RIAA til Rega 3  Hjelp, gode råd trengs.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Har en tilårskommen Rega 3 med 300 arm og Elys pickup.

For øyeblikket bruker jeg RIAA i receiveren min, Onkyo et eller annet 701, men kunne tenkt meg ekstern RIAA.Har lagt ut annonse ohg har fått følgende tilbud som kan være av interesse.

Rotel RQ970BX
Graham Slee Bridge
Project Phonobox SE
Vincent (antakelig PHO-111)

Rangert etter pris, om det skulle ha noe å si. Var en som annonserte en Creek OBH-8SE her, skulle gjerne hatt den, men den er antakelig solgt siden jeg ikke ffår noen tilbakemelding fra selger.

I tillegg til Rega'en skal det kobles til en Creek OBH-12 pre (passiv), en Kenwood effektforsterker og et par PSB høyttalere.

Er det noen som har noen gode råd å komme med?

Har vel også nesten satt dem opp i den rekkefølge jeg ville rangert dem, men det er ikke ut fra erfaring, bare magefølelse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: RIAA til Rega 3  Hjelp, gode råd trengs.

Rotelen er evig bra nok; en riktig hyggelig liten riaa det.

Du skal langt opp i platespiller før det er utgiftssvarende å kjøpe noe mye bedre imo. Rotel'en kostet rundt 1700,- ny på 90-tallet, bør gå for i underkant av 1000,- brukt. Mindre, om du er svineheldig. Tar MC på bra måte også, om du trenger det senere.

Mvh Vidar P

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

OK. Prisen selger vil ha er litt høyere enn det du mener er OK, faktisk noe nærmere nypris, men det kan sikkert diskuteres med vedkommende.
Takk for innspill.

Jan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Jeg kjøpte en 970 for kr 700,- for etpar år siden. Den var som ny. Ikke mye brukt, da jeg har andre riaa'er; men allikevel en god riaa.

Mvh Vidar P

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Hmm... Må trå til med forhandlinger på pris da skjønner jeg. Har litt lyst på det Rotel trinnet, men ikke for enhver pris. Var greit å få vite hva det kostet nytt iallefall.

Noen som har erfaringer med noen av de andre trinnene her?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Noen som har erfaringer med noen av de andre trinnene her?
De er alle gode, men personlig liker jeg ikke denne Vincent-boksen. Andre liker den, så den må jo ha noe..
Jeg tror Rotel'en er bedre enn ProJect btw.. iallefall på de områder som teller for musikken, men det er kun en anelse, har ikke sammenliknet direkte.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
De er alle gode, men personlig liker jeg ikke denne Vincent-boksen. Andre liker den, så den må jo ha noe..
Jeg tror Rotel'en er bedre enn ProJect btw.. iallefall på de områder som teller for musikken, men det er kun en anelse, har ikke sammenliknet direkte.

Mvh Vidar P
Gode.. Like gode som Audiolab sin?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Gode.. Like gode som Audiolab sin?
Du tuller nå? 8000PPA er lysår bedre. En av de beste.

Jeg bruker den helst, istedet for bl.a Linn Linto og Naim Prefix (som jeg også kjenner godt), som begge er veldig gode, men ikke har samme drivende leading-edge som 8000PPA. Man kan ha masse fancy rariteter på riaa'er, masse flotte rør, astronomiske prislapper og mange fancy lys, men riaa'er blir ikke stort bedre enn 8000PPA. Imo.
Men den koster dessverre mange ganger så mye som de nevnte, og var et varp til nyprisen på rundt 10-12k eller hva det var. Finner du en billig brukt slik (og det gjør man sjelden og aldri), så har du riaa i uoverskuelig fremtid.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Du tuller nå? 8000PPA er lysår bedre. En av de beste.

Jeg bruker den helst, istedet for bl.a Linn Linto og Naim Prefix (som jeg også kjenner godt), som begge er veldig gode, men ikke har samme drivende leading-edge som 8000PPA. Man kan ha masse fancy rariteter på riaa'er, masse flotte rør, astronomiske prislapper og mange fancy lys, men riaa'er blir ikke stort bedre enn 8000PPA. Imo.
Men den koster dessverre mange ganger så mye som de nevnte, og var et varp til nyprisen på rundt 10-12k eller hva det var. Finner du en billig brukt slik (og det gjør man sjelden og aldri), så har du riaa i uoverskuelig fremtid.

Mvh Vidar P
Joa:) - Ville bare ha deg til å beskrive 8000PPA sine kvaliteter. Har vært på jakt etter denne - finnes ikke noe sted.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Joa:) - Ville bare ha deg til å beskrive 8000PPA sine kvaliteter. Har vært på jakt etter denne - finnes ikke noe sted.
Du kunne jo bare spurt..

De ble solgt i bøtter og spann, men ingen ser ut til å ville bytte de. Du kan jo forsøke et søk på pinkfish, men de er svært sjeldent til salgs, og dyre når de først er der.

Ellers kan man jo håpe at IAG lanserer en ny 8000PPA snart da.

Mvh Vidar P

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Mao. så burde jeg gå for Rotel, evt Pro-ject, men s jeg kan glemme Vincent (noe jeg egentlig har gjort), men hva med Graham Slee?

Skal prøve å få en OK pris på Rotel'en...

BTW: Audiolab er nok noen lysår over budsjett også...

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Jeg synes denne er god. Har den selv. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=31332
Prisen er noe høy, men selger har hatt denne annonsert lenge og er sikkert åpen for forslag.
Tar både MM og MC og har justerbar impedanse.
Testet den direkt mot Primare R20 og den sto seg godt. Primaren hadde bedre oppløsning oppover  men kunne ikke levere noe særlig bass ( i mitt oppsett)

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Da har jeg kjøpt en Rotel, om jeg ikke blir lurt, håper det svarer til forventningene.
Ble litt dyrer enn jeg håpet på , men ikke mye dyrere enn Pro-ject boksen. I flg. Vidar P. skal det vel være en bedre RIAA (var nesten det han skrev iallefall).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

I flg. Vidar P. skal det vel være en bedre RIAA (var nesten det han skrev iallefall).
Gratulerer med riaa. Jeg tror(!) den er bedre enn Phono Box SE. Det er fordi jeg har fått et generelt inntrykk av det i andre systemer enn mine egne, men det er ingen absolutt sannhet.
Det som jeg videre tror(!) er at 970 riaa'en ny idag burde koste minst 3k, kanskje mer, om den idag skulle havne i et markedsskikt den traff jevnbyrdige konkurrenter.

Det jeg vet(!) er at den er teknisk velbygd og sonisk vellydende. Og at den vil aldri bli flaskehalsen for din vinyllyd. De andre riaa'ene er også gode (unntatt Vincent imo, sorry), så du ville nok ha blitt fornøyd uansett. Lov å spørre hva en slik 970 går for idag?

Mvh Vidar P

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Det ble 1250 inkl. frakt. Er vel egentlig en grei pris, regner ikke med noe videre slitasje på et slikt trinn. Kan vel hende en kondensator eller to bør byttes om xx antall år, men det får vi ta da.

Vet du forresten om det er noen muligheter for enkle tweaks i denne? Bytte abv div komponenter osv...

tomashoi

Medlem
Ble medlem
26.05.2004
Antall liker
0
Sted
Råde

Blir du skuffet så bør du prøve Project Tube Box SE den med rør.
Har den selv, knallbra. Har også Rega Planar 3

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Satser på at det går bra, må vel ha en ny CD spiller etterhvert også. Alt koster. Men det er tross alt greiere å handle til to kanaler enn til fem pluss en, har smått begynt å prioritere stereo igjen.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Plutselig en haug med RIAA trinn på torget, kjenner igjen et par av dem :)

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40

Da kom Rotel'en.
Så helt strøken ut, men jeg måtte åpne for å se hva det var av opamper nedi der, og de har ikke spandert mer enn en tier på NE5534 gitt.

Mulig at jeg vil bytte ut disse etterhvert, får se...

På inngangen sto det AD744, vet ikke så mye om disse, mulig de kan byttes i noe annet også.

Strømforsyninga var som på en liten integrert stereoforsterker fra 90'tallet.

Når det gjelder lyden ble det mer detaljer og strammere bass, kanskje litt for mye bass, mulig jeg demper basselementene litt. Får høre litt mere i helga, har bare rukket et par plater ennå.

Topp Bunn