Risvin og/eller sake ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
har sett et program hvor en tester risvin og sake.
Tror faktisk ikke jeg har smakt risvin, så er det noen som har gode forslag på dette
og gjerne Sake også.
MÅ kunne kjøpes i Norge.

Mvh Jan I

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har ikke noe konkrete forslag, men synes generellt risvin og sake er tull og tøys med mindre du skal diske opp noe erketypisk asiatisk.
som sushi, f.eks.
eller grillet bikkje. ;D

asiatisk brennevin er muligens på mote i enkelte miljøer, men likefullt oppskrytt som bare faen, i alle fall til 99.9% av all den maten som gjengse nordmenn finner for godt å kjøre inn i hølet foran.
kvasieksotisk vrøvl, imho.

simpel og unyansert smak. akkurat som akevitt (som bare passer til en håndfull norske retter).

vel, dette hjalp deg kanskje ikke så mye, men gav i alle fall meg en påminnelse på hva jeg ikke skal ha i glasset i kveld. ;D

ha en fortreffelig helg!

G

Gjestemedlem

Gjest
Sake er faktisk riktig godt. Men den må varmes endel før den drikkes, men ikke for mye dog, da kommer alkoholsmaken for mye frem. Varm den i små krukker og server i eggeglass/snapsglass og drikk opp relativt fort hver gang. Litt som te som har stått i koppen et par minutter er passe. Ypperlig vinterdrikk og ganske sosialt da man gjerne skjenker opp til den man drikker med. Så ideelt for tête-à-tête drikkesessions.

Når det gjelder asiatsik brennevin laget på ris så ligner dette mer på flybensin enn ting vi er vant med. Fikk også noe etter et måltid på en kinareastaurant en gang som mest kan bedrives som nilleparfyme. Forferdelige greier som man gikk å gulpet på i timesvis. huvva..

Gekkeikan som polet har i sin standardliste er av helt ok kvalitet.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
joaquin skrev:
har ikke noe konkrete forslag, men synes generellt risvin og sake er tull og tøys med mindre du skal diske opp noe erketypisk asiatisk.
som sushi, f.eks.
eller grillet bikkje. ;D
Skal det være en skive marinert Saint Bernard? 8)

Flaggstangen

Medlem
Ble medlem
14.04.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Sake og denslags er noe spesielt ja. Syns det for all del prøves, om ikke annet som en kulinarisk kuriositet.
Å sammenligne asiatisk brennevin med flybensin mener jeg er å være mild i sine ord, eller så har man ikke stiftet bekjentskap med kinesisk brennevin. Trodde mine dager var talte da en av manskapet på seilbåten min kom dragene med en noe spesiell flaske han hadde fått i gave av en forsknings kolega fra kina. Flaska såg jo harmløs ut den, skulle vist være crem de la crem fra kina dette her. Da tiden for ankerdrammen kom ble vi enige om at dette måtte prøves. Smaken er ubeskrivelig, ikke vet jeg hvordan kjølevannet i en atomreaktor smaker, men dette kan ikke vere langt i fra. Som alle andre produkter står det jo noen skryte ord på etiketten " It is aromatic in flavor, mild, mellow and pleasant in after - taste".
Moutai Prince er navnet på laken, en sort kinesisk hvetebrennevin. Det hører vel med til historien at kineseren ikke er kjent som noen skøyer, og hadde de beste hensikter.
Dere er nå advart, tequila er som saft til sammenligning. :)

Flaggstangen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.860
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Eller, som Oddvar Nordli sa det da han hadde vært på statsbesøk til Kina og fått servert kinesisk brennevin:
"Dom har itte vøri helt heldig med denna her" ;D
mvh

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Noen som har smakt dette stoffet?

Muslimsk whisky, fra Pakistan. ;D

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Flaggstangen skrev:
Sake og denslags er noe spesielt ja. Syns det for all del prøves, om ikke annet som en kulinarisk kuriositet.
Å sammenligne asiatisk brennevin med flybensin mener jeg er å være mild i sine ord, eller så har man ikke stiftet bekjentskap med kinesisk brennevin. Trodde mine dager var talte da en av manskapet på seilbåten min kom dragene med en noe spesiell flaske han hadde fått i gave av en forsknings kolega fra kina. Flaska såg jo harmløs ut den, skulle vist være crem de la crem fra kina dette her. Da tiden for ankerdrammen kom ble vi enige om at dette måtte prøves. Smaken er ubeskrivelig, ikke vet jeg hvordan kjølevannet i en atomreaktor smaker, men dette kan ikke vere langt i fra. Som alle andre produkter står det jo noen skryte ord på etiketten " It is aromatic in flavor, mild, mellow and pleasant in after - taste".
Moutai Prince er navnet på laken, en sort kinesisk hvetebrennevin. Det hører vel med til historien at kineseren ikke er kjent som noen skøyer, og hadde de beste hensikter.
Dere er nå advart, tequila er som saft til sammenligning. :)

Flaggstangen.
Fikk en gang en flaske med noe som lokalbefolkningen i beijing drikker. Det var laget på ris og kom i en lav leirkrukke med et lite tørkle bundet rundt tuten. Hy og helvete. Minnet mest om den føste desiliteren som kommer ut av et gruggent hjemmebrentapparat en plass på landsbygda i Trøndelag iblandet en ettersmak av selvdød hamster funnet etter et par uker i skittentøyskurven.

Flaggstangen

Medlem
Ble medlem
14.04.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kineserene er jo flinke med å kopiere og etterligne mye av de tingene vi har i vesten, bla biler. Foruten japanere som virker å ha noen svært kreative hoder spredt runt om.
Så hvordan kan det da ha seg at våre små venner i øst ikke greier å følge med i brenneri timen? Eller er vi bare botrskjemte med fint brunt brannevin?
På den annen side så er vel ikke potet spriten et av verdens underverker heller.
Whisky fra Pakistan? Er ikke det som å banne i kirken for oss? ;D

Godt det er forskjeller i verden.

Flaggstangen

G

Gjestemedlem

Gjest
Flaggstangen skrev:
Kineserene er jo flinke med å kopiere og etterligne mye av de tingene vi har i vesten, bla biler. Foruten japanere som virker å ha noen svært kreative hoder spredt runt om.
Så hvordan kan det da ha seg at våre små venner i øst ikke greier å følge med i brenneri timen? Eller er vi bare botrskjemte med fint brunt brannevin?
På den annen side så er vel ikke potet spriten et av verdens underverker heller.
Whisky fra Pakistan? Er ikke det som å banne i kirken for oss? ;D

Godt det er forskjeller i verden.

Flaggstangen
Det finnes noen helt greie japanske whiskyer, Suntory er vel det meste kjente merket hos oss. De lager både blended og single malt.

Topp Bunn