rom ferdig bygget med målene 2.10tak. 4.29 bredt og 6.54 langt

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
144
Hei.

Er det noe jeg burde gjøre her før man gipser og slikt? Burde man ta mindre lengde siden tak høyde er lav? Eller veggene? Begge? Kan godt bygge ny vegg så rommet ikke er så langt, om det kan hjelpe.

Er det noen gode meninger blant folket her inne?

PapaHet

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Det går sikkert an å synse mye rundt dette, men du har hva du har, sånn e're bare. Hvis jeg sa at du burde heve taket blir det bare dumt. Det er sikkert en grunn for at det er slik. Cardas har skrevet mye fornuftig rundt dette med det ideelle rom, og relaterer det meste til det gylne snitt. Men skal du fosøke deg i den retningen, så må du sette en vegg midt på i legderetningen og så korte inn på det som da blir den nye lange veggen... La det være som det er. Du kan eventuellt forsøke deg med noe resonanskontroll, men det kommer helt ann på hva du skal ha inn i rommet og hvor høyt du vanligvis spiller. Se tråden til 8x12_TOM, den er full av drodlerier rundt dette. Send ham en PM hvis du lurer på noe, han har tenkt, og jobbet mye med demping, og har gjort seg mange erfaringer. Han deler sikkert sine erfaringer med rund hånd. Det er mange andre også som kan noe rundt dette, men et godt startpunkt er tråden hans....tror jeg.

S

Syncrolux

Gjest
Bredden din er nesten det dobbelte av høyden, og lengden nesten tre ganger. Det er ikke helt gunstig at dimensjoner er like eller går opp i hverandre.

8

8x12_TOM

Gjest
Hei papaHet. Kan vel med en gang si at svarene på hva som er lurt å gjøre med rommet kommer mye an på hvordan du liker lyden. Det er også fint om du sier litt om hva som vil bli stående av anlegg i rommet. Det jeg har gjort er nok ikke fasit for alle. Ellers ser jeg at du har ganske likt utgangspunkt når det kommer til størrelsen på rommet. Mitt rom er 2,19 x 4,37 x 6,83 som er ganske langt unne det ideelle.
Men la ikke dette ta motet ifra deg, jeg har tross alt fått helt akseptabel lyd her hjemme

Mvh-
Tor

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Sjøl bygde jeg et rom som er 3 x 5 x 7 meter som jeg synes fungerer veldig godt. I ditt tilfelle vil disse forholdstallene gi et rom på 2,1 x 3,5 x 4,9 m, som jo er vesentlig mindre enn det du har bygd.

8

8x12_TOM

Gjest
Bredden din er nesten det dobbelte av høyden, og lengden nesten tre ganger. Det er ikke helt gunstig at dimensjoner er like eller går opp i hverandre.
Hvis du ser på mine mål, skrivet i innlegget over her, så ser du at jeg nesten på millimeteren har dobbelt av takhøyden på min bredde av rommet. Lengden er også ganske nærme takhøyde ganger tre.
Moro å ha noe å jobbe med:)

S

Syncrolux

Gjest
Du får en del heftige sammenfallende stående bølger i et slikt rom. Jeg hadde en gang en kino som var like bred som lang, og takhøyde ca halvparten av bredde/lengde. Det var et ekstremt ugunstig rom, men det fungerte greit med et liggende line-array i bassen.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei.

Er det noe jeg burde gjøre her før man gipser og slikt? Burde man ta mindre lengde siden tak høyde er lav? Eller veggene? Begge? Kan godt bygge ny vegg så rommet ikke er så langt, om det kan hjelpe.

Er det noen gode meninger blant folket her inne?

PapaHet
Heisann, er dette et dedikert lytterom hvor waf ikke vil spille inn? Har du testet ut plassering eller kjenner du hvor høyttalerene dine spiller best i forhold til vegger?

Om du vet dette så kan du bygge inn i veggen en hel del akustiske remedier. Som feks å ikke ha gips i førsterefleksjonspunkter på sideveggene, frontvegg og bakvegg. Men da må du vite hvor ht og lyttestol skal stå. Ofte vanskelig å gjøre.

Når det kommer til rom, bygg det så stort som mulig. Mye kan gjøres i etterkant med å temme/"stemme" rommet. Problemet er ofte at da går waf adundas. Eller at prisene går rett til værs.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Utifra min erfaring er løsningen for ditt rom å spille på langvegg - om du ikke setter i gang med akustiske tiltak ala 8x12. Jeg har selv rom på 2,25h, 6,5l og 4,3b. Rommet er vanskelig å få god lyd i uten tilltak.

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
144
Takker for svar alle sammen.

Utstyret blir nok ma300 eller den nye serien som kommer. 2x nye pl subber. 350 center å apex 10/40 surround/atmos. Yamaha 5001 prosessor å. Yamaha sin 11kanals effekt pluss en 2 kanals effekt som jeg ikke er helt sikker på hva blir enda.

Har å hørt at de dimensjonene er ukurante. Derfor jeg lurer på å kutte ned rommet.
Rommet er bygget med stendere på 60 60 bortover, desverre dreit jeg meg ut å tenkte ikke på å bygge de stivere. Taket har og 2 lag gipsplater hengt i lydbøyler.

Har bare prøvd litt med sofa der nede. Både på kort å langvegg. Høyt å sofa ut fra vegger. Mange forskjellige avstander. Bare satt opp noen 5cm rockwool plater her å der for moro skyld. Uansett låter det utrolig tamt. Null bass samme åssen jeg setter høyt å sofa. Veit pl300 kan spille bass. Kunne nesten like godt fjernet bassene, så tamt er det. Kjedelig altså.

Topp Bunn