Riaa: Cambridge 640P, NAD PP3, Pro-Ject Phono Box II eller noe sært fra Ebay?

tesk

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Jeg tenkte å kjøpe meg en Cambridge 640P idag, men så leser jeg at Pro-Ject og NAD er like bra eller bedre.
De er noe rimeligere i pris. Nå er jeg usikker.

Det finnes masse tøffe rør-phono-preamper på ebay. Er det noen som vet om noe billig å bra fra Kina/Hong Kong?

Det meste jeg leser om på forumet her er i 10.000 kroners klassen.
Håper dere vet noe om disse som er i the little league.. ;)

Riaa'ene jeg snakker om ligger rundt 1500 schpenn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
NAD er ikke bedre hos oss iallefall. Skjønt "bedre" kan vel være så mangt.

Mvh Vidar P

tesk

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Jeg har en Ortofon 2M red på spilleren nå.
Er helt nybegynner på vinyl, men regner med at jeg ikke kommer til å bruke MC med det første.

Neste oppgradering er kanskje Ortofon 2M blue -den er vel også MM? (ligger i navnet)

HiFi klubben har ikke 640P inne. Siden jeg bruker MM pickup er vel 540P helt identisk lyd/prestanda?

Jeg kan stikke innom å kjøpe 540P idag... 0 tålmodighet på sånt :p

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Vidar P skrev:
NAD er ikke bedre hos oss iallefall. Skjønt "bedre" kan vel være så mangt.

Mvh Vidar P
Har du prøvd noen av Pro-ject's riaa (og sammenlignet med 640P)? Har selv PhonoBox mk II, og synes den lyder godt, men lurer på å forsøke Cambridge'n (mye på grunn av det innebygde subsonic-filteret) men om det skiller for lite i lydkvalitet på Pro-ject og Cambridge, virker det liksom bedre å heller spare pengene, og legge de i noe som gir et reellt løft... (Egne erfaringer synes stadig å sammenfalle med dine uttalelser, derfor synes det fornuftig å spørre nettopp deg)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.204
Torget vurderinger
1
Jeg har lagt mine schillinger i en 640P og angrer intet. Nytte/kost på denne er helt suveren. Den er så billig og god at det egentlig ikke er verd å selge den den dagen du evt oppgraderer, det er bedre å beholde den som reserve. Jeg har riktig nok kun begrenset erfaring med de to andre alternativene. IMHO så må du antagelig ganske langt over 2X-prisen til 640P før du finner noe som er entydig bedre - anderledes ja, men bedre ... ?

Et annet alternativ er «minstemann» fra ClearAudio Nano Phono, den har også fått gode skussmål, jeg har dog ikke fått somlet meg til å høre på den.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.204
Torget vurderinger
1
tesk skrev:
Jeg har en Ortofon 2M red på spilleren nå.
Er helt nybegynner på vinyl, men regner med at jeg ikke kommer til å bruke MC med det første.

Neste oppgradering er kanskje Ortofon 2M blue -den er vel også MM? (ligger i navnet)

HiFi klubben har ikke 640P inne. Siden jeg bruker MM pickup er vel 540P helt identisk lyd/prestanda?

Jeg kan stikke innom å kjøpe 540P idag... 0 tålmodighet på sånt :p
Dersom du kun skal bruke MM-pickuper så er 540P adekvat, den er ikke identisk med 640P på MM, men ganske nær - HifiNews tor jeg hadde en sammenlikningstest med flere billige RIAAer, hvor både 640P og 540P var med, jeg kan evt. se etter om jeg finner den.

Jeg ville dog ha smurt meg med et par milligramm tollmodighet og ventet på 640P for å ha mulighet til å teste MC-pickuper på et senere tidspunkt.

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Novgarod; har ikke sammenliknet de, men NAD og Cambridge. ProJect er utenfor min "gate". Men jeg pleier å like Cambridge'en godt jeg, i de rette settingene. Enig med KJ at 640 er riaa'en å gå for istedet for 540. Den låter noe bedre også med MM, og gir fleksibilitet i fremtiden.

Mvh Vidar P

tesk

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Enig med KJ at 640 er riaa'en å gå for istedet for 540. Den låter noe bedre også med MM, og gir fleksibilitet i fremtiden.

Mvh Vidar P
Åh? Så det er forskjell på 640 og 540 på en MM? (HiFi klubben mente de var identiske på en MM)
Da må jeg nesten vente på 640P ja..

Skal Google litt jeg. Takk for hjelpen dere!

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
xoop skrev:
Her er en test som tar for seg alle de aktuelle RIAA trinn.

http://www.hifi-musik.se/anslagstavlan/RIAA-test.pdf
En flott test! Ser ut som jeg tross allt har valgt rett riaa, men at Cambridge'n kunne vært et svært godt alternativ... Noe av det jeg setter mest pris på med vinylavspillingen i anlegget som den er nå, er nettopp denne litt rå, dirrekte og ærlige spillestilen (som faktisk har ganske mye til felles med min gamle 16bit NESCO CD-spiller), så jeg vet ikke helt om jeg er villig til å bytte det bort med større detaljrikdom.... men "time will show"...

tesk

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Nice find Xoop! Den testen var midt i blinken.

Jeg heller faktisk mot Pro-Ject Phono Box II nå siden jeg hører mest på rock.
God bass og dynamikk er viktig for meg. Hvis den mangler bittelitt i toppen i forhold til Cambridgen så kan jeg leve med det.

Det er jo også bra at den er fysisk mindre enn Cambridgen..

tesk

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Til hjelp for andre som lurer på dette spørsmålet:
Jeg valgte Cambridge 640P (som de fleste andre i prisklassen)

Takk for alle svar!

L

lark

Gjest
Noen som har hatt problemer med dårlig kontakt i MM/MC omskifteren på Cambridge 640P? Jeg kortsluttet loddepunktene til omskifteren (undersiden av printet) slik at den står konstant i MC-stilling for å omgå dette problemet. Et knakende godt phonotrinn er det lell ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
540
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Noen som har hatt problemer med dårlig kontakt i MM/MC omskifteren på Cambridge 640P? Jeg kortsluttet loddepunktene til omskifteren (undersiden av printet) slik at den står konstant i MC-stilling for å omgå dette problemet. Et knakende godt phonotrinn er det lell ;D
Ja,min tidligere 640P som en kompis av mæ overtok fikk samme problem.Vi plukket den i biter og rengjorde om skifteren,virker ok nu.Det som var veldig betenkelig var at det var MASSE :eek: "loddelus" på printet,så ut som det kunne kortsluttet når som helst.Denne har ikkje vært åpnet før.Det var sæ ille at det lå løse loddeperler inni,hørte løse ting før den blei åpna.Stygg sak :p Ellers så den bra oppbygd ut :)
mvh Filip

Topp Bunn