Riaa-tips: best rundt 10-15000?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601
trenger en riaa med volumkontroll til 10-15.000 på bruktmarkedet. Pickup er Ortofon spu Gold stereo og mono og vil nok være det i overskuelig fremtid..

Har en ps-audio GCPH, som er ok + , men savnet fra phonotrinnet i min gamle McIntosh er stort.

Er litt fascinert av å kjøpe en gammel klassiker a la Counterpoint, hva anbefaler vinylguruene ? Gir det best value for money, eller er

det mer å hente i nyere bokser?

Svært takknemlig for alle tips!

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
Jeg kan anbefale Counterpoint men det er vanskelig å få tak i en SA-9 og den vil nok også sprenge budsjettet. Hvis du tenker på en pre med riaa så er jo både SA-3000 og SA-5000 gode greier og de går meget billig i USA i forhold til AR og CJ av samme kvalitet. Du kan jo også gå for en ny Aria WV9 men da må du triple budsjettet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mener du "justerbar gain" når du sier volumkontroll? Det er vel det som er vanlig på phonotrinn, og det er kansje ikke så hensiktsmessig å bruke denne som volumkontroll?

...Eller er det jeg som ikke har oppfattet at riaa-er ofte har linjeutgang med volumkontroll, og dermed kan kobles rett i en effektforsterker.

Selv kjøpte jeg akkurat en Audion Premier riaa, og den kostet "dessverre" bare halve budsjettet ditt. Ikke har den justerbar gain eller volumkontroll heller, men de som bør vite slikt, sier at den er verdt en lytt likevel. (Hvis du skal spille med en "low output" MC-pickup, må du ha f.eks. en Audion Premier MC step up" i tillegg, så da treffer du budsjettet likevel. ;)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hvis det er snakk om justerbar forsterkning, så bør du legge øret til Nagra BPS. Går fra 48 til 62 dB i fire trinn + valgfri last. Vet ikke om dette er tilstrekkelig for SPU, er selvsagt avhengig av følsomheten til kraftverkene dine. Lyder mer moderne enn eldre rør-RIAAer, ikke fullt så romantisk og tilgivende. Ren, kjapp, liten og rimelig, burde absolutt ligge innenfor budsjettrammen.

Topp Bunn