RIAA trinn

Joniobsen7

Fersking
Ble medlem
27.06.2023
Antall liker
0
Sted
Oslo
Har fått restaurert en Beogram 5500 med ny smm c3 pickup fra soundsmith. Bruker en gammel pro-ject phono box, enkleste type, og simple kabler. Lyden er ok men litt tam via min Quad va one rørforsterker.
Forslag til oppgradering av RIAA? Noe som kan gi litt sterkere signaler inn? Har sett på pro-ject phono bor s2 og rega fono mm. Takknemlig for forslag. Husk jeg er nybegynner.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.804
Torget vurderinger
2
Har ikke særlig peiling så ingen forslag men vil likevel gi deg en stor(y) for å være en av veldig få her inne som klarer å skrive RIAA riktig.

Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.614
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ta deg tur til en forhandler , fortell hva du har. Du bor jo i OSLO. Lykke til.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Soundsmith SMMC3 har en spesifikasjon for utgangsspenningen på 2,2 mV.

Det kan være litt lite med de fleste MM-phonoforsterkere som har typisk 40dB/100X forsterking. Jeg tipper din gamle PhonoBox kan ligge omtrent på det nivået, og det gjør i stor grad også PhonoBox S2 (40dB/43 dB, 100X/141X) og Rega Fono MM (41,4 dB, 117X).

For å få høyere signalnivå ut av phonoforsterkeren kunne du kanskje ha bruk for ca 46 dB /200X forsterkning, eller muligens litt mer. Pro-Ject har flere modeller med 45 og 50 dB forsterkning, MoFI StudioPhono har 46 dB forsterkning se f.eks. utvalget hos Big Dipper
https://bigdipper.no/hifi/riaa-trinn/mm

Jeg har ikke hørt noen av disse. Hvordan de samvirker med snurra, pickup, resten av husalteret og din smak er det også nær umulig å forutsi.

mvh
KJ

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.205
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg ville ha.snappet opp den MoFi Studiophono riaaen på brukten her inne. Veldig god sak for småpenger, selv til nypris.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Har fått restaurert en Beogram 5500 med ny smm c3 pickup fra soundsmith. Bruker en gammel pro-ject phono box, enkleste type, og simple kabler. Lyden er ok men litt tam via min Quad va one rørforsterker.
Forslag til oppgradering av RIAA? Noe som kan gi litt sterkere signaler inn? Har sett på pro-ject phono bor s2 og rega fono mm. Takknemlig for forslag. Husk jeg er nybegynner.
Litt usikker på hva du mener med (Litt sterkere signaler inn)? Phono box s2 har justerbar gain så du kan feks få 43db gain for MM pu. Noe som sikkert er smart for din PU som har 2,2mV ut.

Edit: Se bort fra mitt innlegg da KJ har svart allerede. Jeg så av en eller annen grunn ikke dem andre svarene her:)

Sist redigert:
Topp Bunn