Romlyd/spatial audio på hodetelefoner

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Hva er egentlig folks tanker om romlyd/spatial audio og hodetelefoner?

Jeg har flere ganger hatt gleden av å oppleve romlyd i et Dolby Atmos sertifisert lydstudio. Det er en helt sinnssyk opplevelse, men et fullt Dolby Atmos oppsett i hjemmet vil være lite aktuelt for de fleste av oss. Men romlyd på hodetelefoner begynner jo etterhvert å bli ganske så tilgjengelig? Både Tidal og Apple streamer Dolby Atmos, førstnevnte også Sony 360. Alle Apple telefoner og nå også de fleste Android telefoner støtter nå romlyd.

Jeg har for det meste streamet låter i Dolby Atmos via Tidal. Syns det funker som bare det. Man mister muligens litt “trøkk” med romlyd, men til gjengjeld får man bedre separasjon i bredde, dybde og høyde. Jeg syns også at lyden er mer detaljert. Hodetelefoner klarer ikke å gjenskape den følelsen av å være omsluttet av lyd som ovennevnte setup klarte, men jeg føler meg samtidig mer omsluttet av lyd enn når jeg hører på vanlig stereo mikse.

Det er naturligvis forskjell på atmos miksene, men jeg syns majoriteten er fra helt akseptable til virkelig gode. Særlig sammenliknet med Sony 360 hvor nivået er mye mer sprikende.

På mine Quad Era-1 er romlyd helt rått. Jeg har også et par lukkede Sony klokker hvor effekten er mindre uttalt. Har flere IEMs hvor effekten også er mindre uttalt enn på Quadsene, men hvor effekten fortsatt er meget merkbar. Samlet sett merker jeg at jeg foretrekker romlyd fremfor alminnelig stereo og velger romlyd når tilgjengelig. . Forskjellene er ikke nødvendigvis som natt og dag, men jeg syns i for det meste at romlyd er alt fra litt til veldig mye bedre.

Om du ikke har testet romlyd før vil min anbefaling være å først sette på stereo miksen av Take on me, og så Atmos miksen. I mine ører er dette en skikkelig god Atmos miks, og om du ikke liker det du hører så er kanskje ikke romlyd noe for deg. Noe som selvfølgelig er helt greit, men jeg vil anbefale å teste det ut!
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.482
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hva er egentlig folks tanker om romlyd/spatial audio og hodetelefoner?

Jeg har flere ganger hatt gleden av å oppleve romlyd i et Dolby Atmos sertifisert lydstudio. Det er en helt sinnssyk opplevelse, men et fullt Dolby Atmos oppsett i hjemmet vil være lite aktuelt for de fleste av oss. Men romlyd på hodetelefoner begynner jo etterhvert å bli ganske så tilgjengelig? Både Tidal og Apple streamer Dolby Atmos, førstnevnte også Sony 360. Alle Apple telefoner og nå også de fleste Android telefoner støtter nå romlyd.

Jeg har for det meste streamet låter i Dolby Atmos via Tidal. Syns det funker som bare det. Man mister muligens litt “trøkk” med romlyd, men til gjengjeld får man bedre separasjon i bredde, dybde og høyde. Jeg syns også at lyden er mer detaljert. Hodetelefoner klarer ikke å gjenskape den følelsen av å være omsluttet av lyd som ovennevnte setup klarte, men jeg føler meg samtidig mer omsluttet av lyd enn når jeg hører på vanlig stereo mikse.

Det er naturligvis forskjell på atmos miksene, men jeg syns majoriteten er fra helt akseptable til virkelig gode. Særlig sammenliknet med Sony 360 hvor nivået er mye mer sprikende.

På mine Quad Era-1 er romlyd helt rått. Jeg har også et par lukkede Sony klokker hvor effekten er mindre uttalt. Har flere IEMs hvor effekten også er mindre uttalt enn på Quadsene, men hvor effekten fortsatt er meget merkbar. Samlet sett merker jeg at jeg foretrekker romlyd fremfor alminnelig stereo og velger romlyd når tilgjengelig. . Forskjellene er ikke nødvendigvis som natt og dag, men jeg syns i for det meste at romlyd er alt fra litt til veldig mye bedre.

Om du ikke har teste omlyd før vil min anbefaling være å først sette på stereo miksen av Take on me, og så Atmos miksen. I mine ører er dette en skikkelig god Atmos miks, og om du ikke liker det du hører så er kanskje ikke romlyd noe for deg. Noe som selvfølgelig er helt greit, men jeg vil anbefale å teste det ut!
Take On Me har en meget god Atmos mix som låter meget godt på mitt Atmos anlegg, men har ikke testet med høretelefoner. Er mixet av multikanal guru Steven Wilson. :cool:
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Romlyd har jeg liten erfaring med. Dette er vel det samme som "binaural" - eller er det en forskjell?
 

Thunderberg

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.04.2017
Innlegg
85
Antall liker
46
Romlyd har jeg liten erfaring med. Dette er vel det samme som "binaural" - eller er det en forskjell?
Tja, ikke helt det samme tror jeg. Romlyd er vel i utgangspunktet en form for surround lyd og om du virkelig skal kose deg så setter du opp et 12.1 system i stua. Samtidig tror jeg også - f. eks. Dolby Atmos - er en egen måte å mikse musikk og lyd på som gjør at du kan utnytte høytalleroppsettet best mulig. Mener det er en objektbasert teknologi som gjør det lette å flytte/plassere lyd i et virtuelt rom når du mikser.

Med få unntak vil ikke hodetelefoner har mange forskjellige drivere, og surround sound vil ikke være mulig å få til på samme måte som med høyttalere. Det man da gjør for å skape romlyd på hodetelefoner er å bruke psykoakustiske tips og triks for å lure hjernen vår til å tro at gitaren ligger foran til venstre ca to meter fra meg, mens vokalen er midt i og litt nærmere, stotrommen bak i midten og cymbaler litt til høyre og venste, men høyere oppe enn trommene. Ikke spør meg akkurat hvordan dette gjøres, men det er også noe binaural teknologi inne i bildet.

Anbefaler å teste det ut.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Apple har noen triks på sine headset som kan kræsje ganske godt hvis det trikset allerede brukes på lydsporet. Det er noen hvit støy-apper (Naturespace, f.eks) som bruker samme trikset og da låter det veldig dårlig å legge til det til en gang til. Imo fungerer det best på «flatt» mastra låter, der en i størst mulig grad bare blir ett triks av ganga.
 
Topp Bunn