Respekt for trådstarters premisser?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I kabelhjørnet pågår det nå en debatt om noe trådstarter omtaler som "Lytteinntrykk av markedets kanskje mest spennende signalkabel". I åpningsinnlegg skrev han at "Kabel-motstandere er dog ikke velkomne i denne tråden.".
Det var et par brukere som lurte på hvorfor, og etter min mening ga trådstarter et greit svar på det. Og de som stilte spørsmålet slo seg tilsynelatende til ro med svaret. Likevel var det en som hevdet at "noen" (les: trådstarter) ikke ønsker noen form for debatt, men kun ønsker å "strykes med hårene", og at vedkommende helt har "misforstått helt essensielle ting med et forum".
Trådstarter la klare premisser for tråden, og etter min mening burde man ha respektert dét. Eller gjelder slikt bare i en "vennetråd"?

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Enig også, men ser samtidig en ganske klar begrensning i "relevansen" til tråden, om det skal være påbudt å være enig (sort of) ..

Trådstarter bestemmer premissene! Blir det for snevert dør tråden en rask naturlig død! og det er vel slik det bør være synes jeg!

(jeg skal ikke påstå at jeg aldri har syndet! .. bare så DET er sagt) ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Jeg er i prinsippet også enig men da bør premissene for tråden formuleres på en annen måte enn "Kabel-motstandere er dog ikke velkomne i denne tråden."

Forøvrig liker jeg tråden, det er dessverre for langt mellom de entusiastiske innleggene her på forumet.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En kan da påpeke at en ikke liker en gitt kabel uten å være kabelmotstander. Eller si at den er topp! Trenger da ikke stryke noen med hårene fordi premissene er slik. Det eneste han vil er å unngå folk som mener det ikke er forskjell til å delta :D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Skink_123 skrev:
En kan da påpeke at en ikke liker en gitt kabel uten å være kabelmotstander. Eller si at den er topp! Trenger da ikke stryke noen med hårene fordi premissene er slik. Det eneste han vil er å unngå folk som mener det ikke er forskjell til å delta :D
Hvis en ikke liker en gitt kabel er en jo pr definisjon motstander av den kabelen ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.894
Sted
Østfold
Et problem med formuleringen er bruken av betegnelsen "kabel-motstandere". Hvem er det? Jeg har selv visse oppfatninger av hvordan man lager en god kabel, hvordan signalet kan påvirkes av kabler osv, men allikevel sees jeg av noen sikkert på som en "kabel-motstander" (antakelig de som ikke leser deg jeg faktisk skriver).

Jeg tror en bedre ide ville være for eksempel å skrive at tråden ikke skulle ta for seg spørsmålet om kabelens pris. Jeg antar at en dedikert kabelnekter ikke har stort mer å diskutere om man har utelatt forholdet mellom ytelse og kostnad.

Bruken av uttrykket "kabel-motstander" åpner jo for at trådstarter i prinsippet kan sile ut meninger som ikke matcher hans oppfatning og kalle dem for "kabel-motstandere". Jeg ser for meg at slikt kan føre til en ganske ugrei debatt.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Skink_123 skrev:
Hvis en ikke liker en gitt kabel er en jo pr definisjon motstander av den kabelen ;)
Nei

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Et problem med formuleringen er bruken av betegnelsen "kabel-motstandere". Hvem er det? Jeg har selv visse oppfatninger av hvordan man lager en god kabel, hvordan signalet kan påvirkes av kabler osv, men allikevel sees jeg av noen sikkert på som en "kabel-motstander" (antakelig de som ikke leser deg jeg faktisk skriver).

Jeg tror en bedre ide ville være for eksempel å skrive at tråden ikke skulle ta for seg spørsmålet om kabelens pris. Jeg antar at en dedikert kabelnekter ikke har stort mer å diskutere om man har utelatt forholdet mellom ytelse og kostnad.

Bruken av uttrykket "kabel-motstander" åpner jo for at trådstarter i prinsippet kan sile ut meninger som ikke matcher hans oppfatning og kalle dem for "kabel-motstandere". Jeg ser for meg at slikt kan føre til en ganske ugrei debatt.
Jeg er ganske enig med deg her.
Kabel motstander er ikke noe godt begrep, vi trenger jo alle kabler.
Tror at valg av begrept fra trådstarter sin side på ses i sammneheng med hvordan kabelavdelingen har fungert i det siste.

Håvard

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Jeg er helt for at enkelte tråder kan ha noen egendefinerte regler for å dra tråden i ønsket retning. F.eks om tråden har et spesielt fokus på en konkurranse, en komponent, bare bilder, kun teknisk prat eller tilsvarende. Jeg synes det imidlertid det blir rett og slett patetisk når man man er så usikker på sin argumentasjon at man vet den ikke overlever helt kurante kritiske spørsmål. Man ønsker en diskusjon runt temaet, men en ensidig en sådan.

Jeg er enig i at det kan være ønskelig å slippe unna det helt usaklige kranglebråket som gjerne oppstår når meningene er svært delte, men jeg er personlig intens motstander av å la folk få stikke hodet i jorda også. Mener man noe sterkt om noe må man jaggu meg klare å argumentere for dette som et voksent menneske uten å ty til barnsligheter. De fleste greier jo dette utmerket, men dessverre finnes det noen unntak.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
"Kabelmotstandere" betyr nok her alle som mener at dyre kjøpekabler er et meningsløst påfunn og at esoterisk omtale av slike er bare rør. Dersom noen annonserer at de vil ha en egen tråd der man kan komme med sine lytteinntrykk av kabler og få oppleve at disse aksepterers som en del av en felles virkelighet så synes jeg vi vantro hunder bør respektere det. Så enkelt. Hver med sitt. Det er nok plass på HFS-serveren til at vi vantro kan diskutere kabler med andre premisser i egne tråder. Så kan kanskje også gnålet fra enkelte kabeltilhengere som "hører forskjell, men driter i hvorfor" forstumme i disse, når de ser at de kan få være i fred i sine.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.729
Torget vurderinger
1
totte skrev:
"Kabelmotstandere" betyr nok her alle som mener at dyre kjøpekabler er et meningsløst påfunn og at esoterisk omtale av slike er bare rør. Dersom noen annonserer at de vil ha en egen tråd der man kan komme med sine lytteinntrykk av kabler og få oppleve at disse aksepterers som en del av en felles virkelighet så synes jeg vi vantro hunder bør respektere det. Så enkelt. Hver med sitt. Det er nok plass på HFS-serveren til at vi vantro kan diskutere kabler med andre premisser i egne tråder. Så kan kanskje også gnålet fra enkelte kabeltilhengere som "hører forskjell, men driter i hvorfor" forstumme i disse, når de ser at de kan få være i fred i sine.
+1

(Lev og la leve).

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
totte skrev:
Da er jeg redd man får et forum tilsvarende computeraudiophile.com og phasure.org. Et forum hvor det fremlegges påstander og opplevelser som er relativt "far out" hele tiden, noe som absolutt er helt greit, men hvor ingen stiller kritiske oppfølgningsspørsmål for å se om det kanskje finnes rasjonelle forklaringer på opplevelsene. Dette forhindrer selvfølgelig ikke at det tenkes ut opptil flere "hi-fi logiske" forklaringer som over tid utvikler seg til å bli sannheter som igjen dras frem på ulike fora og deretter blir gjenstand for uendelig mange timers krangling. Disse relativt irrasjonelle og udokumenterte "hi-fi sannhetene" er etter min mening denne hobbyens største uting og til hinder for enhver konstruktiv debatt og utvikling.

Med kritiske oppfølgningsspørsmål mener jeg da ikke å avfeie en opplevelse som bullshit eller undergrave hele opplevelsen med egen overbevisning, men å søke en mulig forklaring om man ser at trådstarter kanskje ikke har vært kritisk nok mot sin egen opplevelse selv, f.eks tekniske forutsetninger, mental tilstand osv.

Men jeg observerer jo hele tiden at det finnes mange som ikke er ute etter en forklaring på alt slik jeg selv er, og da er jo HFS som du sier stort nok til å la folk ha sin egen lekegrind om de eksplisitt forespør dette, selv om jeg personlig ser på dette som en finurlig tilnærming til denne hobbyen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
marsboer skrev:
totte skrev:
Da er jeg redd man får et forum tilsvarende computeraudiophile.com og phasure.org. Et forum hvor det fremlegges påstander og opplevelser som er relativt "far out" hele tiden, noe som absolutt er helt greit, men hvor ingen stiller kritiske oppfølgningsspørsmål for å se om det kanskje finnes rasjonelle forklaringer på opplevelsene. Dette forhindrer selvfølgelig ikke at det tenkes ut opptil flere "hi-fi logiske" forklaringer som over tid utvikler seg til å bli sannheter som igjen dras frem på ulike fora og deretter blir gjenstand for uendelig mange timers krangling. Disse relativt irrasjonelle og udokumenterte "hi-fi sannhetene" er etter min mening denne hobbyens største uting og til hinder for enhver konstruktiv debatt og utvikling.

Med kritiske oppfølgningsspørsmål mener jeg da ikke å avfeie en opplevelse som bullshit eller undergrave hele opplevelsen med egen overbevisning, men å søke en mulig forklaring om man ser at trådstarter kanskje ikke har vært kritisk nok mot sin egen opplevelse selv, f.eks tekniske forutsetninger, mental tilstand osv.

Men jeg observerer jo hele tiden at det finnes mange som ikke er ute etter en forklaring på alt slik jeg selv er, og da er jo HFS som du sier stort nok til å la folk ha sin egen lekegrind om de eksplisitt forespør dette, selv om jeg personlig ser på dette som en finurlig tilnærming til denne hobbyen.
Kan alt innen denne hobbyen måles ? Hvorfor/hvorfor ikke ? - Og slik går nå dagene.

Støtter totte 100% i det han sier.. Lekegrind er vel hele dette stedet...Om vi bruker datamaskiner eller ku-tarmer for å få vellyd... Og respekt for begge leire er en selvfølge burde det være... Diskusjonene går i ring her...har du ikke skjønt dette så har du ikke vært her lenge nok... Det være seg kabel, akustikk, diverse remedier med mer.. :).. Plager det deg lag et nytt forum, hfs er repetativt på endel områder... ;D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
HCS skrev:
Kan alt innen denne hobbyen måles ? Hvorfor/hvorfor ikke ? - Og slik går nå dagene.
En liten presisering er kanskje på sin plass om jeg tolker svaret korrekt:
Med finurlig tilnærming mener jeg ikke å ha en tilnærming til hi-fi som ikke er basert på målinger og tekniske fakta, men at man ikke ønsker kritiske og kanskje motstridende vurderinger rundt sine egne valg og opplevelser. Jeg kan ikke tenke meg at dette er veien å gå for et best mulig sluttresultat.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
marsboer skrev:
HCS skrev:
En liten presisering er kanskje på sin plass om jeg tolker svaret korrekt:
Med finurlig tilnærming mener jeg ikke å ha en tilnærming til hi-fi som ikke er basert på målinger og tekniske fakta, men at man ikke ønsker kritiske og kanskje motstridende vurderinger rundt sine egne valg og opplevelser. Jeg kan ikke tenke meg at dette er veien å gå for et best mulig sluttresultat.
Trådstarter er ganske klar på at han ikke ønsker noe motbør på sin subjektive opplevelse.At denne neppe er alemmgyldig vet jo alle som frekventerer her inne litt. Men det kan være artig å se hva andre tror og mener inneblant også.. Så marsboer , hva er da problemet med å la han få oppfyllt denne henstilligen ? Hva søker du å opplyse om siden du ønsker å gå på tvers av trådstarters ønsker ?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Jeg har ikke sansen for trådstarters ønske om å ikke motta noen innvendinger, men jeg respekterer at tråden handler om et bestemt produkt som jeg ikke har erfart, lest eller sett noen ting om og jeg deltar derfor heller ikke i tråden.
Jeg velger rett og slett å legge godviljen til og tolke det dithen at en generell kabeldiskusjon er uønsket i tråden og det synes jeg er helt greit.

J

J.J

Gjest
Mulig at det jeg sier er skivebom, men tar sjansen.. ;)

I HFS 3 så blir det en mulighet for at vi får "vår egen" side .. Noe ala "mitt annleggstråder".
Slik jeg ser det så burde nevnte innlegg vært lagt i en slik tråd/blogg - legger en ting ut på det åpne forumet så må en tåle at det blir debatt. Det er ikke dermed sagt at det bør utvikle seg slik det noen ganger gjør i Kabelhjørnet - det er ikke bra for forumet. Igjen så sier jeg at det bør være flere Modds som har litt oversikt her, slik at folk ikke går bananas med tastaturet...

At det ikke skal være krangel og personangrep i en tråd er vel noe alle burde forstå....

Ja til mangfold og debatt.

Jan Robert

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
marsboer skrev:
Jeg har ikke sansen for trådstarters ønske om å ikke motta noen innvendinger, men jeg respekterer at tråden handler om et bestemt produkt som jeg ikke har erfart, lest eller sett noen ting om og jeg deltar derfor heller ikke i tråden.
Jeg velger rett og slett å legge godviljen til og tolke det dithen at en generell kabeldiskusjon er uønsket i tråden og det synes jeg er helt greit.
Mye enig i det du skriver. Har selv ingen erfaring med kabelen, men tillater meg å lese det som står i tråden med interesse. Generelle kabeldiskusjoner jeg er personlig møkklei av. De har ikke bidratt med noe nytt på aldri så lenge. De samme argumentene går igjen og igjen. Når dette er sagt er det kloke og flinke folk i begge "leire" om en skal kalle det det. Uansett, det beste sammhetsbeviset for en selv burde være en selv...Så enkelt og så vanskelig ifht opplevde forskjeller i kabelverdnen. Hva en eller annen nedsnødd fyr i sin nedstøvete ungkarsleileighet har opplevd har like lite relevans til mitt rom og anlegg som en "hvitfrakk " som knapt nok får opp et syletøyglass alene..

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
marsboer skrev:
Jeg tror det er en riktig tolkning. Dessuten oppfatter jeg trådstarter slik han ønsker å formidle sine lytteinntrykk etter å ha benyttet denne konkrete kabelen - og det burde han jo kunne få gjøre. Men jeg ser at hans ordvalg nok var litt uheldig.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Steinar_Lund skrev:
marsboer skrev:
Jeg tror det er en riktig tolkning. Dessuten oppfatter jeg trådstarter slik han ønsker å formidle sine lytteinntrykk etter å ha benyttet denne konkrete kabelen - og det burde han jo kunne få gjøre. Men jeg ser at hans ordvalg nok var litt uheldig.
Siden mitt innlegg er opphavet til denne tråden er det med glede jeg ser at jeg er helt enig med dere to.

Jeg kan også ta selvkritikk for at jeg burde formulert meg tydeligere når jeg postet innlegget mitt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.894
Sted
Østfold
Samtidig så er det et par-tre problemer til med selve prinsippet "den og den type mennesker eller meninger er ikke ønsket i denne tråden".

For det første skal man lete lenge etter en med åpenbar invitasjon.

For det andre er det mange som synes det er viktig at alt balanseres ut av hensyn til alle, spesielt nye medlemmer som ikke har særlig fartstid innen hifi, som leser disse trådene.

For det tredje er det jo i prinsippet helt feil å ikke akseptere motstridende meninger på et diskusjonsforum. Jeg forstår ikke helt hvor den kommer fra denne ideen om at alle må være enige før man er fornøyd, men for å oppnå dette føler jeg ikke det å holde bestemte oppfatninger utenfor debatten er noen strålende ide.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Trådstarter har ikke motsatt seg å ta i mot innvendinger så lenge disse kommer i fra folk som mener det er topp med (les etter hva som passer deg)dyre/gode/eksotiske kabler.

Men de som mener ALLE (les det som passer deg) dyre/gode/eksotiske kabler er noe tull bes holde munn.

Mvh
Øystein

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Men det har også litt å gjøre med å holde seg on-topic. I dette konkrete tilfelle var topic lytteinntrykk av én spesiell kabel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Men det har også litt å gjøre med å holde seg on-topic. I dette konkrete tilfelle var topic lytteinntrykk av én spesiell kabel.
Her ligger vel mye av løsningen. Hvis man formulerer tråders tema på en god (og vennlig) måte så skal det sikkert mer til før den beveger seg utenfor tema. (Sikter ikke spesielt til den tråden som det henvises til her da jeg ikke har lest noe av den). Tror ikke nødvendigvis man oppnår den ønskede effekt med et negativt og ekskluderende åpningsinnlegg eller tittel. Da legger man nok mer opp til strid mer enn at de som vil diskutere andre aspekter istedet finner tråden uinteressant.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Som å stikke pikken i et vepsebol og be vepsen om å vennligst ikke stikke.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Eller kanskje litt som å legge ut et foto under Bildekritikk på foto.no og skrive at man kun vil ha positiv kritikk, negativ kritikk er uønsket.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Egentlig burde tråden det er snakk om vært plassert under vennetråd.

Det finnes 2 kategorier hvor kritikk ikke er sosialt akseptert så jeg skjønner ikke hvorfor tråden ikke kunne blitt postet i en av de to.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Steinar_Lund skrev:
marsboer skrev:
Siden mitt innlegg er opphavet til denne tråden er det med glede jeg ser at jeg er helt enig med dere to.

Jeg kan også ta selvkritikk for at jeg burde formulert meg tydeligere når jeg postet innlegget mitt.
Det var fint gjort! Det er ikke så ofte man ser denslags her inne. Takker. :D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
LydGeir skrev:
Eller kanskje litt som å legge ut et foto under Bildekritikk på foto.no og skrive at man kun vil ha positiv kritikk, negativ kritikk er uønsket. Dette med medhårs stryking er for øvrig ikke ukjent på den nettsiden.
LydGeir, trådstarter har ikke bedt om medhårs stryking. Han har bedt om å få kritikk på godt og vondt av folk som mener kabler har noe å si for anlegget.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Skink_123 skrev:
LydGeir skrev:
Eller kanskje litt som å legge ut et foto under Bildekritikk på foto.no og skrive at man kun vil ha positiv kritikk, negativ kritikk er uønsket. Dette med medhårs stryking er for øvrig ikke ukjent på den nettsiden.
LydGeir, trådstarter har ikke bedt om medhårs stryking. Han har bedt om å få kritikk på godt og vondt av folk som mener kabler har noe å si for anlegget.
Ok, ser den. Har strøket strykingskommentaren fra mitt forrige innlegg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har (såvidt) greid å holde meg fra å skrive i den tråden. Hele teorien om gullkabler hviler på en idé om at atomer med ett fritt elektron i ytterste skall er gode ledere, og jo lengre det elektronet er fra atomkjernen, desto bedre ledermateriale.

Da skulle man tro at dette ble gjenspeilt i materialets evne til å lede strøm, men det er jo ikke sånn. Gull leder faktisk strøm mye dårligere enn kobber og sølv, selv om det ene elektronet er lenger ute. Men så sier produsenten at
However, conductivity is not the only parameter that counts when choosing conductor materials for high quality audio cables and wires.

Conductor materials for Dual Connect cables are chosen in support of our theory that it is very important that electrons are easy to move away from the atom. This results in an easier flow of electrons through the cable - an easier flow of the music signals. The result is a more dynamic, a cleaner and a more detailed sound, without cable conductor distortion.

I order to develop our theory, we studied the atom construction of those conductor materials that might be applicable for audio cables.
The condition for a material to even be considered was that it had exactly one electron in the outer atom electron-orbit. If only one electron is present in the outer orbit, this electron will be easier to move away from the atom - easier to make the electrical current flow through the material.
Secondly we were looking for materials, where the outer single electron is as far away from the atom nucleous as possible. The further away from the nucleous, the easier the electron again is to move away from the atom.
http://www.dual-connect.com/html/precious_metals.html

Flott det, men energien som trengs for å røske løs det meget omtalte elektronet er 746 kJ/mol for kobber, 731 kJ/mol for sølv og 890 kJ/mol for gull. Samme rangering som for konduktivitet. Hvorfor ikke bruke tinn, med 709 kJ/mol, i stedet, eller kanskje aluminium med bare 577 kJ/mol? Er problemet at disse materialene koster mindre? Eller kanskje den teorien om "flyktige elektroner" ikke tåler berøring med fakta? Og dere har virkelig ikke lyst til å lese hva jeg mener om "cable conductor distortion", som dette altså skal forhindre.

Men, altså, jeg har så langt valgt å respektere trådstarters ønske om å reservere den tråden for diskusjon av subjektive lytteinntrykk.

Edit: Enig med Anonym. Med de betingelsene er det ryddigere om en slik tråd, hvor kritiske kommentarer ikke er ønsket, ligger i seksjonen for vennetråder.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er jo bare å starte en ny tråd med andre regler.

P

Parelius

Gjest
Hver tråd sine regler!

Det er jo greit med lytteinntrykk, og at hvitfrakker ikke er velkomne som en trådintroduksjon, men når trådstarter selv bygger ut det hele med reklameteknologi

Ja, er klar over at kobber leder bedre enn gull, men visst du leser litt om filosofien bak disse kablene så har firmaet forsket litt på de forskjellige lederne og kommet frem til at gull fungerer best. Noe med at elektronene flytter seg lettere fra atomet, noe som gjør at signalet flyter lettere gjennom kabelen. Selve gull-lederne er også fantastisk tynne, nesten gjennomsiktig.
Har ikke noe greie på kjemi, men må si at forskningen deres og filosofien absolutt stemmer med mine erfaringer.
Virker som et jordnært no-bullshit selskap dette.
så virker det nesten litt rart at hvitfrakker fremdeles skal tie stille i forsamlingen.

Hva er rasjonalet i slikt? Hva er egentlig trådstartes premisser i denne sammenhengen?

Ellers synes jeg vel at dette ikke er noe særlig problem, egentlig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Trådstarter kan naturligvis med fordel respektere egne premisser.

Strengt tatt burde høvdingen hengt opp en advarsel på kabelhjørnet om at stedet er forbeholdt fysikk og psykiatri, så ferskinger skjønner at man ikke kan diskutere lytteinntrykk der uten å måtte ta konsekvensene.

-Jammen jeg hørte jo at det ble bra med gullkabler!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er egentlig ganske absurd at voksne mennesker skal krangle over noen kabelstumper, men den eneste, og enkleste måten dette kan løses på er at noen tar tak i saken, og gjennomfører en test mellom kabelfreakerne (de troende) og kabelfornekterne (de ikke troende)!

Det burde være minst fem fra hver leire (helst flere), og det burde spilles på alle typer anlegg, dvs. alt fra mid. til high- end anlegg!

;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.062
Sted
Holmestrand
f skrev:
Det er egentlig ganske absurd at voksne mennesker skal krangle over noen kabelstumper, men den eneste, og enkleste måten dette kan løses på er at noen tar tak i saken, og gjennomfører en test mellom kabelfreakerne (de troende) og kabelfornekterne (de ikke troende)!

Det burde være minst fem fra hver leire (helst flere), og det burde spilles på alle typer anlegg, dvs. alt fra mid. til high- end anlegg!

;)
...og du regner med at jøder, muslimer og kristne er blitt enige til påska?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som forumadmin og moderator på en annen nettside kjører jeg en politikk med full respekt for trådstarters intensjoner med tråden. Hvis tråden er begrenset til å kun handle om et snevert tema, så er det trådstarters sak. Jeg regner trådstarter som en form for trådeier. De som ønsker andre temaer som er mindre begrensende står jo fritt til å skape slike tråder på egenhånd.

Hvis en annen bruker forsøker å kapre temaet i en tråd med viten og vilje på vårt forum deler jeg først ut en mild advarsel. Blir ikke den tatt til følge vil sterkere reaksjoner komme. Det er en politikk alle brukerne av det forumet er svært fornøyd med, og det har aldri vært nødvendig med mer enn en påminnelse, og ferdig med det. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå, men sentralen er jo blant bevisene på at det er mye kristuskompleks blant hifi-nisser.

Topp Bunn