Rimelige, solide ferdigterminerte kabler?

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen som har tips om noe som passer til beskrivelsen? Ser etter kabler, gjerne solide med godt tverrsnitt som er ferdig terminerte, helst bananer men spader går vel det også, ca 3m og gjerne biwiret, men kan sikkert bruke en stump til bro også. Kommer til å bruke minst mulig på kabler da budgettet er sprengt allerede, så får jeg heller oppgradere senere hvis det viser seg å være et poeng i det.

Skal brukes mellom Copland 405 og Audio Note AN-J (hvis det er av betydning)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Ikke helt ferdig terminert, men du har vel en skrutrekker?

En håndfull av disse i passende farger:

Et enkelt eller dobbelt strekk av 4X2,5 mm2 utgaven av denne:

Eventuelt litt kabelkosmetikk:
Strømpe: og krympeplast: .

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
KJ skrev:
Ikke helt ferdig terminert, men du har vel en skrutrekker?

En håndfull av disse i passende farger:

Et enkelt eller dobbelt strekk av 4X2,5 mm2 utgaven av denne:

Eventuelt litt kabelkosmetikk:
Strømpe: og krympeplast: .

mvh
KJ
Har jo hatt slike ting i tankene også. Men jeg inbiller meg at hjemmeterminerte kabler kan kan være en mindrevedrig løsning, spesielt hvis de hjemmeterminerte av meg. Ikke fordi jeg ikke makter omdreiningene på skrutrekkeren, men fordi jeg frykter dårligere kontaktpunkter.. spesielt når kabelen har vært i bruk en stund. Er det en ubegrunnet frykt?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Har jo hatt slike ting i tankene også. Men jeg inbiller meg at hjemmeterminerte kabler kan kan være en mindrevedrig løsning, spesielt hvis de hjemmeterminerte av meg. Ikke fordi jeg ikke makter omdreiningene på skrutrekkeren, men fordi jeg frykter dårligere kontaktpunkter.. spesielt når kabelen har vært i bruk en stund. Er det en ubegrunnet frykt?
Jeg mener JA, men ser helt klart poenget ditt!

Forklaring:
Alle ting "gir seg" litt etterhvert og må etterstrammes. Jeg har Solidcore sølvkabler terminert med Furutech sølv/rhodium spader som intern kabling mellom delefiltrene i Khorna. Ved etterkontroll her forleden viste det seg at umbrako-skruene i Furutech-spadene var blitt løse. Disse er ikke utsatt for noen annen fysisk påvirkning enn evt vibrasjoner fra høytaleren selv.
Jeg er ingen pingle, og trekker til ting skikkelig i utgangspunktet!

Poenget:
Om du kjøper ferdigterminerte kabler med krympestrømper osv, har du senere ikke tilgang til å etterstramme. Og etterstramming kan være like nødvendig ved ferdigtermingerte kabler!
Husk: Det er noen som har sittet og montert de kablene også. Hvorfor skulle de klare å stramme dette bedre enn deg (eller meg?)
"Selvgjort er veldgjort" og så får du det slik du vil ha det;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Erland skrev:
Poenget:
Om du kjøper ferdigterminerte kabler med krympestrømper osv, har du senere ikke tilgang til å etterstramme. Og etterstramming kan være like nødvendig ved ferdigtermingerte kabler!
Husk: Det er noen som har sittet og montert de kablene også. Hvorfor skulle de klare å stramme dette bedre enn deg (eller meg?)
Er ikke slike ting loddet eller noe da?

"Selvgjort er veldgjort" og så får du det slik du vil ha det;)
Kunne jo være morro å prøve selvsagt. Men den setningen er absolutt ikke satt sammen av eller for slike som meg. Selvkjøpt er velkjøpt er vel så lengt jeg pleier å bevege meg. BIY.

Bør kalblene dyppes i syrebad eller noe før de terminers for å sikre kontakt? Ser for meg at små lag med fett fra fingrer kan isolere der jeg ønsker kontakt, spesielt når man skal fikle voldsomt med endene, grave bort lag med plast, klippe, tvinne, skru, etterskru, pakke igjen, gjøre om igjen, etc.

Er litt skeptisk til slike innvikulative selvbyggerprosjekter, og vil ikke omgjøre stuen til et teknolaboratorium for å komme i mål heller.

hm..

P

Parelius

Gjest
Har du angst for "Att angjøra en brygga", Deph?

(Det fettet du kliner ut fjernes vel med litt spray av riktig type.)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Bør kalblene dyppes i syrebad eller noe før de terminers for å sikre kontakt? Ser for meg at små lag med fett fra fingrer kan isolere der jeg ønsker kontakt, spesielt når man skal fikle voldsomt med endene, grave bort lag med plast, klippe, tvinne, skru, etterskru, pakke igjen, gjøre om igjen, etc.
Og det ser du for deg at du får når du kjøper ferdigterminerte kabler til (for å låne dine ord) "minst mulig penger" ::)

Come on - be real!

Lett puss på de avisolerte endene med smergel og å arbeide med nogenlunde rene hender, holder lenge!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Er ikke slike ting loddet eller noe da?
...
Ikke alltid, dessuten er krympeterminering (med krympetang eller med skruing) ofte elektrisk sett «bedre» enn loddet terminering.

...
Bør kablene dyppes i syrebad eller noe før de terminers for å sikre kontakt? Ser for meg at små lag med fett fra fingrer kan isolere der jeg ønsker kontakt, spesielt når man skal fikle voldsomt med endene, grave bort lag med plast, klippe, tvinne, skru, etterskru, pakke igjen, gjøre om igjen, etc.
...
Dersom fettlabbene dine har vært på vandring på egenhånd, så kan du alltids dyppe de avisolerte kabelendene og evt. kontaktene i noe fettløselig/avfettingsmiddel, teknisk sprit eller noe liknende.

mvh
KJ

L

lark

Gjest
Kontakter, plugger og ledningsender renses effektivt med CRC elektronikkkrens. Som oftest med betydelig bedre lyd som resultat.

Topp Bunn