Roald og KW på langtur.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Roald og undertegnede fikk seg en skikkelig lang reise oppover i landet, med for anledningen en diger innleid Mercedes Sprinter i HiFigalskapens tjeneste.

Så godt som til Jotunheimen (Lom) måtte vi for å hente et billass med div. akustikk saker fra Svanå.

Fin utsikt og natur der selgeren hadde sin bopel, og jeg for min del skjønner godt at det er kjekt med mulighet for godlyd der oppe.

Selv om det helt sikkert er mye fornuftig å gjøre utendørs også, men kanskje ikke alltid uansett vær ;)

Turen tok lengre tid enn vi hadde beregnet, men vi kom da hjem igjen ca. 12 timer etter avreise og kunne starte avlessing av første del hos meg (for det meste til de tre andre og meg)

Vi kunne fått plass til mer, men kjøpte ikke alt som kunne kjøpes der (av akustikkdingser)

Denne bilen hadde langt lasterom, men vi hadde satset på å få det stabilt og tight pakket innerst.

Det gikk i Helmholzere, Golden Horn (moduler) og de dere ser liggende på gulvet der (tror de heter TP 30).

Lenge siden jeg har vært på de trakter nå, og når jeg fikk se avkjøringen til Spiterstølen, så dukket minnene om mitt livs fineste ørret opp.
    2 kilos flott eksemplar, en 1kilos og 2 ca. 350 grams tatt på noen herlige tidligkveldstimer i et vann og noen putter (nedenfor) mellom Spiterstølen og Glitterheim, dessverre så alt for lenge siden nå :( (at jeg har opplevd slikt)

Da er jeg klar for bedre lyd i stua etterhvert :D
    Mvh.KW

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Lom! Du verda! Sjølvaste Arne Brimi-land 8)

Ser ut som du har fått med deg mykje kjekt å jobbe med.
    Blir spennande å sjå korleis dette blir :)

R

RoDa

Gjest
    Så dere letta svensken for akustikkprylar? ;)

Håper på bilder i tråden av resultatet!

Mvh
    Rolf

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    Litt bilder med prøveplasering av goldenhorn

HH i fronthjørnene

litt mer HH

HTPC og HH

Får ta noen bedre bilder når alt har funnet sin rette plass

Mvh Roald

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Så dere letta svensken for akustikkprylar? ;)

Håper på bilder i tråden av resultatet!

Mvh
    Rolf
    En svenske som tydeligvis er glad i den norske naturen (bl.a.) ;)
    Mvh.KW

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Er ikke helt med nå: er dette snakk om et brukt-salg, eller er det en ny produsent fra " ...der nokon kunne bu" ?

mvh
    JackX

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Flott tråd - men vi må få noen lytteinntrykk....!

Mvh
    OMF

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.915
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir spennende!
    Og som nevnt.... Lytteinntrykk må vi få ;)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    Litt lytteinntrykk, tja hva skal man si

Jeg har et rom som har både fordeler og ulemper, fordelene er at det spiller inn i stort totalvolum og det er ikke knallharde flater. Bakdelene er litt liten bredde(385cm) og en litt låst lytteposisjon.

Jeg har helt fra starten hatt bredbåndig demping i form av himlingsplater i tak og hjørner så rommet har lav RT60 fra 160hz og oppover, muligens litt for lav i toppen sammenliknet med tiden fra 100hz og nedover.

Med 8x12tommere så har det aldri hvert mangel på bass, ikke snorrett og med litt for lang etterklang ved 16, 20, 34 og 100hz , av disse er det 34 og 100hz som er mest merkbar.
    De tre v6 som står i fremre del av rommet har en klar positiv effekt, kortere etterklang og enda mer definert bass. V4 som for tiden står lenger bak i rommet har mindre virkning muligens flyttes disse, aller helst skulle en av de hvert plassert midt på frontveggen helt oppe ved taket der 68eren samles.

Nesten hele frontveggen er kledd med goldenhorn og det er merkbart på plassering og størrelse på artist/instrumenter, muligens litt mindre virkning enn jeg hadde håpet på, men utgangspunket var i mine øre meget godt så det er muligens ikke så mye mer å hente på dette punktet. Den største forrandingen med GH ble en heving av området mellom 600 og 4khz,og lerretet på frontveggen var vel årsaken til dempingen i dette området ?

De siste årene har jeg lyttet til mange bra anlegg og mange som spiller veldig bra, men samtlige prøver å gjenskape artistene i lytterommet med mer eller mindre hell. Trolig har dette med at rompåvirkningen maskerer mye av rominformasjonen. Her er det mer som om anlegget flytter deg inn i innspilling/konsertrommet, følelsen av dette er enda sterkere nå.

Litt selvskryt må til ;D

Er meget fornøyd med å prioritert penger på akustikk fremfor andre tiltak, når det er sagt så får de som har peiling på akustikk og andre komme med råd for kunnskapene mine er ikke gode nok til at produktene er maksimalt utnyttet

Mvh Roald

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JackX skrev:
    Er ikke helt med nå: er dette snakk om et brukt-salg, eller er det en ny produsent fra " ...der nokon kunne bu" ?

mvh
    JackX
    @JackX! Bruktsalg....... Svanåprodukter ;)

Jeg skal være forsiktig med å si for mye på nåværende tidspunkt, siden det er diverse midlertidige forandringer her.
    Dac2 er en tur i hjemlandet, slik at den vel hjemme igjen kan brukes som (alle andre dacer.... jeg har prøvd her) med mitt iTunes/trådløse AE system (rent bruksmessig....kan lese mer om dette problem i Emm labs venner)
    Da har min MF KW dac igjen fått en liten (midlertidig) tur opp i stua.

Jeg har vinklet ht. mer innover, har fått plassert en V6 i høyre krok bak ht., samt festet Golden Horn der hvor jeg før hadde de sorte akustikkplatene før (på hver side av Pioneerplasmaen) OG 1,17x 1,10 m på høyre sidevegg

Det har nok klart blitt en livligere lyd her og tightere bass, men som jeg har nevnt litt mye forskjellig som har blitt forandret samtidig her nå.

Håper på Roalds hjelp etterhvert og opplæring til å bruke det samme programmet han også har lastet inn på min mac.
    Så må han få ut fingern så jeg får greie på hva jeg skal kjøpe av mikrofon og annet nødvendig til min mac ;D.

Har foreløpig bare satt en spalteåpning på ca.3,5 cm, bare på slump ::) på HH V6, har forøvrig 2 V4 i tillegg, står foreløpig bare lagret i kjellerrommet.

Egentlig nesten utrolig, men Golden Horn modulene som har en kort side på 27,5 plassert på høykant så var det på centimetern plass til 4 slike på hver side av Pioneer.
    Rakk akkurat frem til vinkel på karnapp til venstre og akkurat frem til V6 på høyre side, som på sin side står dønn innerst i kroken, det er ikke snakk om mer enn (+)/- 0,5 cm plass igjen ;D
    Bilder kommer senere ;)

Mvh.KW

B

bts

Gjest
    Roald skrev:
    Er meget fornøyd med å prioritert penger på akustikk fremfor andre tiltak, når det er sagt så får de som har peiling på akustikk og andre komme med råd for kunnskapene mine er ikke gode nok til at produktene er maksimalt utnyttet
    Mvh Roald
    Få ordning på basen först, pröva sedan att ta förstareflektionen i taket med
    4m2 GH.... 8)

Mvh

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    KW gjerne bilder! ;D

Kan du si noe mer om tiltenkte effekten av en V4/V6 er det for å ta bort uønskede peaks eller justere homogeniteten i bassområdet. Hvilken frekvens kan du jobbe med på disse?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    BTS skrev:
    Roald skrev:
    Mvh Roald
    4m2 GH.... 8)

Mvh
    For mitt vedkommende så er det nok uaktuelt å feste de sorte GH i taket i stua.
    I kjellerommet derimot kan jeg nærmest finne på hva som helst ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mute skrev:
    KW gjerne bilder! ;D

Kan du si noe mer om tiltenkte effekten av en V4/V6 er det for å ta bort uønskede peaks eller justere homogeniteten i bassområdet. Hvilken frekvens kan du jobbe med på disse?
    Det ene følger vel av det andre, jeg for min del har en peak ved 47 hz og har da som mål å få flatet ut denne og får jeg til det med en V6 alternativt med ytterligere 2 V4 så vil jo det hjelpe på homogeniteten
    og fastheten i bassgjengivelsen.
    Jeg vil jo da få flatet ut frekvensen videre oppover først og fremst dippen ved 94 hz o.s.v.

Mvh.KW

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    4m2 GH.... 8)

Mvh
    [/quote]

Bassen er rimelig grei, mangler litt mellom 63 og 73hz, bunnivået i dippen ligger på 68hz og denne finner jeg igjen midt på frontveggen oppe ved taket.

Siden jeg har dipol, med den spredningen de har og min lytteposisjon er ikke førsterefleksjon fra taket noe problem, det er i tillegg dempet med himlingsplater.

Må la ting synke inn litt mer og få noen besøkende til å komme med konstruktiv kritikk (lov å invitere seg selv) men jeg tror jeg er i mål ;D

Mvh Roald

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Forrige kvelden bestemte jeg meg for å bære opp de 2 HH. V4 til stua.

Her er de plassert langs venstre side/vindusvegg.

Med to daader oppå.

Her bakerst i høyre krok er HH: V6 plassert på høykant, med en stor daad øverst (og noen av mine tyste fugler ::) )

Dere kan også se at jeg har skrudd opp det jeg har av Golden Horn 4 stykk 117cmx27,5 cm på høykant på hver side av plasmaen.
    Så har jeg også satt opp 4 til liggende på benken til høyre for høyre ht.

Slik ser det da ut den 0806 i 2009 hos meg, for tiden med MF dacen, da Dac2 er i Canada for å bli friskmeldt fra brukerproblemet jeg har hatt med den.

Jeg jobber litt i mørket angående justering av HH, det blir litt på feeling/hørsel, tror ikke jeg er helt på jordet ::)
    GH. derimot mener jeg ganske bestemt gjør lyden livligere her, har nok vært en tendens til noe overdemping her som nok har gått utover luftighet i diskantgjengivelsen.

Bildene var likevel det viktigste i denne omgang, siden det var etterlyst.

Mvh.KW

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser flott ut, kw.
    fin integrering av hh i finstua!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det, og lys eik (papirfolie ::) ) er faktisk en farge som passet godt her og lyste litt opp.
    Det blir jo litt krasj med det andre som er i kirsebær, men jeg har planer om å få snekret en egentegnet (kun i min hjerne foreløpig) nytt rack av stavlimt heltre, og da går jeg nå muligens for lys eik eller noe som er veldig nær.
    Kunne også tenke meg ytterligere 2 V4 plassert langs høyre vegg (det må visstnok flere til for best mulig effekt), da blir det litt mer symetri og ensartet her.
    Uansett så ser det jo ikke ut som ei normal stue her lengre (om det i det hele tatt noen gang har gjort det ;) ), så det er vel bare å kjøre videre ;D

Mvh.KW

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    Hei KW, de siste tre ukene har jeg tilbrakt på jobb, men om det passer til helgen er det mulig jeg tar med litt måleutstyr, så kan vi få justert.

Fredag er det konsert med Nick Cave så lørdag formiddag eller søndag er ledig

Mvh Roald

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sender en PM ;)