Medisin og helse Rufsete hofte- og lyskeparti - hvordan gripe det an

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har hatt litt lyter i lyske og hofteområdet i over et år, med ukjent opprinnelse og årsak, og tror jeg skal få gjort noe med det. Det er ikke verre enn at jeg løper noen mil i uken uten problemer, men det blir ikke borte. Spørsmålet er om jeg bør begynne med å finne ut hvem fastlegen min er, for så å begynne der, eller om jeg bør gå rett til en spesialist eller fysioterapeut. Noen kloke hoder her som har peiling på slikt og som kjenner systemet? Målene er å finne ut hva gruffet skyldes, få råd om hvile/trening/øvelser, eventuelt behandling (fysikalsk, medikamentell, kirurgisk (neppe aktuelt på kort sikt)), samt å slippe å betale alt for mye selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fastlegen er nok første stopp på veien om du har håp om å nyte godt av det offentlige helsetilbudet. Det får du nok henvisninger til kyndige som kan finne ut av ting.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Typisk "mannfolk"! Vet ikke engang hvem fastlegen er!!
Ikke for å være slem, for jeg er nok ikke så mye bedre selv. Hadde det ikke vært for krav til årlig legesjekk på grunn av jobben ville nok heller ikke jeg sett innsiden av legekontoret! Men fastlegen min kjenner jeg i alle fall. Trivelig dame det.:rolleyes:

Dette er slikt som du IKKE skal utsette! Det kan være alvorlig, men det vet du lite om før du har vært hos legen! Bestill time snarest!!

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.871
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Min egen erfaring med skelett,muskler,sener,nerv relaterte problem er og få behandl av Ostepat (manuell terapeut) som ex første gang jeg fikk Epikondylitt (tennisalbue)
Begynnte jeg hos fastlege og fikk kortison, voltarol og nummeret før ett kirurgiskt ingrepp, fikk jeg kontakt med min Osteopat som behandlet meg 7-8 ganger så var problemet borte.
Haft återkommende problem pga jobb (statisk slag)første gang <10år siden, nå i høst senest men 2-3behandl løser problemet. Som han sier finns det en mekanisk orsak som regel til problemet som må rettes opp!

http://www.osteopati.org/Hva-er-osteopati.aspx

Sist redigert:

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Legen vil nok sette deg på en kur med voltaren, kirpraktor vil massere og strekke, fysio noe lignende.

Har du smerter hele tiden eller kommer de tilbake når det blir kaldere i været?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Fatlege først. Tror ikke du kan gå rett til spesialist. Kan det være brokk? Vanskelig å lokalisere hvor smertene er. Tarmen kan tyte ut gjennom musklene hvor som helst. Legger man seg ned forsvinner de etter en stund. Jeg har hatt det og de opererte inn en duk, siden da har det ikke vært noe problem.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.518
Vondt i lyske og hofter generelt kan være slitte hofteledd. Det er fastlege som gjelder, han sender videre til fotografering og spesialister. xxxxpatene kan fort vekk gjøre vondt værre hvis det ikke er foretatt en ordentlig utredning først.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Jo, du kan forsåvidt gå rett til spesialist, i det private helsevesenet, og kanskje få bedre, og iaf raskere hjelp enn hva det offentlige kan tilby. Men da koster det jo deretter.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Vondt i lyske og hofter generelt kan være slitte hofteledd. Det er fastlege som gjelder, han sender videre til fotografering og spesialister. xxxxpatene kan fort vekk gjøre vondt værre hvis det ikke er foretatt en ordentlig utredning først.
Dels enig, men kona har vært hos -pater som raskt kurerte problemer det offentlige helsevesenet ikke fant, og sågar benektet eksistensen av.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg ville latt være å lese råd om helse på nettet og gått til min fastlege. Spekulasjoner og tips setter bare i gang en masse stress i kroppen som du ikke er tjent med.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Takk for svar til alle. Jeg er med på at fagfolk generelt nok vet mer om slikt enn "nettet", men hvem man skal henvende seg til er ikke åpenbart. Fysioterapeuter og manuellterapeuter er ikke kvakksalvere og er nok flinkere til å raskt avgrense hva dette er og handler om enn en tilfeldig fastlege, (som vel også har en del ventetid dør han gir audiens og henviser videre).

Ubehaget dukker opp etter hard løping (men ikke sykling), særlig innebandy, men merkes ikke under aktivitet, som vel er ganske t
ypisk ved ymse skader som gir en eller annen innflammasjon. Jeg tror jeg begynner på det lokale og av mange beskrytte fysikalske instituttet med en konsultasjon asap, og så tar det derfra.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.518
Hvis du ikke vet hvorfor du har vondt så du gå til lege. Hvis du får ulyder i bilen din, drar du da til Biltema for å kjøpe noe lurium eller forhører du deg med et verksted?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.749
Sted
Holmestrand
Takk for svar til alle. Jeg er med på at fagfolk generelt nok vet mer om slikt enn "nettet", men hvem man skal henvende seg til er ikke åpenbart. Fysioterapeuter og manuellterapeuter er ikke kvakksalvere og er nok flinkere til å raskt avgrense hva dette er og handler om enn en tilfeldig fastlege, (som vel også har en del ventetid dør han gir audiens og henviser videre).

Ubehaget dukker opp etter hard løping (men ikke sykling), særlig innebandy, men merkes ikke under aktivitet, som vel er ganske t
ypisk ved ymse skader som gir en eller annen innflammasjon. Jeg tror jeg begynner på det lokale og av mange beskrytte fysikalske instituttet med en konsultasjon asap, og så tar det derfra.
Fastlegen slipper deg nok relativt raskt til, hvis ikke bør du vurdere bytte.
fastlegen er uansett det rette stedet for å starte feilsøking. Fastlegen sitter på global oversikt over kroppen, og henviser deg raskt og greit videre, det er i hvert fall min erfaring.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvis du ikke vet hvorfor du har vondt så du gå til lege. Hvis du får ulyder i bilen din, drar du da til Biltema for å kjøpe noe lurium eller forhører du deg med et verksted?
Uten å avvise at legen er stedet å begynne er jeg usikker på om analogien er god. Jeg blir veldig overrasket om fastlegen avdekker en årsak som ikke er biomekanisk, så hvor bredt trenger egentlig legen å gå ut for diagnostisering? Ved tidligere kneplager har en dreven terapeut håndtert det direkte, med varig effekt.

Men jeg forsøker å få tak i fastlegen også. Takk for synspunkter og oppfordringer.

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
Du bør vel kanskje ha en henvisning fra fastlegen uansett for å då dekket utgifter hos en del av -patene/-pautene som eventuelt må til?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
@alphamale: Noe sånt tror jeg og. Med bedre grunntrening av kjerne unngår man mye gruff. Men det er nok en god ide å diagnostisere skikkelig først.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Du bør vel kanskje ha en henvisning fra fastlegen uansett for å då dekket utgifter hos en del av -patene/-pautene som eventuelt må til?
Ja, det er nok riktig.

At man må gjennom en allmennlege og ikke kan henvise seg direkte til spesialist for det offentliges regning har jeg stor forståelse for, men fastlegeordningen har jeg aldri skjønt at er en god ide.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Når det gjelder terapeuter som tar imot pasienter etter henvisning og refusjon fra det offentlige er de tilknyttet kommunen. Det er bare noen få i hver kommune(har jeg lest) og det er lang ventetid. Jeg gadd ikke det og fant en god manuellterapeut som tok meg med en gang.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.749
Sted
Holmestrand
Det er vel kanskje en ide å se hva som feiler før man foreskriver mer eller mindre velfunderte forslag til løsning?

Uten at jeg skal ta stilling til diagnosen så er vel neppe markløft løsningen for brokk som eksempelvis ble nevnt som en mulighet, muligen vil det gjøre tinge verre?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Antagelig er det noe betennelser i slimposer eller muskler som får for lite utstrekking? Og da kan jeg anbefale foumet på Kondis. Mye ekspertise der og mye har vært diskutert. Prøv en titt der for å se hva andre med lignende skader/symptomer har erfart.

Kondisjonsforum • Hovedside

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Dette trenger ikke være muskel-skjelettproblematikk, bl.a. kan virus-sykdom gi smerte i lyske. Fastlege først, så evnt. spesialister videre fra der.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har blitt ekstremt sløv med uttøying, og symptomene er vel klassiske for ymse belastningsskader (oppleves etter hard belastning). Dessuten: mann 40+, litt velfødde, løper gjerne daglig en periode om det passer seg, ingen skadeforebyggende trening av kjernemuskulatur eller annet, ingen fokus på hvile og restitusjon - man får kanskje takke seg selv. Om det skulle være en virusinfeksjon er vel dette ugreit å diagnostisere?

N

nb

Gjest
Jeg har blitt ekstremt sløv med uttøying
Det er det vel strengt tatt ingen grunn til å drive med. Den tøyingen som mosjonister bedriver gjør fort mer skade en gagn, skal man tøye seg mykere må man holde på en 20-30 minutter, og det er det ingen som driver med. Meg bekjent er sammenhengen mellom tøying/ikke tøying og skader omtrent lik null, til svakt negativ. Negativ fordi de som tøyer ville hatt større utbytte av å bruke de ekstra minuttene på mer trening fremfor å tøye.

Jeg har ikke tøyd ut en eneste gang de siste 20 årene, har i alle fall funket for meg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hadde jeg fulgt bilverkstedet råd kunne jeg brukt tiden min nå på å surfe etter ny automatkasse, merkeverkstedet klarte ikke engang å oppgi riktig spec på girolje. Internett er fullt av god informasjon og kunnskapsrike mennesker, utfordringer er å tolke informasjonen riktig.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Jeg har blitt ekstremt sløv med uttøying, og symptomene er vel klassiske for ymse belastningsskader (oppleves etter hard belastning). Dessuten: mann 40+, litt velfødde, løper gjerne daglig en periode om det passer seg, ingen skadeforebyggende trening av kjernemuskulatur eller annet, ingen fokus på hvile og restitusjon - man får kanskje takke seg selv. Om det skulle være en virusinfeksjon er vel dette ugreit å diagnostisere?
Ikke nødvendigvis. Men gå til legen :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ikke for meg, har stadig fått skader fordi jeg har tøyd for lite. Flere ganger har jeg begynt å tøye og blitt ok igjen. Slet særlig med venstre kneet engang og manuellterapeuten viste meg et tøynings"knep", etter det forsvant knevondtet.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Hvis en utelukker virus og annen styggedom er din beskrivelse typisk for muskel ubalanser, manuellterapaut eller osteopat er ofte flinkere en fysioterapeuter til og gi en biomekanisk diagnose og behandling.

Har selv slitt med korsryggen i mange mange år, og testa kiropraktor, naprapat, fysioterapaut, manuellterapaut, men ikke osteopat.
De fleste funker en kort stund men ofte behandler symptomet istedenfor årsaken, har nå funnet en manuellterapaut som hadde praksis periode hos fysioterapisenter med en osteopat som veileder, han fant min årsak på kort tid og den lå ikke i korsryggen men i ubalanse i ben/glut musklaturen.

Behandlerens biomekaniske forståelse er alt i slike tilfeller.

Slike behandlere koster ofte noen kroner, men manuellterapauter er en del av det offentlige helsevesen og kan sykemelde og bestille rønken uavhengig av lege. Manuellterapi er en videre utdannelse for fysioterapauter.

manuellterapi.no

Forside - Norsk Osteopat Forbund

Norges Naprapatforbund

Få almen/fastlegen til å utelukke mannlige problemer, muskler og skjelett har ander "medisinske" fag personer mere utdannelse i.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.871
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ikke for meg, har stadig fått skader fordi jeg har tøyd for lite. Flere ganger har jeg begynt å tøye og blitt ok igjen. Slet særlig med venstre kneet engang og manuellterapeuten viste meg et tøynings"knep", etter det forsvant knevondtet.
Har fått en lign øvelse av min Osteopat/manuellt for og strekke ut min underarm, for og lindre "tennisalbue"
Hade jeg følgt fastlegens anmodan om operasjon så hade jeg fått en arrbildn på muskelfestet og fortsatt epikondylytt!:p pga att problm satt i nakke/skuldrer.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Etter tittelen å dømme, trodde jeg dette var en tråd om intimbarbering ;)

Så feil kan man altså ta
Så DET var årsaken til at du kom hit inn - tips om sådan - ikke alt man spørre en kvinne om :D

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.606
Torget vurderinger
2
Herrejemeni!!! Hadde du kjørt bilen med oljelampa lysende i ett år?

totte, beklager å si det men du høres ut som en klassisk "dum" mann..du er blitt gammal og må begynne å lytte til kroppen.. Massvis av 40+folk som ikke skjønner hvorfor de har vondt etter ett strikkhopp, maraton eller rafting i tangatruse. Kroppen din forsøker å si ifra et den har fått nok, for en stund.

Ganske irriterende å sitte her med ødelagte knær og dårlig hofte og "observere" friske folk som kjører kroppen sin i senk pga uforstand. God bedring og lytt til kroppen ,den er den eneste du har...

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er ett par muskler som er i kjernesonen ja, som trekker på hofte og ryggrad om de ikke tøyes.
Kan gi de symptomene jeg leser om i første post.

Alle disse spesialitene dere nevner... en vital ting er at når man føler man klarer det så MÅ man trene opp de aktuelle områdene, så vil da altså problemer IKKE komme tilbake.
Gidder man ei dette, så synes jeg det er totalt bortkastet og endatil gå til disse ekspertene. Og om de da ikke anbefaler da rekonvaleriserende trening, så er de KVAKK-WACK-Dudes... De vil bare ha penga dine.

Som jeg vet om så er de fleste problemer knyttet til for lite tøying av forsiden av låra... Altså quadriceps...
Det hele er et ganske komplisert system som inbefatter mange muskler fra og med trapesmuskelene på baksiden av ryggen /mellom skulderbladene og helt ned i leggene.

Over tid som man blir eldre og ikke strekker ut og slikt, så vil ett utvalgt knippe muskler/seneområder trekke seg sammen og bevegelsesmønstrene våre endrer seg. Vi belaster plutselig muskler som ikke var ment å ta de belastningene. Da starter problemene.

Hos meg:
Jeg måtte strekke ut forsiden av lårene og baksiden inkludert de dype indre kjernemusklene som går opp mot hofta...
Så måtte jeg styrke og stabilisere kneledda med dertil egnede øvelser og trene magemusklatur, som jo er en motvekt til ryggmusklaturen, det manglet hos meg...
Vomma, fydda og fydda!

En ting som man kan få gjordt er å ta en par timer med en personlig trener.
Jeg har nok en anelse at de fleste av oss trenger å lære av noen som kan sakene sine. Må jo være superb investering.
Flere jeg kjenner har gjordt dette, og det var virkelig nyttig!

FAREN ved å ikke gjøre noe med ting er at man kan pådra seg brokk og annet ufyselige greier. Da er opptrening plutselig en MYE mer fæl affære!
Dette vil man unngå!!!!

Rygg og magemuskler og bekkenbunn, det er jo det som holder kroppen på plass!!! Man vil ikke bøffe med dette! Og knær!!! La oss ikke glemme knærne!! Styrking av støttemusklatur rundt knærne er en abnormt snmart investering!!!!
Ett par lyskesenere er jo kobla i dem... :rolleyes:

Mvh

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Topp Bunn