Ringen på vinyl

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Sist jeg var hos Aktiv Klassisk hadde Bøyum for første gang vinyl til salgs. Det er en komplett "Testament"-utgave av Ringen til den nette pris av 6.400.-. Løp og kjøp ... ;)

K

kbwh

Gjest
Jeg tar den når den kommer på steinkaker. Har arvet sveivegrammofon.
Hva koster Soltis Ring på CD for tiden forresten?

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Dette var en hyggelig melding. Vet du om han har tenkt å ta inn mere klassisk på vinyl? Jeg vet ikke hvordan markedet er for klassisk musikk på vinyl i Norge; men hvis jeg kan kjøpe dem over disk i Oslo, kan det godt tenkes at jeg ville ha kjøpt noen plater.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hos Elusive slipper man tydeligvis unna med omlag 4k... om man ikke handler på salg (oftest -10/20%).
Jeg kjenner ikke denne ringen; Solti's på Decca er vel den våte drøm for de fleste kakesnurrere; kan noen si noe meningsfylt om de forskjellige tolkningene?

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er nok ingen Wagnerspesialist, og kjenner alt for få innspelingar til å rope høgt om korkje det eine eller andre, men eg har høyrt litt av Solti sine innspelingar. Desse held iallfall svært høg lydleg kvalitet. Og så mange plater med godlyd er alltid eit pluss....ein annan sak er om ein kjem til å slite alle nokonlunde jamt (du skal iallfall ha god tid for å spele alle i eitt strekk), men det gjeld vel ikkje berre tolkninga, men rett og slett det "kjempeformatet" som Wagner brukte,

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Beklager Arve, jeg uttrykte meg klønete; jeg har selv Solti's eminente ring på Decca (og Bøhm/Bayreuth på Philips, og litt til..). Det er Keilberth's ring jeg ikke kjenner.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
.. må jo si at Solti på Decca er utrolig bra. Det er vel egentlig den mest legendariske også, eller hva?

Men det er jo så mye bra Wagner.

Mvh Vidar P

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Dette var en hyggelig melding. Vet du om han har tenkt å ta inn mere klassisk på vinyl? Jeg vet ikke hvordan markedet er for klassisk musikk på vinyl i Norge; men hvis jeg kan kjøpe dem over disk i Oslo, kan det godt tenkes at jeg ville ha kjøpt noen plater.
Vet ikke, jeg fikk ikke snakket noe særlig med ham om det. Det får bli neste gang. Men er det ikke slik at det er svært lite nyinnspillinger av klassisk som kommer ut på vinyl? Jeg har inntrykk av at selskapene som ønsker å gi ut med kvalitet, bruker i dag SACD. Dessuten synes jeg at nye klassiske innspillinger på CD har jevnt over meget bedre lydkvalitet enn pop/rock. Det virker som om de endelig har lært å bruke CD-mediet på en riktigere måte.

N

nb

Gjest
De har Solti's "Ring" på vinyl på Deichmanske i Oslo, kan jo prøve seg mens de ser en annen vei;) Soltis er den eneste jeg har hørt i sin helhet, har også sett Levine på DVD, men musikalsk synes jeg det var en lettvekter i forhold til Solti.

Andre obligatoriske Wagner-saker er jo Furtwänglers "Tristian und Isolde" og Karajans "Parsifal"

Topp Bunn