Rodrigo: Concierto De Aranjuez

A

Afterglow

Gjest
Joaquin Rodrigo: Concierto De Aranjuez
Hørte en fantastisk innspilling med St.Martin in the fields av "Concierto..." for et par år siden. Jeg sier fantastisk fordi det både var en audiofil perle av en LP og samtidig balsam for sjelen. (Noen vil vel kalle det for en skikkelig sviske....)
Denne plata kan sikkert ikke skaffes lenger(?), i tilfelle er jeg interessert i tips om andre gode innspillinger. Er mest interessert i å finne en som ikke er med fullt symfoniorkester da det lett kan bli for pompøst....
Noen forslag? Gjerne også hvor de kan skaffes (på CD).

mvh
FMG

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var kanskje den dobbelte boksen på Philips, med Pepe Romero på gitar og Neville Marriner som dirigerte. Innspilt analogt sist på 70-tallet eller rundt 1980. Har den, den er kjempefin den; og i LP-utgave er det virkelig audiofilt nivå på lydkvaliteten ja.
De samme artistene gjorde noe som sies å veldig bra (digital) innspilling (for alt jeg vet så er den kanskje enda bedre) senere også, i 1992 tror jeg; jeg kjenner ikke den, men det er denne (fås i serien Originals nå);

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7483285&style=classical

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Kanskje banning, kankje off topic, men jeg synes faktisk Chet Baker har en nydelig tolkning av denne også

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.545
Torget vurderinger
1
Tipper det er den til Paerlius. Hadde den på vinyl selv. Kjøpt på anbefaling fra High Fidelity på slutten av 70-tallet. Nyyydelig framførelse og lydkvalitet. Finnes den i god CD-master, mon tro?

K

KindOfBlue

Gjest
Den til Parelius og den til Vidar P er vel den samme? Pepe Romero som spiller i begge, bare ulike utgivelser.

Den med Narciso Yepes er flott, men Marriner hadde et godt grep på SMFO.

Den med Chet Baker er også flott - mye fortolkningsmat i dette stykket. Har også en med Julian Bream -- en konsert man ikke kan få nok av!

P

Parelius

Gjest
KindOfBlue skrev:
Den til Parelius og den til Vidar P er vel den samme? Pepe Romero som spiller i begge, bare ulike utgivelser.
Hmmm, kan ikke huske at den jeg lenket til var "original digital recording", som det står på den Vidar P lenket til… Det må jeg sjekke opp gitt.

K

KindOfBlue

Gjest
Parelius skrev:
KindOfBlue skrev:
Hmmm, kan ikke huske at den jeg lenket til var "original digital recording", som det står på den Vidar P lenket til… Det må jeg sjekke opp gitt.
Om du ser nederst til venstre står det 96kHz/24-bit ... det kan være overføringen, men i tillegg er begge fra Philips.

Eller anbefalte vel Rodrigo selv Paco de Lucias fortolkning, her er opptak, i tre deler:

P

Parelius

Gjest
Står intet om digitalis på mitt eksemplar (som jeg kan se nå i det minste). Philips 9500 563 (utg. år 1979)

K

KindOfBlue

Gjest
Parelius skrev:
Står intet om digitalis på mitt eksemplar (som jeg kan se nå i det minste). Philips 9500 563 (utg. år 1979)
Er nok ikke digitalt så tidlig, så da handler det om to ulike innspillinger med samme besetning, sikkert bare en 24/96 remastring i den japanske, da?
Har lagt in Paco de Lucia med Cadaques orkesteret ovenfor. Very nice.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
KindOfBlue skrev:
Neida, ikke så vanskelig dette. Les innlegget mitt. Jeg sa at det var to kjente innspillinger med Romero/StM/Marriner. En analog utgitt rundt 1980, og en digital fra 1992. Den analoge kom forsåvidt som enkelt LP, men den var også veldig populær i boks (2LP) sammen med noen andre konserter av samme komponist, med samme artister. Jeg linket imidlertid bare til en.

Den du linker til Parelius er den samme innspillingen som den første jeg foreslo; ca 1980-utgaven i analog innspilling. Den får du tak i mye billigere enn $35, gjerne koblet med flere innspillinger. Men det kan godt hende at den senere innspillingen er enda bedre; den har iallefall fått æren av å være del av "The Originals"-serien til Universal.

Mvh Vidar P

A

Afterglow

Gjest
Vidar P skrev:
Det var kanskje den dobbelte boksen på Philips, med Pepe Romero på gitar og Neville Marriner som dirigerte. Innspilt analogt sist på 70-tallet eller rundt 1980. Har den, den er kjempefin den; og i LP-utgave er det virkelig audiofilt nivå på lydkvaliteten ja.
De samme artistene gjorde noe som sies å veldig bra (digital) innspilling (for alt jeg vet så er den kanskje enda bedre) senere også, i 1992 tror jeg; jeg kjenner ikke den, men det er denne (fås i serien Originals nå);

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7483285&style=classical

Mvh Vidar P
Det var sikkert førstnevnte LP fra Phillips, Vidar. Takker for tipset ditt og bestiller innspillingen fra 1992! :)
Skal ellers sjekke opp ditt tips også, KindOfBlue.

Ellers har jeg en flott Jazz-innspilling fra tidlig 70-tall med Jim Hall ++ som anbefales:

mvh
FMG

K

KindOfBlue

Gjest
Som alle sikkert vet siteres det hyppig til denne konserten i Miles Davis Sketches of Spain; som igjen siteres av Chick Korea i Return to Forever; som igjen siteres av Michel Camilo i Spain som han gjorde med Tomatito ... hvilket egentlig er full-sirkel, siden Tomatito er flamenco-gitarist.

Det er noe ved musikken som griper fantasien så det holder.

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Parelius skrev:
KindOfBlue skrev:
Neida, ikke så vanskelig dette. Les innlegget mitt. Jeg sa at det var to kjente innspillinger med Romero/StM/Marriner. En analog utgitt rundt 1980, og en digital fra 1992. Den analoge kom forsåvidt som enkelt LP, men den var også veldig populær i boks (2LP) sammen med noen andre konserter av samme komponist, med samme artister. Jeg linket imidlertid bare til en.

Den du linker til Parelius er den samme innspillingen som den første jeg foreslo; ca 1980-utgaven i analog innspilling. Den får du tak i mye billigere enn $35, gjerne koblet med flere innspillinger. Men det kan godt hende at den senere innspillingen er enda bedre; den har iallefall fått æren av å være del av "The Originals"-serien til Universal.

Mvh Vidar P
I fullt dagslys og med uthvilte synapser, så ser jeg jo at du har evig rett, Vidar P. Har alderen gått til angrep på leseferdigheten min? Jeg engstes!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg sitter og snuser på denne konserten på CD, det er ikke alltid lett å si hvilken som er 1980 og 1992-utgaven; men timingen er noe forskjellig.

Her er det en 2CD fra Philips med masse flott musikk, bl.a denne konserten komplett, og jeg tror muligens det er 1980-versjonen. For komplettister :)

.. med timinger fra amazon

http://www.amazon.com/Art-Pepe-Rome...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1220605743&sr=1-1

.. eller billigere og minst like raskt fra cduniverse

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6823535&style=classical

Mvh Vidar P

A

Afterglow

Gjest
Har nå bestilt innspillingen med St.Martin..... fra CDUniverse, slengte da med følgende innspilling med English Chamber Orchestra også, kanskje det var den du mente KindOfBlue?

K

KindOfBlue

Gjest
FMG skrev:
Har nå bestilt innspillingen med St.Martin..... fra CDUniverse, slengte da med følgende innspilling med English Chamber Orchestra også, kanskje det var den du mente KindOfBlue?
På min ser track-listing slik ut, og jeg må krype til korpset og innrømme at det er på Fantasia de un Gentilhombre at det er CO som spiller, mens det er Philharmonia Orchestra of London som spiller Concierto de Aranjuez på samme plate.

Dårlig husk der - men begge er DGG utgivelser, ser jeg. Mitt cover ser slik ut.

Ellers vil jeg gjenta noe som kanskje ble borte i tråden, at Rodrigo selv mente at Paco de Lucia gjorde den beste versjonen, og den finner man her. Tror faktisk det er Rodrigo som sitter ved siden av de Lucia på bildet - og dette er samme Orchestra de Cadaques fra YouTube linkene ovenfor:

http://www.amazon.com/Concierto-de-Aranjuez/dp/B0000046JP

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg foretrekker paco de lucias lettere flamenco-ish versjon av denne.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Tipper det er den til Paerlius. Hadde den på vinyl selv. Kjøpt på anbefaling fra High Fidelity på slutten av 70-tallet. Nyyydelig framførelse og lydkvalitet. Finnes den i god CD-master, mon tro?
Den finnes fremdeles på LP ny. Utgitt av Speakers Corner! ;)

Topp Bunn