Romkalibrering på receivere

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
0
Hei,
Har hørt en del receivere med romkalibrering rundt omkring hos venner av meg, bl.a. Audyssey med målemikrofon.

Dette virker jo som et bra system i teorien med at frekvensene blir flatet ut, men min og mine venners erfaring med dette, er at bassen nesten forsvinner når systemet blir slått på.

Synes jo det er litt traust å spille uten bass da :(

Er dette normalt?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ørets følsomhet er ikke den samme som en mikrofons, meningen er at man som regel gjør manuelle justeringer i etterkant etter smak og behag.

S

Stereo_Mono

Gjest
Vanlig dette. Har aldri hørt et anlegg med korrigering aktivt spille noe bra imo.
Min tidligere Copland DRC205 rom korrigerer hadde jeg i hele 5 uker før jeg solgte den med stor tap. Total bortkastet penger. Etter den korrigerte slik at det ble en tilnærmet snor-rett frekvensgang låt det dritt kjedelig, flat og livløst. Dårligste kjøp jeg noensinne har gjort.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Dasse skrev:
Hei,
Har hørt en del receivere med romkalibrering ...
Det er ikke så rart at det blir både anemisk bass og litt vel mye topp hvis det justeres til flat frekvensrespons målt med en mikrofon som måler et diffust lydfelt.

Hvis målsettingen er hva vi kan kalle nøytral lyd, så er ikke kurven frekvensresponsen skal justeres etter nødvendigvis særlig flat.
Hva som blir rett avhenger av rommets etterklangskarakteristikk, høyttalerenes spredningkarakteristikk, rommets størrelse og hvor langt fra høyttalerene du sitter.
Typisk så blir det manko i bassen, MYE manko i bassen.
Og så blir det for mye topp, spesielt hvis det justeres med den omnidireksjonale mikrofonen plassert langt fra høyttalerene.

Løsningen har man funnet.

I kinosammenheng ser jeg det justeres i forhold til en såkalt x-curve, som korrigerer slik at diskanten faller av oppover i frekvens når avstanden fra høyttalerene øker.
Men kino har jeg egentlig ikke greie på, så det er ikke sikkert det er vanlig å bruke denne.

I hjemmekino/hifi-sammenheng så har man noe som heter huskurve (house-curve).
Det er en frekvenkurve der bassen er justert opp i nivå, i forhold til to kriterier - rommets størrelse og smak og behag.
Mindre rom - mere bass.
Smak for dunder og spetakkel, samt at man ikke har Mikke-Mus-subwoofere - mere bass.

I receivere er det ofte en eq-funksjon beregnet på filmavspilling, som skal rette opp for høyt nivå i diskanten.
Det hevdes at filmer er spilt inn med for mye diskant, fordi lydanleggene i kinoer har for lite diskant, bl a fordi de står bak et teppe (lydtransparent lerret..).
Dette er tull, det er jo selvfølgelig lydanlegget hjemme hos folk som har for mye topp.

Så - flatt er ikke alltid flatt.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg synes romkorreksjon absolutt har noe for seg. Men det vil på ingen måte kompensere for et dårlig utgangspunkt.

Har nå min 3. Denon receiver og benytter den som pre med romkorreksjon også når jeg spiller musikk.
Subene må justeres opp manuellt i ettertid og der ser jeg ikke helt problemet.
Men at det skal korrigeres til en snorrett frekvensgang i lytteposisjon har jeg egentlig aldri forstått.
I de aller fleste tilfeller (dvs om man ikke lytter nærfelt) vil man få for mye diskant.
Så nå er planen å investere i Audyssey pro kit slik at jeg kan bestemme target (house curve) selv.

At slik juks ikke er helt stuerent hos hifi-folket har vært kjent i "alle år".
Det er jo en grunn til at tonekontroller, loudness og 24bands equalisere forsvant.

Dasse

Medlem
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
0
Så flatt er ikke nødvengvis ideellt?
Eller flatt er ikke nødvendigvis flatt p.g.a. akustikk?

En venn av meg (som jobber i hifibutikk) spiller på et par infinity høyttalere med 2x12" i hver høyttaler.
Lytteposisjon: ca, 1,5 m fra høyttalere.
Forsterker: Hegel H4

Dette spiller kjempegøy på det aller meste av musikk, med masse basstrøkk og morro ;D
Skuffelsen blir stor når han slår på romkalibreringen. Omtrent like skuffende som å se en skikkelig digg dame som har fått anorexia. :eek:

Ringte til en hifibutikk en gang og spurte hvorfor det var sånn. Fikk da beskjed om at det var fordi innspillingene var for dårlige. ???

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.910
Sted
Phobos
Man kan på ingen måte trekke konklusjonen om at en jevn frekvensgang er en uting basert på at det låter bæsj når en reciever kjører totalslakt på signalet for å kompensere for dårlig plassering, høyttalerkonstruksjon og romakustikk med mer eller mindre bra algoritmer.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
1,5 meter fra høyttalerne? Blir vel nermest som å lytte på store hodetelefoner. Må ha reise seg for da å høre diskanten?

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
norcad skrev:
Jeg synes romkorreksjon absolutt har noe for seg. Men det vil på ingen måte kompensere for et dårlig utgangspunkt.

Har nå min 3. Denon receiver og benytter den som pre med romkorreksjon også når jeg spiller musikk.
Subene må justeres opp manuellt i ettertid og der ser jeg ikke helt problemet.
Men at det skal korrigeres til en snorrett frekvensgang i lytteposisjon har jeg egentlig aldri forstått.
I de aller fleste tilfeller (dvs om man ikke lytter nærfelt) vil man få for mye diskant.
Så nå er planen å investere i Audyssey pro kit slik at jeg kan bestemme target (house curve) selv.

At slik juks ikke er helt stuerent hos hifi-folket har vært kjent i "alle år".
Det er jo en grunn til at tonekontroller, loudness og 24bands equalisere forsvant.
Så vidt jeg kjenner til så har vel (alle?) Audyssey mulighet for forskjellige target kurver, bl a med forskjellig frekvensrespons i toppen.

Juks.. hehe..
Det var i gamledagene det at man aldri skulle ha noen tonekontroller eller justeringer av noe slag.
Hvis bedre lyd betyr å jukse så får det vel være greit med litt juks.

Hvis målsettingen er å få best mulig lyd, så har det for meg vist seg at det kan være lurt å revurdere holdinger til forskjelige fordommer man har tilegnet seg; disse fordommene har ofte opphav i en bestemt teknologi på et gitt utvikingsstadie (fx klasse-D..), og når utviklingen går fremover så kan det ofte være at løsninger som før var dårlige kan bli veldig brukbare.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Dasse skrev:
Så flatt er ikke nødvendvis ideellt?
Eller flatt er ikke nødvendigvis flatt p.g.a. akustikk?
...
Riktig, flatt er ikke nødvendigvis flatt.
Og det skyldes akustikken, i denne sammenhengen.

Derfor må man justere etter en annen kurve.

Tenk deg en typisk høyttaler for hifi/hjemmekino.
Den har en domediskant og mellomtone/bass på rundt 6 tommer.
Denne høyttaleren sprer lyden ulinerært som funksjon av frekvens - spesielt rundt delefrekvensen, der domen sprer veldig godt, mens mellomtonen har dårligere spredning der den overtar.
Øverst i diskanten så blir spredningen igjen dårligere.
Avhengig av akustikken i rommet, så vil dette føre til at frekvensresponsen blir ujevn i lytteposisjonen, selv om høyttaleren har flat frekvensrespons målt på aksen i et lyddødt rom (her er det vel omtrent gjengs oppfatning at "flat" er det som er rett).

Dette er det du kan korrigere for med romkorreksjonen.
I tillegg så vil en jo også selvsagt kunne korrigere for eventuelle feil i høyttalerens frekvensrespons.

Men romkorreksjonen må settes opp til å justere etter rett kurve.
For at det skal høres nøytralt ut, så må en velge justeringskurve i forhold til avstand til høyttalerene og rommets størrelse.

Topp Bunn