Rep, Service & kontroll av LP spiller

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Har en Pro-Ject Debut III E med 2M Bronze
Er en del år gammel, men til alderen har den blitt lite brukt og 2M Bronze som står på har spillet under 300 LP totalt. Stod i lengre tid, Driv rema røk og jeg var aldri hjemme så den ble stående noen år før jeg kjøpte ny reim.
Men den spilte ikke bra med ny reim. Arm/stylus sporet ikke bra. Renset stylus og merket at antiskate vekta, eller tråd som vekta henger i på en måte var litt sticky å holdt igjen. Tok den først av og da spilte den igjen. Renset tråd og spor den skal gli i. Trudde spiller var ok igjen.
Men den er ikke det. Når jeg snurer LP, så spiller det ok ytterst på LP, men jo lengre inn på LP stylus er jo dårligere lyd blir det. og på noen LP så er det så dårlig lyd at jeg trudde det var Riaa/forsterker som var dårlig. Skikkelig skurring, bare hørt lignende på forsterker med defekt/dårlig kanal. Gammel forsterker med dårlig skikkelig dårlig potmeter osv..
Koblet da vekk riaa trinn og rett in på Forsterker. Men ingen forskjell. Riaa trinn var tilkoblet vanlig Linje inngang. Og LP spiller direkte uten Riaa trinn, selvsagt tilkoblet Phono inngang,og forsterker satt til MM. Har både MM og MC, og skal i følge noen som har testet være ok Riaa trinn i disse. Første gang jeg prøver uten eksternt Riaa trinn.
Spiller jeg med Dac/streamer eller CD spiller låter det normalt.
Så konklusjonen min er at det er Platespiller og ikke forsterker...
Sko gjerne hat økonomi til å bare stikke å kjøpe ny, men desverre ikke.

Men er den Pro-ject spilleren verd Pengene/energien det koster å få utført service på den??
Er det noen I Stavanger Regionen som kan se på noe slikt?

Forsterker er forøvrig Marantz PM11s3. og Riaa er Jasmine LP 2.0, Høyttaleren er forøvig Cornwall III.

Topp Bunn