Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ligger tomta på laveste punkt i terrenget, eller er det lavere punkt som vannet kan gå til før du får det i hus? Siden du lenser der bort med pumpe og slange fra plassen utenfor huset.
    Du får være glad du har solgt og ikke skal bo der i årene som kommer. Tror nok dette er vær som vil komme ofte i tiden som kommer. Jorda og klima er i stadig endring slik det har vært siden jorda fikk atmosfære.
    Nabo tomta ligg lavere ja. Og der er det en stor kum. Så eg lense alt eg kan bortover mot den.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    6.041
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Nabo tomta ligg lavere ja. Og der er det en stor kum. Så eg lense alt eg kan bortover mot den.
    Det er bra, ser det er vått på Gran nå som er i områder jeg kommer fra. Godt å bo der jeg bor nå, selv om det var hektisk her for 1 uke siden med styrtregn, ras, flom og evakuering.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er bra, ser det er vått på Gran nå som er i områder jeg kommer fra. Godt å bo der jeg bor nå, selv om det var hektisk her for 1 uke siden med styrtregn, ras, flom og evakuering.
    Vi ligge på en liten topp i områder der huset vårt er det som ligg lavast saman med nabo. Etter at hans tomt er slutt så går det enda meir ned. Sikkert 7-8m til lavaste husa i ringen, så er det unnabakke heilt til elva.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sove litt men hadde på vekking pga meldt mykje nedbør rundt kl 03 til kl 08.

    Har ei relativt kraftig lensepumpe, men den bruker vatnet den sende igjønå til å kjøpe ned motor. Og det er på eller av på den. Så kan ikkje sette den til på og så la den gå om det ikkje et vatn. Akkurat no så er det nesten tørt her..
    IMG_20230808_024736.jpg


    So då er det lov til å håpe at det held seg slik. Så sleppe vi unna vatn innunder huset ol.
    Om værvarslet er rett, så går det nok bra. Ikkje heilt trygg endå men getting there.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som vi sei i Ørsta / Volda
    Ej trur været snirta oss..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut til at det går bra. Let pumpa stå i tilfelle det skulle ta seg opp. Ser på meldingane at det er et par tima seinare idag som kanskje kan gi litt jobb til den.

    Her er et bilde som vise huset der vi leigde fyrste leiligheita vår når vi flytta ned.

    ab5d5663-0e39-4ebd-971b-c6af2870be68.jpeg

    Det kvite huset nede i venstre hjørne... Bilde er fra VG igår
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    271
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bare å se i Valdres traktene. I morgen 60mm.
    Lillestrøm 32mm bare småtteri.
    Vi får stå i det. Heldig de om ikke har gamle hus med kjeller.
    Min Netatmo regnmåler registrerte 64,1mm i Oslo vest igår.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.593
    Antall liker
    8.915
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Min Netatmo regnmåler registrerte 64,1mm i Oslo vest igår.
    Noen lokale avik må man jo "regne" med.
    Er vel målestasjoner med gjenomsnitt som blir brukt. Hadde det regnet 64mm i Oslo tror jeg det hadde kommet frem på nyhetene.
    Men mye vann kom det i går og i natt, er vel ikke tvil om det. Det verste var jo nord for oss her nede.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    271
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen lokale avik må man jo "regne" med.
    Er vel målestasjoner med gjenomsnitt som blir brukt. Hadde det regnet 64mm i Oslo tror jeg det hadde kommet frem på nyhetene.
    Men mye vann kom det i går og i natt, er vel ikke tvil om det. Det verste var jo nord for oss her nede.
    Helt klart værre nord for Oslo. Ifjor så var det meste 40mm 16/8 ifølge måleren.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må nok ut å slå på pumpa om litt tenke eg. Ikkje heilt over endå nei. Men mykje roligare idag enn igår. Går nok bra
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.606
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi er over det verste vi også, skal ligge på rundt 32 grader her fremover 🤣
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blei litt snakk om nye plata til Extreme i tråden til Motoren. Så måtte sjølsagt sette det på, på det eg har stående av komponenta.

    Blir spennede å høre heile plata. Ikkje hørt den før.
    Screenshot_20230808_183115_com.luminmusic.lumincontroller.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den plata der må nok kjøpast på lp tenker eg.

    Et anna band eg har netopp oppdaga er Elvellon. Er litt svake for halvtung musikk med kvinnelig clean vokal.

    Kanskje et nytt band for deg også??
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.011
    Antall liker
    8.931
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Den plata der må nok kjøpast på lp tenker eg.

    Et anna band eg har netopp oppdaga er Elvellon. Er litt svake for halvtung musikk med kvinnelig clean vokal.

    Kanskje et nytt band for deg også??
    Takk for tips, tester ut denne EPen nå 👍🏻

     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ne, for hive på litt gammal musikk

    FB_IMG_1691512948696.jpg


    UP your horns
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fe slakke litt av på tempoet før det blir en kort tur i loppekassa.
    Screenshot_20230808_220118_com.luminmusic.lumincontroller.jpg


    Nedbøren har tatt seg skikkelig opp, så må nok ut å sjekke om pumpa må startast opp om ei stond.

    Har begynnt å fylle seg opp utanfor her igjen. Sukk
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tidleg oppe idag. Sliten etter å ha sitte pumpevakt. Har sove like a log.

    Blir nok litt mer pakking idag, tenkte å gjere meg ferdig med ett rom til. Og også få demontert nokre utemøbla.

    Lika å være ute i god tid, samstundes med at ting tek frykteleg mykje tid, rett og slett fordi eg ikkje berre kan kjøre på.

    Er platemesse på Jessheim på søndag, så tenke eg tek meg en tur dit. Burde ikkje kjøpe meir plate no før flyttinga, men ja... Du veit korleis det er.

    Låna en eci 2 med en kompis. Den fikk eg lov til å ta med til Volda slik at eg slepp å vere lydlaus en mnd før der forhåpentligvis blir å få inn nåke betre snacks.

    Sit å lurer veldig på korleis eg skal løyse utfordringen med god lyd, samstundes med at eg ikkje vil forstyrre naboene.

    Screenshot_20230608_135849.jpg


    Soverommet inn til venstre ligg lengst unna nabo på samme plan og ligg øver boden til leiligheita under. Der bor det ei dame opp Ø åra som gleda seg til det kom folk i hus. Musikk var det berre å spele. Hun har soverommet sitt under mitt kjøkken.

    Det rommet der er vel om eg huska rett 310x430cm

    Stua er 630cm x 450cm fra vegg til nabo og til den lille utstikkaren av en vegg ved altandøra. Siden det er vedfyring der, så blir nok ikkje høytalerne ståande på den sida og en evnt sofa bør stå med ryggen et stykke vekk frå den.

    Screenshot_20230629_154921_com.facebook.katana_edit_902626686552371.jpg

    Ser akkurat ovnen til høgre.

    Så kanskje et par skikkelig gode stativ høgtalarar på soverommet og et enklere oppsett i stua. Eller et skikkelig oppsett i stua og enklare på soverommet eller skikkekig oppsett begge plassa. Veit kva for høgtalarar eg har lysst på. Spørst berre om dei passa...
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    438
    Antall liker
    531
    Sted
    Brøttum
    Kan jo bygge ei plattform stående på 48*48 konstruksjonsvirke og u-boats fra avshop for å forminske vibrasjoner nedover/utover i rommet, eventuelt bygge plattformen såpass lang at du sitter på den selv også. Det kan jo gjøres ganske kreativt med parkett eller annet gulv oppå. Da kan man vel trygt gå for gulvstående med minst en liten subwoofer i alle fall, bekle stueveggen med isolerende/støydempende materiale er ikke sikkert er så dumt hvis du har tenkt til å spille på litt volum (som jo er gøy en gang i blant).
    Tror jeg hadde gått for samme-ish løsning der jeg skulle hatt et anlegg nr.2 og evt nr.3/nr.4 også, hvis jeg hadde brydd meg om andre i husstanden. Man kan jo uansett forholde seg til moderate subwoofere i 8-10" størrelse som ikke går til 10hz på full fres også, men noe som ruller av en del tidligere.
    Jeg er nå blitt veldig glad i aktive høyttalere de senere årene da man slipper å tenke på effektforsterker i så måte, hadde aktive fronter i kinoen før og nå er hele LCR aktiv. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.606
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan fort være at noen flate høyttalere fra Frankrike kan bli litt vanskelige å plassere der, men det finnes så mye annet snacks i verden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan fort være at noen flate høyttalere fra Frankrike kan bli litt vanskelige å plassere der, men det finnes så mye annet snacks i verden.
    Nja spørst litt igrunn. Trur at en av modellene vil passe kjempegodt i stua. Kanskje ikkje i det soverommet, sjøl om eg har prøvd det paret eg hadde i ett av dei små romma her. Det fungerte veldig mykje betre enn eg hadde trudd.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.606
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nja spørst litt igrunn. Trur at en av modellene vil passe kjempegodt i stua. Kanskje ikkje i det soverommet, sjøl om eg har prøvd det paret eg hadde i ett av dei små romma her. Det fungerte veldig mykje betre enn eg hadde trudd.
    Mulig de er lettere å få til enn Magnepan...?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn