Rimelige gulvstående

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei,

Ser etter noen rimelige gulvstående høyttalere til en kamerat. Stativhøyttalere er kun aktuelt dersom de har en god del bass, som f.eks XTZ 99.26/25. Skal stå i en mindre leilighet, men blir nok flytting med større stue om ikke så lenge.

Vi snakker om prisklasse 4-6k. Brukt er aktuelt, men da helst i Bergens området.

Har selv gode erfaringer med rimelige Tannoy. Så Tannoy Mercury V4 er en kanditat:
http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/tannoy_mercury_v4.html

Kom over B&W CDM7 SE på brukten. Noen som kjenner til disse?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26207318

Forsterkeren som skal brukes er en Harman/Kardon HK 3490.
http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=184,187&id=1190

Går nok mest i pop og rock her tror jeg.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.982
Torget vurderinger
3
Hva med Klipsch RF82 ikke så grisedyre å brukbart med bass vil jeg si :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det jeg har hørt av Klipsch gjør meg litt skeptisk. Skrikende og hardt. En høyttaler som må bruke rør med solid avrulling i toppen er en feilkonstruksjon i mine øyne. Men det er mange modeller av Klipsch jeg ikke har hørt. To 8" i lite rom blir uansett fort problematisk.

Må nesten være konkrete tips som er til salgs nå hvis det er snakk om brukt.

Edit: De Yamahaene var pris pr. høyttaler.....

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Acoustic Energy har noen interessante og rimelige modeller (sjekk f.eks. audioaffair.co.uk)

Magnat Quantum og Canton GLE er andre jeg ville ha vurdert.

S

Stereo_Mono

Gjest
Prøv å ta en lytt på PSB Image serien. Mye for pengene her i Norge. Musikkmagasinet har de utstilt i Bergen. Evt Stereofil i Oslo.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.982
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Det jeg har hørt av Klipsch gjør meg litt skeptisk. Skrikende og hardt. En høyttaler som må bruke rør med solid avrulling i toppen er en feilkonstruksjon i mine øyne. Men det er mange modeller av Klipsch jeg ikke har hørt. To 8" i lite rom blir uansett fort problematisk.
Sist jeg hørte RF82 var det med denne forsterkeren onkyo tx sr608

Og det låt ikke skrikende eller pågående på noen måte. Tror du det kan ha noe med denne forsterkeren å gjøre? kilden var en eldre yamaha cd spiller
husker ikke nr på den i farten :)

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Prøv å ta en lytt på PSB Image serien. Mye for pengene her i Norge. Musikkmagasinet har de utstilt i Bergen. Evt Stereofil i Oslo.
Skal se om de har PSB Image T5. Litt over budsjettet, men går kanskje. PSB høyttalerne virker til å måle veldig bra og det liker vi!

L

lasse5214

Gjest
Hallo

Jeg har hatt stativutgaven av B&W CDM7.SE
Det var en svært god ht.

4500 kr er en veldig god pris.

Lasse :)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
orso skrev:
Det jeg har hørt av Klipsch gjør meg litt skeptisk. Skrikende og hardt. En høyttaler som må bruke rør med solid avrulling i toppen er en feilkonstruksjon i mine øyne.
Foreslår de dyreste AN-E.

Mvh

Edit: Disse har forresten mange peaker og dalen på kurven, pluss kasse resonanser, som gjør dem bedre enn andre høyttalere 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ØivindJ skrev:
orso skrev:
Hei,

Ser etter noen rimelige gulvstående høyttalere til en kamerat. Stativhøyttalere er kun aktuelt dersom de har en god del bass, som f.eks XTZ 99.26/25. Skal stå i en mindre leilighet, men blir nok flytting med større stue om ikke så lenge.

Vi snakker om prisklasse 4-6k. Brukt er aktuelt, men da helst i Bergens området.
Foreslår de dyreste AN-E.

Mvh
...får en de DYRESTE AN-E til 4-6k er det løp og kjøp, men tviler sterkt på den prisen ja... 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
Nikko03 skrev:
orso skrev:
Sist jeg hørte RF82 var det med denne forsterkeren onkyo tx sr608

Og det låt ikke skrikende eller pågående på noen måte. Tror du det kan ha noe med denne forsterkeren å gjøre? kilden var en eldre yamaha cd spiller
husker ikke nr på den i farten :)
Jeg vil også slå et slag for RF82, har hørt de med en eldre H/K surroundforsterker og det låt ordentlig bra.

Jeg mener RF82 er en bedre høyttaler enn XTZ 99.26 og til samme prisen og med de dynamiske egenskapene er det et kanonkjøp.

S

Stereo_Mono

Gjest
Klipsch har mye bra, men parret med feil forsterker å kilde er det ikke en behagelig opplevelse. Instrumenter som fløyter og fioliner heller svært raskt over i Orso sin beskrivelse når det er feil balanse i anlegget med Klipsch imo.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Ligger et par Audio Pro Blue Diamond på bruktbørsen.

edit: kameraten bodde visst i Bergensområdet, ja :-\

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
lasse5214 skrev:
Hallo

Det var en svært god ht.

Takk for det. De kan være et godt bruktkjøp. Hvordan opplever du diskantgjengivelsen? Noen av B&Wene er jo litt skarpe i toppen.

Audio Pro er ikke dumt. Takk atonal.

L

lasse5214

Gjest
orso skrev:
lasse5214 skrev:
Hallo

Det var en svært god ht.

Takk for det. De kan være et godt bruktkjøp. Hvordan opplever du diskantgjengivelsen? Noen av B&Wene er jo litt skarpe i toppen.

Audio Pro er ikke dumt. Takk atonal.
Hallo Orso

Ikke noe skrikende diskant på mine. Tror jeg hadde Krell på disse da. Men har også brukt EC og Musical inovation 2x170w mosfet.

Ht er også fint bygget og gir en god kvalitets følelse.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har også hatt stativhøyttalerene av CDM. CDM 1 SE var navnet på modellen.Jeg heller også til at de var noe overivrige i diskanten.Men forsterkerene jeg brukte den gangen var vel ikke de aller beste.(Denon PMA 1500 & Rega Mira).Men de var som nevnt flott bygget og ble kritikerrost da de ble lansert.Syns forøvrig de er noe overpriset i denne finn.no annonsen.De må være bortimot eller litt eldre enn 10 år og jeg mener å huske at de kostet ca.9000.-nye.Har også hatt et par Audio Pro Black Diamond.Mener det må være et mer "safe" kjøp.

mvh. s,

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Støtter forslaget om noe fra PSB Image serien. Har veldig tro på disse Image T6 selv, men har desverre ikke fått hørt dem enda. Med fiolinisten Paul Bartons snart 40-årige erfaring som produsent/utvikler er det likevel stor mulighet for gode resultater i alle fall.

Eneste testene/omtalene jeg fant var på tysk :

Stereoplay:pSB Image T5 + Center

Gruppetest på tysk der Heco og MA ble vinnere, foran PSB Image T5... :-\
Men T5 hadde visst sine kvaliteter foran de andre de og da, gi og ta, i følge testutfallet.
Pekepinner er pekepinner, men artig å lese og informerende/opplysende til tider. Mix og match gjør sitt det og. :)

Audio: gruppetest høyttalere

Ble mye tysk det.. :-X :)

S

Stereo_Mono

Gjest
BanjoArrne skrev:
Støtter forslaget om noe fra PSB Image serien. Har veldig tro på disse Image T6 selv, men har desverre ikke fått hørt dem enda. Med fiolinisten Paul Bartons snart 40-årige erfaring som produsent/utvikler er det likevel stor mulighet for gode resultater i alle fall.

Eneste testene/omtalene jeg fant var på tysk :

Stereoplay:pSB Image T5 + Center

Gruppetest på tysk der Heco og MA ble vinnere, foran PSB Image T5... :-\
Men T5 hadde visst sine kvaliteter foran de andre de og da, gi og ta, i følge testutfallet.
Pekepinner er pekepinner, men artig å lese og informerende/opplysende til tider. Mix og match gjør sitt det og. :)

Audio: gruppetest høyttalere

Ble mye tysk det.. :-X :)
Stereophile har testet Image T6 BanjoArrne :)
http://www.stereophile.com/content/psb-image-t6-loudspeaker

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
292
Torget vurderinger
20
orso skrev:

Må nesten være konkrete tips som er til salgs nå hvis det er snakk om brukt.

Edit: De Yamahaene var pris pr. høyttaler.....
Vel andre høytalere ruller av i toppen, hvordan kan du si at det er greit på en høytaler men ikke på elektronikk?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
digiman skrev:
Den har jeg lest mange ganger, men takk, det skader ikke å linke den en gang til. Det var en flott test det der. Tror Image T6 kan bli en slager for folket rundt om i mange land. Hadde jeg ikke vært så innbitt med å skulle få de til de jeg driver å tweaker på.........ja,uten å nøle. :)

Her er noen forsterkende test/omtale-utfall. :)

The Absolute Sound:
http://www.avguide.com/review/psb-image-t6-loudspeaker-tas-200

Soundstage:
http://www.soundstage.com/equipment/psb_image_t6.htm

Lyd og bilde (ble årets busjettshøyttaler for 2010)
http://www.lydogbilde.no/psb-image.4766835-117331.html

OT med tanke på pris, så beklager, ble litt revet med her. Men dukker det opp en brukt en gang(tviler på at det skjer på en stund), da kan han jo slå til så det synger i glad-barten, om han har en. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ble en kort lytterunde i dag.
Hørte på Electrocompaniet Prelude PSF-1, Infinity C336, PSB Image T5, Dali Concept 6 og en kjapp lytt på B&W 685 og Dali Lektor 3(?).

Electrocompaniet høyttalerne var utrolig pene. Butikken selger et par med en skjønnhets skade til redusert pris. Jeg ble derimot usikker på høyttalerne. Det virket ut som et kupp, men det låt slitsomt i toppen. Fikk desverre ikke kjørt noe særlig med egen musikk da EC spilleren slet med å lese CDen. Den spilte av sporene til å begynne med, men begynte å streike da jeg skiftet spor. Morsomt det med en CD spiller til 26k. ;D S da ble det ukjent musikk og musikk som noe var litt av den aggressive sorten. Elektronikken var noe dyrt av EC, b.l.a. noen dige monoblokker. Det var veldig bra basstrøkk i de, men jeg ble fort lyttretrett. Ikke det jeg forbinder med EC, så mulig det var utelukkende rommet. Et par Sonus Faber stativhøyttalere ble koblet opp for en rask sammenligning. De låt noe mer behagelig, men ble for tilbaketrukket og nesten grøtete i dette rommet. Så vanskelig å si noe sikkert om Prelude høyttalerne egentlig. Ser ikke noe anmerkninger om skarphet i testen hos Lyd&Bilde.
http://www.electrocompaniet.com/files/reviews/2007_aug_LydogBilde-August.pdf

Infinity C336 i neste butikk ga umidelbar en følelse av å være veldig åpne. De låt faktisk mer behagelig enn EC oppsettet, men det var ganske åpenbart at de hadde for mye nivå i øvre frekvensområdet. Slikt kan imponere ved første lytt, men blir slitsomt i lengden. Merkelig lite bass også med tanke på alle elementene, men tror det må delvis skyldes rommet. Fikk hørt på PSB Image T5 i omtrent samme posisjon med samme elektronikk. Ikke mye bass der heller, men de låt i mine ører mye mer balansert. De fikk jeg lyst til å bli sittende å lytte til. Imponerer ikke noe særlig ved første lytt, men de vokser på deg og spiller i mine ører musikk. En god kanditat.

Dali Concept 6 var overraskende lyse med NAD elektronikk. Bassen ble litt pløsete og ukontrollert og i det store og hele imponerte de ikke. B&W685 ga et mye bedre inntrykk koblet til et minianlegg. Fine høyttalere.

Forøvrig artig å se målinger av Infinity C336 i etterkant og konklusjonen på testen. Helt i tråd med det jeg erfarte. For mye nivå oppover. Målingene er i rommet, så det er sagt.

Kilde: http://www.audioholics.com/reviews/speakers/floorstanding/infinity-classia-c336

Kameraten min likte veldig godt utseendet på Electrocompaniet høyttalerne og det skjønner jeg godt. Men de kan virke som et litt risky kjøp. Jeg anbefalte han hjemlån av disse før et eventuelt kjøp. PSB høyttalerne virker til å være et veldig trygt valg, men det hadde nok ikke gjort noe om de hadde litt flere eller større basselementer. B&W685 er også en kanditat. I første omgang skal jeg sette opp mine XTZ 99.25 hos han, så man får en følelse hvordan stativhøyttalere duger i rommet. Høyttalere tilpasset rommet, det tror vi på.

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Interessant lesing Orso. Deres inntrykk av PSB er jeg veldig enig i. Det har noe for seg at de måler så fantastisk som de gjør. Det hele låter veldig balansert uten at noe stikker ut spesielt. Tipper at for noen kan det være kjedelig med så nøytral lyd. For meg vokste lyden i mine PSBer veldige på meg over tid. Nå synes jeg mange andre HT låter enten tynt, spisst eller for tunge i forhold :)

Siden du nevner at det hadde vært fint med mere bass er det fristende og tenke på T6, som er en 3 veis konstruksjon med doble 6.5" i bassen, men de sprenger vel muligens deres kompis budsjett noe? Var det ikke noen pent brukte her på HFS nylig?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
PSB T5 er en gammel konstruksjon. Har vel skjedd mye frem til de nye som bla. Digiman har?

S

Stereo_Mono

Gjest
LydMekk skrev:
PSB T5 er en gammel konstruksjon. Har vel skjedd mye frem til de nye som bla. Digiman har?
Er de virkelige så gamle? Er ikke sikker jeg, men T6 er ganske nye og var testet bl.a av Stereophile ifjor sommer.
Mine Synchrony One er nok en tanke dyrere en det trådstarter sin kompis ønsker. Selv om de selges fantastisk rimelig i Norge (US pris uten noen tillegg)
$ 5000 i utsalg i USA = 30.000,- i utsalg via Norsk importør. Nesten utrolig :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noe som irriterer meg litt er folk som spør om råd, men aldri gir tilbakemeldinger på hva de valgte. Slikt kan jo ikke jeg gjøre. :)

Et par PSB Image T5 er kjøpt. Skal komme tilbake med inntrykk når jeg fått hørt de.

C

Cyber

Gjest
Blir spennende å høre Orso, jeg har et par T6 på dørtrammen imorgen - jeg har i grunnen stor tro på disse.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Blir spennende å høre Orso, jeg har et par T6 på dørtrammen imorgen - jeg har i grunnen stor tro på disse.
T6 har nok potensialet til å låte veldig bra. Men som alltid må det selvsagt jobbes med plassering og akustikken.

Målingene er ingen ting å si på.
I am not surprised that Kal Rubinson liked the PSB Image T6 as much as he did. Its measured performance is almost without peer in this price region. This is a speaker you must hear.
—John Atkinson

C

Cyber

Gjest
orso skrev:
cybervision_ skrev:
T6 har nok potensialet til å låte veldig bra. Men som alltid må det selvsagt jobbes med plassering og akustikken.

Målingene er ingen ting å si på.
I am not surprised that Kal Rubinson liked the PSB Image T6 as much as he did. Its measured performance is almost without peer in this price region. This is a speaker you must hear.
—John Atkinson
Selvsagt. Det gjelder jo alle høyttalere. T5 er litt penere, men som de sier: There's no replacement for displacement.

S

Stereo_Mono

Gjest
Spennende saker Orso og Cybervision. PSB er etter min smak noe av det bedre som er oppdrive til fornuftige penger. Særlig prisnivået i Norge :)
Jeg synes kanskje PSBene låt litt små kjedelig den første tiden, men det viser jo bare at de andre HT, som har vært innom rommet her tidligere har farget lyden betydeligere mere.

Litt gammel, men en fin artikkel om Paul Barton og hans nære samarbeid med Canada’s National Research Council (NRC)
http://www.soundstagelive.com/factorytours/psbnrc/

Litt avsporing men her er in-room målinger gjort av Stereophile av mine Synchrony One :)
En liten suckout i bassen, som visst går igjen i lytterommet til John Atkinson hos Stereophile, men imponerende ukorrigert kurve i et rom.

Også anechoic response av Syncrony One. Det er en liten spike ved 18Khz, som ble kommentert uten for mye oppmerksomhet. Selv hører jeg ikke lengre en til 16-17Khz i disse dager ;D

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Regner med den målingen har en del glatting, men det er uansett utrolig imponerende av en høyttaler i den prisklassen. Når betyr også off-axis mye, men jeg vet at Paul Barton prioterer det også. Han har som du er inne på lenge samarbeidet med NRC.

Noe du kan ha testet digiman er elektronikk som er åpnere hvis du vel og merke har noe å hente der. Kan anbefale deg å ha denne lille saken på hjemlån:
http://www.bmh.no/shop/index.php?pa...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=15
Mulig den har litt lite krefter, men det kan være nok også siden den er så god på resistive laster. Det sitter en ICE 125ASX2 modul i den og det er super åpen elektronikk.

S

Stereo_Mono

Gjest
De virker å være svært gode off-aksis også.

Rotelene får mye skryt rundt om ser jeg. Føler dog at mine nye Cyrus bokser passer min smak midt i blnken. Pluss at jeg har akkurrat svidd av 20k på de ;D Tror de få bli en god stund. Nye Cyrus er forøvrig anerkjente for å låte raske, åpne og detaljerte :) Noe jeg kan bekrefte også. Knall gode forsterkere.
For ordens-skyld, så synes jeg ikke det låter overhodet kjedelig eller lite åpent nå. Synes flertall av andre HT låter ofte farget og 2D i forhold til Rega/ Cyrus og PSB her hjemme :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har fått lyttet litt til PSB T5 hos kameraten. Plasseringen av høyttalerne var vel noe av det verste har sett. Ene høyttalerne sto klemt i mellom to høye reoler og den andre hadde en høy reol på siden og ingen bakvegg. Det låt bedre enn fryktet, men var en del hardhet som nok skyldes refleksjoner. Bassen var også litt slank. Dro høyttalerne ut på gulvet og vekk fra reolene og da låt det både åpnere og mer behagelig. Bassen ble vel ikke noe bedre. Rommet har en åpning bak den ene høyttaleren, og jeg tipper det stjeler en del kombinert med gips og betongvegger. Samtidig virker det nok ut som om høyttalerne har begrenset med bass og nedre mellomtone. Skal se om jeg kan få målt de etterhvert og se hvor det var diper.

Men bortsett fra en litt slank presentasjon, så låt det bra det lille jeg hørte. Virket ut som høyttalerne klarte å frigjøre seg godt og gav en fin og åpen stemmegjengivelse.

Tror nok dette var et bra valg til rommet hans. Det hadde ikke gjort noe med mer fylde og bass, men er redd de større høyttalerne vi sjekket ut hadde gitt mye romresonanser. Muligheten til å legge til subwoofer på sikt er dessuten til stedet. Mulig jeg prøver ut et kraftigere effektrinn på høyttalerne for å se om det gjør noe. Brukes i dag en H/K 3490.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.128
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Har fått lyttet litt til PSB T5 hos kameraten. Plasseringen av høyttalerne var vel noe av det verste har sett. Ene høyttalerne sto klemt i mellom to høye reoler og den andre hadde en høy reol på siden og ingen bakvegg.
En gang for lenge siden, da noen mente det hadde vært nok krangling på hfs.... Da ble det sagt noe om hvor ødeleggende en slik oppstilling er for lydkvaliteten. Ble "litt" bråk da.. ::)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,6836.msg142809.html#msg142809

Nå tror jeg faktisk mange (alle?) er enige om at en slik plassering kveler detaljer og maskerer lyden.

R

C

Cyber

Gjest
Det er vel ihvertfall en forutsetning at høyttalerne har likt akustisk miljø rundt seg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har lyttet flere ganger til PSB Image T5 hos kameraten som kjøpte de. Det som slår meg hver gang er hvor korrekte tonalt de låter sammenlignet med mye annet. Ingenting som stikker seg ut. Og de blir da veldig behagelige å lytte til. De imponerer ikke nødvendigvis de første sekundene, men musikken vokser på deg og man blir sittende å lytte og nyte musikken. Det er litt lite bass noe som skyldes både små elementer og plasseringen av høyttalerne. En sub eller to kan bli aktuelt etterhvert.

Konklusjonen var dette var et veldig godt kjøp. Og nok en gang får man bekrefter at det som måler bra, låter også bra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tråden er ikke ny. Cybervision har nok skiftet både disse høyttalerne og en rekke andre siden den gang.

Topp Bunn