Rom trøbbel....

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Hei.

Har netopp invistert i Marten design Bird høyttalere,
prøver nå å få satt opp anlegget i ett rom på 13-14kvadrat.
Dette er ikke helt optimal størrelse for dette oppsettet
men bortsett fra rumle bass rundt 60-70hz spiller det helt fortreffelig:)
Jeg har prøvd bass panel fra Acoustic tuning,samt Furutech diffusor panel bak ht,
samt begge deler i kombinasjon,sistnevnte funker klart best,har også byttet ut
spikes undet ht til fordel for Nordost pulsar point,dette strammet opp bassen noe.
Har nå trekt høyttalerene ca 1m fra bak vegg og ca 30-40cm fra sidevegg.
Muligens man kunne prøvd noen granitt plater under høyttalerene???
Noen som har andre forslag???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Er det bassporter på disse høytalere? hvis så kan du jo prøve å tette disse med ullsokkereller lignende

M

MPT

Gjest
Mitt beste tips, kjøp denne boken:
http://www.getbettersound.com/

Jeg har lest mye i denne boken, har gjort mye av de tipsene han har gitt. Etter mine ører, har jeg fått ett "nytt" anlegg uten å legge ut masse penger på ting man egentlig ikke trenger.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Er det bassporter på disse høytalere? hvis så kan du jo prøve å tette disse med ullsokkereller lignende

porten ligger under på disse høyttalerene,de skal også tåle å stå veldig nært bak vegg.....
men jeg har som sagt trekt dem en del frem.

S

Steinar O

Gjest
X3 skrev:
Hei.

Har netopp invistert i Marten design Bird høyttalere,
prøver nå å få satt opp anlegget i ett rom på 13-14kvadrat.
Dette er ikke helt optimal størrelse for dette oppsettet
men bortsett fra rumle bass rundt 60-70hz spiller det helt fortreffelig:)
Jeg har prøvd bass panel fra Acoustic tuning,samt Furutech diffusor panel bak ht,
samt begge deler i kombinasjon,sistnevnte funker klart best,har også byttet ut
spikes undet ht til fordel for Nordost pulsar point,dette strammet opp bassen noe.
Har nå trekt høyttalerene ca 1m fra bak vegg og ca 30-40cm fra sidevegg.
Muligens man kunne prøvd noen granitt plater under høyttalerene???
Noen som har andre forslag???
1. Får du til å prøve større avstand til sidevegg?

2. Hvilke akustiske forhold har du i lytteposisjon? Jeg har lært og erfart at om man sitter i en bassfelle eller det motsatte, ingen bass, så hjelper det lite/ mindre hva man gjør med ht plassering.

3. Romakustikk er vanskelig, uforutsigbart og endrer seg fra rom til rom. i et rom kan det være små saker som velter lasset.

:)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan du lage en tegning med romdimensjoner og høyttaler- og lytterplassering? Og oppgi takhøyden?

(Bird er ganske store. Jeg vet ikke om det er basselementet eller -porten som har mest bidrag ved problemfrekvensen.)

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Dette er dimensjonene på rommet:

Bredde 2.75

Lengde.4.75

Høyde.2.40

Har prøvd det meste med plassering av ht.

Taket består av mur:tiltak=3 stk Furutech diffusors montert på tvers.

Vegger består av slags finner plater,reflekterte mye... tiltak=tykke tepper bak lytte posisjon.
også tepper for første refleksjon,har også ett absorbent panel som jeg bruker på siden av lytte posisjon
samt ett bord med tykk duk.

Vindu bak ht tiltak=Tykke gardiner.

Acoustic tuning bass panel i hjørnene bak ht,samt furutech 2 stk mellom ht.

Rommet er nå såpass dempet at man ikke hører refleksjoner når man klapper midt i rommet:)

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Ser ut som bokhylle og litt møblering på motsatt veg særlig i hjørnene er løsningen på problemet mitt,
er ikke helt fornøyd enda,så det blir en del justeringer til.
Kommer jeg ikke helt i mål så tror jeg gips på vegger er løsningen eve flytte anlegget på stua.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Bytt dem inn i Duke og bruk vekslepengene på Vinmonopolet. Eller musikk.

(Jeg prøver ikke på noen måte å være spydig. Større er ikke alltid bedre).

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Enig med Alshus her. Mitt beste tweak er 2 glass rødvin(jazz)/ 2 halvlitere(rock).
Ellers synes jeg du er på rett veg, du må eksperimentere deg frem.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ønsker man fullrange er ofte stativhøytalere og dsp-styrte suber en bedre løsning enn store passive høyttalere.

Rødvin er alltid bra.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Tror kanskje jeg måtte melde meg inn I AA ganske fort hvis jeg måtte
ta ett par glass før hver lytte session men:)

Har tilgode å høre en stativ høyttaler som kan sammenlignes med de beste gulv høyttalerene på markedet ...selv om det kan funke utmerket ialefall i mindre rom,som sagt...får jeg ikke referanse lyd i dette rommet så havner høyttalerene på stua....

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Få deg noe å måle med, så vil du effektivisere plasseringsprosessen …..

Tullballet med at store høyttalere ikke kan brukes i små rom kan du se bort ifra, det er frekvensresponsen i bassområdet som teller, gjengitt av stor eller liten er uvesentlig.

Vil du ha bass så gir det rom plasseringsmessige utfordringer som må løses.

Uten å si at du tar feil, så er det muligens greit å få verifisert hvilke frekvenser som er problemet, om du ikke har gjort det last ned testtoner svi en cd og flipp gjennom sporene når du sitter i ss.

Mvh Roald

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nå har jeg et ganske likt ditt rom. 290 x 470, og har fått flere par med høyttalere (deriblant Marten Miles III), til å spille uten noen særlige bassproblemer.
Jeg har forsøkt å spille i nærfelt på langvegg, men opplevde dette som rart, og med utilstrekkelig dybde i lydbildet.
Den beste plasseringen i mitt rom har vært ganske lik med alle de høyttalerne jeg har forsøkt i rommet. Dette gjelder både dipoler, og med bassport under, og bak.
Høyttalerne har vært Magnepan MG12, Gradient Revolution 05, Marten Miles III, Clipsch Cornwall III, og nå med Living Voice OBX-r2.
Living Voice står nå 58cm fra midt av frontbaffel til sidevegg, og med 102cm fra frontbaffel til veggen bak.
Når jeg hadde Marten Miles III stod disse ganske likt i forhold til sidevegg, og med 115cm til veggen bak.
Alle høyttalerne har spillt med noe "toe in". Jeg sitter da ganske langt bak i rommet med en bokhylle rett bak stolen. ca 50cm fra hodet mitt og til veggen bak meg.
På Marten, og Klipsch hadde jeg litt vel mye nivå i bassen, men ikke plagsomt mye. Jeg løste da dette ved å plassere bassfeller i hjørnene bak høyttalerne.

Magnepanene likte seg forøvrig best på langveggen.

Gradientene spillte også bra på langvegg, men jeg opplevde at det manglet masse bass.
Kanskje det kan være medisin på dine Bird?! ;)

Marten Miles III spillte helt klart best på kortveggen.

Det samme gjorde Klipsch Cornwall III

Living Voice liker seg også slik, men med noe mer avstand til sidevegg i forhold til det som vises på dette bildet.

Fellesnevneren på alle de HT jeg har hatt i dette rommet er at jeg ved nøye plassering, og tuning har fått bukt med bassproblematikk og resonanser. De har stort sett endt opp på samme plassering i forhold til hverandre kun med noen cm forskjell.
Ellers så er ikke rommet mitt overdempet på noen måte, men heller ikke slik at det er masse gjenklang.
Jeg kan nå spille veeeldig høyt uten at dette gir utslag på romresonanser i hverken mellomtone, eller bass.

Nå er jo Bird en relativt stor høyttaler, men jeg holder en knapp på langveggen din, og med nærfeltslytting som fokus. Du får det nok til skal du se!!

Gratulerer med flotte høyttalere forresten :)

Lykke til!!

Y

ymir

Gjest
Hei

Ut av målene til lytterommet har du en peak på 72.42 Hz på rommets bredde (1 overharmoniske) og en peak på 71,67Hz på rommets høyde (grunnfrevens).
Eneste måte å fjerne disse er å bruke en Helmholtz resonator.feks. en på 200L i 19mm MDF + 28mm (furu hobbyplate ??) i front= 47mm med portåpning på 40cm (1256,64 cm2).Du får da en resonator som er tunet til 71,6Hz.Bruk helst 2 stk,som plasseres i hjørnene.Prøv først bak lyttepossisjon,deretter i hjørnene bak høytalerene.Dette har jeg hatt god hjelp av hos meg.Resonatoren fikk dessverre stor båndbredde,med de var det jeg klarte å få ut av kalkulatoren.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
ymir skrev:
Hei

Ut av målene til lytterommet har du en peak på 72.42 Hz på rommets bredde (1 overharmoniske) og en peak på 71,67Hz på rommets høyde (grunnfrevens).
Eneste måte å fjerne disse er å bruke en Helmholtz resonator.feks. en på 200L i 19mm MDF + 28mm (furu hobbyplate ??) i front= 47mm med portåpning på 40cm (1256,64 cm2).Du får da en resonator som er tunet til 71,6Hz.Bruk helst 2 stk,som plasseres i hjørnene.Prøv først bak lyttepossisjon,deretter i hjørnene bak høytalerene.Dette har jeg hatt god hjelp av hos meg.Resonatoren fikk dessverre stor båndbredde,med de var det jeg klarte å få ut av kalkulatoren.

Høres interesangt ut,dårlig deal at jeg må frem med hammeren selv,når jeg har absorbenter og diffusorer til 20000++
fra før i rommet men ::)

Kanskje noen her på forumet er interisert i å se på saken??????

Har nå prøvd å benytte absorbenter i hjørnene bak,samt diffusorer ca 39 cm fra høyttalerene,fikk litt bedre definisjon i bassen,
det største problemet tror jeg,er at jeg har en ganske tynn lett vegg på høyre side og mur vegg med en slags finner plate
på den andre.Rommet spiller med for å si det sånn:)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.396
Torget vurderinger
1
Jeg har selv 5st helmholtzere og de virker ypperlig, men det er mest i tidsdomenet, flytting har mye større innvirkning på frekvensresponsen.

Jeg kan på det sterkeste anbefale å få målt rommet, så du er helt sikker på hvilke utfordringer du har å kjempe med.

Hadde du ikke holdt til 60mil av gårde skulle jeg gjerne tatt noen målinger, men det må da være noen hifi gærninger i ditt område som har måleutstyr

Mvh Roald

Y

ymir

Gjest
hei

Var litt sliten tidligere,så jeg prøvde igjen.Kabinett på 105L, portåpning med diameter på 23cm (415,48 cm2) gir resonansfrekvens på 71,66Hz med båndbredde på 29,25Hz (57Hz-86Hz).Det kan også vere en del å hente på å flytte lyttepossisjon.Et tidligere effektrinn var ikke så kraftig i bassen som det jeg nå har,der var lyttepossisjon hvor amplituden (55HZ) var på sitt høyeste midt i rommet.Med det nye effektinnet måtte lyttepossisjon nærmere høytaler (ca. 30cm) og høytaler litt ut fra bakvegg (1cm).Har liten erfaring med dette men vil anta at jeg kunne brukt samme lyttepossisjon dersom jeg hadde økt volumet på resonatorene.Jeg vil også anta at for de pengene som er brukt på akustikk ville du fått bedre resultat for mindre penger ved å kjøpt resonatorer fra Svanå.Mine er DIY.Er lettere å integrere resonatorer i stua da.Bruker "ledig" plass under hjørnebord,sofa etc.Det er også en sammenheng ang.resonansfrekvens og størelse på resonator,svært lave frekvenser trenger store volum på kassene.Svanå bruker ca.200 og 400 Liter.Jeg bruker dessuten LITT absorsjon inne i kassene.

Y

ymir

Gjest
hei

Hos meg stemte kalkulatoren og måling overens.Kjørte da en testone med problemfrekvensen.Møtte maks.amplitude i hjørnene (hode helt inn i hjørnet),ca.20-30 cm fra bakvegg og ca.midt i rommet.Last ned testtoner fra Svanå og brenn de på en CD.Spill av 70Hz tonen og prøv.Hos meg var det som å gå på en "vegg".Litt ubehagelig med så høyt nivå på 55Hz.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Problemer ved 71Hz og 72Hz er absolutt mulig å knerte med bredbåndsabsorbenter fra enten Realtraps eller GIK Acoustics, men det vil da fort kreve ganske mange. Vil ha begynt med Helmholtz resonator som Ymir anbefaler. Acoustic Tuning selger nå Svanå sine og tror de koster 5000 kr.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Har begynt å bære ned anlegget på stua nå,
er så mye rom resonans pga den ene lett veggen i rommet,
at skal jeg få til god lyden så må jeg gjøre noe med veggene.
Vi får se hvordan det spiller på stua:)

Y

ymir

Gjest
hei

tror ikke de er lettveggen i seg selv som skaper problemer men rommets dimensjoner.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Det tror jeg også. Det kan godt hende at lettveggen fungerer (mer eller mindre bra, riktignok) som en panelabsorbent i bassen. Men det er egentlig bare å gå inn i naborommet og lytte, så får man et visst inntrykk av hva denne veggen fjerner.

Topp Bunn