Restaurantips Oslo-Fullt på Oscarsgate

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei dere.

Skal besøke hovedstaden i slutten av August og hadde sett for meg en kveld med min kone på Oscarsgate. Men dessverre; allerede fullt.

Jeg har selv tenkt på alternativer; Ylajali, Alex Sushi og Maaemo.

Er ute etter mat på øverste klasse, gjerne en 7-9 retter. Har vært på de fleste toppretaurantene i Oslo, men det begynner å bli en stund siden og jeger usikker på tilstanden for tiden.

Veldig takknemlig for tips!

Med hilsen¨'

Lars

M

Mr-T

Gjest
Statholdergården (nede i kjelleren, ikke 1.etg) er mitt tips. Selv surpompen Erik Fosnes-Hansen ga terningkast 6, noe jeg er helt enig i. 10-retter til 600 spenn, nesten ikke til å tro.

Edit: åpner først 3/8

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Stadtholdergården (nede i kjelleren, ikke 1.etg) er mitt tips. Selv surpompen Erik Fosnes-Hansen ga terningkast 6, noe jeg er helt enig i. 10-retter til 600 spenn, nesten ikke til å tro.
Surpomper har ofte de beste smaksløkene. ;D

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Statholdergården (nede i kjelleren, ikke 1.etg) er mitt tips. Selv surpompen Erik Fosnes-Hansen ga terningkast 6, noe jeg er helt enig i. 10-retter til 600 spenn, nesten ikke til å tro.

Bra tips, har kun vært i den andre restauranten.

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Palace Grill er min største favoritt i byen. Vært der mange ganger. Leverer alltid topp mat og en artig opplevelse i en avslappet atmosfære. Ulempen -hvis man kan kalle det det- er at det ikke er bordbestilling. Så det gjelder å være på plass litt før kl 17 om man skal sikre seg bord. Har man litt tid er det ikke noe problem, baren har nok av drikkevarer mens du venter :)

Oscarsgate var en skuffelse for min del. Maten var for all del veldig bra (dog ikke noe spesielt bedre enn Palace Grill), men stemningen der var alt annet enn hyggelig etter min mening. Jeg trenger ikke bli talt til som "herre", og når en uheldig servitør skumpet over et vannglass tror jeg han unnskyldte seg ca 20 ganger (og det er ikke å overdrive). Det hele ble veldig påtatt og anstrengt. Når jeg drar ut for å spise er det for å ta det med ro med god mat og drikke, og sånn sett er ikke Oscarsgate en restaurant jeg vil besøke igjen.

ORO har jeg også hatt en fin opplevelse på. Ylajali holder visst en meget bra standard for tiden også.

8

8x12_TOM

Gjest
Mr-T skrev:

For nesten to år siden var et vennepar av meg der og koste seg en helaftens med dertil drikke( han drakk bare vann). Husker ikke hvor mange retter det var men regningen var drøy, nesten 9000,- Det må ha vært i 1.etg

8

8x12_TOM

Gjest
oyvind skrev:
Oscarsgate var en skuffelse for min del. Maten var for all del veldig bra (dog ikke noe spesielt bedre enn Palace Grill), men stemningen der var alt annet enn hyggelig etter min mening. Jeg trenger ikke bli talt til som "herre", og når en uheldig servitør skumpet over et vannglass tror jeg han unnskyldte seg ca 20 ganger (og det er ikke å overdrive). Det hele ble veldig påtatt og anstrengt.
Det må være spesielle folk som liker den slags oppvarting. f.eks skulle du være så uheldig å miste kniven på gulvet, kommer servitøren ilende til med en ny kniv for så og unnskylde hendelsen med ærbødige bukk

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
4
Cru vin & kjøkken i Industrigata på Majorstua er absolutt å anbefale om de er glad i fransk mat og vin. Ujålete sted med sans for kvalitet.

Jeg istemmer også i anbefalingen av Stattholdergårdens Mat & Vinkjeller. Det er vanskelig å finne så god kvalitet til den prisen. Etter at de pusset opp for omtrent et år siden kastet de ut det litt hyttepregede interiøret med noe mer moderne og freshere, og ikke minst er akustikken blitt hyggeligere der nede under takhvelvingene.

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
37
Grefsenkollen eller Feinschmecker ?

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
Maaemo får min varmeste anbefaling dersom du ønsker en matopplevelse utenom det vanlige. Esben og Pontus har lagt listen veldig høyt og de når den med bravour! Du finner ikke noe som likner i Norge pt og det er kanskje best å spise der før det blir månedsvis med venting for å få bord.

Et annet sikkert sted er Restaurant Strand. Det ligger riktignok 10 min utenfor sentrum, men er IMHO det beste spisestedet i omegn. Kortreist, naturlig mat og de har en meget spennende vinliste med fokus på naturviner. Stedet drives av guttene bak Flavours og avgåtte Falcon Crest (bla Tom Victor, verdens nestbeste kokk).
http://www.restaurantstrand.no/

Dersom du vil ha bistromat er Le Benjamin på Løkka et sikkert stikk.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.625
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Grefsenkollen åpner igjen 3. August. Var der oppe for et par dager siden.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Åpenbart et alternativ. Hvordan kommer man seg dit? Taxi...?

marius78

Medlem
Ble medlem
19.10.2009
Antall liker
0
larkrla skrev:
bambadoo skrev:
Stemmer også for Grefsenkollen. Flott plass, god mat og en fantastisk utsikt. Det går buss opp, husker ikke nummer i farten. Ellers er vel taxi et alternativ ja. Er gode parkeringsmuligheter, men det er vel kanskje ikke noe alternativ om man ser for seg en helaften...

N

nb

Gjest
larkrla skrev:
Jeg har selv tenkt på alternativer; Ylajali, Alex Sushi og Maaemo.
Ylajali har blitt veldig bra (dvs har alltid vært bra, men er betydelig bedre nå). For øvrig angivelig en av de billigste plassene i verden å konsumere virkelig gode viner. Var der med en temmelig bespist herremann fra London, han trodde knapt sine egne øyne da han så hvor lave prisene var på en del fjonge franske viner på vinkartet.

Alex Sushi er også veldig bra, men det er jo en ganske annen type mat enn de typiske ørtenretters-restaurantene.

Stry dog unna Feinschmeker av topprestaurantene - det er lenge siden jeg var der, men det fremstår som og blir omtalt som usedvanlig satt. Godt håndtverk, men lite spennende.

Kjelleren til Statholdergaarden er et bra forslag, veldig god mat, rimelig og svært ujålete. Palace grill er som nevnt veldig bra, men siden de ikke tar bestillinger er det skikkelig lotteri om man får bord eller ikke.

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
marius78 skrev:
larkrla skrev:
bambadoo skrev:
Stemmer også for Grefsenkollen. Flott plass, god mat og en fantastisk utsikt. Det går buss opp, husker ikke nummer i farten. Ellers er vel taxi et alternativ ja. Er gode parkeringsmuligheter, men det er vel kanskje ikke noe alternativ om man ser for seg en helaften...
Synes maten der var for varierende, og det er første gang jeg har betalt såpass mye for et måltid uten å spise opp. Det var rett og slett altfor salt. Litt uoppmerksomme servitører også. Vinvalgene var for øvrig gode. Føler det har blitt litt det samme som Ekebergrestauranten som også kan skilte med en enorm beliggenhet, men vakler litt mtp kvalitet og gjennomføring.
Jeg hadde utelukkende hørt bra ting, og det ser ut som flere her har hatt en god opplevelse, så mulig vi var uheldige på vårt besøk.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
4
oyvind skrev:
Jeg hadde utelukkende hørt bra ting, og det ser ut som flere her har hatt en god opplevelse, så mulig vi var uheldige på vårt besøk.
Det er vel noe av hva man betaler for i den ligaen...proffesjonalitet...slik at man ikke er utsatt for uheldige kvelder.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
baluba skrev:
Blitz-kafeen? ;D 8) ::)

spiste makaroni med ketchup for 15 kr der en gang for ca. 20 år siden.
fantastisk godt!
brukte lommepengene på tog fra tønsberg til oslo for å intervjue stein lillevolden for skoleavisa, og hadde gått sulten hele dagen.

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
oyvind skrev:
Det er vel noe av hva man betaler for i den ligaen...proffesjonalitet...slik at man ikke er utsatt for uheldige kvelder.
Det er jeg helt enig i! Til den prisen skal det jo ikke glippe. Om det var en uheldig kveld eller ei, så blir det nok lenge til neste besøk for min del.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Er godt kjent med Palace, var der senest i vår. De leverer alltid, men i og med at man nok må være der kl 15 på en lørdag for å få bord passer ikke det denne gangen. Feinscmecker er uaktuell, det samme er Stadholdergaarden. De er for erkeklassiske. Men er åpen for Stadtholderens krostue i kjelleren.

Tror vi velger en sentrumsrestaurant denne gangen og dermed faller Grefsenkollen bort.

Stadig er det Ylajali, Maaemo og Alex Sushi som er mest aktuelle kjenner jeg.

Er det noen som har spist Ichiban-menyen hos Alex og kan si noe om den opplevelsen?

LK

N

nb

Gjest
larkrla skrev:
Er det noen som har spist Ichiban-menyen hos Alex og kan si noe om den opplevelsen?
Veldig bra. Men synest sort meny er betydelig mer value for money. Den Ichiban-menyen inkluderer noen småsære ting som ikke alle liker. Det står muligens fortsatt på nettsidene at den må bestilles i forveien, men har aldri hatt problemer med det. Kjenner noen som nærmest er å regne som møblement på Alex og de går alltid for den sorte.

Det er mye mat uansett hvilken du velger, så dere går neppe sultne derfra.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har lite er faring med Sushi, det finnes ingen Sushi-restauranter der jeg bor eller i nærheten for den saks skyld. Men har jo smakt det noen ganger og liker det godt. Hvis vi først skal på Alex, tror jeg målet blir å få smakt på mest mulig, noen hundringser fra eller til spiller ingen rolle. Jeg ønsker jo egentlig bord på Oscarsgate...

N

nb

Gjest
larkrla skrev:
Har lite er faring med Sushi, det finnes ingen Sushi-restauranter der jeg bor eller i nærheten for den saks skyld. Men har jo smakt det noen ganger og liker det godt. Hvis vi først skal på Alex, tror jeg målet blir å få smakt på mest mulig, noen hundringser fra eller til spiller ingen rolle. Jeg ønsker jo egentlig bord på Oscarsgate...
Alex er veldig, veldig bra. Og noen hundrelapper til eller fra er uansett ikke så nøye. Det er jo en grei måte å finne ut hva du synest om sushi - liker du ikke sushi på Alex så liker du neppe Sushi. Det er for øvrig langt fra det man vanligvis forbinder med sushirestauranter. Det er flere småretter og det er ikke slik at alt er "fisk på et stykke ris som dyppes i soyasaus". Presentasjonen er også milevis over det som vanligvis presenteres på slike restauranter.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det ble Ylajali og det var veldig bra, og et godt steg opp fra forrige besøk der.

Tok 8-retteren, men ble tilbudt å utvide den med østers først, og Kobe-biff senere i menyen og slo til. En soleklar anbefaling og helt klart på nivå med andre restauranter i hovedstaden som innehar Michelin-stjerne. Prismessig som andre topprestauranter, men har registrert at det går an å gjøre gode vinkjøp der. VI gikk imidertid for vinpakken.

Vi bodde på et, for meg, nytt hotel også. Rica G20 i Grensen. Veldig hyggelig bekjentskap også det, spesielt frokosten var på et annet nivå enn de fleste hotellene jeg har bodd på i Oslo.

R

Roysen

Gjest
Det var som søren at jeg ikke så denne tråden før. Jeg håper du hadde en fin kveld på Ylajali. Det var et meget godt valg i henhold til min gane. Restaurant Osarsgate er helt klart byens beste restaurant rent kulinarisk. Eier og kjøkkensjef Bjørn Svensson (ex Bagatelle og El Bulli) bruker å ringe meg for å teste sine nye menyer før de gjøres tilgjengelig for gjestene.

Dersom det var fullt der ville jeg definitvt gått for Maemo. Denne restauranten kjæler ekstra med detaljene for hvordan kombinasjonen av mat og drikke skal matche. For de som går dit burde man helt klart la Somelier Pontus (tidligere Somelier hos Bagatelle) få styre drikkevalget. Her får du bare et spisealternativ som er en 8-retters meny. Til slutt vil du få tilbud om en ekstra dessert. Selv om man er litt mett etter måltidet vil jeg absolutt på det sterkeste anbefale å ta med seg denne desserten. Den er måltidets absolutte høydepunkt og den beste desserten jeg har spist. Iskrem laget på brunet smør. Det høres ikke så spennende ut, men du verden for en smaksbombe.

Ellers ville også mitt tredjevalg vært Palace Grill. Her må man dog møte opp i god tid før åpningstid og skrive seg på liste for å få bord da det ikke taes i mot reservasjoner. Dette er en virkelig spennende restaurant med et sprudlende personale. Ikke vær overrasket dersom du får en klem eller et kyss på kinnet dersom du gir komplimenter om serveringen eller maten.

Alex Sushi er definitivt et "overhypet" sted. Fisken er fersk, men utvalget er begrenset og de legger ikke 5 kalorier energi i å fornye menyen sin for at gjestenen skal finne det interessant å komme tilbake litt oftere enn bare av og til. Jeg var stamgjest her i mange år men ble til slutt lei. Bedre kvalitet kan definitvt finnes på sushibaren på Nodee Asian Dining. Det er hit jeg går når jeg skal få min "sushi fix". Siden de åpnet i 2003 har jeg vært her i hvert fall en gang i måneden. Spørr etter head chef Pat og be ham lage hans anbefaling for dagen - og gled deg.

Når det gjelder sushi skjer det definitivt mye spennende i Oslo om dagen. Det har nettopp åpnet en ny restaurant på Tjuvholmen som heter Hanami som har som mål å ta opp kampen med Alex Sushi og Nodee om å bli ansett som byens beste sushi restaurant. Samtidig vil Rune Pall & Terje Ness nye restauranthus Onda åpne 20.september. Onda er et to-etagers restauranthus som er bygget der den gamle Herberen lå på Aker Brygge. I første etage på Onda vil det befinne seg to restauranter. Den vil hete Onda Asia og vil være en sushi bar. Det satses også her veldig hardt på å bli den beste i byen. En av landets beste sushikokker er hentet inn for å lede kjøkkent.

Den andre restauarnten i første etage vil hete Onda Seafoodbar og vil være en klassisk sjømatrestauant. I andre etage har Rune Pall & Terje Ness planer om å åpne Norges beste restauarnt med mål om minst to Michelin stjerner. Terje Ness selv blir å finne her.

Ellers finnes det mye god og spennende mat i Oslo. Jeg ville dog for all del valgt hovedrestauranten Statholdergaarden fremfor Krostuen i kjelleren. Selv om sistnevnte er bra, er det langt opp i kvalitet til hovedrestauranten oppe i etagen over. Andre restauranter som man bør ta med seg i vurderingen dersom man virkelig skal ut å spise godt i Oslo er Julis Fritzner i Grand Hotel, Baltazar, Feinschmecker, Oro og Fjord.

Ikke noe av dette kommer selvsagt opp mot Bagatelle fra Hellstrøm-tiden. Jeg hadde et stambord der. Bagatelle som ble nyåpnet uten Hellstrøm er ikke verdt tiden og pengene. Le Canard har nettopp lukket dørene. Restaurant Haga er ikke lenger hva det var og gamle erverdige Annen Etage i Hotel Continental er ikke helt det samme etter at den ble gjenåpnet som Eik Annen Etage.

Jeg vet at dettte kom litt sent for deg Larkla, men jeg tenkte at det kanskje kunne være verdt å ta med seg til en annen gang eller for andre som skal ut og kose seg.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg takker deg for ditt engasjement, veldig hyggelig av deg.

Nå er det slik, at selv om jeg ikke bor i Osloområdet lenger, får jeg stort sett med meg det som skjer i restaurantverdenen. Dette har vært en svært viktig hobby de siste 10-15 årene. Jeg er på kurs/møter i Oslo med jevne mellomrom og sørger alltid for å få med meg en god matopplevelse med meg hjem.

Denne gangen sto det etterhvert mellom to alternativer; Ylajali og Maaemo. Det var litt tilfeldig at det ble Ylajali, men jeg kjenner stedet godt fra før og hadde hørt rykter om betydelig nivåhevning, dette stemte godt.

Palace kjenner jeg godt, var der senest i vår, de leverer alltid.

Av de du nevner er det vel egentlig bare Julius Fritzner jeg ikke kjenner, dvs mange av dem har jeg kun besøkt en gang.

Takker spesielt for tipset om Sushi-alternativet på Tjuvholmen, var i området på søndag og spiste lunsj. Det er jo blitt veldig flott der nede.

Følger nøye med på Onda by Pal&Næss, det ser jo helt fantastisk ut. Og med tanke på hva Terje Næss er i stand til i et konsept han slipper å tenke på råvarekostnader, er det vel god grunn til å glede seg for oss som er interessert utover det vanlige i mat og drikke.

Har du skaffet deg bord der forresten?

For min del blir nok første mulighet i januar/februar, men det er kanskje ikke mulig å få bord der tidligere uansett?

Med hilsen

Lars K

R

Roysen

Gjest
Hanami er visst den førte restauranten som tar i bruk en spesiell japansk grill kalt Robata til sine grill retter.

www.hanami.no

Jeg har ikke forsøkt å få bord på Onda Mezzanine (gourmet restauranten i andre etage) enda. Jeg tror de i øyeblikket kun tar i mot reservasjoner for større grupper til julebord etc.

Topp Bunn