Ønsker anbefaling Rimelig subwoofer

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Hva vil dere anbefale av subwoofere i prisklasse under 6000kr/stk?

Jeg trenger noe med enkel prosessering (jo mindre, jo bedre. Har ekstern DSP) som kan holde følge med et par elektrostater. Har prøvd et par løsninger nå med sub i senter og er ikke fornøyd med det, tenker å gå tilbake til en løsning med to identiske plassert under høyttalerne.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Det er som regel enklest å bruke 2 stk, jeg bruker mine ved siden av front høyttalerne med innebygget dsp det fungerer meget godt.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Hva vil dere anbefale av subwoofere i prisklasse under 6000 kr/stk.?
Om du vurderer å kjøpe ny under 6000 kr pr. stk. begrenser utvalget seg en del, men du kan jo kanskje vurdere REL Acoustics T-ZERO til 4490 kr eller REL Acoustics HT/1003 som ligger på 5990 kr. Ellers ville jeg ha kikka på utvalget til HiFi Klubben og Soundgarden. På brukten kan du derimot komme over noen virkelige godsaker til under 6000 kr om du er tålmodig og har litt flaks.

Ellers har jeg nettopp kjøpt meg to subwoofere fra GoldenEar Technology som jeg synes fungerer helt utmerket til musikk. Presise, kjappe og går skikkelig dypt. Og ikke minst, veldig små kasser som tar opp lite gulvplass. Merket var totalt ukjent for meg helt til jeg kom over et rabattutsalg fra Gjallarhorn Audio. Men da må du nok ut med litt mer enn 6000 kr pr. stk., selv for den minste modellen.
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.256
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Personlig bruker jeg 2stk Jamo sub800.. jeg har messet om disse flere ganger og jeg blir nok ikke å gi meg med det første.. små, kjappe og uhorvelig bra lyd..
men så kan man jo såklart si at de ikke "går dypt nok".. men jeg har fin output i mitt rom ned til 25hz på dem og jeg syns de slår langt større og mer "velkjente" subber der ute.. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Argon Bass 15 har jeg god erfaring med, men de er ikke særlig pene og ruller kraftig av under 30 hz. Jeg betalte vel 3500 og 4000 kr for de jeg kjøpte av Hifiklubben, så synes ikke de er verdt 6000 kr.

XTZ subbene holder mye bedre klasse på kasse og finish, men har ikke hatt disse selv.

Skulle jeg valgt subber i den prisklassen ville jeg sett etter subber med Auto av/på funksjon, lukket kasse og mulighet for bypass/høy deling. Grunnet ti års garanti ville jeg slått et slag for Arendal Sub sin nye sub til 8000kr. Subber har en lei tendens til å ryke, så det er verdt å spare for å ta hensyn til det, eller lete på bruktmarkedet.

Evnt mekket noe DIY som vil yte bedre.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Argon Bass 15 har jeg god erfaring med, men de er ikke særlig pene og ruller kraftig av under 30 hz. Jeg betalte vel 3500 og 4000 kr for de jeg kjøpte av Hifiklubben, så synes ikke de er verdt 6000 kr.

XTZ subbene holder mye bedre klasse på kasse og finish, men har ikke hatt disse selv.

Skulle jeg valgt subber i den prisklassen ville jeg sett etter subber med Auto av/på funksjon, lukket kasse og mulighet for bypass/høy deling. Grunnet ti års garanti ville jeg slått et slag for Arendal Sub sin nye sub til 8000kr. Subber har en lei tendens til å ryke, så det er verdt å spare for å ta hensyn til det, eller lete på bruktmarkedet.

Evnt mekket noe DIY som vil yte bedre.
Diy har jeg tenkt på, men det dobler budsjettet. Fordelen er at jeg ender med en sub uten prosessering så den er enklere å integrere med ekstern DSP.
Jeg så på Arendal Sound sine subber og de ser fine ut, men ampmodulene er for avanserte for mitt tiltenkte bruk. Jeg ønsker som sagt en sub med enklest mulig ampmodul/prosessering siden jeg uansett skal bruke ekstern DSP.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er svært få ferdige subwoofere uten mulighet for prosessering, så man betaler vel egentlig ikke noe særlig for den biten. Så lenge det er mulighet for bypass eller veldig høy deling spiller jo ikke det noen rolle.
Et alternativ er å søke på passive subwoofere og heller finne en passende amp, feks en Crown eller noe lignende.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Diy har jeg tenkt på, men det dobler budsjettet.
Denne skjønte jeg ikke helt. Slik jeg oppfatter deg, er budsjettet 12.000,-(2x6.000,-). Det burde jo gå an å finne gode diy-alternativer til den summen.

Frode
 
M

MarkusH

Gjest
Personlig bruker jeg 2stk Jamo sub800.. jeg har messet om disse flere ganger og jeg blir nok ikke å gi meg med det første.. små, kjappe og uhorvelig bra lyd..
men så kan man jo såklart si at de ikke "går dypt nok".. men jeg har fin output i mitt rom ned til 25hz på dem og jeg syns de slår langt større og mer "velkjente" subber der ute.. :)
Hmm, jeg ser de har en som heter Jamo S810 på mono, er dette noali samma saken som den du har? Det kunne vært morsomt å teste sammen med noen stativhøyttalere jeg har. Du har ikke testa store SVS subber skjønner jeg? De klarer glatt 20hz ... langt dypere også, jeg har faktisk hatt 5 forskjellige av det merket.

På en annen side, XTZ sine 10.16 får jeg ikke fullrost, 12.16 er også OK, men til musikk ville jeg heller valgt 10.16 (jeg solgte akkurat 4 stykker). Godt mulig 10.17/EDGE og de der er gode også, men jeg har ikke prøvd noen av de. Ellers er XTZ sine passive W10.17P meget gode, men da også vanskelige å få tak i (disse selges ikke nye lenger så vidt jeg vet), mulig den passive 12" W12.18P også er god, den sitter det Peerless XXLS element i mener jeg å huske (jeg har ikke hørt disse). Ellers er W12.18 (aktiv) en mulighet, men den har jeg kun hørt på film, der den var OK.

Ellers blir spørsmålet hvor gamle/store/"frekvensgode" subber du vil ha, jeg har hatt et lite utvalg de siste årene. Til musikk funker også B&W sine ASW300 og ASW608 (har hatt 300 og hørt noe på 608), til felles for de begge er at de er små og slår hardt, brutale små saker. Ellers har SVS noen modeller, både PB12NSD og SB12NSD/PLUS er jo morsomme saker til sin bruk, eller til og med PC12NSD (jeg har hatt alle sammen), men jeg ville heller anbefalt de til film. Så storebroren PB12Plus2 som er et beist og brutaliteten selv (både på ryggen og i lydbilde), 70kg tung sak som dytter på deg det du orker/tørr, men igjen så ville jeg kun anbefalt denne til film. Én av disse har bruktpris på 6k (solgte min for noen måneder siden). SVS går dypt, jeg vil si for dypt til musikk, men helt konge til film. ;)
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Diy har jeg tenkt på, men det dobler budsjettet.
Denne skjønte jeg ikke helt. Slik jeg oppfatter deg, er budsjettet 12.000,-(2x6.000,-). Det burde jo gå an å finne gode diy-alternativer til den summen.

Frode
Ikke når du begynner å regne totalkostnad. Fort 4-6000kr i høyttalerelement, så skal det bygges kasse+kjøpe forsterker. Tusenlappene renner fort.
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Det er svært få ferdige subwoofere uten mulighet for prosessering, så man betaler vel egentlig ikke noe særlig for den biten. Så lenge det er mulighet for bypass eller veldig høy deling spiller jo ikke det noen rolle.
Et alternativ er å søke på passive subwoofere og heller finne en passende amp, feks en Crown eller noe lignende.
Problemet er ikke delingen, problemet er latency i subben pga. prosesseringen. Derfor har jeg bevist sett på rimeligere modeller med enkel prosessering, de skaper mindre trøbbel. Synd det ikke finnes rimelige, passive subwoofere om dagen. Mulig de er der ute, men jeg klarer ikke å finne de.
 
L

Lassencad

Gjest
Hej
Er det plads mangel der gør du vælger så små såkaldte subs :)

Jeg ville vælge en fysisk stor sub med en 18" og bruge alle 12,000kr på den. (Brugt)

Vh
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Hej
Er det plads mangel der gør du vælger så små såkaldte subs :)

Jeg ville vælge en fysisk stor sub med en 18" og bruge alle 12,000kr på den. (Brugt)

Vh
Nei, det er fordi jeg skal ha to stk. som skal plasseres under høyttalerne jeg har.
 
L

Lassencad

Gjest
Hej
Er det plads mangel der gør du vælger så små såkaldte subs :)

Jeg ville vælge en fysisk stor sub med en 18" og bruge alle 12,000kr på den. (Brugt)

Vh
Nei, det er fordi jeg skal ha to stk. som skal plasseres under høyttalerne jeg har.
Ja jeg er nu også fortaler for 2 subs. Men har man først hørt/mærket en stor sub bas enhed i et stort kabinet ser man sig ikke tilbage.
Men lad os se hvad du ender om med.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.256
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Personlig bruker jeg 2stk Jamo sub800.. jeg har messet om disse flere ganger og jeg blir nok ikke å gi meg med det første.. små, kjappe og uhorvelig bra lyd..
men så kan man jo såklart si at de ikke "går dypt nok".. men jeg har fin output i mitt rom ned til 25hz på dem og jeg syns de slår langt større og mer "velkjente" subber der ute.. :)
Hmm, jeg ser de har en som heter Jamo S810 på mono, er dette noali samma saken som den du har? Det kunne vært morsomt å teste sammen med noen stativhøyttalere jeg har. Du har ikke testa store SVS subber skjønner jeg? De klarer glatt 20hz ... langt dypere også, jeg har faktisk hatt 5 forskjellige av det merket.

På en annen side, XTZ sine 10.16 får jeg ikke fullrost, 12.16 er også OK, men til musikk ville jeg heller valgt 10.16 (jeg solgte akkurat 4 stykker). Godt mulig 10.17/EDGE og de der er gode også, men jeg har ikke prøvd noen av de. Ellers er XTZ sine passive W10.17P meget gode, men da også vanskelige å få tak i (disse selges ikke nye lenger så vidt jeg vet), mulig den passive 12" W12.18P også er god, den sitter det Peerless XXLS element i mener jeg å huske (jeg har ikke hørt disse). Ellers er W12.18 (aktiv) en mulighet, men den har jeg kun hørt på film, der den var OK.

Ellers blir spørsmålet hvor gamle/store/"frekvensgode" subber du vil ha, jeg har hatt et lite utvalg de siste årene. Til musikk funker også B&W sine ASW300 og ASW608 (har hatt 300 og hørt noe på 608), til felles for de begge er at de er små og slår hardt, brutale små saker. Ellers har SVS noen modeller, både PB12NSD og SB12NSD/PLUS er jo morsomme saker til sin bruk, eller til og med PC12NSD (jeg har hatt alle sammen), men jeg ville heller anbefalt de til film. Så storebroren PB12Plus2 som er et beist og brutaliteten selv (både på ryggen og i lydbilde), 70kg tung sak som dytter på deg det du orker/tørr, men igjen så ville jeg kun anbefalt denne til film. Én av disse har bruktpris på 6k (solgte min for noen måneder siden). SVS går dypt, jeg vil si for dypt til musikk, men helt konge til film. ;)
Nei s810 er ikke lik.

Sub800 er nok mere lik klipsch sw308.

3x6,5" der 2 er passive. 800w forsterker.
Meget god byggekvalitet og finish. Og lydmessig en krutt tønne.

Hadde 2x SVS sb1000 en stund ja, de ble byttet ut med en sub800.. Må si sb1000 er den største skuffelsen jeg har hørt.

Har hatt 2x klipsch sw308 og det var konge. Et veldig godt alternativ om man finner 2 stk. De gir mye av det samme som jamoen og går litt dypere.

Eller 2stk klipsch rp 112 sw.. Det er vel det råeste som har vært her av subber.

Men jamo sub800 er i allfall i mine ører noe som er en skjult pærle.. De henger fint med kjappe høytalere.

533774.jpg


Mikrofonen som vrenger, subben spilte klokkereint :)
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Klipsch ja. Det glemte jeg helt å titte på. Derfor jeg liker tråder som dette, dukker opp noe man har oversett :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
To slike. Kasse lager du selv.
Jeg har 8 stk av 15" i samme serie.
$ står desverre høyt nå.
Men dette er ett kanon bra element.
https://www.parts-express.com/dayton-audio-rss460ho-4-18-reference-ho-subwoofer-4-ohm--295-472
Eller ultimax 15/18"
Den har vel ikke hifi egenskapene.
Hvad mener du helt præcis :)
Det jeg har skrevet, dessuten faller de mest sannsynlig utenfor prisen han snakker om;>)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Den har vel ikke hifi egenskapene.
Hvad mener du helt præcis :)
Det jeg har skrevet, dessuten faller de mest sannsynlig utenfor prisen han snakker om;>)
Okay
Men ifølge HiFi normen opfylder selv de billigste enheder forstærkere osv osv HiFi kravene :)
Tror du forstår hva jeg mener.
Ultimax er konstruert til brutalt bruk.
Reiseradioen min på hytta har også hifi egenskapene.
Trenger ikke lage det til kverulering, trenger vi?
Det er trådstarter som får tips av meg, gir de ikke til deg.
Men desverre er det slik mange tråder blir forsøplet av kveruleringer.
 
L

Lassencad

Gjest
Det jeg har skrevet, dessuten faller de mest sannsynlig utenfor prisen han snakker om;>)
Okay
Men ifølge HiFi normen opfylder selv de billigste enheder forstærkere osv osv HiFi kravene :)
Tror du forstår hva jeg mener.
Ultimax er konstruert til brutalt bruk.
Reiseradioen min på hytta har også hifi egenskapene.
Trenger ikke lage det til kverulering, trenger vi?
Det er trådstarter som får tips av meg, gir de ikke til deg.
Men desverre er det slik mange tråder blir forsøplet av kveruleringer.
Ro på nu vi skal da ikke diskutere . Men jeg oplever bare tit folk sige det er ikke HiFi . Om det er som du nævner til brutalt brug opfylder de stadig de krav der er til HiFi
Jeg kan kun beklage men vil bare at det man siger også har hold i virkeligheden... Intet andet .


Der har været flere forsøg på at definere, hvad hi-fi er, men det mest accepterede forslag er DIN-standarden DIN 45500 som retningslinje for, hvad man kan betegne som hi-fi. Denne specificerer eksempelvis, at en elektronisk lydgengiver (forstærker, radio, cd, pladespiller osv.) der betegnes med kategorien hi-fi skal have mindre end én procents forvrængning, dække frekvensspektret 100-15000 Hz med en afvigelse på højst 8 dB, samt diverse andre systemspecifikke krav.
 
M

MarkusH

Gjest
To slike. Kasse lager du selv.
Jeg har 8 stk av 15" i samme serie.
$ står desverre høyt nå.
Men dette er ett kanon bra element.
https://www.parts-express.com/dayton-audio-rss460ho-4-18-reference-ho-subwoofer-4-ohm--295-472
Eller ultimax 15/18"
Den har vel ikke hifi egenskapene.
Dette finner jeg meget underholdende, nå har jeg hverken hørt reference eller ultimax, så jeg skal ikke uttale meg. ;)
 

Helge.A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
129
Antall liker
102
Pust med magen folkens, det er uansett ikke aktuelt med DIY denne gangen. Det blir for dyrt. :)

Så, noen flere tips til en ferdig løsning innafor budsjett?
 

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
91
Antall liker
36
Akkurat den Klipsch r-112sw har hatt litt forsterker trøbbel, vet ikke om det er utbedret på de nyere modellseriene?

Men finner du noen brukte Klipsch rt-12d eller slik jeg har rsw-10d så er det MEGET bra saker. Musikalske til tusen, presise, hurtige, tunge og går ned til rett over 20hz. Men er supermusikalske, har hatt endel andre subber her men etter jeg fikk inn RSW-10d så ble det fantastisk å høre musikk.

Men den siden han linket inn med alle Earthquake subbene, det er ett merke jeg har vært nysgjerrig på. Du kunne ikke tenke deg å teste noe Earthquake da, også komme med tilbakemld om dette er bra saker eller ikke?
 
Topp Bunn