Musikk og Hi-Fi Rockheim Hall of Herborg

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
Dette er sikkert gammel nytt, men her har man endelig klart å legge av seg det meste av irritasjonen over at bartebyen fikk Rock'n Roll museet rett i fanget og fjorårets Hall of Fame tildelinger til Alf Prøysen og Wenche Myhre. Prøysen og Myhre er sikkert mye, men det finnes ikke et DNA-sporbart snev av Rock' Roll der.

Vel, det var altså i fjor og det har rent mye vann i elva og alt det der så her setter jeg meg altså ned til en ny runde Hall of Fame og hva er det første trynet, den jævligste stemmen, den mest irriterende dialekten, de mest påtatte og kvalmt pretensiøse kunstnerintenstkoketterende faktene som finnes her i dette pottitlandet ? Som attpå klarer å dra en totalt lam imitasjon av Liv Ullmans selvironiserende selvparodi før det hele engang har kommet i gang. Joda, der står helvettes Herrrrrbjørg Krrrrråkerrrvik og vifter med øyevippene som en blondinebimbo på gulljakt en tirsdagskveld på BAR.

Som om ikke det er nok, - første artist ut for å hedre Jahn Teigen er Rein Alexsander ! En jævla svulstig smørsanger som minner mer om Iglesias den eldre enn noe i nærheten av progrock....som vel er det mest rocka Teigen har gjort...bortsett fra da han trakk i grønne stillongs sammen med Falsk og Mathisen da.

Fy faen, neste år krever jeg Sissel Krykjebø som vertinne for å få et snev av jåkknjåll assa !

sorry....måtte bare få ut noe av gørra som satte seg fast i halsen på vei opp...

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Det norske sosialdemokrati på godt og "litt" vondt. Hva kommer nå: Åse Kleveland med nystemte, Anita Hegerland, Eivind "Rattiti" Løberg, Rocknroll programmet Husker du med Odd Gryte og Ivar Ruste.
Norsk Rockehistorie er lang og Trøndelag er stort. Dette blir like interessant som Norsk Tollmuseum i Oslo.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Eg klarte ikkje å sjå på det. Herborg Kråkevik vart vel omtrent like feil som om Stein Lillevolden skulle vært konferansier på landsmøtet til Fr.p.

Vi får sei som Mojo Nixon:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
At Rockheim ligger i Trondheim er bare naturlig.
Hall of fame gjelder pop-musikk, altså ikke forbeholdt rock.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Wenche Myrhe gjorde i 64 en rimelig tøff "la meg være ung" skrevet av Arne Bendiksen ( som mye annet ) Hvis det er en eneste grunn til å gi henne en plass på Rockheim, er det den.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Myhre hadde mye å si for den norske selvfølelsen pga. suksessen i Tyskland. På den tiden var det jo sensasjonelt at en nordmann fikk til noe utenfor landets grenser, uten ski på beina.

S

Slubbert

Gjest
At Rockheim ligger i Trondheim er bare naturlig.
Nja, det er diskutabelt hvor "naturlig" det egentlig er å legge nasjonale anlegg ute i provinsene. Det medfører at en overveldende andel av befolkningen må reise temmelig langt for å se dem. Men distriktspolitikk er jo en litt hellig ku her til lands.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Joda, vi i provinsene vet at dere i gryta nødig vil ut i frisk luft, men størstedelen av befolkningen bor utenfor ring 2.

S

Slubbert

Gjest
Joda, vi i provinsene vet at dere i gryta nødig vil ut i frisk luft, men størstedelen av befolkningen bor utenfor ring 2.
Hehe, jeg har kommentert det hundre ganger før, men fortsatt er det for meg litt merkelig hvordan folk har en dragning mot å ville vinkle diskusjoner mot person. Og trolig i forlengelsen av dette antar at argumenter alltid bunner i egeninteresse. Det er fullstendig irrelevant for argumentet, men siden du likefullt drar det inn i diskusjonen; jeg bor mye, mye nærmere Rockheim enn Ring 2.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Whatever. Kulturtilbudet i Trøndelagen er mildt sagt skralt. Da blir det litt trist å støtt få høre at vi burde egentlig ikke hatt det lille vi har heller.

S

Slubbert

Gjest
Whatever. Kulturtilbudet i Trøndelagen er mildt sagt skralt. Da blir det litt trist å støtt få høre at vi burde egentlig ikke hatt det lille vi har heller.
Med tre festivaler de tre siste helgene i trønderhovedstaden alene vil jeg mene at det er en påstand med modifikasjoner, men det kommer jo an på hva man legger i kultur. Uansett, det er et uomtvistelig faktum at når nasjonale anlegg plasseres ute i provinsene blir de mer utilgjengelige for allmennheten. Rockheim er (eller var ment som) et nasjonalt anlegg og ikke et trønderanlegg. Påstanden "At Rockheim ligger i Trondheim er bare naturlig." finner jeg derfor svært tendensiøs. Hvorfor er det naturlig?

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Med tre festivaler de tre siste helgene i trønderhovedstaden alene vil jeg mene at det er en påstand med modifikasjoner, men det kommer jo an på hva man legger i kultur. Uansett, det er et uomtvistelig faktum at når nasjonale anlegg plasseres ute i provinsene blir de mer utilgjengelige for allmennheten. Rockheim er (eller var ment som) et nasjonalt anlegg og ikke et trønderanlegg. Påstanden "At Rockheim ligger i Trondheim er bare naturlig." finner jeg derfor svært tendensiøs. Hvorfor er det naturlig?
Jeg trodde det var opplagt. Fordi det er det mest rocka stedet i landet. Du burde avlagt et besøk. Kanskje du finner antydning til allmennhet her også. Ja, det finnes til og med kommunikasjonsmidler her, så det er ikke så vanskelig. Det er en stund siden allmennheten gikk over fjellet på pilegrimsferd, fordi man var så fjern å bygge en katedral ute i distriktene.

S

Slubbert

Gjest
Jeg trodde det var opplagt. Fordi det er det mest rocka stedet i landet. Du burde avlagt et besøk. Kanskje du finner antydning til allmennhet her også. Ja, det finnes til og med kommunikasjonsmidler her, så det er ikke så vanskelig. Det er en stund siden allmennheten gikk over fjellet på pilegrimsferd, fordi man var så fjern å bygge en katedral ute i distriktene.
Hvis du vil oppleve "rocka" i Trondheim gir nok en runde om Fru Lundgreen, 3B og Rock City på en vilkårlig fredags- eller lørdagskveld mer igjen enn for penga en tur på museum. Ikke minst ølprisene tatt i betraktning. Rockheim er uansett fortsatt et nasjonalt anlegg og nær halve befolkningen bor i regionen rundt Oslo, mens under en tidel bor i regionen rundt Trondheim.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.669
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ehhh, jeg har en mistanke om at Slubbert jobber på Tiller.
mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis du vil oppleve "rocka" i Trondheim gir nok en runde om Fru Lundgreen, 3B og Rock City på en vilkårlig fredags- eller lørdagskveld mer igjen enn for penga en tur på museum. Ikke minst ølprisene tatt i betraktning. Rockheim er uansett fortsatt et nasjonalt anlegg og nær halve befolkningen bor i regionen rundt Oslo, mens under en tidel bor i regionen rundt Trondheim.
Ja, det er også argumentet for at all internasjonal skigåing skal foregå i Holmenkollen. Like fullt kommer det flere tilskuere i Granåsen.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
Jeg trodde det var opplagt. Fordi det er det mest rocka stedet i landet.
Det virket ikke så opplagt da jeg så showet på titttekassa i går. Man trenger ikke bære rock'n roll kred som grøftesvære furer i trynet slik som Keef'ern, men det jeg så i går hadde null med rock å gjøre...og det var i regi av Rockheim....i bartebyen....sabla kleint !

Kaptein Sabeltann i Dyreparken er mer rocka enn Fall of Fame i Rockheim

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ehhh, jeg har en mistanke om at Slubbert jobber på Tiller.
mvh
Stakkars fyr.
Det forklarer alt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det virket ikke så opplagt da jeg så showet på titttekassa i går. Man trenger ikke bære rock'n roll kred som grøftesvære furer i trynet slik som Keef'ern, men det jeg så i går hadde null med rock å gjøre...og det var i regi av Rockheim....i bartebyen....sabla kleint !

Som sagt, det er fordi Hall of Fame per def hander om populærmusikk og ikke bare om rock, desverre.

S

Slubbert

Gjest
Ja, det er også argumentet for at all internasjonal skigåing skal foregå i Holmenkollen. Like fullt kommer det flere tilskuere i Granåsen.
Nåja, ta å midle tilskuertallet over noen år og jeg tror du vil se at du tar kraftig feil der.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4

Som sagt, det er fordi Hall of Fame per def hander om populærmusikk og ikke bare om rock, desverre.
Jada, og det kan du argumentere med til det vokser roser på Everest, fortsatt er HoF en del av Rockheim....som altså ikke er Popsenteret....eller kanskje det burde vært Popheim ? Nå fremstår det som en gymsal av et flerbrukskultursenter.

Slik ønsker Rockheim velkommen til Hall of fame på sine nettside:

Velkommen til Rockheim Hall of Fame på nett! RHoF skal hedre personer som har hatt stor betydning for norsk populærmusikks utvikling og utbredelse. Artister/grupper med ekstraordinære karrierer og andre som har hatt en særlig innflytelse på populærmusikkens historie i Norge kan innlemmes i RHoF.

En pris for populærmusikkens utbredelse er jo det motsatte av hva Rock i sin essens alltid har og alltid vil handle om, uansett hvilken form rocke måtte ta. Å lage en såkalt hall of fame for populærmusikk i Rockheim er en total utvanning av konseptet. Det er som whisky med melk. Det er som hjemmealenefest med foreldrene i kjellerstua. Det er som Anniken Huitfelt som kulturminister. Eller enda verre, det er Herbjørg Kråkervik som toastmster på Rockheim.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Rock var egentlig bare en kommersialisering av afroamerikanernes blues fremført av unge, pene, hvite menn for å få opp overskuddet til plateselskapene.

S

Slubbert

Gjest
Rock var egentlig bare en kommersialisering av afroamerikanernes blues fremført av unge, pene, hvite menn for å få opp overskuddet til plateselskapene.
Jeg vil nå påstå det var ganske mye større kulturelle omveltninger enn bare "kommersialisering av blues" på slutten av 60-tallet. Rock symboliserer også en fandenivoldskhet som ikke var tillatt tidligere, det var like mye en frigjøringsbevegelse som en musikalsk bevegelse. Om den har utspilt sin rolle i dag er en annen diskusjon, men det kan jo verdt å reflektere litt over når den beskues i et offentlig museum.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det tok kanskje litt av. Men husk at for å bli stor i Norge på 70-tallet gikk veien gjennom nrk, hvor Arne Bendiksen og Egil Monn-Iversen regjerte, og der slapp man til søte, smilende jenter som Wenche Myhre, Kirstie Sparboe og Inger Lise Rypdal, ikke stygge, uflidde og rebelske unge menn. At Jahn Teigen slapp igjennom var nok en glipp. Skulle du få spillejobber måtte du føne håret og spille dainsemusikk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrde Herborg i går i framsyninga "Kjære landsmenn". Ho var langt betre i teatersceneformat enn det eg har sett henne (berre på TV) før, og i eit godt samansett program der ho hadde omsett både AHA, fått ein original dreis på Sæverud sin kjempeviseslått så vel som nasjonalsongen (og det utan å øydeleggje dei). Tematisk godt og intelligent gjort.
Eg har difor bestemt meg om å ikkje seie noko stygt om Kråkevikja på lange tider. Og dersom Aha skal vere i Rockheim, kan alltids Herborg sin "høgt og lågt" få vere med også.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.764
Torget vurderinger
4
Hun burde da kanskje holde seg til nasjonalslåtten på teaterscenen ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Teaterscena er iallfall eit format dama fiksar svært godt. Høyrde nettopp gjennom "Jaktar høgt og lågt" og "Alltid i mitt sinn" på Spotify. Dei er musikalsk godt handverk, men ikkje storslegne. Det som løfta songane, var settinga på scena, og kommunikasjonen med salen. I ettertanke ser eg også at måten "Ja, vi elsker" vart brukt på som ankerlåt hadde mykje å seie for totalopplevinga. (Dessutan var ho utmerka når det gjeld både imitasjon/karikatur og sjølvironi.) Om det var rock, kjem an på øyret som høyrer (og kva normer/definisjonar ein brukar).
Rock i forståinga "pop" er eg ikkje utan vidare med på. Såleis er det mykje i Rockheim som kan diskuterast. Rock er vel i utgangspunktet angloamerikanskinspirert? Så må vi kunne godta blues, rythm&blues og soul. Men er ikkje blues akkurat dei same strengane (om ikkje akkordlaupet) som skillingsviser, fado og liknande tradisjonar? Det er ikkje så stor skilnad på ein del fado og ymse power ballads....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg kan godt gjenta til det kjedsommelige: Hall of fame handler om pop, ikke rock.

Topp Bunn