RIAA - spørsmål

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Selv om jeg har syslet med hifi og vinyl i mange år, har aldri tatt meg tid til sette meg inn i den tekniske siden av det. Skulle gjerne ha tilegnet meg noen kunnskaper, men musikklyttingen har alltid tatt overhånd. Det har nå imidlertid dukket opp et liten sak jeg gjerne skulle ha litt klarhet i. Derfor et spørsmål til de teknisk kyndige blant vinylfolket.

Jeg har nemlig fått i hus et rørbasert RIAA-trinn med alle justeringer på fronten. Foruten en vippebryter hvor man velger mellom MC og MM, er det to knotter med teksten R og C under. Jeg tror jeg har forstått at R står for resistans og har med motstand og gjøre. R-knotten har 6 posisjoner: 47 R - 100 R - 220 R - 470 R - 1 K -MM. C-knotten har også 6 posisjoner: 0 - 100 - 220 - 470 - 820 - 0.

Min pickup er en Goldring 1042, som er en MM. Jeg bruker selfølgelig MM-posisjonenen på vippebryter og R-knott.
Men problemet er C-knotten. Er det likegyldig hvilken posisjon jeg velger? Jeg hører ingen lydmessige forskjeller uansett hvilken posisjon jeg setter den i. Skal det være slik? Hvis svaret er ja, hvorfor i all verden er den knotten der da? Er det slik at den bare har funksjon på MC-pickuper? Bruksanvisningen, som er skrevet av produsenten i et ikke engelsktalende land, er noe tåkete på dette punktet.

Takknemlig for svar.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
C er "capacitance" og er anvendbar for endel MM'er; forskjellig kapasitanslast kan gi en anelse forskjellig lyd særlig med MM altså. MC er langt mindre følsom, og noen MM'er er mer følsomme enn andre. Hører du ingen forskjell så er det hipp som happ hvilken verdi du velger.

R-knotten skal vanligvis ikke virke på MM-inngangen, kun på MC. MM har vanligvis fast 47kohm last.

Mvh Vidar P

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Takk til Vidar P og OS som tok seg tid til å svare på mine naive spørsmå. Jeg trodde det kunne være noe galt med RIAA'en, men er nå beroliget. Kan forøvrig opplyse at det nye RIAA-trinnet -Audio Valve Sunilda- gjør en glimrende jobb. Med god margin mye bedre enn min gamle SAT Phonofix, som jeg har hatt stor glede av i mange år.

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.394
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og der våknet jeg (var innom tidligere, men Vidar P og OS var så til de grader på ballen at jeg ikke trengte skrive noe).

Men til saken: Jeg eier en SAT Phonofix, og lurer selvfølgelig på hva nyervervelsen din med god margin gjør som den ikke gjorde. Kan du skrive litt om det, Stripper?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Valentino skrev:
Og der våknet jeg (var innom tidligere, men Vidar P og OS var så til de grader på ballen at jeg ikke trengte skrive noe).

Men til saken: Jeg eier en SAT Phonofix, og lurer selvfølgelig på hva nyervervelen din med godmargin gjør som den ikke gjorde. Kan du skrive litt om det, Stripper?
Lydbildet ble større både i bredde og høyde. Når det gjelder dybden, har lytterommet mitt dessverre den egenskapen at lydbildet blir litt flatt, uansett hva slags utstyr jeg bruker. Audio Valve Sunilda hjalp en del her, men heller ikke den greide å rette opp den skavanken fullt ut.

Bassen ble tilført mer muskler og energi, og det ble lettere høre forskjellen på bassinstrumenter fra innspilling til innspilling.

Dynamikken? Utrolig at en 30w integrert forsterker og et par stativhøyttalere kan ha slike ubegrensede dynamikkreserver. Hvis rillene inneholder dynamikk, selvfølgelig. F.eks. Quincy Jones "The Dude", Bob Marley "Uprising" og Paul Simon "One Trick Pony".

Alt i alt ble musikken framført mer "live" og med større helhet og myndighet enn det jeg er vant til, både fra vinyl og CD.

Til slutt; Sat Phonofix er en fantastisk god RIAA til prisen. Den har gitt meg mye musikkglede opp gjennom årene, og jeg hadde vel ikke byttet den ut hvis jeg ikke hadde fått et tilbud jeg "ikke kunne si nei til". At den ble slått ut av Sunilda er vel ikke så rart. Det bør være god hørbar forskjell på en RIAA til under 8 kkr og en til nesten 25kkr.

mvh

Topp Bunn