RIAA til Ortofon Quintet Black S

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Er det noen som har et godt forslag til RIAA til Ortofon Quintet Black S? Den sitter på en Nottingham Horizon spiller. Bruker en MoFi RIAA nå, syns ikke dette spiller dårlig. Er det mer å hente på å bytte til annen RIAA her?
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
ASR mini basis. Den er vanvittig god.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Hva det er å hente avhenger av hva du er på jakt etter vs det du har nå. Iht HifiNews så er støynivået på MC-inngangen MoFI Ultraphono noen hakk dårligere enn nødvendig med -61 dBV A-vektet. (de opplysier ikke om dette er 60 eller 66 dB forsterking):
https://www.hifinews.com/content/mofi-ultraphono-phonoheadphone-preamp-lab-report

Jeg bruker Quintet sort S i en Cambridge Alva Duo og det funker brillefint, men jeg aner ikke hvordan den står seg ift MoFi-en. Cambridge opplyser om et støynivå på inngangen på -70 dBV (ingen opplsyninger om vekting, men 20-20k båndbredde). Audio science review målte ikke støynivået på mc-inngangen av den: https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-cambridge-audio-duo-phono-preamp.6901/
EDIT Men i måling av nivå ut vs forvrenging opplyses det at støynivået er 19 dB dårligere for MC enn for MM.


Med hensyn til støynivået kan det være enklere å bruke en god MC-trafo inn på MM-inngangen, enn å jakte en støysvak RIAA med aktiv forsterking på MC-inngangen.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Hva det er å hente avhenger av hva du er på jakt etter vs det du har nå. Iht HifiNews så er støynivået på MC-inngangen MoFI Ultraphono noen hakk dårligere enn nødvendig med -61 dBV A-vektet. (de opplysier ikke om dette er 60 eller 66 dB forsterking):
https://www.hifinews.com/content/mofi-ultraphono-phonoheadphone-preamp-lab-report

Jeg bruker Quintet sort S i en Cambridge Alva Duo og det funker brillefint, men jeg aner ikke hvordan den står seg ift MoFi-en. Cambridge opplyser om et støynivå på inngangen på -70 dBV (ingen opplsyninger om vekting, men 20-20k båndbredde). Audio science review målte ikke støynivået på mc-inngangen av den: https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-cambridge-audio-duo-phono-preamp.6901/
EDIT Men i måling av nivå ut vs forvrenging opplyses det at støynivået er 19 dB dårligere for MC enn for MM.


Med hensyn til støynivået kan det være enklere å bruke en god MC-trafo inn på MM-inngangen, enn å jakte en støysvak RIAA med aktiv forsterking på MC-inngangen.

mvh
KJ
Med hensyn til dette siste, er det min erfaring at transformatorens kvalitet bør være så god som overhodet mulig for at musikken skal klinge godt. Så bør transformatoren være klanglig tilpasset grammofoninngangen. Ikke desto mindre bør transformatoren være klanglig nøye tilpasset pickup'en. Produsenten av forsterkeren bør kunne opplyse om egnede transformatorer, og produsenter av pickuper bør kunne gi råd om best mulig valg av transformator.
For øvrig tror jeg også at det nok er enklest å oppnå et godt resultat ved bruk av transformator fremfor å bruke et eksternt riaa-trinn for pickuper av typen 'moving coil' 🎼
 
Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Er det noen som har et godt forslag til RIAA til Ortofon Quintet Black S? Den sitter på en Nottingham Horizon spiller. Bruker en MoFi RIAA nå, syns ikke dette spiller dårlig. Er det mer å hente på å bytte til annen RIAA her?
Hei🔊🔊
Den du har har nok gain 66 db.
Men ikke lav nok belastning - 75 Ohm .
Denne nål har 0,3 mV og 5 Ohm intern impedans. Mellom 5 og 50 er arb område for denne. Så èin riaa m disse mulighetene til lavere innstilling for nål (Ohm ) bør du sjekke når du ser etter ny vist det er målet.
Tipper de spiller noe lyst hos deg siden du ikke får temme den skikkelige.
Har masse riaa å step up boxer her så eg eksperimenterer med ved bytte av nåler.
Det er matematikk satt sammen til lyd .
Mvh Roy
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
MoFi Studiophono er med god margin det beste produktet i MoFis lineup av vinylrelaterte produkter og en riktig hyggelig RIAA med tanke på pris.
Den har videre bra med settinger og bør fungere med de fleste MM- og MC-pickupene på markedet og er en god match for en enkel pickup som
Ortofon Quintet Black (last den med 75 eller 100 Ohm). Skal du ha en vesentlig bedre RIAA blir det fort dyrt. Da ville jeg heller vurdert å sette på
en større og bedre strømforsyning som denne: https://www.ebay.com/itm/1237918298...eOTLbTNbItYFU4T8mVP7PerqaZZI|tkp:BFBM0Iuoh6lh

Ønsker du å bruke mer penger, ville jeg heller vurdert å oppgradere pickupen til en Cadenza Red, Bronce eller Black framfor en dyrere RIAA.
Jeg har prøvd kombinasjonen NAD C558 og MoFi Studiophono med så dyre pickuper som Lyra Kleos (45k) og det spilte langt over det man
skulle forvente ut i fra prisklassen...
 

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Innlegg
64
Antall liker
64
Hei🔊🔊
Den du har har nok gain 66 db.
Men ikke lav nok belastning - 75 Ohm .
Denne nål har 0,3 mV og 5 Ohm intern impedans. Mellom 5 og 50 er arb område for denne. Så èin riaa m disse mulighetene til lavere innstilling for nål (Ohm ) bør du sjekke når du ser etter ny vist det er målet.
Tipper de spiller noe lyst hos deg siden du ikke får temme den skikkelige.
Har masse riaa å step up boxer her så eg eksperimenterer med ved bytte av nåler.
Det er matematikk satt sammen til lyd .
Mvh Roy
Hei, takk for svar. Syns egentlig ikke det spiller spesielt lyst, MoFi står på 75 ohm nå. Etter det jeg leser på analogplanet.com så er ikke Quintet Black S veldig sensitiv for store endringer i inngangslast. Men dette er min første MC pickup, så har ikke mye egenerfaring her. Leser også at de satt inngangsimpedans til 100ohm på deres testrigg og fant dette til å være beste innstilling for det oppsettet de hadde. Skal teste å sette MoFi til 100ohm og høre om det er noen endring i lyden. Noen av de som svarer her har anbefalt step-up trafo, Ortofon sin ST-7 vil Neby ha omtrent 8K for så er jo ikke noen billigløsning det heller. Link til analogplanet.com's artikkel: https://www.analogplanet.com/conten...coil-cartridge-fast-clean-nimble-and-detailed
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde ikke vektlagt de 75 ohm maksimal inngangslast (å senke inngangsresistansen er for ordens skyld å øke lasten) mye jeg heller. Det som skjer ved endring av inngangslast på MC-pickuper (innen rimelighetens grenser, og 75 ohm er innafor så det holder) er at nivået endres pga. endret spenningsdeling. Det er hørbart og kan avkomme megen lyrikk...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Hei, takk for svar. Syns egentlig ikke det spiller spesielt lyst, MoFi står på 75 ohm nå. Etter det jeg leser på analogplanet.com så er ikke Quintet Black S veldig sensitiv for store endringer i inngangslast. Men dette er min første MC pickup, så har ikke mye egenerfaring her. Leser også at de satt inngangsimpedans til 100ohm på deres testrigg og fant dette til å være beste innstilling for det oppsettet de hadde. Skal teste å sette MoFi til 100ohm og høre om det er noen endring i lyden. Noen av de som svarer her har anbefalt step-up trafo, Ortofon sin ST-7 vil Neby ha omtrent 8K for så er jo ikke noen billigløsning det heller. Link til analogplanet.com's artikkel: https://www.analogplanet.com/conten...coil-cartridge-fast-clean-nimble-and-detailed
Joda OK/gode trafoer er dyre. Men det er også phonoforsterkere med lavt støynivå på MC-inngangen, dvs et signal-støyforhold som er vesentlig bedre enn 70 dB, med typisk 500 µV inn og 60 dB forsterking eller mer.

Et alternativ kan ev være å kjøpe trafoer fra f.eks. Lundahl og selv lodde på ledninger og plugger og montere i en liten boks. Se f.eks. LL9226XL som koster omtrent en frognertier per stykk. :

mvh
KJ
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.396
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har noen forsket på hvilke sigarbokser som låter best?
Men seriøst: Er printet du bruker @PederP et slikt med kobberstriper som man bryter og strapper etter behov?
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.196
Antall liker
12.751
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Har noen forsket på hvilke sigarbokser som låter best?
Men seriøst: Er printet du bruker @PederP et slikt med kobberstriper som man bryter og strapper etter behov?
Mitt krav til boksen var at den er stor nok og at den er av metall. Kunne forsåvidt brukt ein treboks med kopar- eller aluminiumsteip innvendig.
Men den boksen var innan rekkevidde.

Ja, det er Veroboard eg har brukt. Monterte og nokre soklar for lett å kunne endre forsterking og gjere impedanstilpassing.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.477
Sted
Sunndalsøra
Jeg har hatt bare ortofon siden 1976 med MC'er fram til nå med Ortofon Jubilee MC. Sistnevnte har vært den mest nøytrale. Hvis jeg skulle ha hatt en erstatting for denne i dag, så måtte det bli Cadenza Black, da denne også har boron cantilever (rør) og chibata nål. Når det gjelden Cadensa Red, så er den noe tilbakelent og mindre frampå enn Jubilee. Det sier de som har byttet. Jeg har brukt både ortofon MCA76, T20. EC EMC-1, ASR minibrute MKII. Sistnevnte er veldig bra den også med mange innstillinger og en god manual for de forskjellige innstillingene. Nå bruker jeg en ny DP 2,3.
Den største forskjellen har vært mellom MC pickupene. Ellers så er det en lite brukt Cadenza Bronze på Finn til en fin pris. Da er det med garantien og brukte varer!
Kan også si at Michael Fremer har vært en ortofon fan. Jeg har tenkt på Hana MC nå..
 
Sist redigert:
Topp Bunn