Reparasjon?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.629
Torget vurderinger
2
Jeg har en bekjent med følgende utstyr han ønsker å beholde av diverse årsaker, men det har diverse feil.

- Forsterker Denon PMA-730
- Tuner Denon TU-750S
- Spolebåndspiller Tandberg 3600 XD
Nevnte tre fra midt på 1970-tallet.
Av nyere dato:
- Platespiller Thorens TD 115 MK II
- CD-spiller Sony CDP-212

Spolebåndspilleren har lyd, men hastigheten er for lav.

Platespilleren har svært høy brum, overdøver musikksignalet.

CD-spilleren bare avviser CD'ene ved å åpne skuffen med en gang etter at den stenges.

Er det verdt å gjøre noe? Hvor finner man noen som gjør slike jobber? Og i så fall, hva snakker vi om av penger?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Vedr TD 115 MkII så er det nok et jordingsproblem. Dårlig kontakt eller brudd/vakkel i tonearmskabel. Høyst trolig en easy-fix.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
122
Torget vurderinger
5
Jeg lurer også på dette. Finnes det noen i Oslo-gryta eller omegn? Har en forsterker som trenger justering av bias.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.225
Sted
Oslo
Jeg har en bekjent med følgende utstyr han ønsker å beholde av diverse årsaker, men det har diverse feil.

- Forsterker Denon PMA-730
- Tuner Denon TU-750S
- Spolebåndspiller Tandberg 3600 XD
Nevnte tre fra midt på 1970-tallet.
Av nyere dato:
- Platespiller Thorens TD 115 MK II
- CD-spiller Sony CDP-212

Spolebåndspilleren har lyd, men hastigheten er for lav.

Platespilleren har svært høy brum, overdøver musikksignalet.

CD-spilleren bare avviser CD'ene ved å åpne skuffen med en gang etter at den stenges.

Er det verdt å gjøre noe? Hvor finner man noen som gjør slike jobber? Og i så fall, hva snakker vi om av penger?
For å sitere Jokke: alt kan repareres.
Vår danske favoritt pensjonist @HasseBasse ser ut til å være en trollmann med gamle apparater, men måske litt langt ned til ham
Men kanskje greit å innse at døden også innhenter 50+ år gamle apparater?

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
56.615
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Pøh! Ingenting trenger dø. Har stor sans for bærekraftig hifi.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.362
Sted
Sunndalsøra
Det er enkelte merker som holder ut selv om de nærmer seg 50 år. Man må se om det er verdt å ta vare på. Kan nevne JBL, Marantz, Sansui, Mcintosh, Revox, Accuphase. Sistnevnte har egen serviceavdeling som bytter ut slitte deler og fikser loddinger. I Japan blir også dette kostbar virksomhet.
Gammelt har en tendens til å være solid :)

Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.239
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Slenger meg på "alt kan repareres"-koret, spørsmålet er mer hvor mye man synes det er verdt, og hva man er komfortabel med å gjøre selv. Full utskiftning av elektrolytter blir fort noen tusenlapper på mer avanserte produkter. Varmgang over tid kan skape usynlige brudd som kan være vanskelig å feilsøke. Og så videre. Og av og til er det bare småtterier.

Men lite som slår nyrestaurert gammel-hifi. Mesteparten av utstyret mitt er nettopp det 👍🙂

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Halla Håkon.
Vel, lodding av slitne loddepunkter er en ting. Relativt enkelt, det fikser jeg, så lenge det ikke er snakk om SMD-komponenter. Loddet nettopp over forsterkeren i Cayennen, og fikk liv i den igjen.
Skal du ha byttet ut halvledere, så er det noe mer utfordrende. Jeg har ikke nøyaktige nok måleinstrumenter til å parre halvledere.
Tandberg spolebånd spilleren trenger trolig litt smøring av kapstanaksler og motor, pluss nye reimer. Dette mener jeg å huske at det er veldig kapable folk til å gjøre her på sentralen. Send et spørsmål inn til gjengen innen kassett og spole. Har selv Nakamichi og Revox som trenger en liknende behandling.
Thorens spilleren, trolig jording av motor eller kabling, alternativt kontakt mellom motor og signal system.

Jeg mener å huske at for få år siden så var det en litt nede i gata hos deg som drev et "kjeller-firma" innen hifi rep. Nede ved det gamle postkassestativet der vi møttes for snart 60 år siden. Mulig han fremdeles svinger loddebolten.

Topp Bunn