Restaurere utvendig finish på eldre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Hei
    Jeg håper noen kan hjelpe meg med å komme i gang med oppussing og restaurering av noen høyttalere der kassen har sett bedre dager.
    Elementene ser ok ut og fronten har vært beskyttet av front grill. Så det er selve kassa som må pusses opp.

Kassa er slitt og det har kommet et lite lag av spray mailing. Den har vel antagligvis et finer lag, så man må være forsiktig med å bruke sandpapir.

Så hvordan gjør man dette?
    Hvor grovt papir begynner man med og slutter med?
    Hva slags produkter brukes til å få farge igjen (tror det er en teak-aktig farge)? Jeg tipper man trenger både farge og noe som får opp glansen igjen?

Wood before repair.jpg

Det er ikke like ille som den til venstre, men en blanding av de to andre, med litt spraymaling på den ene..

Håper noen tar seg bryet med å lære opp en ufaglært!

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Takk for den, men jeg håpet å fikse den uten å måtte bytte folie/vinyl.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Følger denne. Har et par høyttalere kledd med palisander-finér som trenger litt stell. De er nok ikke så "ille" som trådstarter sine - men noen små hakk og missfarging finnes. Har vært i kontakt med en møbelsnekker som kunne se på det, men han er i en flytteprosess og travel.

Og folie er uaktuelt. :)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Jeg vet ikke med deg, men jeg finner det vanskelig å finne de rette produktene i en jungel av produkter. Derfor trenger jeg produsent og type, samt hvordan å bruke de. Teskje. :cool:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Jeg vet ikke med deg, men jeg finner det vanskelig å finne de rette produktene i en jungel av produkter. Derfor trenger jeg produsent og type, samt hvordan å bruke de. Teskje. :cool:
    Utfordrende! Men masse å finne på nett, og også bøker å kjøpe – spørs hvor mye du vil legge i det. Problemet(?) ditt er at du muligens må pusse ned (ser slik ut på bildene), og med bare en tynn "hinne" av finér så må man være utrolig forsiktig. Så er det jo behandlingen etterpå; fiksing av dypere riper og evt. hakk, samt, som siste step - voks eller lakk.

Hvis høyttalerne er på en eller annen måte er verdt å satse på (av nostalgiske grunner / kanskje sjeldne ...), så hadde jeg kontaktet en møbelsnekker og innhentet råd.

Men ingen teskjeråd å komme med pr. nå

De jeg skal ta for meg er relativt sjeldne (tror jeg) og jeg vil egentlig gjøre minst mulig med dem. Det er noen kanthakk / slitasje som bør ses på, og det tror jeg er en oppgave for fagfolk ...

IMG_0324_2.jpg IMG_0338.jpg IMG_0339.jpg IMG_0340.jpg

Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    13.972
    Sted
    London
    Jeg har gjort noe liknende med høyttalere laget i tynne lag med kryssfiner. Slipte først med 800 papir uten vann og la deretter tre lag med møbelvoks. Lot hvert lag tørke og deretter polert med maskin.
    Eneste regel er å prøve et lite område hvor det ikke vises så godt. Gjerne på undersiden hvis de står på stativ

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Utfordrende! Men masse å finne på nett. Problemet(?) ditt er at du muligens (ser slik ut på bildene) må pusse ned, og med bare en tynn "hinne" av finér så må man være utrolig forsiktig. Så er det jo behandlingen etterpå - voks eller lakk etc.

Hvis høyttalerne er på en eller annen måte er verdifulle (og kanskje sjeldne...), så hadde jeg kontaktet en møbelsnekker og innhente . De jeg skal ta for meg er relativt sjeldne (tror jeg) og jeg vil egentlig gjøre minst mulig med dem. Det er noen kanthakk som bør ses på, og det tror jeg er en oppgave for fagfolk...
    De er ikke så sjeldne (B&W DM2 mk2), men de er jo verdt noen tuesenlapper og jeg kunne tenke meg å får de fine.

Jeg ser på YouTube at det er mulig, men produktene de bruker er ofte ikke å få i Norge, så jeg trenger noen erfaringsråd rundt hvilke produkter og hvordan.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Jeg har gjort noe liknende med høyttalere laget i tynne lag med kryssfiner. Slipte først med 800 papir uten vann og la deretter tre lag med møbelvoks. Lot hvert lag tørke og deretter polert med maskin.
    Eneste regel er å prøve et lite område hvor det ikke vises så godt. Gjerne på undersiden hvis de står på stativ
    Ikke noe farge? Bare møbelvoks?
    Hvilken?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.044
    Sted
    Bergstaden
    Har hørt man kan bruke Liberon beis eller olje til ting som dette. Det går også an å spørre om råd i en fargehandel som selger teakolje og lignende produkter.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Tror jeg hadde igangsatt (forsiktig!) pussing først - så hadde jeg fokusert på evt. videre behandling (lakk, voks..) hvis resultatet ble bra og du ikke pusset gjennom finéren.

aloz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    Står noe her;

2

2xJ

Gjest
    Tja...... Først ville jeg rengjort dem med rødsprit, da er man litt mer sikker på at man ikke pusser ned smuss/fett som kan påvirke olje/beis lakk prosess etterpå.
    Så ville jeg fått tak i en fillt pussekloss (altså et sted mellom medium og hard) for og ha pussepapir på. Tror jeg ville brukt 320 korning/papir.
    Start med og pusse veldig løst for og få bort de merkene som du har. Puss MED veden, ikke på tvers og ikke sirkulære bevegelser.
    Vær forsiktig !! Bytt papir ofte. Viktig og ikke gni ting mer enn nødvendig inn i treverket.
    Når ønsket resultat er oppnådd, støvsug med mykt kost og få bort alt støv.
    Rengjør forsiktig igjen med rødsprit.

Har ikke så stor erfaring med Liberon, men det er noe du får tak i på dem fleste steder. Brukt gjerne olje, da man kan ta det i flere omganger til ønsket resultat er oppnådd. Viktig og ikke ta på for mye om gangen.. tynne lag er lettere og kontrollere farge.. glød osv.. til det er som du vil at det skal være.
    Start evnt med for lys farve enn for mørk.....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Står noe her;
    Takk for den!
    Men det sto lite om produkter som eksisterer i dag, vet du noe mere om dette?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Har hørt man kan bruke Liberon beis eller olje til ting som dette. Det går også an å spørre om råd i en fargehandel som selger teakolje og lignende produkter.
    Problemet er at disse "lignende" produktene er vanskelig å finne. Jeg har prøvd noe sånn før og det jeg kjøpte ble ikke sånn som det så ut i butikken overhodet! :p

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.044
    Sted
    Bergstaden
    Problemet er at disse "lignende" produktene er vanskelig å finne. Jeg har prøvd noe sånn før og det jeg kjøpte ble ikke sånn som det så ut i butikken overhodet! :p
    Nei, ser den. Men det er litt derfor jeg foreslår å spørre noen som jobber med og forhåpentligvis kjenner produktene de selger for mer spesifikke råd. :)

Vet også at noen bruker f.eks. Mahogany restorer og blander i teakolje for å få den fargen de vil ha, men det er selvsagt alltid lettere å få ting mørkere enn lysere.

Steder jeg ville spurt om hjelp er velassorterte fargehandler med flinke ansatte, og også faktisk butikker som selger produkter til båt. Mye teak og sånn på båter, så de har nok både erfaring og kunnskap, pluss produkter som kan funke.

Ikke at du ikke får gode svar ved å spørre her inne, men i butikker er det kanskje lettere å få produktspesifikke svar til ditt bruk. :)

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.951
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driver litt med oppfiksing av høyttalere. Det er flere måter å gjøre dette på, det kommer veldig an på hvilken overflate og hva som er gjort med den fra fabrikk. Det trenger ikke være så komplisert å få til et greit resultat. Hvis det er finer, og denne er oljet fra fabrikk, så er det gode sjanser for at man kan få et bra resultat, hvis skadene ikke er for dype. Nedpussing med 120-180 papir, gjør grundig rent, og olje opp på nytt to strøk med voksolje. Før siste strøk pusse lett med 240 papir. Pusse MED retning på fiberen!

Er det dype skader må man finere på nytt for penest resultat. Dette er heller ikke så komplisert, men lurt å snakke med noen som har gjort det før.
    Er høyttaleren lakket kan man også fikse dette greit, men det bør brukes samme eller liknende lakk hvis ikke hele kassen skal nedpusses.

Finertykkelsen er ofte bare 1mm eller mindre, så man bør absolutt ikke overdrive pussingen. Gjør man det må man legge på ny finer.

Trenger du mere hjelp kan du sende meg en PM. Det er et stort felt hvis man skal innom alt, og det er en del feller å gå i.

2

2xJ

Gjest
    Om man pusser igjennom finer så MÅ man nødvendigvis ikke bytte, men det kreves lit stødig hånd og kunnskap for og "farge" det stedet ;)

Som møbellakkerer så må man noenganger hjelpe snekkere som har vært litt uvørne ;)

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.951
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Om man pusser igjennom finer så MÅ man nødvendigvis ikke bytte, men det kreves lit stødig hånd og kunnskap for og "farge" det stedet ;)

Som møbellakkerer så må man noenganger hjelpe snekkere som har vært litt uvørne ;)
    Hehe, kjenner veldig godt til dette ja. Noen ganger så er fineren så ekstremt tynn at pussing nesten er utelukket på skraper og småstreker. Har pusset gjennom noen ganger og må da "fuske" litt...:p

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Hvis fineren tåler det: Får du rensa/pussa ned? Bruk et fint utvalg sandpapir, få overflaten så uniform som mulig. Deretter bruker du ufarga møbelvoks eller olje, tilpassa den tresorten de er finert med.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.993
    Sted
    Liten by
    Defacto: Hvis fineren tåler det: Får du rensa/pussa ned? Bruk et fint utvalg sandpapir, få overflaten så uniform som mulig. Deretter bruker du ufarga møbelvoks eller olje, tilpassa den tresorten de er finert med.
    Jeg vet ikke helt hva jeg kan. Jeg fikk de gratis i går. Men elementer ser ut til å være bra og den ser bra ut der grillen har vært. Må bare rense med rødsprit og pusse litt forsiktig med 160-200 papir, for å se hva som skjer. Det enkleste hadde vært om bi-voks (med farge?) hadde funket!

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg brukte 400 sandpapir tror jeg, på finer der ellers var hel og ikke skadet, etter det bare en beis i korrekt farge, ikke noe annet, ingen olje, voks eller lignende. Må nevnes dette var på høyttlare forrige eier hadde malt sorte så malingfjerner blev først brukt!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Bivoks er til bord og skjenker. Lys eikefinish kan du bruke Pledge på. Teak og kirsebær har en farge som responderer bra på mandelolje.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.821
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Rens grundig først, deretter forsiktig med fint slipepapir 250-400, og lett hånd.... bedre å begynne forsiktig og se hvor dypt skitten stikker... deretter er det litt avhengig om de tidligere er lakkert eller vokset/oljet.... du kan jo forsøke med en skvett teakolje eller Liberon olje på 400-600 papir, og se hvordan det blir utseende.... så ta det derfra...

2

2xJ

Gjest
    Jeg brukte 400 sandpapir tror jeg, på finer der ellers var hel og ikke skadet, etter det bare en beis i korrekt farge, ikke noe annet, ingen olje, voks eller lignende. Må nevnes dette var på høyttlare forrige eier hadde malt sorte så malingfjerner blev først brukt!
    Beis er meget upresist og si !! Rett ut så sier det ingenting.
    Vannbeis ?
    Lakkbeis?
    Oljebeis?
    Ingen av delene er enkelt for og få pent resultat.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pledge? Inneholder ikke det silikon? I såfall: styr unna, det vil avvise stort sett all annen sluttbehandling, og er et herk å fjerne.
    +1 for Liberons produkter, de har også et sett voksstifter for å fylle dype riper.

• Liker

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.425
    Pent langt ifra men langtifra pent

Fra dette

1652036497220.png

til dette

1652036545461.png

med kun bruk av stålull dynket i møbelpuss. Og til slutt litt touchup med sprittusj.

Stålullen vil fjerne mindre skader og samtidig raspe opp litt fargepigmenter som fylles i skadene sammen med oljen i møbelpussen. Skaper en halvmatt finish som også hjelper å skjule skader.

Metoden har vist seg spesielt effektivt på palisander kabinettene fra Tandberg.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.821
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oljebeis er for utendørs bruk... for møbler og slikt gjelder enten vann- eller spritbasert beis. Liberon har en del ferdigblandete beiser som er spritbasert... Ellers så fører en del velassorterte fargehandler Herdins beiser... mye finnes også på nett....
    Etterbehandling avhenger av forskjellige ting.. lakk er slitesterkt men vanskelig å fikse i ettertid.... møbeloljer kan korrigeres.. hardvoks fungerer også, og kan også inneholde farge slik at man får en fargetoning som tildels også maskerer mindre skader....

• Liker
    2

2xJ

Gjest
    På nytt trevirke, så er det penest med vannbeis, med påfølgende klarlakk.
    OM man vet hva man holder på med.. tren gjerne på noe annet (avkapp eller plater)
    ALLTID i fiberrettning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn