Roxy Music/Bryan Ferry

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Hadde hele samlingen, og var meget missfornøyd med lyden i samtlige CD,er. Disse ble gitt bort, og Platinum Collection (3X) ble innkjøpt, men synes at lyden var/ er meget dårlig på denne også, før man kommer til midt på CD 2, dvs. fra 1979 og oppover, men det som overasker noe, er at samtlige, nesten uten unntak, er digitalt remastra fra 1999, men platinum CD,en er jo gitt ut i 2004, og da burde vel remastringen også vært fra det årstallet?

Dette gjelder også andre platinum utgivelser, som f.eks. Queen (3X), der har man bare gitt ut greatest I,II og III på nytt igjen?

Dette gjelder også en del andre artister, kan nevnes, Deep Purple, Led Zeppelin, Genesis, og det er også gitt ut Essentielle CD,er gjerne med hele artist/ene sin fortid med forfærdlige lydspor, det virker som lyden er noe høyere, men er det så at musikk bransjen kun vil ha profitten, eller er det noen igjen der ute som tenker lydkvalitet?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Disse Platinum collecteion platene har semmer lyd ja, enig der.

Lyden på Roxy CD'ne fra 1999 er ikke dårlig.
Skal du ha en boks med ok lyd, er 'The Thrill of it all' fra 95 ok.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har bestillt mange av de i orginal remastring tape fra 1999, og håper lyden er bra/bedre.

Disse Platinum collecteion platene har semmer lyd ja, enig der.

Lyden på Roxy CD'ne fra 1999 er ikke dårlig.
Skal du ha en boks med ok lyd, er 'The Thrill of it all' fra 95 ok.

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
Hadde hele samlingen, og var meget missfornøyd med lyden i samtlige CD,er. Disse ble gitt bort, og Platinum Collection (3X) ble innkjøpt, men synes at lyden var/ er meget dårlig på denne også, før man kommer til midt på CD 2, dvs. fra 1979 og oppover, men det som overasker noe, er at samtlige, nesten uten unntak, er digitalt remastra fra 1999, men platinum CD,en er jo gitt ut i 2004, og da burde vel remastringen også vært fra det årstallet?

Dette gjelder også andre platinum utgivelser, som f.eks. Queen (3X), der har man bare gitt ut greatest I,II og III på nytt igjen?

Dette gjelder også en del andre artister, kan nevnes, Deep Purple, Led Zeppelin, Genesis, og det er også gitt ut Essentielle CD,er gjerne med hele artist/ene sin fortid med forfærdlige lydspor, det virker som lyden er noe høyere, men er det så at musikk bransjen kun vil ha profitten, eller er det noen igjen der ute som tenker lydkvalitet?
Hvis du vil ha bedre lyd må du nok gå tilbake i tid. Som med nyutgivelser med tilnærmet alle artister blir lyden bare dårliger og dårligere ved hver nyutgivelse.

Min favoritt er første utgaven som kom på 80-tallet en gang. Utgitt av EG/Polydor. Alle mine er "Made in West Germany by Polygram". Dette er helt flate overføringer som låter slik som innspillingen ble gjort. Varmt og naturlig. Flott lyd. Kjennes lettest igjen på den blå ringen på selve cden.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Hvis du vil ha bedre lyd må du nok gå tilbake i tid. Som med nyutgivelser med tilnærmet alle artister blir lyden bare dårliger og dårligere ved hver nyutgivelse.

Min favoritt er første utgaven som kom på 80-tallet en gang. Utgitt av EG/Polydor. Alle mine er "Made in Germany by Polygram". Dette er helt flate overføringer som låter slik som innspillingen ble gjort. Varmt og naturlig. Flott lyd. Kjennes lettest igjen på den blå ringen på selve cden.

Tja , jeg har de første jeg også + 99 utgivelsene. Begge har sine sterke og svake sider. Synes 99'rne er ok jeg.

YMMV

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
Tja , jeg har de første jeg også + 99 utgivelsene. Begge har sine sterke og svake sider. Synes 99'rne er ok jeg.

YMMV
Er du sikker på at du har første utgavene og ikke nyutgivelsene som kom rundt 89-90? De jeg snakker om har en lett gjennkjennelig rød stereo firkant (polydor) på siden.

Andre utgaven som kom i 89-90 synes jeg er ok. Lyden er jevnt over noe høyere og noe av tredimensjonaliteten er borte sammenlignet med de første utgavene men lyden er fortsatt levelig. Utgaven som kom i 1999 er jeg ikke i stand til å høre på. Jeg blir svett i ørene bare av å tenke på lyden på Country life. Komprimert og fæl.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
sorry, har ikke hørt polydorene nei.
89-90 versjonene ble mastret fra backup-tape og er litt livløse.
Jeg står ved at 99 (Bob Ludwig, HDCD) utgaven er ok, selvom han har vært litt ivrig med EQ'n
så synes jeg de er mer enn ok. Spesielt Stranded og Siren.

Er du Dr. Merkwürdigli ?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Da er CD,ene kommet, og postmannen begynner å bli litt slapp, må ned på postkontoret og hente, men hva gjør man ikke for bedre lyd, og er helt enig med at 1999 utgivelsene (HDCD) er veldig mye bedre, og faktisk tilfredstillende.

Lurer på hva de har surret med på Platinum Coll. (3X) CD,en, og tror nok at det var siste samle album som blir bestillt, men har et par igjen, som blir byttet umiddelbart når nye CD,er kommer av følgende artister:
Queen, Genesis, Alan Parson, Kate Bush, Suede (nye i dag), M. Faithful, Heart, B. Idol, Deep purple, Mr. mister, Enya, A. Moyet, Yazzo, The Moody Blues, Pet Shop Boys, Pretenders (to nye kjøpt), Reo Speedwagon, Chris Rea, T;Pau, Simply Red, P. Young, Starship, Seal, Sweet (noen kjøpt), S. Brown, B. Tyler, D. Bowie, Toto, Black Sabbat or R. Marx, som dere ser noen gjenstår.

Q

Topp Bunn