Rotel rp 855 / 955 - noen erfaringer?

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
1
Jeg har kommet over en Rotel RP 855, muligens 955 (spilleren har apparatføtter, men har ennå ikke mottatt den), og lurer på om det er noen her på Hifisentralen som har noen erfaringer eller informasjon å komme med?
Finner svært lite info på nett, men ser at det skal være en helt grei spiller uten større lyter eller ugreiheter - akkurat det jeg trenger for å få snurret noen plater i ny og ne.

Spilleren skal monteres med enten en AT-95 eller en Ortofon OM5E.

Beste hilsener

Joachim

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Føttene er vel eneste forskjell på 855 og 955 såvidt jeg vet. De gikk ut av produksjon på slutten av 90-tallet.
Arma er ikke av de som er laget for evigheten, og endel armer fikk lagerslark prematurt. Da er arma i praksis ødelagt, og vil ikke kunne spore og låte bra.

Man kan lure på hvor mye en slik er verdt, tatt i betraktning de glimrende lydene fra moderne budsjettspillere fra Project, Goldring, Rega etc nå til dags, som koster noen få lapper og bør låte mye bedre; og som attpåtil kommer med nygaranti. Jeg vil anslå verdi til godt under tusenlappen iallefall, uansett hvor god stand.

Jeg tror deler er svært vanskelig å få tak i, iallefall har jeg hørt det av en eier jeg kjenner, og lest andre steder.

Vet ikke om det var dette du ville høre, men det er dette jeg "vet" om de iallefall.

Mvh Vidar P

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
1
Takk, takk for raskt og noe illevarslende svar... Prisen er heldigvis laaangt under tusenlappen, og i følge eier er den svært lite brukt. Jeg håper dette kan redde meg fra en umiddelbar armkrise, med amputasjon og alt annet noe slikt måtte avstedkomme. ;)

Om spilleren er i ok stand og plug and play er jeg langt på vei fornøyd. Mitt vinylbehov er enn så lenge moderat og under kontroll, så får heller tiden vise om jeg ikke må krype til korset og handle inn en ny spiller blant kritikerfavorittene du nevner, Vidar P.

Tusen takk for informasjon!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lykke til. Vil bare understreke at svaret kanskje ikke må tolkes som så illevarslende; det var da en grei budsjettspiller i sin tid. Det fins laaangt verre eksemplarer av arten, ofte i plast fra Japan. Dette er en annen klasse enn mye av det.
Jeg nevner dette med lagerslark bare som den eneste "typiske" feil jeg vet kan oppstå; og det kommer vanligvis av at gorillaer blant tidligere eiere har drevet å justert og byttet pu uten å løsne for armlagrene, en klassisk nybegynnerfeil som lett ødelegger lagre. Det er overhode ikke unikt for den arma, det er haugevis med slarkete armer rundt på de tusen spillere, ofte av samme grunn.

Til en pris på noen hundrelapper, og med en utmerket AT95E, og spilleren plassert i vater på et Lack-bord eller annet gunstig underlag, så vil du ha en helt OK spiller til å spille platene på. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger på resultat :)

Mvh Vidar P

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
1
Nå er spilleren i hus og mer enn tatt i nærmere øyesyn.

Det viser seg at spilleren er en RP-855, men at tidligere eier må ha satt på apparatføtter selv - derav usikkerheten om det faktisk var en RP-955. Plinthet er helt strøkent, arm og tallerken likeså. Dekselet bærer preg av tidens tann, men ikke verre enn ventet etter å ha stått på toppen av et rack i 12-15 år.

Påmontert den merkeløse armen med kun "Rotel" på headshell'et er en Audio Technica 110E. Denne viser seg å fortsatt fungere. Har renset nålrør og pickup, justert meg frem til et nåletrykk og anti-skating-nivå som fungerer (ikke helt etter manualens oppgitte verdier) og koblet den via RIAA-trinnet som er innebygd i en Rogue Audio Metis pre.

Det er vel så langt kun to ting å si om denne spilleren:
1) Den er akkurat like enkel og intuitiv som jeg hadde håpet på - den er nesten plug and play
og
2) Den leverer bass langt utover det forventede

Jeg har fortsatt en jobb å gjøre med å vatre opp headshell - er litt støy og grums i høyre kanal, samt bruke en protraktor for å sikre overheng og det hele. Jeg tror på dette tidspunktet at dette faktisk var den reddende spilleren for mitt forhold til vinyl. Har i lengre tid slitt med en Thorens 145 mkI, men flytende oppheng og kilen mekanikk tærer på min svært begrensede tålmodighet og mangelfulle tekniske innsikt. Har hørt hva som kan trylles frem fra rillene, men all mikk-makk og knoting har gjort at jeg nesten gav opp hele vinylballet. Takket være denne rimelige Rotel-spilleren er jeg tilbake i sporet. (Klarte ikke dy meg... :p)

Beste hilsener

Joachim

Topp Bunn