Revisorer og andre sleipinger

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Giske Den Allestedsnærværende blir i dag beskyldt for å "åpne for snusk" i næringslivet!!!

Kort fortalt, han anbefaler bortfall av revisorplikt for små bedrifter med mindre enn 5 mill. i omsetning. Dette er gjennomført i Danmark, hvor det bare er gode erfaringer, og frykten for snusk (selvsagt hauset opp av revisorforeningen..) har til de grader IKKE slått til. Faktisk er erfaringen så god at de UTVIDER ordningen. Sverige er også på trappene.

Spørsmålet har vært drøftet i lang tid i Norge, med henvisning til ønske om å lette byråkratiet og belastningen som ligger på småbedriftene.

SÅ kommer GREIA i dagens VG-innslag:

"Giske er hardt presset fra NHO for å redusere skjemaveldet og alt som gjør livet vanskelig for småbedriftene. Vi mener de 12 000 - 14 000 som en bedrift betaler for årlig revisjon er verdt pengene for å holde kontroll på skattesnusk og økonomiske ulovligheter, sier Hanstad"

(Hanstad er direktør i revisorforeningen)

Dette er reinspikka løgn!!!! Revisor kostnaden er ikke i nærheten av dette beløpet. Det riktige er 35-45.000,- for ordinær revisjon. Jeg VET det, har selv to bedrifter, er medeier i en annen og styremedlem i flere. Kjenner i hvertfall 8-10 andre i samme situasjon.

Da jeg startet i 1997 var revisjonshonoraret mitt den gang på 25.000,- med en omsetning på ca. 4 mill.. I tillegg kommer 5-10.000,- for eventuell bistand ved årsoppgjøret, en nødvendighet i dagens komplekse situasjon.

Hanstad prøver selvsagt å verne om sine, men dette er for drøyt!! Alternativt så kan han sende meg en revisor til hans nevnte priser, og jeg skifter fortere enn "meksikansk mat gjennom en turist"

Til etterretning: det er ca. 140.000 bedrifter i Norge som kommer i betraktning ved et ev. fritak. I dag er det meget vanskelig å i det hele tatt å få tak i en revisor, og småbedriftene blir alltid salderingspost. Revisorene er mer opptatt med å rådgi de STORE om hvilke grep som kan gjøres for å komme i gunstigere skatteposisjon.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.963
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
12-14000? My ass! Stort sett det tredoble.

I tillegg får du det reviderte regnskapet på Altinn kl. 2355 samme dag som fristen går ut. Og du kan ta deg faen på at revisjonen blir utført av yngste kvinnelige revisjonsassistent i hele firmaet. Du vet, hun som er på tjukken annethvert år.

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Fuckin' aye!! Damn right! Rimelig nært organisert kriminalitet :eek: :eek:

Glemte visst "Scheisse!!" i farta.. Sogar Scheisse hoch drei..

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
637
Torget vurderinger
6
Nå har ikke jeg revisor ( :)) men jeg har arbeidet tett med revisorer og har også selvfølgelig sett en bråte med regnskaper.

Jeg betviler ikke at mange har revisjonsregninger som langt overstiger de 12-14.000 som antydes, men at det finnes selskaper som har årlige revisjonskostnader i den størrelse, det har jeg sett en rekke eksempler på.

For det første:
Det er fri konkurranse der ute - dersom revisoren din er dyr, forhør deg med en annen. Velg gjerne en som ikke kommer fra en av de fire store, det kan være en besparelse.

Videre:
Revisor vil i de fleste tilfeller fakturere etter medgått tid. Ha orden på regnskapene (god regnskapsfører) slik at kontrollen går lettere, og i den grad dere har lagervarer osv som skal telles med revisors bistand/kontroll: ha gode lagerrutiner / ajourførte lister.

Just my 2 cents :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Helt riktig tenkt - men vi har alt "på stell" med 100% ajourførte lister til enver tid, revisjonsoppgaven er meget enkel, alt er tilrettelagt, lageret kan telles på 2 timer KOMPLETT. Har forsøkt å finne rimeligere revisor (ikke bare jeg, men flere bekjente i samme sist), problemet er at nye rutiner og pålegg har økt belastningen på standen, og da kan du jo gjette deg til hva som skjer.... Kalles markedskrefter, har jeg hørt...

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
637
Torget vurderinger
6
Ser den! Nye skjemaer og ytterligere rutiner er ikke bare av det gode... (sarkasme/ironi eller ett eller annet 8))

Litt av problemet med selskapet med begrenset ansvar, typisk AS, er at det er ufattelig mange som har store problemer med å skille egen bukselomme fra AS'et. Av den grunn må en ha en viss kontroll.

På den annen side er jeg nok 95% på linje med NHO her. Veldig mange som har gått i "enkelpersonforetak"-fella fordi de ikke har råd til å etablere AS, med påfølgende gigantkrav fra staten (mva og skatt) mot en personlig etter at driften er blitt innstilt pga dårlig marked/forretningside. Mange triste skjebner - staten er den verste kreditor man kan ha: beregner og innkrever selv med tvangsmakt og har en rentesats som for andre kreditorer ville blitt omtalt som ågerrente.

Peace! :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Er jo bare å lage et NUF så slipper man unna både revisor og egenkapital. Ingen dum tanke å gjøre AS til et litt enklere valg for folk som vil starte nye firma.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Er jo bare å lage et NUF så slipper man unna både revisor og egenkapital. Ingen dum tanke å gjøre AS til et litt enklere valg for folk som vil starte nye firma.
Det ligger vel en forslag om at NUF registrerte foretak må dokumentere at hovedkontoret ligger i utlandet.

At revisjonsplikten bortfaller for bedrifter med under 5 mill i omsetning synes jeg høres helt greit ut.

Etter de ulike revisjonsskandalene som Enron og Arthur Andersen, Finance Credit og KMPG) så er det nå vanlig at både daglig leder og styrets leder underskriver på et skjema til revisor som egentlig fritar revisorene for deres ansvar som tilsynsorgan.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Kostnadsanslag må alltid multipliseres med pi.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Fordelen med revisjon slik jeg ser det, er at de sender nye unge vakre kvinner til oss hver høst. Standardhevning hvert år inkludert i revisjonshonoraret med andre ord. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
oddgeir skrev:
Fordelen med revisjon slik jeg ser det, er at de sender nye unge vakre kvinner til oss hver høst. Standardhevning hvert år inkludert i revisjonshonoraret med andre ord. ;)
Revisjon SUGER. Revisorer suger IKKE. Desverre 8) 8) 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Revisjon for småbedrifter er et stort problem. Selv om bedriften har sitt på det tørre så blir man gjerne utsatt for en del ting som er helt unødvendig. Her er noen eksempler på hva jeg har opplevd:

1: Revisorfirmaet hadde aldri vært borti skattefunn og brukte flere titalls arbeidstimer på å sette seg inn i ordningen. Jeg hadde selv brukt en konsulent til dette, og de satt på telefon med ham time ut og time inn. Til slutt hadde de fortsatt ikke forstått systemet helt, og det endte med at jeg måtte forklare dem at det de hadde fått var riktig og med sterk motvilje godkjente de det.

2: Selv om revisjonsfirmaet fikk papirene i god tid før alle frister, og selv om alt de "manglet" fantes i papirene de allerede hadde fått, systematisk og i sin skjønneste orden, så var regnskapet "så komplisert og uoversiktlig" at det tok til langt ut i september før de hadde fått revidert ferdig (år etter år) og kostet selvsagt ikke UNDER 50 000 (med omsetning under 2 mill).

3: De tingene det ble stilt spørsmål ved var utført slik revisor hadde bedt oss om å gjøre det.

4: Den revisor som praktiserte hos oss var selvsagt en lærling (den yngste kvinnen i firmaet) som åpenbart kunne enda mindre regnskap enn meg og allikevel ble fakturert over 800kr/time.

5: Han som stod som ansvalig revisor ga beskjed om at han skulle innom noen bedrifter i området, og ville stikke innom og hilse på. Jeg holdt på med varelagertelling, og da han kom innom lurte han på hvilke tall jeg hadde kommet frem til. På fakturaen senere hadde de fakturert kjøring begge veier, samt et langt møte hos meg med innhold "bistand ved telling av varelager". En tusenlapp pr time for å kjøre Audi A8 er jo fair...

6: Denne "Bistanden" bestod i at jeg måtte forklare ham at vareforbruk var innkjøpte varer + endring i varelager+fraktkostnader og andre kostnader direkte tilknyttet varene. Det tok meg omkring en time å få ham til å forstå det. Inkludert i denne timen var at jeg ringte en annen revisor og en regnskapsfører for å få klarlagt at min versjon stemte.

7: Vi sendte en kapitalutvidelse til revisojonsfirmaet. Etter en rekke purringer der månedene gikk fikk vi endelig tilbakemelding på saken etter et halvt år. Da måtte de ha all dokumentasjonen på nytt fordi den var så gammel.

8: Da var vi i full gang med neste års oppgjør og ble nødt til å bruke de samme ett år til siden det er umulig å bytte revisor midt i årsoppgjøret. Jeg sa i fra at vi egentlig ikke ønsket dem som revisor, men at det var et tidspunkt der det ikke er mulig å bytte revisor. Som svar på dette brukte de ekstra lang tid og skrev slike kryptiske meldinger i revisjonsberetningen som gjør at andre revisorer skyr deg som pesten, også sørget de for å trekke seg som revisor etter at de hadde signert papirene, men før de hadde sendt dem til oss slik at det hele skulle se ekstra stygt ut.

Så i løpet av 3 år brukte jeg omkring 3 måneders arbeid (nesten 1/10 av min totale arbeidstid altså) på revisorpjatt som kort og godt ikke var riktig. Vi måtte bruke 2 regnskapsførere på si, samt en hyggelig revisor som ikke fakturerte noe for å svare på noen spørsmål, for å faktisk få fastslått at ingen av disse sakene egentlig var noe som helst.

Om vi hadde snytt 50 000kr på skatten i stedet for å ha revisor ville det offentlige allikevel tjent på det.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
oddgeir skrev:
All den tid horer er billigere, kan faget sitt bedre, er mer interessante som mennesker, medfører mindre arbeid, har større interesse av å utføre sitt arbeid skikkelig, ikke fakturerer deg timer som gjelder arbeid for andre kunder og har generelt høyere moral ser jeg ikke helt hvorfor det skal være et argument FOR revisorer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Desverre et klassiskt og ikke sjeldent forekommende tilfelle du beskriver der, Snickers! Been there, done that.

(Ehh... gjelder ditt eksempel på erfaring med revisor, og ikke ditt eventuelle forhold til gatens løse fugler 8) 8)) Selv om jeg er en dyrevenn.. :eek: :eek:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Men fugler er da også dyr?

[OT]
Jeg har fått et annet syn på prostitusjon og prostituerte allerede halvveis i Paulo Coelhos "11 minutter". Forøvrig en fantastisk forfatter.[/OT]

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Ja, fugler er oså dyr. Og de løse er jævla dyre, for å si det sånn. Har jeg hørt da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg stod og slo lens bak et tre i nærheten av Rådhusplassen trikkeholdeplass på vei hjem fra en konsert for et år siden. Da hørte jeg en kvinnestemme rett ved siden av meg si:

A nice massage for you Sir? Only one hundred krona. ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Hmm.... la meg gjette. Du mistet en trikk?? ;D ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Jeg gjorde tjeneste på KNM Oksøy i sin tid. Vi var i Hamburg, og jeg gikk med en gjeng på Reperbahn. Så ble jeg stoppet av en hore som tilbød det meste. Jeg forsøkte å høflig avvise henne og forklarte "I have to follow my friends", mens jeg pekte på dem som var i ferd med å få noen skritts forsprang. Da jeg begynte å gå ropte hun etter meg: "So, gonna fuck your friends? Hæ? Hæ?". Enkelte selgere takler ikke å miste et salg :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Om noen skulle komme i skade for å tro at innlegget mitt var OT, så er det altså ikke det. Det er bare en metafor for denne Hanstad ;D

Topp Bunn