden mener nå jeg, det er prestasjon å gå feil når en på det nærmeste må ha unnafart for og hoppe over de klossene som ligger der :).

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Birdman skrev:
Men, endringen av løypen siden sprinten kan ikke ha blitt godt nok informert om.
Ja, og det er vel den norske lagledelsens feil. Det viste godt på han svensken som er med i troppen. Han var temmelig deprimert.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Reglene er like for alle. Når noen gjør feil skal det få konsekvenser uansett om det er bevisst eller ubevisst. Og da skal det eksisterende regelverket for straffer benyttes uansett om det framstår som urettferdig i forhold til forseelsen eller ei. Man må gå i seg selv og finne ut hvorfor man gjorde feilen for å unngå at det skjer senere. Det finnes ingen moralske vinnere her annet enn de som fulgte reglene og fikk førsteplassen som følge av det.
Den norske feltjournalisten framsto som ekstremt uprofesjonell og pinlig etter juryavgjørelsen. Og for meg betyr ikke resultatet noe uansett om det ble norsk eller russisk seier, men jeg synes saken utviklet seg til å bli pinlig.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Må nok legge meg litt flat her...
Bildene var veldig klare på hva som har skjedd.

Merkingen var god nok, men hvem det da er....
Den norske ledelsen eller arrangørene...

Birdman & Oddgeir: Ja, så ett intervju med Ole-Einar der han sa at: "når man føler at man ikke kan stole på noen som helst"... Spørs vel ikke om at treneren visste om denne endringen før løpet.

Bjørndalen ville vel ikke gjort det hvis han hadde vært informert om endringen... Dette er profesjonelle idrettutøvere og det er alltid en nøyaktig og planlagt gjennomgang av alle deler av løpet. Også trassè... Og hvis han ikke har fått beskjed om noe annet enn broa, så vil han vel ta den uansett ???

Uansett.. legger meg flat og unnskylder meg mitt krasse ordbruk :-\

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Hvorfor kan ikke løperne ta selvkritikk for at de går feil? Hvis merkingen var så tydelig er det temmelig rart at man passerer den og så eventuelt kritiserer andre for ikke å ha gjort jobben sin? Sekundært burde vel støtteapparatet gjort sin del av jobben og informert om endringer. Det hele virker litt pinlig og uprofesjonelt.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Siste på NRK nå er at det blir norsk gull. Snakk om røre !

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
KH skrev:
Siste på NRK nå er at det blir norsk gull. Snakk om røre !
Ja, fikk med meg noe liknende...
Men, da kan det vel være at tidsstraffen har blitt redusert?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Det skyldes at funksjonærer har kommet til broen først etter at løperne passerte.

Det endrer allikevel ikke det faktum at løperne gikk over sperringene i løypa for å gå feil :-\.

Det mest riktige hadde kanskje vært å gå løpet på nytt ???.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nå får jeg høre at en betingelse for å ilegge straff er at løperen har tjent på forseelsen. De har funnet ut at de tapte 2 - 4 sekunder på å gå over broen. Kanskje kan dette ha hatt betydning for appelljuryen. Bløtkake med bismak blir det uansett. Et moment kan jo naturligvis være at Norge er en stormakt i vinteridrett generelt, og skiskyting spesielt. Sjefen heter som kjent Besseberg, og er norsk. ;)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.914
Sted
Nøtterøy
Synes skiskyting er en kjedelig sport. Ingen stemning, selv i VM. Er jo flere aktive enn det er tilskuere?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Andy skrev:
Synes skiskyting er en kjedelig sport. Ingen stemning, selv i VM. Er jo flere aktive enn det er tilskuere?
Problemet er at noen har funnet på å legge VM til Sør-Korea.

I Europa er skiskyting absolutt en stor publikumsidrett.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Birdman skrev:
Andy skrev:
Problemet er at noen har funnet på å legge VM til Sør-Korea.

I Europa er skiskyting absolutt en stor publikumsidrett.
Ja ikke minst i Tyskland!!

Topp Bunn