Riaa instillinger for hig output MC

praxis

Medlem
Ble medlem
28.04.2010
Antall liker
0
Sted
Bergen
Venter på en ny Denon DL160. Kanskje ikke high end, men bra for platesamleren. God lyd, og ikke minst god evne til å eg har en Project tube box II SE på vei.

!60'en er en MC, men kan kjøres på en mm riaa boks. men med projecten kan jeg fininstille MC og MM settingene. Hva gjør man med high output MC?

Forslag eller erfaringer?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Fant bare dette på Denon sine sider:

"Suggested loading: 47K ohms"

Ser ut som standard MM innstilling duger da.

R

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dette også:

"Output: 1.6 mV high output designed for MM inputs"

R

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvis pu'n trives med 47kohm og har høy output slik at gain ikke er noe problem, så kan du fint kjøre med mm-innstilling på riaa.

men hvis projecten din har mange innstillinger, så ville jeg valg mc og low gain, og prøve meg frem når det gjelder last.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Gago skrev:
hvis pu'n trives med 47kohm og har høy output slik at gain ikke er noe problem, så kan du fint kjøre med mm-innstilling på riaa.

men hvis projecten din har mange innstillinger, så ville jeg valg mc og low gain, og prøve meg frem når det gjelder last.
Helt enig,bruk ørene,ikkje sikkert at 47K er "best"  Kjørte HO-MC på Cambridge640P når æ hadde den.Den hadde dog kun54dB gain..
EDIT la merke til at det kom et surt innlegg om at æ serverte svada som ble slettet tydeligvis. Vel,har faktisk brukt dette i praksis,dvs Cambridge og Goldring Eroica(meine det e 2,5mV) Nye eiern bruke den på DenonDL110. Vel,har nu testet sakene i det minste. Og;Benz f.eks er IKKE kategorisk mht 47K,de sier 1000 til 47000 ohm på ACE H. Vet ikke Benz hva de prater om da?

mvh Filip

praxis

Medlem
Ble medlem
28.04.2010
Antall liker
0
Sted
Bergen
Audiophile-Arve skrev:
Har jobba mykje med DL160 (og 110). Mi erfaring er at 47 kOhm er optimalt.
Det kan se ut som 47kOhm er tingen. Har prøvd et par andre varianter, deriblant på MC inngangen. Det blir lett feit rørkompresjon. Mer kult for den som spiller gitar enn den som spiller plater....

Men det blir et lavt inngangssignal. Krever litt volum. Tror min tidligere MM hadde høyere signal.

Boksen har óg valg for 120,220,340 og 440 pf. Hva er pf?

Standard ser ut til å være 47/120 (ingen jumpers)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
praxis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Har jobba mykje med DL160 (og 110). Mi erfaring er at 47 kOhm er optimalt.
Det kan se ut som 47kOhm er tingen. Har prøvd et par andre varianter, deriblant på MC inngangen. Det blir lett feit rørkompresjon. Mer kult for den som spiller gitar enn den som spiller plater....

Men det blir et lavt inngangssignal. Krever litt volum. Tror min tidligere MM hadde høyere signal.

Boksen har óg valg for 120,220,340 og 440 pf. Hva er pf?

Standard ser ut til å være 47/120 (ingen jumpers)
Har ikke greie på elektronikken her, men i følge Wikipedia er pf = picofarads
(http://en.wikipedia.org/wiki/Farad)

Vurderer å bestille en Project tube box II SE selv. Hadde en tube box II på test nettopp, og den låt uttrolig bra, ikke minst prisen tatt i betrakning (MYE lyd for 3200 kr!). SE antar jeg låter enda bedre, og den har som du sier også jumpers.
Jeg bruker nå en Ortofon 2M Bronze PU, og Ortofon oppgir : Recommended load capacitance 150-300 pF.
Så da antar jeg at jeg kan stille tube boksen inn på 220 pF (?). Leste en plass på Nettet at en også må regne med litt 'load capacitance' fra armledningen (hele veien fra PU til RIAA-en). Hvis jeg kjøper tube box kommer jeg selvsagt til å teste alle MM-innstillingene :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du trenger ikke bry deg mye om pf (kapasitiv last), det er helst for impedansematching med svære coiler i pu'en det (som med mm-pu'er), og har en viss berettigelse med MM pu'er, fint lite å bry seg om med MC og deres små coiler.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Ja, pF-innstillingene på Tube box II SE ser ut til å gjelde MM. For MC kjøres bare 120pF hvis jeg forstår "bruksanvisningen" rett. Leste nettopp i en annen tråd at Gunnar Brekke ikke anbefalte bruk av MC-inngangen på Tube box, så det er en liten strek i regningen ved et evt. innkjøp (hvis jeg skal prøver meg på en MC PU senere).

Topp Bunn