Rett utenfor stoveglaset

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Snakk om og bo i naturlige omgivelser

Det var totalt 4 stk som holdt på i over en time

Disse blider ble tatt i går og lagt ut i lokalhende

For dere som lurer så er dette havørn

8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjempeflotte dyr. En gang jeg gikk tur hadde jeg en sånn sirklende over hodet mitt bare 30-40 meter oppe. Den holdt på sånn så lenge at jeg begeynte å lure på om den hadde skumle hensikter. Så oppdaget jeg at det gikk en dame bak meg med en liten hund, lurte på om det var den den hadde i kikkerten... ;)

Flott å se sånne, bare synd de ikke tar hensyn og peprer kysten med vindmøller som tar knekken på disse..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Vakkert!

Det minner meg om en gang ei ung havørn nesten fløy på meg. Jeg var på fisketur ute på svabergene hjemme, jeg svingte rundt en bergnabb og overrasket ørna, som sto ute på pynten vent rett i mot meg, et par tiltals meter lengre fram. I løpet av en liten evighet (antagelig et lite sekund eller så) sto vi å så på hverandre, begge to like forfjamset, før ørna hopet i mot meg og tok til vingene. Den seilte rett i mot og «like» over hodet mitt (det var sannsynlig vis bedre klaring enn det jeg opplevde og det jeg erindrer men ...). Det var nesten så jeg dukket før jeg hørte bruset fra fjærene. Jeg sto ubevegelig og målløs i flere minutter etterpå. Kameraet som var med lå selvfølgelig trygt forvart i lomma på sekken.

mvh
KJ

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Kjempeflotte dyr. En gang jeg gikk tur hadde jeg en sånn sirklende over hodet mitt bare 30-40 meter oppe. Den holdt på sånn så lenge at jeg begeynte å lure på om den hadde skumle hensikter. Så oppdaget jeg at det gikk en dame bak meg med en liten hund, lurte på om det var den den hadde i kikkerten... ;)

Flott å se sånne, bare synd de ikke tar hensyn og peprer kysten med vindmøller som tar knekken på disse..

Fasinerende fugler dette.
Det er godt og se bestanden øker men jeg har aldri sett så mange på engang tidligere
for vel 2 år siden så vi to ørner stadig på samme plass da vi drev havfiske(med stang fra båt)
og det kan se ut som di har formert seg og liker seg attpå til,Problemene var jo at turister stjal egg stadigt.
men nå er det gode kontroller og knallharde bøter for denslags fauna kriminalitet.

Fantastiske skapninger. Hvor bor du?
Vestlan du vestland der me bur oppe i ei ur.

Det er lit stas og ha ørner midt i sentrum

8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Fasinerende fugler dette.
Det er godt og se bestanden øker men jeg har aldri sett så mange på engang tidligere
for vel 2 år siden så vi to ørner stadig på samme plass da vi drev havfiske(med stang fra båt)
og det kan se ut som di har formert seg og liker seg attpå til,Problemene var jo at turister stjal egg stadigt.
men nå er det gode kontroller og knallharde bøter for denslags fauna kriminalitet.

Vestlan du vestland der me bur oppe i ei ur.

Det er lit stas og ha ørner midt i sentrum

8)

Bra om bestanden øker, men det har vel gått med en i måneden i snitt oppe på Smøla etter at møllene kom, og nå har de gitt konsesjon til enda flere mølleparker.
Har sett tre stykker på en gang, de så ut som de lekte faktisk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Hadde besøk av fem stykker på en gang på gården min i Nord Trøndelag. Etter størrelsen og årstiden å dømme var det mor far og tre barn. De spankulerte rundt på plena utenfor huset ganske lenge 5-6 minutter og overså oss mennesker fullstendig. Kameraet lå selvsagt inne !

Senere samme sommer var det en som landet på en stor stein helt i vannkanten, og jeg kunne kjøre båten helt inntil steinen og der sto vi og studerte hverandre i godt over 5 minutter på ca 3 meter avstand. Tilslutt ble ørna lei av å se på meg og flakset avgårde. Kameraet lå selvsagt igjen hjemme, skjønt jeg tror den hadde stukket av hvis jeg hadde pekt på den med kamera.

Slike møter gjør nok at man føler seg litt priviligert i forhold til de av dere som bor i storbyer og bare får sett slikt på TV.

edit: tyrkleif

Topp Bunn