Rike onkler

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja - jeg er som vanlig ikke så veldig pessimist jeg da.....

Innskuddet i penjsonsfondet var vel i overkant av 500 MRD i fjor, avkastning på obligasjonsdelen var positiv og med godt overskudd også i år og en liten rekyl i akskjemarkedet så er trolig tapet hentet inn i løpet av et års tid....Kort fortalt - jeg gjetter på at vi 1. mars 2010 har en ny toppnotering på "nasjonalformuen!" Dette er ord bare en liten dipp.....

På lang sikt så er faktisk dette utrolig positivt for Norge (litt satt på spissen) - vi går nå inn i en periode hvor vi har høy oljeproduksjon og eldrebølgen har ikke slått til for fullt. At akjsemarkedet har kollapset gjør nå at vi får mye større eierandeler for pengene vi investerer. Så får vi håpe at oljeprisen henter seg inn igjen.....

Så - vi kommer nok til å være rike onkler også neste år.....

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Den artikkelen sier ikke at det snart er slutt på pengene. Det er nok fortsatt en god slump igjen.

Og som artikkelen avslutter med; staten har en fordel ved at de slipper å selge seg ut når aksjene stuper. Da får de en relativt større fordel når oppgangen kommer.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.621
Torget vurderinger
1
Det er nok mange penger igjen, men oljeprisen kommer nok til å holde seg lav lenge…..Samt at politikerne må bruke mer av sparegrisen for å holde liv i Norge.

Når oppgangen kommer tja, men kommer den for selskapene som vi har porteføljen i? Og hva med de som går overende

Jeg tror den økonomiske maktbalansen i verden vil bli omrokert og hva tilsier at våres plasseringer treffer der det går opp og frem.

Mvh Roald

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Roald skrev:
Det er nok mange penger igjen, men oljeprisen kommer nok til å holde seg lav lenge…..Samt at politikerne må bruke mer av sparegrisen for å holde liv i Norge.

Når oppgangen kommer tja, men kommer den for selskapene som vi har porteføljen i? Og hva med de som går overende

Jeg tror den økonomiske maktbalansen i verden vil bli omrokert og hva tilsier at våres plasseringer treffer der det går opp og frem.

Mvh Roald
Så store plasseringer er godt spredt. Det vil alltids være plasseringer både der det går bra og der det iikke går bra.

I stedet for å bekymre oss for at sparegrisen krymper bør vi heller prise oss lykkelig for at vi har denne sparegrisen. Slik liksus er bare noen få land forunnt. Alle vet da at slike sparegriser skal gjennom noen økonomiske kriser på veien.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Roald skrev:

Mvh Roald
Tja...oljeprisen erjo vanskelig å spå, men for 10 år siden hadde vi jublet uhemmet hvis noen antydet at oljeprisen skulle ligge på 40-45 dollar fatet. Det er jo ikke slik at Norge ikke tjener grisemye penger med den oljeprisen..., men det er klart at man kan bli litt blasert når man har hatt oljepris på bortimot 150 dollar.

Oljefondet bedriver i det store og hele indeksforvaltning - det betyr at man har en avkastning på fondet som følger brede indekser. Det er altså ikke mulig å ikke få med seg oppgangen - spesiellt når akskjeandelen er på nærmere 1500 MRD. Det er også en geografisk fordelingsnøkkel - som sier noe om fordeling mellom EU, USA, nye markeder osv....Jeg tror våre forvaltere vet noenlunde hvor de skal sette innsatsen i!

Hvis man ser på kjøp av aksjer som å kjøpe andeler av fremdtidig verdiskapning - noe som det faktisk er, er det lettere å se at det er gundtig for Norge at akskjeprisnene har falt, nå som vi er storkjøpere. Man vil altså i dag få en like stor andel av fremdtidig verdiskapning for halve prisen av hva det kostet i fjor.

Nei - ingen grunn til bekymring!

mvh
OMF

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Dagens krakk er ingen "justering" som pensjonsfondet ser ut til å tro.. 1000 milliarder kr "borte"..
Kanskje vi skulle investert noe mer i infrastuktur i Norge, det er illafall varige verdier

Jeg forblir en evig pessimist, og får nok rett til slutt

Topp Bunn