REW og SounblasterX G6 USB lydkort

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Heisann,

Jeg gikk til innkjøp at et SounblasterX G6 eksternt lydkort. Lastet ned software til kortet og testet mot REW.
Jeg fikk det til å fungere fint - en stund.

Jeg kjøpte dette fordi jeg mistenkte at mic-inngangen på det forrige lydkortet, et Sounblaster X-FI, ikke fungerte.

I starten fikk jeg ikke mic til å fungere med det nye G6-kortet heller, men etter en feilsøk i Windows, var mic mutet. Problemet ble løst, og G6 mic-inngang fungerte fint.
Så tenkte jeg å teste det gamle lydkortet nå som mic ikke var mutet. Det fungerte fortsatt ikke på det gamle lydkortet, så jeg installerte driver og programvare for det gamle X-FI lydkortet.
Mic fungerte fortsatt ikke, men nå fungerer heller ikke mic med G6-lydkortet.

Jeg avinstallerte alt som hadde med Soundblaster å gjøre, og reinstallerte G6-driver og software på nytt.

Windows greier ikke å identifisere problemet. I REW får jeg bare en støylinje RTA-vinduet. Ingenting skjer når jeg prater i mic'en.

Så, til dere kjære måleentusiaster: Hva er det jeg bør sjekke videre?

Håper dere har noen gode tips :)

Mvh. Vidar
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du noen «trekanter» i Enhetsbehandling?

Hva skjer når du bruker det innebygde lydkortet?
Fungerer det?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Har du noen «trekanter» i Enhetsbehandling?

Hva skjer når du bruker det innebygde lydkortet?
Fungerer det?
Hei
Det innebygde lydkortet virker, men nå fant jeg feilen. Det var ikke noe med driverne, eller software.
Mic'en bruker fantomspenning, så jeg har en boks med XLR inn og ut. Hylsa i XLR inn, den i midten som er koblet mot mic-signalet, var litt romslig.
Fant ut det da jeg målte mellom pluggen og kontakten. Det var kontakt innimellom hvis jeg presset med målepinnene, men ellers ikke kontakt.
Så da fant jeg fram lommelykt og en knøttliten flat skrutrekker, og fikk pirket inni hylsa og bøyd ned en liten flik av denne. Nå virker begge lydkortene på mic.

Jeg rakk i alle fall å kjøpe G6 lydkortet (og ny målemic for en halvtime siden) før jeg fant feilen, hehe!
 
Topp Bunn