Reorganisering av KEF-tråder

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dette begynte med mitt spørsmål i "KEF Ref 207/2"-tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23353.msg981480.html#msg981480. Spørsmål og respons er kopiert hit:

--------------------------------------------------------------------------------
Tittel: KEF Ref 207/2
Skrevet av: CDWMcInSpots på oktober 26, 2010, 16:47:00
--------------------------------------------------------------------------------

Hva er grunnen til at denne tråden ligger under "Hifi generelt" istedenfor "Vennetråder for hifimerker" slik "KEF's venner" gjør? Videre ser jeg at resten av KEF Reference 20x/2-serien omtales både her og i "KEF's venner". Ville det være naturlig med en opprydning, f.eks. "KEF's venner" + "KEF Reference" eller "KEF Reference 20x/2"?

Skrevet av: digiman på oktober 26, 2010, 16:55:42

Sitat fra: CDWMcInSpots på I dag kl. 16:47:00
Hva er grunnen til at denne tråden ligger under "Hifi generelt" istedenfor "Vennetråder for hifimerker" slik "KEF's venner" gjør? Videre ser jeg at resten av KEF Reference 20x/2-serien omtales både her og i "KEF's venner". Ville det være naturlig med en opprydning, f.eks. "KEF's venner" + "KEF Reference" eller "KEF Reference 20x/2"?

Tja! Er jo gjerne slik det er på forumer da. Synes det er vel bare å forvente at de andre i 20x serien blir nevnt i en 207/2 tråd.
Personlig ser jeg ikke det store problemet og hadde ikke brukt energi på å gjøre noe ut av det. Noe spillerom og takhøyde må vi da få ha her inne.

Skrevet av: CDWMcInSpots på oktober 26, 2010, 17:09:29

Sitat fra: digiman på I dag kl. 16:55:42
Sitat fra: CDWMcInSpots på I dag kl. 16:47:00

Tja! Er jo gjerne slik det er på forumer da. Synes det er vel bare å forvente at de andre i 20x serien blir nevnt i en 207/2 tråd.
Personlig ser jeg ikke det store problemet og hadde ikke brukt energi på å gjøre noe ut av det. Noe spillerom og takhøyde må vi da få ha her inne.

Slektskapet mellom KEF Reference 20x/2-høyttalerne er jo åpenbart selv om 207/2 vel skiller seg noe konstruksjonsmessig fra de øvrige. Problemet er at trådtitlene fører til at 201/2-205/2 omtales i begge trådene. Noen benytter altså 207/2-tråden som en generell KEF Reference 20x/2-tråd, mens andre benytter "KEF's venner" for alt annet enn 207/2. Informasjonen om 201/2-205/2 blir dermed dessverre spredt. Kanskje "KEF Ref 207/2" bør omdøpes til "KEF Reference 20x/2" og med henvisningslenke i toppen av "KEF's venner"?

Skrevet av: Vidar P på oktober 26, 2010, 17:10:15

Ganske enkelt fordi det ikke er en vennetråd. Hold dere unna fin-tråden min :)

Denne tråden ble laget før noen av oss kjøpte de, omhandlet generelle aspekter og målinger, og følgelig ingen vennetråd. Det var aldri ment som noen vennetråd.

Skrevet av: digiman på oktober 26, 2010, 17:13:31

Sitat fra: Vidar P på I dag kl. 17:10:15
Ganske enkelt fordi det ikke er en vennetråd. Hold dere unna fin-tråden min :)

Denne tråden ble laget før noen av oss kjøpte de, omhandlet generelle aspekter og målinger, og følgelig ingen vennetråd. Det var aldri ment som noen vennetråd.

;D ;D ;D
Liker tråden din veldig godt Vidar P

Skrevet av: CDWMcInSpots på oktober 26, 2010, 17:13:56

Sitat fra: Vidar P på I dag kl. 17:10:15
Ganske enkelt fordi det ikke er en vennetråd.

Hva er forskjellen?

Sitat
Hold dere unna fin-tråden min :)

Du har jo allerede fått ubuden slaur på besøk dragende på KEF Reference 201/2-205/2 :)

Skrevet av: Vidar P på oktober 26, 2010, 17:16:01

Kanskje ta det opp i en dertil egnet tråd, ikke i denne. Vi har en egen avdeling for kommentarer til forumet.
Bør begge trådene være vennetråder?
Er det en ide å omdøpe "KEF Ref 207/2" til "KEF Reference 20x/2" og legge inn en henvisningslenke i toppen av "KEF's venner"?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Min tråd (KEF Ref 207/2-tråden) var aldri ment å være noen vennetråd, til det fins en egen tråd. Dette var ment å være en diskusjon rundt dette produktet blant såvel eiere, venner og uvenner forsåvidt. Og det fungerte godt, og gjør det ennå. Dette er en generell diskusjon omkring aspekter ved et hifiprodukt.
Jeg hadde ikke engang hørt de på det tidspunkt jeg laget tråden. Det er helt meningsløst å ha en vennetråd om en høyttaler hvor antall eiere i Norge kan telles på en hånd.

Dersom all generell diskusjon omkring hifiprodukter skal være vennetråder så er hele poenget med vennetråder borte. Og det blir skrekkelig mange vennetråder, og helt håpløst å få oversikt over en generell diskusjon rundt en konkret modell.

Hele poenget med vennetråder er at eiere/venner kan diskutere sine egne erfaringer omkring bruk, kjøp, forhandlere importører etc etc. Naim-tråden er et eksempel på en slik vennetråd som fungerer godt. Det er ikke noe i veien for at man allikevel tar en runde om et Naim-produkt, f.eks vs andre konkurrenter, i en egen Hifi Generelt-tråd.

Å låse ethvert navngitt produkt til en begrenset vennetråd blir helt feil imo, og jeg oppfordrer moderatorer til ikke å legge seg på en slik linje da det vil kunne begrave tråder om modeller etc i vennetrådforumet.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Må bare si meg enig med Vidar her.
Skal det ryddes opp så er det bedre og samle alt (i vennetråder) under det merkenavnet de tilhører imo.

Her en Kef vennetråd til i "vennetråden" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,43223.0.html
Det samme er tilfelle også med Sonus Faber ihvertfall to tråder under merket Sonus Faber i gruppa vennetråder.

Men dette er bare min mening om saken og går som sagt ut på at et merke er et merke og en tråd som omhandler alt under det merket ville vært mest fornuftig.
Så kan heller spesifikke temaer/modeller foretas om hvert enkelt produkt om ønskelig bli tatt i HiFI generelt, og om nødvendig linkes til i fra vennetråden.

Mvh.KW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Jeg snublet litt tilfeldig over følgende 2 tråder:
Tråden for AKG K 701 (og formodentlig K 702 og Q701) ligger under vennetråder, mens HD 800-tråden ligger under Hifi generelt.

K 701-tråden er vel en rimelig rendyrket vennetråd (uten at jeg er forumekspert), men altså kun for ett produkt/én produktlinje (i motsetning til en merke-/firmatråd (for hele AKG)). HD 800-tråden startet derimot, som KEF Reference 207/2-tråden, før produktet var tilgjengelig, men utviklet seg vel etterhvert til en tråd som ligner mye på K 701-tråden. De ser etterhvert ganske like ut. Derimot fant jeg ingen tråd for beyerdynamic T 1, evt. en tråd for alle store beyerdynamic T-modeller (for øyeblikket T 1 + T 5 p, men ikke T 50 p).

Er det så rart at jeg stusser? Hva er forumets politikk/retningslinjer? Kan moderatorene opplyse oss?

Tillegg:
AKG K 701 har visst en tråd til: "AKG K701" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16142.0.html

Topp Bunn