Frakt og sending Rettigheter ved mottatt noe man ikke har bestilt

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Hei,

Jeg har bestilt noen bildeler fra utlandet, betalte med MasterCard og mottok disse i går fra DHL.
Jeg har også blitt trukket det aktuelle beløpet jeg skulle betale fra min MasterCard konto.

I dag kom en ny pakke fra DHL fra samme firma jeg bestilte bildelene, jeg trodde kansje at det var noe mer som ble ettersendt i forbindelse med bildelene som ikke ble med i første kolli, selv om alt så ut til å være med.

Det var imidlertid noe helt annet jeg hadde fått tilsendt.
Jeg har ikke bestilt dette, ikke betalt for det, men har altså nå en eske stående her.

Har heller ikke hørt noe mer fra der jeg bestilte bildelene.

Jeg har søkt litt på nettet og funnet ut at dette er verd ganske mange penger (i 10k klassen).

Hva gjør jeg? Kan firmaet kreve at jeg må betale for dette? Kan de kreve varene tilbake?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du bør kontakte firmaet som har levert varene, og gi beskjed om at du har fått varer som du verken har bestilt eller betalt for, og tilby firmaet å hente disse. Gi også beskjed om at varene inntil videre oppbevares for selgers regning og risiko.

I h.t. kjøpsloven har du en såkalt omsorgsplikt:

§60...... Vil forbrukeren avvise en ting som han eller hun har overtatt, skal
forbrukeren for selgerens regning dra slik omsorg for den som er rimelig etter
forholdene. Vil forbrukeren avvise en ting som er sendt til ham eller henne og
stilt til hans eller hennes rådighet på bestemmelsesstedet, skal forbrukeren ta
vare på den for selgerens regning, dersom forbrukeren kan gjøre dette uten å
betale kjøpesummen eller pådra seg urimelig kostnad eller ulempe. Dette gjelder
likevel ikke dersom selgeren eller noen på selgerens vegne kan ta seg av tingen
på bestemmelsesstedet.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Dette er et firma i USA altså..

C

cruiser

Gjest
Kan vel også være fornuftig å kontakte kortutsteder, ettersom det er betalt med kredittkort og du ikke har fått varene du har bestillt, spesielt siden firma ikke lar høre fra seg.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Joda, varene jeg opprinnelig bestilte kom i går, disse kom i dag.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er et firma i USA altså..
Først: cruiser er inne på noe lurt: God ide å sørge for at kortet ditt ikke kan belastes for disse uønskede varene.

OK - selv om firmaet holder til i USA, gjelder fortsatt omsorgsplikten din. Du kan eventuelt tilby firmaet å la sin representant i Norge - hvis de har noe slikt - hente varene, eller du kan tilby deg å besørge returfrakt - mot forskuddsbetaling av alle kostnader i forbindelse med dette.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Takk for gode tips.
Jeg kontakter kortutsteder i første omgang tenker jeg, så jeg ikke blir trukket for dette.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Se ikke bort fra at noen har gjort en "cock up!" og sendt varer til deg som en annen skulle ha hatt, denne andre har kanskje fått belastet sitt kort.

Det beste er vel å kontakte firmaet med dette som utgangspunkt ( human error ) og spørre hva de ønsker du skal gjøre. Det er vel mulig at du vil kjøpe noe fra dem senere også, og da her du endel puss på godwill kontoen din hos dem.

N

nb

Gjest
Med litt flaks (dog ikke så mye, basert på min ringe erfaring) så er det så mye byråkrati og hassle involvert med å returnere varene at de bestemmer seg for at du bare kan beholde de.

Si ifra hva som har skjedd, worst case er at du må returnere for deres regning.

En liten historie i den anleding. Da jeg studerte fikk en studieforening 25.000 i sponsing av en bedrift. Ved en feiltagelse fikk vi utbetalt dette to ganger. Økonomiansvarlig sa selvsagt fra om saken, men etter litt betenkningstid konkluderte giver med at det regnskapsmessig var såpass vrient og medførte såpass mye arbeid for de at vi bare kunne beholde pengene.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det virker som en bløthjertet bedrift med omsorg for fattige studenter, skulle jeg tro. Det er ikke SÅ vanskelig å tilbakeføre penger. Verre med varer som skal fraktes over landegrenser og slikt...... Men det spørs - hvis vi snakker om varer verdt >10.000 kroner fra USA, kan man aldri vite. Amerikanere kan være gjerrige sånn.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Pakk hendene dypt ned i lomma, spankuler rundt omkring som intet har hendt.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Når man får tilsendt noe ved en feil, finner en lommebok e.l. så kontakter man den som har feilsendt/mistet saken og spør hvordan man kan bistå med tilbakeføring til eier. Er ikke det første innskytelse bør man vurdere en tilværelse som huleboer, da man åpenbart ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn.

R

Roysen

Gjest
Kjøpsloven gjelder ikke når selger befinner seg i USA. Så omsorgsplikten for varen som spesifisert gjennom kjøpsloven gjelder altså ikke.

Jeg ville sperret kredittkortet slik at selger ikke kan belaste deg for noe du ikke har bestilt.

Mvh
Roysen

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.874
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En bør alikevel gi beskjed til avsender og tilby å returnere for deres regning - spesielt hvis det er et firma en har planer om å kunne handle fra i fremtiden...

Johan-Kr

N

nb

Gjest
Har dette snektet seg ubemerket gjennom tollen (siden du tydligvis ikke har blitt belastet mva) eller kan du regne med at det dukker opp en mva-regning fra speditør om noen dager? Om så er tilfelle så blir saken nok straks litt mer komplisert. Tror ikke det er helt trivielt å få refundert mva om varen skal returneres til utlandet uåpnet.

R

Roysen

Gjest
En bør alikevel gi beskjed til avsender og tilby å returnere for deres regning - spesielt hvis det er et firma en har planer om å kunne handle fra i fremtiden...

Johan-Kr
Det er åpenbart.

Mvh
Roysen

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Når man får tilsendt noe ved en feil, finner en lommebok e.l. så kontakter man den som har feilsendt/mistet saken og spør hvordan man kan bistå med tilbakeføring til eier. Er ikke det første innskytelse bør man vurdere en tilværelse som huleboer, da man åpenbart ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn.
Hele vår tilværelse er bygget opp av huleboere.....

Men hvis mottaker av disse deler selv vil - er det jo ingen som kan nekte ham å selv in person returnere de mottatte deler - tror jeg.
Hvis han ikke er svartelistet hos reiseselskaper / flyselskaper da.....

Men avsender kan ikke avkreve ham betaling for varer han ikke har bestilt.
I så fall ville det vært lett å få underskuddsbedrifter opp på fote.

Bare å sende usolgte varer til kretti og pletti for så å forlange betaling for dette.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Men hvis mottaker av disse deler selv vil - er det jo ingen som kan nekte ham å selv in person returnere de mottatte deler - tror jeg.

Bare å sende usolgte varer til kretti og pletti for så å forlange betaling for dette.
Det er vel ingen som har ment at selger kan kreve betaling, og det er ingenting som tyder på at det har vært selgers motivasjon heller.

Den klart mest sannsynlige forklaringen er den som Spiralis lanserte: Noen har rotet med forsendelsen.

Å i det hele tatt spørre om hvilke rettsregler og rettslige tvangsmidler stakkaren som ikke har gjort mer galt enn å blingse med noen ordrenummere har for å få varene tilbake er diskvalifiserende.

Dagsplan:
-Stå opp før naboen, ta avisen hans
-frokost
-legge ut feilsendte ting på Finn
-Kjøre til restaurant med "Spis så mye du vil buffet"
-bulke en annen pil under parkering - deretter finne en parkeringsplass litt unna og late som ingen ting
-sørge for å etterlate full tallerken på bordet når jeg har spist
-Kjøre rulletrapp på Oslo City - stå til venstre
-ta trikken, føttene på setet tvers ovenfor, sette ryggsekken på setet ved siden av når trikken begynner å bli full
-gå på offentlig toalett - ikke løfte på ringen, pisse den helt ned
-dra hjem, fise i trappegangen før jeg går inn

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Det er vel ingen som har ment at selger kan kreve betaling, og det er ingenting som tyder på at det har vært selgers motivasjon heller.

Den klart mest sannsynlige forklaringen er den som Spiralis lanserte: Noen har rotet med forsendelsen.

Å i det hele tatt spørre om hvilke rettsregler og rettslige tvangsmidler stakkaren som ikke har gjort mer galt enn å blingse med noen ordrenummere har for å få varene tilbake er diskvalifiserende.

Dagsplan:
-Stå opp før naboen, ta avisen hans
-frokost
-legge ut feilsendte ting på Finn
-Kjøre til restaurant med "Spis så mye du vil buffet"
-bulke en annen pil under parkering - deretter finne en parkeringsplass litt unna og late som ingen ting
-sørge for å etterlate full tallerken på bordet når jeg har spist
-Kjøre rulletrapp på Oslo City - stå til venstre
-ta trikken, føttene på setet tvers ovenfor, sette ryggsekken på setet ved siden av når trikken begynner å bli full
-gå på offentlig toalett - ikke løfte på ringen, pisse den helt ned
-dra hjem, fise i trappegangen før jeg går inn
:p - tar du over for Fleksnes ...

Topp Bunn