Rewire Rega?

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg ser at flere har rewiret Rega-armene sine. Hvordan har resultatet blitt? Jeg bruker en RB700 og vil gjerne få mest mulig ut av den. Det er noen muligheter, Origin Live, Cardas og incognito som ser interessante ut. Noen som har lyst til å komme med anbefalinger/advarsler?

Hilsen Tommy

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
La være å gjøre noe med den.
Det låter kanskje anderledes når du har skiftet ledninger , med det trenger ikke å bli bedre lyd.
Har gjort det med ett par rb 300 , og lyden blir anderledes , og det er ikke alltid bedre lyd.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
empty skrev:
Hei.
Jeg ser at flere har rewiret Rega-armene sine. Hvordan har resultatet blitt? Jeg bruker en RB700 og vil gjerne få mest mulig ut av den. Det er noen muligheter, Origin Live, Cardas og incognito som ser interessante ut. Noen som har lyst til å komme med anbefalinger/advarsler?

Hilsen Tommy
RB250 er relativt enkel å rewire, mens RB600/600/700 er vesentlig mer vanskelig å rewire. Man må for all del ikke demontere armen ved å skru fra hverandre lageret, da er armen ødelagt hvis den ikke sendes tilbake til fabrikken. Det er da ganske plundrete og en tålmodighetsprøve (for å si det mildt) å få tredd den nye ledningen gjennom armen, anbefales ikke å gjøre selv hvis man ikke er fingernem, tålmodig og har godt syn. Man må også være veldig forsiktig under håndtering av armen så man ikke skader lagrene. Rega hevder for øvrig at de alternative kablene som finnes på markedet er alt for stive og ødelegger bevegeligheten i armen.

Jeg ville heller brukt penger og ressurser på ny og bedre pickup. R

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
empty skrev:
Hei.

Hilsen Tommy
Jeg ville sendt en mail til John i Audio Origami, og spurt hva han mener om modifisering av denne armen, og om det er verdt det.
Da får du et ærlig svar.
http://www.audioorigami.co.uk/

:)

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
empty skrev:
Hei.

Hilsen Tommy
Jeg ville sendt en mail til John i Audio Origami, og spurt hva han mener om modifisering av denne armen, og om det er verdt det.
Da får du et ærlig svar.

Takk for engasjementet folkens. Kjoenik, har du god kjennskap til fyren, siden du gir ham så godt skussmål? Jeg har tittet på sidene deres, og det virker som de vet hva de driver med.

Hilsen Tommy

I

ijustpop

Gjest
Haddet det vært en RB250 eller 300 hadde jeg rewira den glatt. Dette er budgetarmer. Men ikke RB700. Dette Regas nest beste arm og det er særlig internkabling (og bedre lager) man betaler for når man beveger seg oppover i Regas armsortiment.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
empty skrev:
kjoenik skrev:
empty skrev:
Hei.

Hilsen Tommy
Da får du et ærlig svar.

Takk for engasjementet folkens. Kjoenik, har du god kjennskap til fyren, siden du gir ham så godt skussmål? Jeg har tittet på sidene deres, og det virker som de vet hva de driver med.

Hilsen Tommy
Har aldri snakket med ham face to face. Men fra jeg først kontaktet ham på mail til jeg fikk armen tilbake 10 dager senerere, rakk jeg å bli mektig imponert. Han svarte raskt på mail, holdt alt han lovet vedr. tidsfrister ol, anbefalte ikke kun de dyreste løningene, holdt meg stadig oppdatert, og svarte på alskens vinylspørsmål som jeg hadde. Dette sammenfaller også med erfaringen til andre som har hatt med ham å gjøre.

Som Wergeland nevner er det nok ikke like mye å hente for deg med rb700, men om du alikevel vurderer dette så skader det jo ikke å spørre John om hva han mener.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
empty skrev:
kjoenik skrev:
empty skrev:
Hei.

Hilsen Tommy
Da får du et ærlig svar.

Hilsen Tommy
Har aldri snakket med ham face to face. Men fra jeg først kontaktet ham på mail til jeg fikk armen tilbake 10 dager senerere, rakk jeg å bli mektig imponert. Han svarte raskt på mail, holdt alt han lovet vedr. tidsfrister ol, anbefalte ikke kun de dyreste løningene, holdt meg stadig oppdatert, og svarte på alskens vinylspørsmål som jeg hadde. Dette sammenfaller også med erfaringen til andre som har hatt med ham å gjøre.

Som Wergeland nevner er det nok ikke like mye å hente for deg med rb700, men om du alikevel vurderer dette så skader det jo ikke å spørre John om hva han mener.

Takk for engasjement.
Nå har jeg mailet litt med John hos Audio origami, og hans dom var rimelig klar. Han har byttet internkabling på RB700 før, og hevder veldig klart at den har samme kabel som RB250 :eek:. Ut fra han er det ikke lagt ekstra ressurser i kabling på RB700 i forhold til de billigere modellene. Jeg kan bare ta han på ordet på dette, men fyren virker dønn seriøs og troverdig. Om dette stemmer, MÅ det jo være enda mer å hente på kablebytte på RB700 framfor småbrødrene ::). Fyr løs folkens.

Hilsen Tommy

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Husk å bestille et oil booster kit med det samme ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Gammel tråd...

Noen som har erfaringer med rewire av Rega-armer?

Liker å lete litt etter slike mulige oppgraderinger og tweaks. 8)
Det som er forlokkende er en kabel fra PU til RIAA, samt å få egen jordingskabel.

(Husker Gradoen som et støyhelvete, AT OC-09ML/II som dønn tyst (begge i WTRPen) og Ortofon Rondo Blue som grei nok men mer å hente i RB700....)

Han der John får jo mye skryt overalt. Litt redd for å demontere armen og sende den avgårde uten originalemballasje dog. :-X

Mvh
Rolf

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Gammel tråd...

Noen som har erfaringer med rewire av Rega-armer?

Liker å lete litt etter slike mulige oppgraderinger og tweaks. 8)
Det som er forlokkende er en kabel fra PU til RIAA, samt å få egen jordingskabel.

(Husker Gradoen som et støyhelvete, AT OC-09ML/II som dønn tyst (begge i WTRPen) og Ortofon Rondo Blue som grei nok men mer å hente i RB700....)

Han der John får jo mye skryt overalt. Litt redd for å demontere armen og sende den avgårde uten originalemballasje dog. :-X

Mvh
Rolf
Du kjenner ikke noen som kan låne deg isoporembalasjen til armen da?
Ellers er det ikke noe hokus pokus å pakke inn er arm i karton, f.eks boks i boks, med masse bobleplast. Burde gå bra!
John er flink han!!

Topp Bunn