Riaa en gang til..!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Enkelt og greit spørsmål for de som har svaret;
Vil en ASR Mini Basis eller Lehmann Black Box SE utkonkurrere min Electrocompaniet ECP-1? Jeg spiller på en Wilson-Benesch The Circle med Ortofon Kontrapunkt C, og ønsker litt mer tyngde og fart helt nederst i bunnoktavene. EC låter ok, men mangler vel litt nerve mistenker jeg den for..! Den er vel også litt tilbakeholden helt øverst..?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Kan i det minste bekrefte at ASR Mini Basis har mere tyngde og fart i bassområdet enn ECP-1 og samtidig har tyskeren litt mer luft og kraft/nivå også i mellomtonen. Har hatt begge disse (i ulike oppsett og EC litt langt tilbake) og mener at ASR er en divisjon opp fra kreasjonen fra Skårer. Anbefalte jo ASR når du forvillet deg inn i Jasmine land, og holder fast på at ASR er et av de bedre riaa kjøpene innenfor "normale" budsjettrammer. Skal her ikke kommentere Lehmann da jeg aldri har hørt denne i noen oppsett jeg kjenner godt! Bruker selv ikke ASR (har EAR 324), men tror den har mye av det du beskriver at du mangler. Ser ikke bort fra at Stereofil vil kunne låne deg en på prøve mot et depositum...

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Takk for godt svar terryboy! Det var forøvrig ikke jeg som tok skrittet inn i Jasmine land, det var ixos_76.. ;)
Har prøvd en Dali riaa, og den ga mye mere i mellomtoneområdet enn EC, men mangla krefter i bassområdet den og. Har vel igrunn også lukta litt på Graham Slee Era Gold V + Elevator, men den kombinasjonen blir endel dyrere.. Men ettersom både ASR og Lehmann har fått så mye skryt, går jeg og håper at en av de skulle være svaret på mitt lille problem. Skal ta en tlf til Stereofil i løpet av dagen å høre med de.. :)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei Cundis ;)

Jeg hadde kjøpt Graham Slee Era Gold V + Elevator uten å stusse!! Snakk med stereofil om å få teste det først. Jeg er sinnssykt fornøyd med denne komboen! Jeg føler ikke at jeg mangler noe med denne kombo. Lykke til på jakten etter fullstendig vinyl lykke ;D

Mvh
Kjetil

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Takk for det Kjetil! :) Jeg har lurt veldig på Graham komboen, kanskje like greit å spare noen tusenlapper til..!? ;) Men da må jeg vente litt, og det er tøft i detta gamet.. ;D

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Cundis skrev:
Takk for det Kjetil! :) Jeg har lurt veldig på Graham komboen, kanskje like greit å spare noen tusenlapper til..!? ;) Men da må jeg vente litt, og det er tøft i detta gamet.. ;D
He he ja det kan du si ;) Jeg får Hi-Fi abstinenser bare av tanken på å måtte vente på å kjøpe noe man har lyst på :'( . Du kan jo legge inn en ønsker kjøpt på bruktbørsen!

Mvh
Kjetil

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Jeg hadde absolutt prøv og få testet begge deler hjemme.
Endte selv opp på ASR etter å ha testet begge overnevnte RIAA.

Det som slår meg med ASR er hvor utrolig tyst den er selv på svært lave utgangs mc pickuper.
Som Cundis nevner er det fart og tyngde, men samtidig en veldig nøytral spillestil som går igjen i mine ører med ASR.

Mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hvis ASR er veldig nøytral blir det kanskje litt feil i anlegget mitt, som f.eks. bedre kler en cd spiller med rør kontra en uten.. Men sant som du sier digiman77, bør nok prøve alle alternativer før jeg kjøper noe.. ;)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Man skal som kjent ikke være for bastant i sine uttalelser,
men jeg har erfaring med både ASR mini basis og El.Comp.
ECP1 i mitt oppsett.
Jeg opplevde ECP1, som ikke har mulighet for justering av
verken imp. eller gain, som alt for lys. Den ble ikke gammel
hjemme hos meg for å si det slik.
Mini basis derimot, som da har nevnte justeringsmuligheter,
er en helt annen skål. Dette må være et av de beste
kjøpene under 10.000,- ,etter det jeg kan forstå.
Men som sagt; dette er min erfaring fra eget oppsett.
ECP1 kan således være et fremragende valg sammen med
andre komponenter.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Veldig nyttig info Ramses..! :) Jeg tror nemlig at det jeg skal kjøpe bør være litt mørkere i klangen enn det ECP-1 er. Den blir liksom litt for frempå et sted mot toppen, samtidig som den ikke klarer å følge helt med i bunnen... Ikke den beste matchen hos meg, som fra før har et oppsett som er relativt nøytralt, kanskje med unntak av Wilson spilleren som har en litt varm signatur. Takker! ::)

Edit: Den mangler rett og slett litt luft i toppen tror jeg..

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Fikk henta min nye brukte ASR Mini Basis på posten i dag, rakk såvidt å spille en halvtimes tid på den i kald tilstand før jeg dro på jobben og det må jeg si var litt av en forbedring i forhold til EC trinnet..! Kanondynamikk i bassen, og super oppløsning samt en litt varm lydsignatur..! Gleder meg som en liten unge til å høre mer når jeg kommer hjem! Takk for gode råd alle sammen! ::)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Jeg er overbevist om at du vil bli tilfreds med ASR'en i anlegget ditt Cundis.

Nå skal ikke jeg drive noen form for svertekampanje mot El.companiets
RIAA, men den koster i dag 8300,- Da jeg kjøpte min kosta den 6600,-
Da den ble introdusert kosta den vel 2900,- om jeg ikke husker feil.
Den har med andre ord blitt vesentlig dyrere med årene.
Så selv om den på veien også kan ha blitt noe forbedret mener jeg dette er
et RIAA-trinn som langt ifra passer for alle.

Jeg hadde i sin tid en EC1 forforsterker med justeringsmuligheter for
gain og imp. og senere en EC3 uten disse mulighetene, men de spilte
helt ok. sammen med EC-effekttrinn og Snellene jeg da hadde. Sammen med
DP-forsterkere derimot falt det ikke i smak. Varmtklingende utstyr mener jeg
må være utgangspunktet om man skal prøve en ECP1.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Må si jeg har tenkt samme tanken som deg Ramses, jeg kjøpte min EC riaa da den kom, for 2990. Det er klart ting er systemavhengig, men oppløsningen og dynamikken i EC trinnet er såpass mye dårligere enn ASR Mini at jeg syns det er veldig merkelig de klarer å ligge på 8300 kr som er dagens pris for ECP-1. Etter hva jeg også har hørt skal den ha vært lik i alle år.. Merkelig.. :p

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Gratulerer og takk igjen for handelen (og hyggelig tlf.samt.). Bra du synes å bli fornøyd (basert på førsteinntrykk riktignok). Husk som sagt har denne ikke spilt veldig mange timer (selv om den har stått på vesentlig flere), så kanskje er det enda litt å hente på ytterligere innspilling?. Som sagt bør den nok stå påslåt til enhver tid da den spiller best i "varm" tilstand.

Hmm. jeg har blitt riaa løs gitt, ingen mulighet for vinylsnurring her lengre!

mvh.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Takk i like måte, både for hyggelige samtaler og godt kjøp! Ikke ofte denne er på bruktmarkedet, så takker og bukker kwil ..! ::) Jeg skal love deg at den skal bli godt brukt, den har allerede fått spilt endel timer i dag, og det gode førsteinntrykket mitt er enda mer forsterka faktisk! Oppløsning, behagelig og litt varm klangkarakter, knusende bass, og dynamikk til de grader sett i forhold til EC!

Har nettopp opplevd ganske stor forbedring ved å skru ned gain fra 60 til 46 dB, moro å høre at teorien stemmer så godt..! Skal prøve litt forskjellig kabler på den nå etterhvert og se hvor kilen den er på det, alt fra Black Magic, til Tara Labs Air 2 og 3, Chapter Audio og Transparent Ultra XL skal prøves. :)

Får håpe vinyl abstinensene ikke blir for store nå som riaa'en er ute av huset da.... ;)

Topp Bunn